BibTex RIS Kaynak Göster

TELEVİZYON PROGRAMLARINDAKİ ŞİDDET ÖĞELERİNİN ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ ETKİSİ VE EBEVEYNLERİN TUTUMLARININ BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2006, Sayı: 26 - İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi, - , 17.01.2012

Öz

Günümüzde görsel ve işitsel duyulara yönelik bir kitle iletişim aracı olan televizyon çocuğun gelişmesinde önemli bir yere sahip olmakta ve olumlu/olumsuz etkiler yaratmaktadır. Çocuklar zihinsel özelliklerinden dolayı, izlediklerini yetişkinlerden farklı biçimlerde algılamakta ve etkilenmektedirler. Medya, şiddet unsuru içeren görüntü ve mesajlar ile şiddetin çocuklar tarafından kanıksanmasına ve rutin davranışlara dönüşmesine neden olabilmektedir. Araştırmalar özellikle çocuklar ve gençlerin prime-time da yayınlanan dizi film/film, reality show ve diğer programlarda yer alan şiddet ögelerinden, algısal ve davranışsal olarak etkilendiklerini ortaya koymaktadır. Bu düşüncelerden hareketle araştırmamızın amacı; şiddet ögeleri içeren televizyon programlarının, çocuklar üzerindeki etkilerine yönelik olarak ebeveynlerin tutumlarını belirlemeye çalışmaktır. Araştırmamızda anket yöntemi kullanılmıştır. Örneklem iradi olarak seçilen, iki ilköğretim okulunun 7-12 yaş arası öğrencilerinin ebeveynlerinden oluşmaktadır. Çift taraflı Likert Ölçeği kullanılarak oluşturulan anket formu ile elde edilen verilere SPSS 12.0 versiyon paket program kullanılarak korelasyon analizi uygulanmıştır. Aralarında %99 ve %95 güven sınırında ilişki bulunan bağımlı ve bağımsız değişkenlere ayrıca crosstabs analizi uygulanmış ve ebeveynlerin bu konudaki tutumları belirlenmeye çalışılmıştır. Bağımlı ve bağımsız değişkenler arasında yapılan korelasyon analizine göre; %99 güven sınırında on (10) ilişki ve %95 güven sırında ise yedi (7) ilişki saptanmıştır.
Anahtar Sözcükler: TV ve şiddet, çocuk ve TV ilişkisi, çocuk ve şiddet.

Abstract: A Survey on Attitudes of Children Parents towards Influence of Television Programmes Having Violent Messages and Scenes
The aim of our study is; to find out attitudes of their parents towards influence of television programmes having violent messages and scenes on a children. And moreover, it is to determine attitudes of parents for violence images and messages of television that impacts on children whether the attitudes are born coincidentally or not on their children in relation to watching television both in general and particular. In our study, the research sample has been chosen voluntarily among parents of students of two primary schools where students between age of 7 and 12. The research sample has been obtained by questionnaire form with double-sided Likert Scale that aims to find out parents' attitudes. Otherwise analyses of data's survey have been used SPSS 12.0 version to correlation and crosstabulation. Correlation analyse technique has been used to determine relations between depended-indepented variables. According to the analyse of depended -indepented variables relations has been determined on 99% confidence rates where as 7 relations have been found 95% confidence rates. In addition, parents attitudes have been tried to determine by crosstabs analyse.
Key words: TV and violence, child and TV, child and violence.

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nalan Kösebalaban Doğan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 17 Ocak 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2006 Sayı: 26 - İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi

Kaynak Göster

APA Kösebalaban Doğan, N. (2012). TELEVİZYON PROGRAMLARINDAKİ ŞİDDET ÖĞELERİNİN ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ ETKİSİ VE EBEVEYNLERİN TUTUMLARININ BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal(26). https://doi.org/10.17064/iüifhd.50325
AMA Kösebalaban Doğan N. TELEVİZYON PROGRAMLARINDAKİ ŞİDDET ÖĞELERİNİN ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ ETKİSİ VE EBEVEYNLERİN TUTUMLARININ BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal. Ocak 2012;(26). doi:10.17064/iüifhd.50325
Chicago Kösebalaban Doğan, Nalan. “TELEVİZYON PROGRAMLARINDAKİ ŞİDDET ÖĞELERİNİN ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ ETKİSİ VE EBEVEYNLERİN TUTUMLARININ BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA”. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal, sy. 26 (Ocak 2012). https://doi.org/10.17064/iüifhd.50325.
EndNote Kösebalaban Doğan N (01 Ocak 2012) TELEVİZYON PROGRAMLARINDAKİ ŞİDDET ÖĞELERİNİN ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ ETKİSİ VE EBEVEYNLERİN TUTUMLARININ BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal 26
IEEE N. Kösebalaban Doğan, “TELEVİZYON PROGRAMLARINDAKİ ŞİDDET ÖĞELERİNİN ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ ETKİSİ VE EBEVEYNLERİN TUTUMLARININ BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal, sy. 26, Ocak 2012, doi: 10.17064/iüifhd.50325.
ISNAD Kösebalaban Doğan, Nalan. “TELEVİZYON PROGRAMLARINDAKİ ŞİDDET ÖĞELERİNİN ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ ETKİSİ VE EBEVEYNLERİN TUTUMLARININ BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA”. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal 26 (Ocak 2012). https://doi.org/10.17064/iüifhd.50325.
JAMA Kösebalaban Doğan N. TELEVİZYON PROGRAMLARINDAKİ ŞİDDET ÖĞELERİNİN ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ ETKİSİ VE EBEVEYNLERİN TUTUMLARININ BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal. 2012. doi:10.17064/iüifhd.50325.
MLA Kösebalaban Doğan, Nalan. “TELEVİZYON PROGRAMLARINDAKİ ŞİDDET ÖĞELERİNİN ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ ETKİSİ VE EBEVEYNLERİN TUTUMLARININ BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA”. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal, sy. 26, 2012, doi:10.17064/iüifhd.50325.
Vancouver Kösebalaban Doğan N. TELEVİZYON PROGRAMLARINDAKİ ŞİDDET ÖĞELERİNİN ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ ETKİSİ VE EBEVEYNLERİN TUTUMLARININ BELİRLENMESİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal. 2012(26).