In all periods of human history, motherhood which is installed on different meanings, is usually experienced as a feeling of status and role by all women in societies. In the reproduction of gender roles and motherhood which is a kind of these roles , the mass media plays a central role. Today’s media with its code, content and language is an important tool in shaping society by reinforcing the structure of the patriarchal mindset.In this study myth of motherhood is tried to put forward examples using the sample reports in the newspapers (Bugün, Habertürk, Hürriyet, Milliyet, Radikal, Sabah, Star, Yeni Şafak, Zaman)
İnsanlık tarihinin tüm dönemlerinde farklı zamanlarda farklı anlamlar yüklenen “annelik”, toplumlarda genellikle kadınların tümüne hasredilen bir duygu ve rol durumu olarak yaşanır ve yaşatılır. Cinsiyet rollerinin ve bu rollerden sonuçlarından biri olan anneliğin yeniden üretiminde, kitle iletişim araçları önemli bir rol oynar. Medya; ekonomik, siyasal ve toplumsal yapıdan etkilenen ve onu etkileyen önemli bir ideolojik araçtır. Kodları, içeriği ve diliyle günümüzdeki medya, ataerkil zihniyet yapısını da pekiştirerek topluma yön vermeye çalışan önemli bir araç olarak karşımıza çıkabilir. Bu çalışmada Bugün, Habertürk, Hürriyet, Milliyet, Radikal, Sabah, Star, Yeni Şafak, Zaman gazeteleri örneklem olarak kullanılarak haberlerde yer alan “annelik miti” örneklerle ortaya koyulmaya çalışılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Annelik, Medya, Popüler Kültür.
MYTH OF MOTHERHOOD IN MAINSTREAM MEDIA
In all periods of human history, motherhood which is installed on different meanings, is usually experienced as a feeling of status and role by all women in societies. In the reproduction of gender roles and motherhood which is a kind of these roles , the mass media plays a central role. Today’s media with its code, content and language is an important tool in shaping society by reinforcing the structure of the patriarchal mindset.In this study myth of motherhood is tried to put forward examples using the sample reports in the newspapers (Bugün, Habertürk, Hürriyet, Milliyet, Radikal, Sabah, Star, Yeni Şafak, Zaman).
Keywords: Motherhood, Media, Popular Culture.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Temmuz 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Sayı: 13 |