Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Medya ve E-Ticaret Şirketlerine Olan Güvenin Tüketici Kararına Etkisi

Yıl 2023, , 605 - 628, 02.08.2023
https://doi.org/10.26650/JEPR1296365

Öz

Günümüzde teknolojik gelişmelerin bir sonucu olarak sanal ortamda alışveriş yapma hızı giderek artmaktadır. Sosyal medya ortamında şirketler rekabet avantajı elde etmek için teknolojik gelişmeleri takip ederek uyumlaştırma çalışmaları yapmaktadır. Tüketici talepleri ve ihtiyaçları bu araştırmanın odak noktası olup satışlarının, tüketici ihtiyaç ve beklentileri karşılandıkça artması beklenmektedir. Bu araştırmanın amacı, tüketicilerin e-ticaret yoluyla alışveriş yaparken güven duygusu oluşturarak tüketici kararı üzerindeki etkisini ortaya çıkarmaktır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden biri kullanılmış ve bu konuda hazırlanan anket Sosyal medya hesabı olan 409 katılımcıya uygulanmıştır. Araştırma verileri, IBM SPSS 22.0 kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen verilere frekans dağılımı, güvenilirlik analizi, betimleyici analiz, Mann whitney U, Kruskal Wallis-H ve Korelasyon analizi uygulanmıştır. E-ticarette platform güvenirliliği, marka güveni, marka bağlılığı ve satın alma niyeti pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akçacı, T., & Kurt, F. B. (2020). Online Süpermarket Alışverişinde Tüketici Faktörü. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(20), 414 - 433. google scholar
  • Aksoy, R. (2006). Bir Pazarlama Değeri Olarak Güven ve Tüketicilerin Elektronik Pazarlara Yönelik Güven Tutumları. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), 79 - 90. google scholar
  • Altunışık, R., Özdemir, Ş., & Torlak, Ö. (2002). Modern Pazarlama. İstanbul: Değişim Yayınları. google scholar
  • Arıkan, E., & Erçetin, C. (2015). Elektronik Ticarette Tüketicilerin Satın Alma Davranış ve Tercihlerini Etkileyen Unsurlar: E-Ticaret Siteleri Üzerine Bir Çalışma. İstanbul: Doğuş Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü google scholar
  • Aslan, R., & Menteş, Ü. G. (2022). Elektronik Ticarette Güvenin Tüketici Sadakati Üzerine Etkisi. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 57(1), 506 - 527. google scholar
  • Aydınhan, E., & Erat, S. (2019). Web Sayfasına Güven ve Canlı Desteğin Yeniden Satın Alma Niyeti Üzerine Etkisi: Online Alışveriş Siteleri Üzerine Bir Araştırma. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 6(UWE 2019 Özel Sayısı), 123 - 140. google scholar
  • Aydın, S., & Derer, E. (2015). E-Ticarette Güven Unsurunun Müşterilerin Satın Alma Davranışlarına Olan Etkisi: Süleyman Demirel Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (21), 127 - 150. google scholar
  • Chellappa, R. K., & Pavlou, P. A. (2002). Perceived information security, financial liability and consumer trust in electronic commerce transactions. Logistics Information Management, 15(5/6), 358-368. google scholar
  • Civelek, M. E., & Ertemel, A. V. (2018). The Effect of E-Commerce Web Site Security on Purchase Intention. Beykoz Akademi Dergisi, 6(2), 81-89. google scholar
  • Connolly, R., & Bannister, F. (2008). Factors influencing Irish consumers’ trust in internet shopping. Management Research News, 31(5), 339-358. google scholar
  • Dal, N. E., & Şahin, Ö. (2018). Elektronik Ticarette Güven Oluşturan Faktörlerin Satınalma Niyeti ile İlişkisi: Trendyol Alışveriş Sitesi Müşterileri ile Bir Araştırma. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(12), 240 - 259. google scholar
  • Dawley, L. (2009). Social Network Knowledge Construction: Emerging Virtual World Pedagogy. On the Horizon, 17(2), 109-121. google scholar
  • Elmas, P. (2009). Ticaretin Yeni Şekli E-Ticaret! Peki Hakkında Ne Biliyoruz?. İzmir Ticaret Odası Ar&Ge Bülten, 13-19. google scholar
  • Fidan, H. (2015). Bilgi Ekonomisinde Güven ve Elektronik Ticaret Güven Bileşenleri. 1st International Congress on Applied Sciences, 556-567. google scholar
  • Hacıefendioğlu, Ş. (2010). Sosyal Paylaşım Sitelerinde Üye Bağlılığı Üzerine Bir Araştırma. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (KOSBED), 0(20), 56-71. google scholar
  • Hazar, M. (2011). Sosyal medya bağımlılığı-bir alan araştırması. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 0(32), 151175. google scholar
  • Hermogeno, D. L. (2019). E-Commerce: History and Impact on the Business and Consumers. google scholar
  • Kantsperger, R., & Kunz, W. H. (2010). Consumer trust in service companies: a multiple mediating analysis. Managing Service Quality: An International Journal, 20(1), 4-25. google scholar
  • Karabulut, M. (1989). Tüketici Davranışı. İstanbul: İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi. google scholar
  • Kim, D. J., Ferrin, D. L., & Rao, H. R. (2008). A trust-based consumer decision-making model in electronic commerce: The role of trust, perceived risk, and their antecedents. Decision Support Systems, 44(2), 544-564. google scholar
  • Marangoz, M, (2018). İnternette Pazarlama. İstanbul: Beta Yayınları. google scholar
  • Özbay, A., & Devrim, J. (2000). e-Ticaret Rehberi, 7’den 77’ye Yeni Başlayan Herkes İçin. İstanbul: Hayat Yayınları. google scholar
  • Solomon, M. R., Hogg, M. K., Askegaard, S., & Bamossy, G. J., (2019). Consumer Behaviour: A European Perspective. Pearson Education Limited. google scholar
  • Sönmezay, M., & Özdemir, E. (2020). E-Ticarette Tüketici Güvenini Etkileyen Faktörler ve Tüketicilerin Çevrim İçi Satın Alma Niyeti Üzerine Güvenin Etkisi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(4), 4252-4268. google scholar
  • Şimşek, A. (2016). Elektronik Ticaret Sitesi Kullanıcılarının Güven Tutumlarının İncelenmesi: Uşak İlinde Ampirik Bir Çalışma. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 18(30), 1-12. google scholar
  • Uçan, Ö. C. (2020). The Role Of Reliability, Trust And Brand Loyalty On E-Commerce Purchase Intention. google scholar
  • Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. google scholar
  • Weinberg, T. (2009). The New Community Rules: Marketing on the Social Web. O’Reilly Media google scholar

