BibTex RIS Kaynak Göster

BİLİNÇALTI REKLAMCILIK VE TOPLUMSAL ETKİLERİ

Yıl 2007, Sayı: 29 - İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi, - , 07.12.2011

Öz

Freud'un kapsamlı bir analizi, bilinçaltı üzerinde toplumsal etkilere ve en temel düzeyde, yani birey üzerinde toplumsalın yeniden üretimine ilişkin bir kuram geliştirme imkanı verir. Bilincin göreli özerkliğinden, yani akılcı egodan kaynaklanan belirlenimsizlikle birlikte bu noktalar, bilinçaltı yoluyla toplumsal yeniden üretim süreçlerinin her zaman açık uçlu ve belirlenimsiz olmasını temin eder.  Bilinçaltı (subliminal) öznenin bilincinin eşiğinin altında bulunduğu ruhsal durumdur. Bilinçaltı reklam, sinema ve televizyon kanallarıyla yapılan tanıtımlarda, algılama eşiğinin altında yer alan bazı unsurlarla tüketicinin bilinçdışını hedefleyen reklam mesajlarının oluşturulması şeklinde tanımlanır. Bilinçaltı reklamda hedef, ‘bilinçaltı ikna'dır. Bu da, izleyici ve dinleyicilerin kendi hallerine bırakıl­dıklarında davranamayacakları tarzda davranmalarını sağlayan gizli ve algı dışı veya maskelenmiş uyaranların kullanımına yöneliktir. Çalışmada araştırma tekniği olarak literatür taraması yöntemi kullanılmış ve derleme türünde nitel bir çalışma yapılmıştır. Çalışmada, 1960'li yıllarda Amerika'da takıstoskop denilen bir cihaz sayesinde reklamcıların bilinçaltına yönelmenin reklamın etkinliğini artırmada daha işlevsel olduğunu fark etmeleri sonucunda bilinçaltı reklamcılık teknikleri ile tüketi­cilerin gördüğünün/duyduğunun farkında olmadığı şeyler tarafından etki altına alınmaya çalışılması, yaratılan bu etkinin bilinç yüzeyine çıkarak o malı satın aldırılmasının araştırılması amaçlanmıştır. Çalışma, bilinçaltı reklam türlerine ilişkin örneklerin sunulması ve dünyada elli beş ülkede yasak olan bilinçaltı reklamcılığın Türkiye'deki yasal mevzuatının ne olduğunun ortaya konulması ile sonuçlana­caktır. 

Anahtar Kelimeler: Bilinçaltı, reklam, reklamcılık.

 

Abstract: The Subliminal Advertising And It's Social Effects

Detailed analysis of Freud, gives an opportunity to develop a theory of subconscious social effects. This situation occurs not only on conscious, but also happens on subconscious. According to Jung, personal conscious is being surrounded by subconscious's abyss. Personal conscious looks like safe but infact it is fragilled. Subconscious existance's style means that this dimension can not be determined or known. Subconscious is a psychological situation of a human being. Subconscious advertising is being described as creating a subconscious advertising messages to catch the consumers attitudes while they are watching cinema films or television programmes. The target in subconscious advertising is sunbconscious persuasion. In other words this means when listeners or watchers are left to themselves subconscious advertising causes to attitude in different style then theirselves. In this article by using evaluation analysis we have tried to put forward the subliminal advertising techniques that was started to be used in 1960's in USA. The article will come to a conclusion by presenting some samples of subliminal advertisements and the legitimate subjects under discussion in Turkey.   

Key Words: subconscious, advertisement, advertising.

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Suat Sungur Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 7 Aralık 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Sayı: 29 - İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi

Kaynak Göster

APA Sungur, S. (2011). BİLİNÇALTI REKLAMCILIK VE TOPLUMSAL ETKİLERİ. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal(29). https://doi.org/10.17064/iüifhd.00051
AMA Sungur S. BİLİNÇALTI REKLAMCILIK VE TOPLUMSAL ETKİLERİ. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal. Aralık 2011;(29). doi:10.17064/iüifhd.00051
Chicago Sungur, Suat. “BİLİNÇALTI REKLAMCILIK VE TOPLUMSAL ETKİLERİ”. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal, sy. 29 (Aralık 2011). https://doi.org/10.17064/iüifhd.00051.
EndNote Sungur S (01 Aralık 2011) BİLİNÇALTI REKLAMCILIK VE TOPLUMSAL ETKİLERİ. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal 29
IEEE S. Sungur, “BİLİNÇALTI REKLAMCILIK VE TOPLUMSAL ETKİLERİ”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal, sy. 29, Aralık 2011, doi: 10.17064/iüifhd.00051.
ISNAD Sungur, Suat. “BİLİNÇALTI REKLAMCILIK VE TOPLUMSAL ETKİLERİ”. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal 29 (Aralık 2011). https://doi.org/10.17064/iüifhd.00051.
JAMA Sungur S. BİLİNÇALTI REKLAMCILIK VE TOPLUMSAL ETKİLERİ. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal. 2011. doi:10.17064/iüifhd.00051.
MLA Sungur, Suat. “BİLİNÇALTI REKLAMCILIK VE TOPLUMSAL ETKİLERİ”. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal, sy. 29, 2011, doi:10.17064/iüifhd.00051.
Vancouver Sungur S. BİLİNÇALTI REKLAMCILIK VE TOPLUMSAL ETKİLERİ. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal. 2011(29).