Popüler kültür ve küreselleşmenin günümüzde meydana getirdiği çeşitli etkiler her alanda olduğu gibi Türk halk müziği alanında da görülmektedir. Gücünü yerel olmasından alan geleneksel kültür öğeleri, küreselleşmenin getirdiği evrensellikle beraber sıradanlaşmaya ve tek düze bir yapı sergilemeye başlamıştır. Bu husus, Türk halk müziğimizi de derinden etkilemekte ve bu alanda üretilen yeni eserlerin geleneksel niteliklerini sorgular hale dönüştürmektedir. Özellikle geçmişte herhangi bir kaygı (sanat, pazarlama, popülerlik vb.) gözetilmeksizin üretilen geleneksel Türk halk müziği eserleri, günümüzde çok çeşitli kaygılar düşünülerek üretilmeye başlamıştır. Bu durum ise, temel nitelikleri ile geleneksel Türk halk müziğinin ilkeleri ile bağdaşmamaktadır. Araştırma durum tespiti yapmaya yönelik olup betimsel bir özellik sergilemektedir. Araştırmada, yazılı ve dijital kaynak taraması, içerik analizi, kişisel görüşmeler ve bunun yanı sıra 300 örnekleme yarı yapılandırılmış anket uygulanarak konuya yönelik daha kapsamlı bir görüş elde edilmeye çalışılmıştır. Araştırma sonuçlarından birkaçı sıralanacak olursa: Günümüz Türk halk müziği ürünlerinin popüler kültür öğeleri ve küreselleşmeden etkilendiği, özellikle genç ve orta yaşlı bireylerin geleneksel Türk halk müziklerimizden uzaklaşılamaya başladığı, Türk halk müziği eser üretiminin geçmişe oranla sayıca azalmakta olduğu, Türk halk müziği olarak tanıtılan eserlerin ise, büyük oranda popüler kültürün etkisiyse yozlaştığı, üretilen eserlerde öz kültürümüze yabancı söz unsurlarına da yer verilmeye başlandığı, halk kültürümüzün en önemli öğesi olan âşıklık geleneğine yönelik güncel ürünlerin sınırlı sayıda kaldığı, Türk halk müziği ve ürünlerine yönelik tanıtımın popüler kültür ürünlerine kıyasla yetersiz kaldığı, güncel durumun devam etmesi halinde geleneksel Türk halk müziği kültürünün yok olma tehlikesi ile karşı karşıya kalabileceği ilk aklımıza gelenler olacaktır.
The various effects of popular culture and globalization today are seen in the field of Turkish folk music as well as in every field. Traditional cultural elements, which take their power from being local, have started to be mediocre and exhibit a uniform structure with the universality brought about by globalization. This issue also deeply affects our Turkish folk music and makes us question the traditional qualities of new works produced in this field. Especially in the past any anxiety (art, marketing, popularity etc.) traditional Turkish folk music works, produced without any consideration, have started to be produced today with a wide variety of concerns in mind. This situation is incompatible with the principles of traditional Turkish folk music with its basic qualities. The research is aimed at doing due diligence and exhibits a descriptive characteristic. The study attempted to obtain a more comprehensive opinion on the subject by applying written and digital source scanning, content analysis, personal interviews, as well as 300 sampling semi-structured questionnaires. If a few of the research results are to be listed: today's Turkish folk music products are influenced by popular culture elements and globalization, especially young and middle-aged individuals begin to move away from our traditional Turkish folk music, Turkish folk music production is decreasing in number compared to the past, works introduced as Turkish folk music, largely influenced by popular culture, corruption,, we will be the first to think that current products for the minstrel tradition, which is the most important element of our folk culture, remain limited in number, the promotion of Turkish folk music and its products is insufficient compared to popular culture products, and if the current situation continues, the traditional Turkish folk music culture may face the danger of extinction.
Turkish folk music taraditional popular culture globalization
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Müzik ve Sahne Sanatları / Music and Performing Arts |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 17 Şubat 2020 |
Kabul Tarihi | 15 Temmuz 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 21 |