Sağlık iletişimi alanındaki çalışmalar, bireylerin ve toplumun sağlıkla ilgili inanç, tutum ve davranışlarıyla
ilgili bir farkındalık düzeyi oluşturmak ve gerektiğinde yön vermekle ilgili iletişim faaliyetlerini
kapsamaktadır. Makale, sağlık iletişimiyle ilgili çalışmalarda mesajların üretim düzleminden ya da
metnin kendisinden çok, en önemli kitle iletişim araçlarından biri olan televizyon yoluyla iletilen
mesajların nasıl alımlandığını ortaya koymayı hedeflemektedir. Alımlama analizleri, izler kitleyi
homojen bir bütünden ziyade, pek çok deneyim ve pratiğin bir araya gelişinden müteşekkil bir
farklılıklar zemini olarak ele almaktadır. Bu nedenle kitle iletişim araçlarında yayınlanan metinlerin
izleyiciler tarafından nasıl çözümlendiğine dair önemli ipuçları edinmemizi sağlamaktadır. Okuru/
izleyiciyi temel alarak gerçekleştirilen bu araştırmada Sağlık Bakanlığı'nın “Sigara Pişmanlıktır”
temalı kamu spotu ve AVEA'nın sigarayı bir metafor olarak kullandığı “Siz de Bırakabilirsiniz” reklam
filmine ilişkin bir okuma/izleme pratiği çözümlenmiştir. Odak grup görüşmeleri yoluyla yapılan çözümlemede,
okurların/izleyicilerin kamu spotuna ve reklam filmine ilişkin değerlendirmeleri analiz
edilmiştir. Sonuç olarak izler kitlenin bu iki metni bağımsız bir biçimde değerlendirildiği ve mesajların
birbirinin etkinlik düzeyine ilişkin bir rolü bulunmadığı saptanmıştır.
Anahtar Sözcükler: Sağlık İletişimi, Alımlama Analizi, Odak Grup
USE OF RECEPTION ANALYSIS FOR HEALTH COMMUNICATION STUDIES: A FOCUS GROUP STUDY ON CROSS-READING PRACTICE OF PUBLIC CAMPAIGNS AND ADVERTISING TEXTS
ABSTRACT
Studies in the field of health communication include communication activities about creating
awareness about individuals and community's health-related beliefs, attitudes and behaviors and
giving advice when necessary.
This paper aims to demonstrate how messages which are transmitted by television, one of the most
important means of mass communication, are perceived by audiences rather than text or message
production process. Reception analysis regards audiences as a basis for differences consisting of a lot
of experiences and practices, not as a homogeneous group. For this reason, these analyses provide
us with important clues about how mass media texts are decoded by the audiences.
This research is carried out on the basis of reader/audience. Reading / watching practices on public
spot of Health Ministry with the 'Sigara Pismanliktir (smoking leads to regretfulness)' motto and
AVEA's 'Siz de Bırakabilirsiniz (You can give up, too!)' commercial in which smoking was used metaphorically,
have been analyzed. In this analysis using focus group interviews, audiences' assessments
about commercial and public spot have been studied. As a result, it has been found that audiences
evaluate these two messages (Health Ministry's and AVEA's) independently and these two messages
don't have any effect on each other.
Keywords: Health Communication, Reception Analysis, Focus Group
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Mayıs 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Sayı: 43 - İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi |