The messages produced by television, which performs an opinion-forming mission in the process the individual perceives the world he or she lives in, gives meaning to it, and develops new attitudes and behavior, possess a consequent significance particularly for news contents defined as 'the presentation of reality'. Violence as reflected on the screen with dramatizations, exceptional fictions, repeated images is sold and watched or either consumed easily for the sake of the TV producers. Since it is learned and imitated quite easily as behavior pattern violence as displayed in a news program which is suggested as 'presentation of the real' considered significant. Especially in the case of children as it's been researched and reported well often and documented in the past researches situation becomes more important. Since children is passive audience who can not discern between the fantasia/fiction and the real they can easily perceive what they watch in the news as 'real' and they can develop an extensive world view over what they perceive to be real. This study aims to practice a descriptive analysis of how violence element, frequently and intensively observed in television newscasts over the last few years, is perceived and evaluated by children. To this end, a questionnaire was conducted on 203 children at elementary education level aged between 11 and 15. Within the light of the data gained, the study tries to report on the opinions and evaluations of children about news, in general, and the violence element in news specifically.
Key words: TV News, children, violence.
Özet: Televizyon Haber Bültenlerindeki Şiddet İçeriğinin Çocuklar Tarafından Algılanması
Bireyin yaşadığı dünyayı algılaması, anlamlandırması, yeni tutum ve davranış kalıpları geliştirmesinde bir tür kanaat önderliği misyonu da olan televizyonun bu bağlamda ürettiği mesajlar özellikle 'gerçeğin sunumu' olarak tanımlanan haber içeriklerinde ayrı bir önem taşımaktadır. Canlandırmalar, görüntü tekrarları, ve sıra dışı kurgulamalarla ekrana yansıyan şiddet, televizyon yapımcıları için izleten ve satan bir biçim. Taklit edilebilir ve öğrenilebilir bir tutum/davranış kalıbı olması nedeniyle şiddetin 'gerçekliğin sunumu' olarak betimlenen haber içeriklerinde yer alması özellikle dikkati çekilmesi gereken bir nokta olarak düşünülmektedir; diğer bir deyişle, daha önce yapılmış olan araştırma sonuçlarında da görüldüğü üzere çocuk izleyiciler fantazya/ kurgu ile gerçeklik arasındaki farkı net olarak ayırt edemeyen pasif alıcılar olduğu için haberlerde izlediklerini 'gerçek' olarak algılayabilmekte ve bu algılama üzerinden de yaygın bir dünya görüşü geliştirebilmektedirler. Bu çalışmada, televizyon haberlerinde son yıllarda sıkça ve yoğunlukla gözlemlendiği üzere şiddet öğesinin çocuklar tarafından algılanmasına ve değerlendirilmesine yönelik bir betimleme yapılması amaçlanmıştır. Bu amaca yönelik olarak 11- 15 yaşları arasındaki 203 ilköğretim çocuğuna anket uygulanmıştır. Elde edilen veriler çerçevesinde çocukların genel olarak haberlere, özel olarak ise haberlerdeki şiddet öğesine ilişkin kanaatleri ve değerlendirmeleri ortaya konulmaya çalışılmıştır.
Anahtar sözcükler: Televizyon Haberleri, çocuk, şiddet.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Ocak 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2006 Sayı: 26 - İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi |