Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

CONSUMER BEHAVIOUR SHAPED BY THE MASS MEDIA IN THE CONTEXT OF SOCIAL IDENTITIES AND SENSE OF BELONGING

Yıl 2013, Sayı: 45 - İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi, 101 - 114, 15.12.2013

Öz

Consumption is not only an economic but also a social and cultural process. Consumption preferences of individuals is a part of their non-verbal communication. Perceptions created by display and symbols are effective in shaping the needs of individuals. Preferences is the result of a cultural selection process in the act of consumption. Hedonistic behaviour of consumption is often seen in today’s societies. Every individual makes his preferences in accordance with the consumption style of the social groups in the social structure that he would like to be a part of. Messages received through mass media is effective forming consumers’ tastes and preferences. Tastes and preferences formed by the perceptions created by means of media. The mass media reinforces the idea that the Individual can attain the identities he would like to have in the society by means of consumption. In this study, social identities, individual- object relationship, and in the context of belonging, individual’s needs manipulated through the mass media are studied.

Kaynakça

  • Bauman, Z. (2010). Etiğin Tüketiciler Dünyasında Bir Şansı Var mı?. Funda Çoban & İnci Katırcı (Translated by). İstanbul: De Ki Yayınları.
  • Baudrıllard, J. (2004). Tüketim Toplumu. Hazal Deliceçaylı (Translated by). İstanbul: Sarmal Yayınları. Berman, M. (1994). Katı Olan Herşey Buharlaşıyor. Bülent Peker & Ümit Altuğ (Translated by). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Binark,M. (2001). Medya Kullanım Örüntüleri, Uluslararası İletişim Sempozyumu, Medyanın Manipülasyon Gücü Bildiri Kitabı, Eskişehir Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Bilgin, N. (2001). İnsan İlişkileri ve Kimlik, İstanbul: Sistem Yayınları.
  • Çınar, R., & Çubukcu, İ. (2010). Tüketim Toplumunun Şekillenmesi ve Tüketici Davranışları-Karşılaştırmalı Bir Uygulama-/Formation of Consumption Society and Consumer Behavior-A Comparative Application. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 13(1)
  • Dannoritzer, C. Pyramids of Waste, AKA The Lightbulb Conspiracy - Planned Obsolescence Documentary, Belgesel film, Norveç, 2010.
  • Gezgin, S. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. 2005 Cilt/Sayı: 21 Sayı: 1
  • Harvey, D. (1997). Postmodernliğin Durumu. Sungur Savran (Translated by). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Karaduman, S. Modernizmden Postmodernizme Kimliğin Yapısal Dönüşümü, Journal Of Yasar University. 2010, 17 (5).
  • Lasn, K. (2004). Kültür Bozumu. Ahmet Ilgaz & Cem Pekman (Translated by). İstanbul: Bağımsız.
  • Odabaşı, Y., & Barış, G. (2010). Tüketici Davranışı. MediaCat Akademi.
  • Solomon, M.R, (2004). Tüketici Krallığının Fethi. Selin Çetinkaya (Translated by). İstanbul: Mediacat. Şahin, O. (1992) Sosyo Ekonomik Yönleriyle Tüketim Fonksiyonu. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul: Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Topçuoğlu, N. (1996). Basında Reklam ve Tuketim Olgusu: Turkiye’de Yeni Gazetecilik Yonelimleri. Ankara: Vadi Yayınları.
  • Uztuğ, F. (2008). Markan Kadar Konuş. İstanbul: MediaCat.
  • Veblen, T. (2005). Aylak Sınıfın Teorisi. Zeynep Gültekin & Cumhur Atay (Translated by). İstanbul: Babil Yayınları.
  • Walker, R. (2010). Değişen Tüketici Kim. Nadir Özata (Translated by). İstanbul: Mediacat.
  • Zizek, S. (2004). İdeolojinin Yüce Nesnesi. Tuncay Birkan (Translated by). İstanbul: Metis Yayınları.

KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARININ ŞEKİLLENDİRDİĞİ SOSYAL KİMLİKLER VE AİDİYET DUYGUSU EKSENİNDE TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI

Yıl 2013, Sayı: 45 - İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi, 101 - 114, 15.12.2013

