İnsanlar iletişim kurarken konuşma gibi sözel iletişim kanallarının yanı sıra el jestleri gibi görsel iletişim kanallarını kullanırlar. Konuşma ve jestler hem dil üretimi hem de dil anlama süreçleri sırasında birbirini tamamlayan bir iletişim sistemi oluştururlar. Bu derleme makalede jestlerin iki işlevi üzerinde durulmuştur: (1) konuşma ile birlikte kullanılan jestlerin iletişim için faydaları, (2) jest kullanmanın veya başkalarının kullandıkları jestleri gözlemlemenin öğrenme ve bilişsel beceriler için faydaları. Bu bağlamda, iletişim becerileri ve bilişsel becerilerin henüz yetişkin seviyelerine erişmediği, gelişime ve kolaylaştırıcı faktörlerin etkilerine daha açık olan çocukluk döneminde çeşitli yaş gruplarıyla yürütülen gelişimsel görgül araştırmaların bulguları ele alınmıştır. Makalenin ilk amacı jestlerin iletişim becerilerini ne ölçüde ve hangi açılardan desteklediğini incelemektir. Kelime dağarcığı ve cümle oluşturma gelişimi, ilişkisel dil kullanımı, problem çözme gibi alanlarda yürütülen görgül araştırmaların bulguları jestlerin çocukların henüz sözel olarak ifade edemedikleri kavramları ifade edebilmelerine olanak sağlayarak iletişimi kolaylaştırdığına işaret etmektedir. Makalenin ikinci amacı jestlerin öğrenme ve bilişsel süreçleri nasıl ve hangi ölçüde desteklediğini incelemektir. Çocukların ilişkisel kavramları (örn., uzamsal ilişkiler, olaylar) öğrenmesi ve matematik becerilerini kazanması konularında yürütülen görgül araştırmaların bulguları, jestleri kullanmanın ve başkalarının jestlerini gözlemlemenin iletişimsel becerilerin yanı sıra öğrenmeyi ve bilişsel gelişimi de destekleyebileceğini göstermektedir. Bu görüşe göre jestler, kavramları veya görsel-uzamsal bilgileri şemalaştırarak daha etkin bir şekilde ifade edebilme, bilişsel görevi tamamlamak için önemli olan sözel veya kavramsal bilgilere dikkat çekebilme veya soyut bilgileri somutlaştırabilme kapasitesi sayesinde öğrenme ve bilişsel becerilerin gelişmesini destekleyebilir. Son olarak, gelişimsel alan yazında jestlerin dil-iletişim ve bilişsel beceriler üzerindeki kolaylaştırıcı rolüne dair cevabı bilinmeyen sorular ve ileride yürütülecek araştırmarlar için öneriler tartışılmıştır.
While communicating, people frequently use visual articulators, such as hand gestures, together with speech. Speech and gestures form a tightly integrated communicative system during language production and comprehension. This article focuses on two functions of gestures: (1) how gestures produced with speech facilitate communication, (2) how producing gestures or observing others’ gestures facilitates learning and cognitive development. To do so, this article reviews and discusses the findings of empirical studies conducted with children of various ages who do not yet have adult-like communicative and cognitive skills and hence, are more susceptible to the facilitative role of gestures. The first goal of this article was to examine to what extent and how gestures support communication skills. Prior work on vocabulary development, learning to combine words into sentences, relational language use, and problem-solving support the idea that gestures facilitate communication by allowing children to express concepts that they have developed but cannot yet express in speech. The second goal of this article was to examine to what extent and how gestures support learning and cognitive development. Studies on children’s learning of relational concepts (e.g., space, events) and the development of math abilities show that using gestures and observing others’ gestures not only have communicative functions but can also support learning and cognitive development. This line of work suggests that gestures facilitate learning and cognitive development by providing a tool for efficiently encoding, storing and manipulating information, guiding attention to the linguistic or conceptual information that is critical for completing a cognitive task, and encoding abstract concepts concretely. Finally, the questions that remain open in the developmental literature with regard to the facilitative role of gestures on communicative and cognitive development and suggestions for further research are discussed.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Derleme |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 13 Şubat 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 41 Sayı: 3 |
Psikoloji Çalışmaları / Studies In Psychology / ISSN- 1304-4680