Media psychology is a new, rapidly developing branch of theory and practice of journalism, the subject area of which is the description of a person’s behavior, conditioned by their exposure to mass media; the study of individual and group media effects and core components of media culture, identifying psychological patterns of human attitude and behavior in multicultural media environment; a research into psychological phenomena and mechanisms of perception of media texts. Psychological manipulations in the media have actually no limits, but the irrational actions can be limited to an ethical, moral or legal framework. The impact of journalism becomes stronger and stronger, when we talk about the search and optimization of knowledge on the psychological abilities of a person. This knowledge is provided by media psychology, which was influenced and developed by the disciplines of political science, sociology, psychology as applied to communicative processes.
Media psychology is a new, rapidly developing branch of theory and practice of journalism, the subject area of which is the description of a person's behavior, conditioned by their exposure to mass media; the study of individual and group media effects and core components of media culture, identifying psychological patterns of human attitude and behavior in multicultural media environment; a research into psychological phenomena and mechanisms of perception of media texts. Psychological manipulations in the media have actually no limits, but the irrational actions can be limited to an ethical, moral or legal framework. The impact of journalism becomes stronger and stronger, when we talk about the search and optimization of knowledge on the psychological abilities of a person. This knowledge is provided by media psychology, which was influenced and developed by the disciplines of political science, sociology, psychology as applied to communicative processes.
Keywords: Media Psychology, Mass Media, Media Effects
MEDYA PSİKOLOJİSİ: KİTLE İLETİŞİM KURAMLARINDA YENİ BİR DAL - OLUMSUZ MEDYA ETKİSİNDEN PSİKOLOJİK KORUNMA PROBLEMİ
Öz
Medya psikolojisi, gazetecilik kuram ve uygulama alanında yeni ve hızlı gelişen; kişinin, medyanın etkisiyle koşullanmış davranışlarının tanımını, kişisel veya bütün olarak medyanın etkisinin, medya kültürünün ana bileşenlerinin konu edildiği, çokkültürlü medya ile çevrili olan kişinin psikolojik tutum ve davranışlarının tespitini, psikolojik fenomenler ve medya metinlerini algılama mekanizmasına dair araştırmaları içeren bir daldır. Psikolojik manipülasyonlar, gerçekte medyada hiçbir sınır tanı- mamaktadır fakat akıldışı işlevleri etik, ahlaki ve yasal çerçeveler doğrultusunda sınırlandırılabilir. İnsanın zihinsel yeteneklerinden bilginin araştırılması ve bilginin en iyi seviyeye getirilmesi söz konusu olduğunda gazeteciliğin etkisi daha fazla güç kazanmaktadır. Bu bilgi; politik doktrinlerin, sosyoloji ve psikolojinin iletişim süreçlerine uygulanması ile bu alanların etkisini taşıyan ve geliştirilen medya psikolojisi tarafından sağlanır.
Anahtar Kelimeler: Medya Psikolojisi, Kitle İletişimi, Medya Etkisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Ekim 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Sayı: 44 - İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi |