Çok Depolu Araç Rotalama Problemi (ÇDARP) son yıllarda oldukça ilgi gören karmaşık bir kombinatoryal problemdir. ÇDARP birden fazla sayıda depodan birçok müşteriye ürün dağıtımına ait optimum rotaların tasarım problemidir. Toplam kat edilen mesafenin en küçüklenmesi problemin amaç denklemini oluşturmaktadır. Günümüz iş hayatında ürün dağıtım maliyetleri toplam lojistik maliyetlerinin önemli bir bölümünü oluşturmaktadır. Bu çalışmada Genetik Algoritma (GA) ve Parçacık Sürü Optimizasyonu (PSO) sezgisel teknikleri birlikte kullanılarak ÇDARP'nin kümeleme ve araç rotalama alt problemlerini etkin şekilde çözebilen bir sezgisel yöntem önerilmektedir. İstanbul Halk Ekmek (İHE) A.Ş. ucuz, sağlıklı ve yüksek kalitede ekmek ve ekmek ürünleri üretimi ve dağıtımı yapmak üzere İstanbul Büyük Şehir Belediyesi bünyesinde kurulan bir ticari organizasyondur. İHE fabrikalarının (Cebeci, Edirnekapı ve Kartal) toplam günlük üretim kapasitesi 1 milyon ekmektir ve İstanbul'un günlük ekmek ihtiyacının %13'unu karşılamaktadır. İHE'de dağıtımı gerçekleştiren 75 araç mevcuttur ve günde 3 kez 1012 müşteriye dağıtım yapılmaktadır. GA ve PSO birlikte kullanılarak İHE A.Ş.'nin çok depolu araç rotalama problemine optimum çözüm aranmıştır ve mevcut durum ile karşılaştırılmıştır.
Araç Rotalama Problemi (ARP) Parçacık Sürü Optimizasyonu (PSO) Genetik Algoritma (GA) Optimizasyon Meta-Sezgisel Yöntemler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 22 Sayı: 70 |