Cinema is an important medium for the construction of the representations of masculinity. The pressure on those that do not comply with the constructed image of masculinity will result in punishment and a dimension of exclusion that includes marginalization and exclusion. In order to examine the construction of masculinity and how marginalization occurs, the film Şöhretin Sonu (The End of Fame, Orhan Aksoy, 1981) was studied. Bülent Ersoy, the lead actor of the movie, is a Turkish classical music artist, who played roles of both men and women in films between the years 1976-1989, and underwent sexual reassignment surgery to become a woman. This paper utilizes the case study method to examine how hegemonic masculinity is constructed in the society with regard to hegemonic masculinity variable. The film is not simply about the dominance of men. It also shows how women submit to the established construction of masculine hegemony in marginalization, exclusion, and conflict areas, beginning from family to government institutions and societal establishments. The film emphasizes a negative reproduction of sexuality and transsexuality
Sinema, erkeklik temsillerinin inşasında önemli bir araçtır. Erkekliğin inşasında erkeklik imajına uymayanlara uygulanan baskı, cezalandırma ve dışlamanın bir boyutunun da mekânsal ayrım ve dışlama olduğu görülür. Erkekliğin nasıl inşa edildiği ve mekânsal dışlamanın nasıl yapıldığını incelemek için Şöhretin Sonu/Yüz Karası (Orhan Aksoy, 1981) adlı film seçilmiştir. Filmin başrol oyuncusu Bülent Ersoy, 1976-1989 yılları arasındaki filmlerin bazılarında kadın bazılarında erkek olan, cinsiyet değiştirme ameliyatı geçirerek kadın olan klasik Türk müziği sanatçısıdır. Bu çalışmada nitel araştırmada kullanılan yöntemlerden biri olan örnek olay yöntemi kullanılmış, seçilen film hegemonik erkeklik değişkeni açısından irdelenmiştir. Film, sadece erkeklerin baskısıyla değil kadınların onaylamasıyla kurulan hegemonik erkekliğin inşası sırasında mekânın nasıl ayrıştırdığını, dışladığını ve bir çatışma alanı olduğunu, aileden başlayarak devlet
kurumları ve toplum tarafından kurulduğunu göstermiştir. Filmde eşcinsellik ve transseksüellik vurgusu olumsuz biçimde yeniden üretilmiştir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Sayı: 46 |