Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sporun Otistik Çocuklarda Saldırganlık ve Sosyal Uyum Düzeyleri Üzerine Etkisinin İncelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 3, 25 - 33, 27.12.2017

Öz

Bu çalışmanın amacı Kayseri
ilinde yaşayan otistik çocukların, saldırganlık ve sosyal uyum düzeylerinin
cinsiyet, yaş, ailenin gelir durumu, anne ve babanın eğitim durumu ve spor
yapma durumuna göre incelenmesidir.   Çalışmaya Kayseri ilinde yaşayan 70 otistikli
çocuk katılmış ve araştırmanın örneklemini oluşturmuşlardır. Çalışmada sosyal uyum
ve saldırganlık ölçekleri kullanılmıştır. Ölçekler otistikli bireylerin
aileleri tarafından gözlemledikleri davranışlar üzerine aileleri tarafından
doldurulmuştur.



Kişisel bilgi formu, sosyal uyum ve saldırganlık ölçeğinden elde
edilen veriler SPSS 20.0 paket programı ile istatistiksel analizleri
yapılmıştır.
Elde edilen
verilerin dağılımları için Kolmogrov Smirnov test istatistiği kullanılmış ve istatistiki
analizler için parametrik testler kullanılmıştır. Adaylara ilişkin kişisel bilgiler, ölçek toplam puanları ile frekans (f) ve yüzde (%) değerleri tespit
edilerek verilmiştir. Ölçeklerden elde edilen
puanlar arasındaki farklılığı ortaya koyabilmek için cinsiyet ve spor yapma
durumu için İndepentent t testi kullanılırken, yaş, aylık gelir, anne ve baba eğitim
durumları için One Way Anova testi kullanılmıştır. Ayrıca ölçekler arasındaki
ilişkiyi ortaya koyabilmek için Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon analizi
uygulanmıştır.



Sonuç
olarak cinsiyet, yaş, ailenin gelir düzeyi, anne ve baba eğitim durumlarına
göre herhangi bir farklılık bulunmaz iken; spor yapan otistikli çocuklar ile
yapmayan çocuklar arasında sosyal uyum ve saldırganlık düzeylerinde anlamlı
farklılıklar tespit edilmiştir. Ayrıca otistikli çocuklarda saldırganlık
düzeyleri ile sosyal uyum düzeyleri arasında negatif yönlü ilişki tespit
edilmiştir.

Kaynakça

  • Bachevalıer, J. (1994). Medial Temporal Lobe Structres And Autism: A Review Of Clinical And Experimental Findings, Neuropsychologia. Vol: 32. No: 6, p. 627-648.
  • Aydın, A. (2008). Otizmde İlk Adım. Epsilon Yayıncılık, İstanbul.
  • İlhan, L. (2008). Eğitilebilir Zihinsel Engelli Çocuklarda Beden Eğitimi Ve Sporun Sosyalleşme Düzeylerine Etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt.16, Sayı.1, s.315- 324.
  • Akıncı, G. (2007). Engelli Çocuğa Sahip Olan Ve Olmayan Babaların Aile İşlevlerini Algılamaları İle Sosyal Uyum Düzeylerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özbey, Ç. (2005). Otizm Ve Otistik Çocukların Eğitimi Yalnızlık Ülkesine Yolculuk. İnkılap Kitabevi. İstanbul, s.246.
  • Var, L. (2008). Futbolda Seyircilerin Spor Alanlarındaki Saldırganlık Davranışları Hakkında Betimsel Bir Çalışma (Kırşehir İli Örneği). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi, Kırşehir.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel Araştırma Yöntemi (17.Baskı), Nobel Yayın Dağıtım. Ankara, s. 49-53.
  • Işık, M. (2007). Anasınıfına Devam Eden Beş-Altı Yaş Çocuklarına Sosyal Uyum Ve Beceri Ölçeğinin Uyarlanması. Gazi Üniversitesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Can, S. (2002). Aggression Questionnarie adlı Ölçeğin Türk Popülasyonunda Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi. Gülhane Askeri Tıp Akademisi. Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Servisi Şefliği, İstanbul.
  • Gençöz, F. (1997). The Effects Of Basketball Training On The Maadaptive Behaviours Of Trainable Mentally Retarded Children, Research İn Developmental Disabilities, 18: p.1-8.
  • Mcmahon, D, J. (1998). Social Acceptance Of Children With Developmental Handicaps İn İntegrated Daycamps. University Of Toronto (Canada).
  • Eichsteadt, C. B., Lavay, B.W. (1995). Physical Activity for Individuals with Metal Retardation Compaign. Illinois, p. 47.
  • Dunn, J. M., Fait, H. (1997). Special Physical Education: Adapted,İndividualized. Developmental Seventh Edition. Iowa Dubuque Brown & Benchmark, 22.
  • Babkes, M. L. (1999). Sport And Physical Activity Socialization Of Youth With Moderate Cognitive Needs: An Expectancy-Value Perspective On Parental İnfluence University Of Northern Colorado.
  • Chiang, T. (2003). Effects Of A Therapeutic Recreation İntervention Within A Technology- Based Physical Activity Context On The Social İnteraction Of Male Youth With Autism Spectrum Disorders , Indiana University.