The Effect of Trust in Social Media and E-Commerce Companies on Consumer Decision

Yıl 2023, , 605 - 628, 02.08.2023
https://doi.org/10.26650/JEPR1296365

Öz

Today, due to technological developments, the speed at which shopping takes place in the virtual environment is increasing. In the social media environment, companies follow technological developments and carry out harmonisation studies in order to gain a competitive advantage. By focusing on consumer demands and needs, this research shows how sales are expected to increase as consumer needs and expectations are met. This research also aims to reveal the effect on consumer decisions as a sense of trust is created in consumers while shopping via e-commerce. This study uses a quantitative research method, and the questionnaire prepared for this purpose was applied to 409 participants with social media accounts. Research data were analysed using IBM SPSS 22.0. Reliability analysis, descriptive statistical analysis, independent sample t test, anova test, correlation and simple linear regression were applied to the obtained data. The results of this analysis showed that there is a positive and significant relationship between platform reliability, brand trust, brand loyalty and purchase intention in e-commerce.

Kaynakça

  • Akçacı, T., & Kurt, F. B. (2020). Online Süpermarket Alışverişinde Tüketici Faktörü. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(20), 414 - 433. google scholar
  • Aksoy, R. (2006). Bir Pazarlama Değeri Olarak Güven ve Tüketicilerin Elektronik Pazarlara Yönelik Güven Tutumları. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), 79 - 90. google scholar
  • Altunışık, R., Özdemir, Ş., & Torlak, Ö. (2002). Modern Pazarlama. İstanbul: Değişim Yayınları. google scholar
  • Arıkan, E., & Erçetin, C. (2015). Elektronik Ticarette Tüketicilerin Satın Alma Davranış ve Tercihlerini Etkileyen Unsurlar: E-Ticaret Siteleri Üzerine Bir Çalışma. İstanbul: Doğuş Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü google scholar
  • Aslan, R., & Menteş, Ü. G. (2022). Elektronik Ticarette Güvenin Tüketici Sadakati Üzerine Etkisi. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, 57(1), 506 - 527. google scholar
  • Aydınhan, E., & Erat, S. (2019). Web Sayfasına Güven ve Canlı Desteğin Yeniden Satın Alma Niyeti Üzerine Etkisi: Online Alışveriş Siteleri Üzerine Bir Araştırma. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 6(UWE 2019 Özel Sayısı), 123 - 140. google scholar
  • Aydın, S., & Derer, E. (2015). E-Ticarette Güven Unsurunun Müşterilerin Satın Alma Davranışlarına Olan Etkisi: Süleyman Demirel Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (21), 127 - 150. google scholar
  • Chellappa, R. K., & Pavlou, P. A. (2002). Perceived information security, financial liability and consumer trust in electronic commerce transactions. Logistics Information Management, 15(5/6), 358-368. google scholar
  • Civelek, M. E., & Ertemel, A. V. (2018). The Effect of E-Commerce Web Site Security on Purchase Intention. Beykoz Akademi Dergisi, 6(2), 81-89. google scholar
  • Connolly, R., & Bannister, F. (2008). Factors influencing Irish consumers’ trust in internet shopping. Management Research News, 31(5), 339-358. google scholar
  • Dal, N. E., & Şahin, Ö. (2018). Elektronik Ticarette Güven Oluşturan Faktörlerin Satınalma Niyeti ile İlişkisi: Trendyol Alışveriş Sitesi Müşterileri ile Bir Araştırma. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(12), 240 - 259. google scholar
  • Dawley, L. (2009). Social Network Knowledge Construction: Emerging Virtual World Pedagogy. On the Horizon, 17(2), 109-121. google scholar
  • Elmas, P. (2009). Ticaretin Yeni Şekli E-Ticaret! Peki Hakkında Ne Biliyoruz?. İzmir Ticaret Odası Ar&Ge Bülten, 13-19. google scholar
  • Fidan, H. (2015). Bilgi Ekonomisinde Güven ve Elektronik Ticaret Güven Bileşenleri. 1st International Congress on Applied Sciences, 556-567. google scholar
  • Hacıefendioğlu, Ş. (2010). Sosyal Paylaşım Sitelerinde Üye Bağlılığı Üzerine Bir Araştırma. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (KOSBED), 0(20), 56-71. google scholar
  • Hazar, M. (2011). Sosyal medya bağımlılığı-bir alan araştırması. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 0(32), 151175. google scholar
  • Hermogeno, D. L. (2019). E-Commerce: History and Impact on the Business and Consumers. google scholar
  • Kantsperger, R., & Kunz, W. H. (2010). Consumer trust in service companies: a multiple mediating analysis. Managing Service Quality: An International Journal, 20(1), 4-25. google scholar
  • Karabulut, M. (1989). Tüketici Davranışı. İstanbul: İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi. google scholar
  • Kim, D. J., Ferrin, D. L., & Rao, H. R. (2008). A trust-based consumer decision-making model in electronic commerce: The role of trust, perceived risk, and their antecedents. Decision Support Systems, 44(2), 544-564. google scholar
  • Marangoz, M, (2018). İnternette Pazarlama. İstanbul: Beta Yayınları. google scholar
  • Özbay, A., & Devrim, J. (2000). e-Ticaret Rehberi, 7’den 77’ye Yeni Başlayan Herkes İçin. İstanbul: Hayat Yayınları. google scholar
  • Solomon, M. R., Hogg, M. K., Askegaard, S., & Bamossy, G. J., (2019). Consumer Behaviour: A European Perspective. Pearson Education Limited. google scholar
  • Sönmezay, M., & Özdemir, E. (2020). E-Ticarette Tüketici Güvenini Etkileyen Faktörler ve Tüketicilerin Çevrim İçi Satın Alma Niyeti Üzerine Güvenin Etkisi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(4), 4252-4268. google scholar
  • Şimşek, A. (2016). Elektronik Ticaret Sitesi Kullanıcılarının Güven Tutumlarının İncelenmesi: Uşak İlinde Ampirik Bir Çalışma. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 18(30), 1-12. google scholar
  • Uçan, Ö. C. (2020). The Role Of Reliability, Trust And Brand Loyalty On E-Commerce Purchase Intention. google scholar
  • Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. google scholar
  • Weinberg, T. (2009). The New Community Rules: Marketing on the Social Web. O’Reilly Media google scholar
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ekonomi
Bölüm RESEARCH ARTICLE
Yazarlar

