BibTex RIS Kaynak Göster

AN INVESTIGATION ON THE RELATIONS OF 500 LARGEST INDUSTRIAL ORGANIZATIONS OF TURKEY WITH THE MEDIA

Yıl 2015, Sayı: 49, 1 - 13, 23.06.2016

Öz

Abstract
Press relations, in a broader term media relations, is one of the major practice fields of public relations
discipline. Nowadays corporations have the chance to present up-to-date, easily accessible and vast
information to the members of the media via internet. Corporations can share informative materials
online such as the current press information, press archive, business-annual reports, contact information
that media members can communicate, the list of senior-executives and their curriculum vitas, various
photographs of the corporation, publications of the corporation, etc. Members of the media can examine
the essential ones and use them in their investigations, and write news stories. The aim of this study is to
define to what extent large industrial corporations utilize internet while conducting their relations with
the media and to reveal what kind of informative materials they allow for press on their websites. Turkey’s
all industrial enterprises forms the population of this research, whereas the enterprises concatenated
in the findings of ICI’s (Istanbul Chamber of Industry) Study of 500 Largest Industrial Organizations of
Turkey 2013 were defined as the sample. This study, which utilizes descriptive method, analyzes the web
sites of 500 Largest Industrial Organizations of Turkey with content analysis technique. In the conclusion
of this study, it is exhibited that Turkey’s largest corporations mostly prefer to share the place of activity,
areas of activity, product information and the history of the corporation, and it is ascertained that 50,2%
of the corporations have online press rooms on their websites.
Keywords: Media Relations, Large Scale Industrial Corporations, Online Press Room


TÜRKİYE’NİN 500 BÜYÜK SANAYİ KURULUŞU’NUN
MEDYAYLA İLİŞKİLERİNE YÖNELİK BİR İNCELEME
Öz
Basınla ilişkiler, daha geniş bir ifadeyle medyayla ilişkiler, halkla ilişkiler disiplininin başlıca uygulama
alanlarından biridir. Günümüzde kuruluşlar, internet kanalıyla medya mensuplarına güncel, rahat erişilebilir
ve geniş çaplı bilgi sunma şansına sahiptir. Kuruluşlar, internet ortamında medyaya yönelik olarak
güncel basın bilgilerini, basın arşivlerini, iş-faaliyet raporlarını, medya mensuplarının irtibata geçebilecekleri
kişilerin iletişim bilgilerini, üst düzey yöneticilerin listelerini ve özgeçmişlerini, kuruluşla ilgili çeşitli
fotoğrafları, kurum yayınlarını vb. bilgilendirici materyalleri paylaşabilir. Medya mensupları da, bu materyallerden
ihtiyaç duyduklarını inceleyip kendi araştırmalarında kullanabilir; haberlerini yazabilir. Bu
çalışmada, büyük ölçekli kuruluşların, medyayla ilişki kurmak için web sitelerinde, medyaya yönelik ne
tür temel bilgilendirici materyallere yer verdiklerini; bir çevrimiçi basın odası hizmetlerinin mevcut olup
olmadığını, mevcut ise, çevrimiçi basın odasının içeriğinin hangi unsurlardan oluştuğunu ortaya koymak
amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini, Türkiye’nin tüm sanayi kuruluşlarının oluşturduğu bu çalışmada,
İSO’nun (İstanbul Sanayi Odası) hazırladığı Türkiye’nin 500 Büyük Sanayi Kuruluşu Çalışması’nın 2013 yılı
sonuçları doğrultusunda sıralamaya giren kuruluşlar, örneklem olarak belirlenmiştir. Betimsel yöntemle
yapılan bu çalışmada, içerik analizi tekniğiyle, Türkiye’nin 500 Büyük Sanayi Kuruluşu’nun web sitelerinin
analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda Türkiye’nin en büyük kuruluşlarının web sitelerinde en fazla
vermeyi tercih ettikleri bilgilerin, faaliyet gösterdikleri yer ve faaliyet alanları, ürün bilgisi ve kurumun
tarihçesi olduğu ortaya konmuş, söz konusu kuruluşların %50.2’sinin web sitesinde çevrimiçi basın odasının
mevcut olduğu saptanmıştır.
Anahtar Kelimeler: Medya İlişkileri, Büyük Ölçekli Sanayi Kuruluşları, Çevrimiçi Basın Odası

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Feride Akım Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 23 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 49

Kaynak Göster

APA Akım, F. (2016). AN INVESTIGATION ON THE RELATIONS OF 500 LARGEST INDUSTRIAL ORGANIZATIONS OF TURKEY WITH THE MEDIA. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal(49), 1-13. https://doi.org/10.17064/iüifhd.91903
AMA Akım F. AN INVESTIGATION ON THE RELATIONS OF 500 LARGEST INDUSTRIAL ORGANIZATIONS OF TURKEY WITH THE MEDIA. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal. Haziran 2016;(49):1-13. doi:10.17064/iüifhd.91903
Chicago Akım, Feride. “AN INVESTIGATION ON THE RELATIONS OF 500 LARGEST INDUSTRIAL ORGANIZATIONS OF TURKEY WITH THE MEDIA”. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal, sy. 49 (Haziran 2016): 1-13. https://doi.org/10.17064/iüifhd.91903.
EndNote Akım F (01 Haziran 2016) AN INVESTIGATION ON THE RELATIONS OF 500 LARGEST INDUSTRIAL ORGANIZATIONS OF TURKEY WITH THE MEDIA. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal 49 1–13.
IEEE F. Akım, “AN INVESTIGATION ON THE RELATIONS OF 500 LARGEST INDUSTRIAL ORGANIZATIONS OF TURKEY WITH THE MEDIA”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal, sy. 49, ss. 1–13, Haziran 2016, doi: 10.17064/iüifhd.91903.
ISNAD Akım, Feride. “AN INVESTIGATION ON THE RELATIONS OF 500 LARGEST INDUSTRIAL ORGANIZATIONS OF TURKEY WITH THE MEDIA”. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal 49 (Haziran 2016), 1-13. https://doi.org/10.17064/iüifhd.91903.
JAMA Akım F. AN INVESTIGATION ON THE RELATIONS OF 500 LARGEST INDUSTRIAL ORGANIZATIONS OF TURKEY WITH THE MEDIA. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal. 2016;:1–13.
MLA Akım, Feride. “AN INVESTIGATION ON THE RELATIONS OF 500 LARGEST INDUSTRIAL ORGANIZATIONS OF TURKEY WITH THE MEDIA”. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal, sy. 49, 2016, ss. 1-13, doi:10.17064/iüifhd.91903.
Vancouver Akım F. AN INVESTIGATION ON THE RELATIONS OF 500 LARGEST INDUSTRIAL ORGANIZATIONS OF TURKEY WITH THE MEDIA. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal. 2016(49):1-13.