Examination of the Effect of Sports on Aggression and Social Adjustment Levels in Autistic Children

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 3, 25 - 33, 27.12.2017

Öz

The
aim of this study to make an examination of agression and social adjusment
level autistic chilren in terms of gender, age, family income level, parent
education status.
Sampling
was consisted of 70 autism children chosen live in Kayseri provinces. Scales
were completed by parents on the behavior they observe by the families of
autistic individuals.
Statistical analyses of data that was acquired from
Personal Information Form, Social Adjusment Scale and Agression Scale were done
through IBMM SPSS 20.0 package program.
For the
specification of the normality situation; normal distribution curves, Kolmogorov-Smirnov
test results were analyzed.
Personal information and inventory total points belong to candidates
were given with the determination of frequency (f) and percentage (%) values.

To reveal the
differences between the scores obtained from the scales were used for sex and
sport participation indepentent t  test,
while for age, monthly income and parents education level one way ANOVA test
were applied . In addition to for putting forward the relationship between
scales the Pearson Momentums Multiplications Correlation analysis (r) were
applied.

Consequently;  that were acquired
from research,  it was determined that
depend on gender, age, family income and parents education status , there was
not a difference at a meaningful, aggression and social adjustment level
while,  there was a difference at a
meaningful level found in doing sport and don’t do . İn addition to
it
was inferred that there was a statistical negative relationship between
agression  levels and social adjusment .


Kaynakça

  • Bachevalıer, J. (1994). Medial Temporal Lobe Structres And Autism: A Review Of Clinical And Experimental Findings, Neuropsychologia. Vol: 32. No: 6, p. 627-648.
  • Aydın, A. (2008). Otizmde İlk Adım. Epsilon Yayıncılık, İstanbul.
  • İlhan, L. (2008). Eğitilebilir Zihinsel Engelli Çocuklarda Beden Eğitimi Ve Sporun Sosyalleşme Düzeylerine Etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt.16, Sayı.1, s.315- 324.
  • Akıncı, G. (2007). Engelli Çocuğa Sahip Olan Ve Olmayan Babaların Aile İşlevlerini Algılamaları İle Sosyal Uyum Düzeylerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özbey, Ç. (2005). Otizm Ve Otistik Çocukların Eğitimi Yalnızlık Ülkesine Yolculuk. İnkılap Kitabevi. İstanbul, s.246.
  • Var, L. (2008). Futbolda Seyircilerin Spor Alanlarındaki Saldırganlık Davranışları Hakkında Betimsel Bir Çalışma (Kırşehir İli Örneği). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi, Kırşehir.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel Araştırma Yöntemi (17.Baskı), Nobel Yayın Dağıtım. Ankara, s. 49-53.
  • Işık, M. (2007). Anasınıfına Devam Eden Beş-Altı Yaş Çocuklarına Sosyal Uyum Ve Beceri Ölçeğinin Uyarlanması. Gazi Üniversitesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Can, S. (2002). Aggression Questionnarie adlı Ölçeğin Türk Popülasyonunda Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi. Gülhane Askeri Tıp Akademisi. Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Servisi Şefliği, İstanbul.
  • Gençöz, F. (1997). The Effects Of Basketball Training On The Maadaptive Behaviours Of Trainable Mentally Retarded Children, Research İn Developmental Disabilities, 18: p.1-8.
  • Mcmahon, D, J. (1998). Social Acceptance Of Children With Developmental Handicaps İn İntegrated Daycamps. University Of Toronto (Canada).
  • Eichsteadt, C. B., Lavay, B.W. (1995). Physical Activity for Individuals with Metal Retardation Compaign. Illinois, p. 47.
  • Dunn, J. M., Fait, H. (1997). Special Physical Education: Adapted,İndividualized. Developmental Seventh Edition. Iowa Dubuque Brown & Benchmark, 22.
  • Babkes, M. L. (1999). Sport And Physical Activity Socialization Of Youth With Moderate Cognitive Needs: An Expectancy-Value Perspective On Parental İnfluence University Of Northern Colorado.
  • Chiang, T. (2003). Effects Of A Therapeutic Recreation İntervention Within A Technology- Based Physical Activity Context On The Social İnteraction Of Male Youth With Autism Spectrum Disorders , Indiana University.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülşen Temel Bu kişi benim

Tuğba Yıldız Bu kişi benim

Mehmet Turan

Barış Karaoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2017
Kabul Tarihi 27 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Temel, G., Yıldız, T., Turan, M., Karaoğlu, B. (2017). Sporun Otistik Çocuklarda Saldırganlık ve Sosyal Uyum Düzeyleri Üzerine Etkisinin İncelenmesi. İstanbul Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(3), 25-33.