Öz

Tüketim sadece ekonomik bir süreç değil aynı zamanda sosyal ve kültürel bir süreçtir. Bu süreçte gösterge ve semboller aracılığıyla yaratılan algılar bireylerin tüketim eylemlerine yansıyan ihtiyaçlarının şekillenmesinde etkili olur. Tüketim eyleminde bireylerin önüne sunulan çok sayıdaki seçenek arasında yapılan tercihler aslında bir kültürel seçim sürecinin sonucunda oluşur. Günümüz toplumlarında hazzın tatminine yönelik hazcı tüketim davranışı sıklıkla görülmektedir. Her birey sosyal yapı içinde ait olmak istediği sosyal grupların tüketim tarzlarına yakın tercihler yapar. Bireyin toplum içinde sahip olmak istediği kimliklere tüketim yoluyla ulaşabileceği ve tüketimlerinin bunun bir ölçüsü olduğu fikri kitle iletişim araçlarıyla pekiştirilir Bu çalışmada sosyal kimlikler, birey nesne ilişkisi, bireyin aidiyet duygusu bağlamında kitle iletişim araçları aracılığıyla manipule edilen ihtiyaçlar ve tüketici davranışlarında yarattığı etkiler ortaya konmaya çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Bauman, Z. (2010). Etiğin Tüketiciler Dünyasında Bir Şansı Var mı?. Funda Çoban & İnci Katırcı (Translated by). İstanbul: De Ki Yayınları.
  • Baudrıllard, J. (2004). Tüketim Toplumu. Hazal Deliceçaylı (Translated by). İstanbul: Sarmal Yayınları. Berman, M. (1994). Katı Olan Herşey Buharlaşıyor. Bülent Peker & Ümit Altuğ (Translated by). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Binark,M. (2001). Medya Kullanım Örüntüleri, Uluslararası İletişim Sempozyumu, Medyanın Manipülasyon Gücü Bildiri Kitabı, Eskişehir Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Bilgin, N. (2001). İnsan İlişkileri ve Kimlik, İstanbul: Sistem Yayınları.
  • Çınar, R., & Çubukcu, İ. (2010). Tüketim Toplumunun Şekillenmesi ve Tüketici Davranışları-Karşılaştırmalı Bir Uygulama-/Formation of Consumption Society and Consumer Behavior-A Comparative Application. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 13(1)
  • Dannoritzer, C. Pyramids of Waste, AKA The Lightbulb Conspiracy - Planned Obsolescence Documentary, Belgesel film, Norveç, 2010.
  • Gezgin, S. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. 2005 Cilt/Sayı: 21 Sayı: 1
  • Harvey, D. (1997). Postmodernliğin Durumu. Sungur Savran (Translated by). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Karaduman, S. Modernizmden Postmodernizme Kimliğin Yapısal Dönüşümü, Journal Of Yasar University. 2010, 17 (5).
  • Lasn, K. (2004). Kültür Bozumu. Ahmet Ilgaz & Cem Pekman (Translated by). İstanbul: Bağımsız.
  • Odabaşı, Y., & Barış, G. (2010). Tüketici Davranışı. MediaCat Akademi.
  • Solomon, M.R, (2004). Tüketici Krallığının Fethi. Selin Çetinkaya (Translated by). İstanbul: Mediacat. Şahin, O. (1992) Sosyo Ekonomik Yönleriyle Tüketim Fonksiyonu. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul: Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Topçuoğlu, N. (1996). Basında Reklam ve Tuketim Olgusu: Turkiye’de Yeni Gazetecilik Yonelimleri. Ankara: Vadi Yayınları.
  • Uztuğ, F. (2008). Markan Kadar Konuş. İstanbul: MediaCat.
  • Veblen, T. (2005). Aylak Sınıfın Teorisi. Zeynep Gültekin & Cumhur Atay (Translated by). İstanbul: Babil Yayınları.
  • Walker, R. (2010). Değişen Tüketici Kim. Nadir Özata (Translated by). İstanbul: Mediacat.
  • Zizek, S. (2004). İdeolojinin Yüce Nesnesi. Tuncay Birkan (Translated by). İstanbul: Metis Yayınları.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zeynep Kadıoğlu

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Sayı: 45 - İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi

Kaynak Göster

APA Kadıoğlu, Z. (2013). KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARININ ŞEKİLLENDİRDİĞİ SOSYAL KİMLİKLER VE AİDİYET DUYGUSU EKSENİNDE TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal(45), 101-114.
AMA Kadıoğlu Z. KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARININ ŞEKİLLENDİRDİĞİ SOSYAL KİMLİKLER VE AİDİYET DUYGUSU EKSENİNDE TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal. Aralık 2013;(45):101-114.
Chicago Kadıoğlu, Zeynep. “KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARININ ŞEKİLLENDİRDİĞİ SOSYAL KİMLİKLER VE AİDİYET DUYGUSU EKSENİNDE TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI”. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal, sy. 45 (Aralık 2013): 101-14.
EndNote Kadıoğlu Z (01 Aralık 2013) KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARININ ŞEKİLLENDİRDİĞİ SOSYAL KİMLİKLER VE AİDİYET DUYGUSU EKSENİNDE TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal 45 101–114.
IEEE Z. Kadıoğlu, “KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARININ ŞEKİLLENDİRDİĞİ SOSYAL KİMLİKLER VE AİDİYET DUYGUSU EKSENİNDE TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal, sy. 45, ss. 101–114, Aralık 2013.
ISNAD Kadıoğlu, Zeynep. “KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARININ ŞEKİLLENDİRDİĞİ SOSYAL KİMLİKLER VE AİDİYET DUYGUSU EKSENİNDE TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI”. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal 45 (Aralık 2013), 101-114.
JAMA Kadıoğlu Z. KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARININ ŞEKİLLENDİRDİĞİ SOSYAL KİMLİKLER VE AİDİYET DUYGUSU EKSENİNDE TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal. 2013;:101–114.
MLA Kadıoğlu, Zeynep. “KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARININ ŞEKİLLENDİRDİĞİ SOSYAL KİMLİKLER VE AİDİYET DUYGUSU EKSENİNDE TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI”. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal, sy. 45, 2013, ss. 101-14.
Vancouver Kadıoğlu Z. KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARININ ŞEKİLLENDİRDİĞİ SOSYAL KİMLİKLER VE AİDİYET DUYGUSU EKSENİNDE TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal. 2013(45):101-14.