Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Uluslararası İstanbul Bienali (1987-2019) Sergi Mekânları

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 21, 86 - 100, 30.06.2020
https://doi.org/10.16950/iujad.722296

Öz

Çalışmada Uluslararası İstanbul Bienali’nin sergi mekanlarının kentteki yayılımı ve bienal kapsamında geliştirilen yeni mekânların kente etkileri tartışılmıştır. Otuz yılı aşan tarihiyle bienalin İstanbul gibi yer, zaman, kültür ve tarihin katmanlaştığı bir kentte nasıl bir etki oluşturduğu, sergileme mekânları üzerinden değerlendirilmiştir. Çalışmada İstanbul’da bienal çerçevesinde kullanılan mekanların incelenmesi ve bienal kurumu İstanbul Kültür ve Sanat Vakfı ile yapılan görüşme yoluyla elde edilen veriler değerlendirilmiştir. Değerlendirmede bienal ölçeğinde kullanılan mekanlar kapsamında, konum, kullanım türü, yapısal özellikler, kent belleğindeki önemi, bienal sonrası geçirdiği değişim dikkate alınmıştır. Bienal sanatçılarının kente bıraktığı kalıcı eserler mekânsal anlamda değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçları müze olarak kullanılan tarihi yapıların bienal çerçevesinde daha çok tercih edilmiş olduğunu göstermektedir. Kente yayılım açısından tarihi yarımada ile birlikte Beyoğlu’nun mekânsal kullanımda ağırlıklı olduğunu söylemek mümkündür. Bununla birlikte, son yıllarda seçilen sergi mekânları, kentlinin Adalar gibi şehrin uzak noktalarını da bu kapsamda ziyaretini sağladığı söylenebilir.

Teşekkür

İKSV İstanbul Kültür ve Sanat Vakfı, Bienal Sergi Yöneticisi Elif Kamışlı'ya makale için Röportaj katkısından dolayı teşekkürlerimizi sunarız.

Kaynakça

  • Atıcı, M. (2014). Çağdaş Sanatta Kamusal Alanın İnşası: Uluslararası İstanbul Bienali Üzerine Okuma. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Y. Lisans Tezi.
  • Azman, A. (2012). ‘Oryantalistlerin İstanbul’undan Bienalin İstanbul’una’. İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Dergisi, 3. Dizi, 24.Sayı, s. 187-207.
  • Eroğlu, N. (2015). Çağdaş Sanat Etkinlikleri ve Türkiye Turizmi Bağlamında 13. İstanbul Bienali İncelemesi. Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Y. Lisans tezi.
  • Güzel, A. (2015). Bienallerde Mekansal Deneyim ve İletişim: İstanbul Bienalleri Üzerinden bir İrdeleme. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Y. Lisans Tezi.
  • Kamışlı, E. (2020, 03 13). İKSV İstanbul Kültür ve Sanat Vakfı, İstanbul Bienali Mekan Kullanımı ve Kente Etkileri. (G. Yücel, & İ. Ciritci, Röportajı Yapanlar)
  • Köksal, A. (2008). ‘Bienaller ve ötesi…’, . Sanat Dünyamız, Sonbahar, Sayı:108, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Örer, B. (2008, Ağustos 1). Uluslararası İstanbul Bienali Direktörü Bige Örer: "Bienal, kent ve kentli arasında yeni bir diyalog kurulmasını sağlıyor. http://www.mimarizm.com/makale/uluslararasi-istanbul-bienali-direktoru-bige-orer-bienal-kent-ve-kentli-arasinda-yeni-bir-diyalog-kurulmasini-sagliyor_113685?PageNo=1, (accessed in: 12.02.2020), (In Turkish).
  • Özpınar, C. (2011). Birey, Kent ve Kamusal Mekan Bağlamında İstanbul Bienali’. Kült-Kültürel İncelemeler Dergisi, II-III(İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul), 263-283.
  • Yusufoğlu, N. T. (2006). Bir İletişim Ortamı Olarak Kent: İletişim Aktivitesi Olarak Bienal ve İstanbul Örneği. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Y. Lisans Tezi.
  • URL-1, (2020). https://www.biennialfoundation.org/network/biennial-map/, (accessed in: 05.02.2020).
  • URL-2, (2020). https://www.labiennale.org/en/news/biennale-arte-2019-came-close-confirming-expected-600000-visitors, (accessed in: 05.02.2020).
  • URL-3, (2020). https://www.iksv.org/tr/hakkimizda/temel-amaclar, (accessed in: 10.01.2020), (In Turkish).
  • URL-4,(2020). http://9b.iksv.org/turkce.asp?Page=Artists&Sub=Az&Content=KarlHeinz_Klopf, (accessed in: 01.02.2020), (In Turkish).
  • URL-5, (2020). https://www3.mcachicago.org/2015/salcedo/works/untitled-istanbul/, (accessed in: 05.02.2020).
  • URL-6, (2020). http://11b.iksv.org/anasayfa.asp, (accessed in: 05.04.2020), (In Turkish).
  • URL-7, (2020). https://bienal.iksv.org/tr/arsiv/bienal-arsivi, (accessed in: 05.02.2020), (In Turkish).
  • URL-8, (2020). http://ccca.concordia.ca/artists/image.html?languagePref=en&url=/c/images/big/v/vickrsnl/vick013.jpg&cright=Laur, (accessed in: 05.02.2020).
  • URL-9, (2020).https://bienal.iksv.org/tr/bienal-arsivi/6-uluslararasi-istanbul-bienali, (accessed in: 05.02.2020), (In Turkish).
  • URL-10, (2020). .http://8b.iksv.org/2003/turkce.asp, (accessed in: 05.02.2020), (In Turkish).
  • URL-11, (2020).http://12b.iksv.org/tr/gruplar.asp?id=1&c=1&show=gorsel&photo_no=1, (accessed in: 05.02.2020), (In Turkish).
  • URL-12, (2020). http://15b.iksv.org/mekanlar, (accessed in: 05.02.2020), (In Turkish).
  • URL-13, (2020). http://15b.iksv.org/sanatcilar, (accessed in: 05.02.2020), (In Turkish).
  • URL-14, (2020). http://www.radikal.com.tr/turkiye/galata-rum-okulu-23-yil-sonra-iade-1082664/, (accessed in: 05.02.2020), (In Turkish).
  • URL-15, (2020). http://14b.iksv.org/works.asp?id=26, (accessed in: 05.02.2020), (In Turkish).
  • URL-16, (2020). https://monicabonvicini.net/stairway-to-hell/, (accessed in: 05.02.2020).
  • URL-17, (2020). https://bienal.iksv.org/tr/haberler/istanbul-bienali-nden-sehre-bir-kalici-eser-daha, (accessed in: 05.02.2020), (In Turkish).
  • URL-18, (2020). bienal.iksv.org/tr/kalici-eserler/hakkinda, (accessed in: 05.02.2020), (In Turkish).
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Görsel ve Plastik Sanatlar / Visual and Plastic Arts
Yazarlar

Gül Yücel 0000-0003-3722-6479

İlke Ciritci 0000-0002-1492-0727

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 17 Nisan 2020
Kabul Tarihi 29 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 21

Kaynak Göster

APA Yücel, G., & Ciritci, İ. (2020). Uluslararası İstanbul Bienali (1987-2019) Sergi Mekânları. İnönü Üniversitesi Sanat Ve Tasarım Dergisi, 10(21), 86-100. https://doi.org/10.16950/iujad.722296