The purpose of this study is to deeply investigate the experience of twin bond and separation-integration processes in monozygotic (identical) twin adolescents. To be a healthy individual in the context of twin psychology, healthy separation-integration and healthy twin bond process are required. These two processes are both related to and significantly affected by each other. Moreover, twins’ seperation-integration and twin bond process are defined as one of the most problematic areas in literature. Studying these two processes together is important for twins to develop healthy identities. Healthy identity development is also significant for individuation of twins. In this study, three femalefemale and three male-male monozygotic twins, obtained through the snowball sampling method, were interviewed. The closed-ended questions and semi-structured interview questions were prepared by the researcher and asked to each twin seperately. The interpretive phenomenological analysis method was used and separation and integration, twin bond and twinship paradox superordinate themes emerged. The main themes of parental attitudes, similarities and shared experiences, and role conflict were emerged under the separation and integration superordinate theme; separation anxiety, twin loss anxiety and dependence of self on the twin pair were emerged under the twin bond superordinate theme; and individualization efforts and competition emerged under the twinship paradox superordinate theme. The superordinate themes, main themes and subcategorieswere discussed in light of the literature. Suggestions to future researchers and implications are also provided.
Monozygotic twins separation-integration twin bond twin psychology
Bu araştırmada tek yumurta ikizi ergenlerin ikiz bağı ve ayrışma-bütünleşme sürecine yönelik deneyimlerinin derinlemesine araştırılması amaçlanmaktadır. İkiz psikolojisi bağlamında sağlıklı birey olabilmek için, sağlıklı ayrışma ve bütünleşme ve sağlıklı ikiz bağı gerekmektedir. Bu iki süreç hem birbirleri ile ilişkilidir hem de birbirlerinden önemli düzeyde etkilenmektedir. Aynı zamanda, alan yazında ikizlerin en çok problem yaşadıkları alanlar olarak da tanımlanmaktadır. Bu iki sürecin beraber incelenmesi de ikizlerin sağlıklı kimlik geliştirmeleri için önemlidir. Sağlıklı kimlik gelişimi de ikizlerin bireyselleşme süreçleri noktasında önemlidir. Bu araştırmada kartopu örnekleme yöntemi ile ulaşılan üç kadın-kadın, üç erkek-erkek tek yumurta ikizleri ile görüşme yapılmıştır. Araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu ve yarı yapılandırılmış görüşme soruları her bir ikiz eşine ayrı ayrı sorulmuştur. Araştırmada yorumlayıcı fenomenolojik analiz yöntemi kullanılarak yapılan analizlerde, ayrışma ve bütünleşme, ikiz bağı ve ikizliğin paradoksu üst temaları ortaya çıkmıştır. Ayrışma ve bütünleşme üst teması altında ebeveyn tutumları, benzerlikler ve ortak yaşantılar, rol karmaşası ana temaları; ikiz bağı üst teması altında ayrılık kaygısı, ikiz kaybı korkusu ve benliğin ikiz eşine bağlı olması ana temaları; son olarak ikizliğin paradoksu üst teması altında bireyselleşme çabaları ve rekabet ana temaları ortaya çıkmıştır. Üst temalar, ana temalar ve alt kategoriler alan yazın ışığında tartışılmış, gelecek çalışmalara ve çalışmacılara önerilerde bulunulmuştur.
Tek yumurta ikizleri ayrışma-bütünleşme ikiz bağı ikiz psikolojisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 25 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
Psikoloji Çalışmaları / Studies In Psychology / ISSN- 1304-4680