Tuğçenur Ekinci Furtana 0000-0002-8495-9432

Hasan Özkazanç 0009-0000-9376-914X

Yayımlanma Tarihi 2 Ağustos 2023
Gönderilme Tarihi 12 Mayıs 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Ekinci Furtana, T., & Özkazanç, H. (2023). Sosyal Medya ve E-Ticaret Şirketlerine Olan Güvenin Tüketici Kararına Etkisi. İktisat Politikası Araştırmaları Dergisi, 10(2), 605-628. https://doi.org/10.26650/JEPR1296365
AMA Ekinci Furtana T, Özkazanç H. Sosyal Medya ve E-Ticaret Şirketlerine Olan Güvenin Tüketici Kararına Etkisi. JEPR. Ağustos 2023;10(2):605-628. doi:10.26650/JEPR1296365
Chicago Ekinci Furtana, Tuğçenur, ve Hasan Özkazanç. “Sosyal Medya Ve E-Ticaret Şirketlerine Olan Güvenin Tüketici Kararına Etkisi”. İktisat Politikası Araştırmaları Dergisi 10, sy. 2 (Ağustos 2023): 605-28. https://doi.org/10.26650/JEPR1296365.
EndNote Ekinci Furtana T, Özkazanç H (01 Ağustos 2023) Sosyal Medya ve E-Ticaret Şirketlerine Olan Güvenin Tüketici Kararına Etkisi. İktisat Politikası Araştırmaları Dergisi 10 2 605–628.
IEEE T. Ekinci Furtana ve H. Özkazanç, “Sosyal Medya ve E-Ticaret Şirketlerine Olan Güvenin Tüketici Kararına Etkisi”, JEPR, c. 10, sy. 2, ss. 605–628, 2023, doi: 10.26650/JEPR1296365.
ISNAD Ekinci Furtana, Tuğçenur - Özkazanç, Hasan. “Sosyal Medya Ve E-Ticaret Şirketlerine Olan Güvenin Tüketici Kararına Etkisi”. İktisat Politikası Araştırmaları Dergisi 10/2 (Ağustos 2023), 605-628. https://doi.org/10.26650/JEPR1296365.
JAMA Ekinci Furtana T, Özkazanç H. Sosyal Medya ve E-Ticaret Şirketlerine Olan Güvenin Tüketici Kararına Etkisi. JEPR. 2023;10:605–628.
MLA Ekinci Furtana, Tuğçenur ve Hasan Özkazanç. “Sosyal Medya Ve E-Ticaret Şirketlerine Olan Güvenin Tüketici Kararına Etkisi”. İktisat Politikası Araştırmaları Dergisi, c. 10, sy. 2, 2023, ss. 605-28, doi:10.26650/JEPR1296365.
Vancouver Ekinci Furtana T, Özkazanç H. Sosyal Medya ve E-Ticaret Şirketlerine Olan Güvenin Tüketici Kararına Etkisi. JEPR. 2023;10(2):605-28.