Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Lise Öğrencilerinin Öz Güven Düzeylerinin Karşılaştırılması

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 1, 37 - 48, 29.06.2018

Öz



Bu araştırmanın amacı,  lise öğrencilerinin öz güven düzeylerinin
cinsiyet, spor yapıp yapmama, öğrenci pansiyonlarında kalıp kalmama
değişkenlerine göre farklılık gösterip göstermediğini ortaya koymaktadır.



         Bu araştırmanın evrenini 2017-2018 eğitim
öğretim yılında Bolu Fen Lisesi ve TOBB Zübeyde Hanım Kız Meslek ve Teknik
Lisesi’nde bulunan toplam 2504; örneklemini her iki okulda bulunan 438 öğrenci
oluşturmaktadır. Araştırmada veriler Akın’ın (2007) geliştirdiği, geçerliliği
ve güvenirliği kanıtlanmış Öz Güven Ölçeği kullanılmıştır. Ölçeğin tamamından
alınabilecek puanlar 33-165 arasında değişmektedir. Araştırmada ölçek yoluyla
toplanan verilerin analizi ve yorumu bilgisayar ortamında yapılmıştır.
Öğrencilerin öz güven düzeylerine ilişkin puanlar aritmetik ortalamalar(
)
ve standart sapmalar (ss) kullanılarak betimlenmiştir. Verilerin normal dağılım
gösterdiğinde iki grubun karşılaştırılmasında Independent Samples Test,
göstermediğinde Mann Whitney U testleri grupların karşılaştırılmasında kullanılmıştır.
Anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak kabul edilmiştir.



         
Araştırmaya katılan lise öğrencilerinin kaldıkları yere göre öz güven
düzeylerinin karşılaştırılmasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır(p>0,05).
Lise öğrencilerinin cinsiyetlerine göre öz güven düzeylerinin
karşılaştırıldığında istatistiksel bir farka rastlanmamıştır(p>0,05). Evde
kalan lise öğrencilerinin cinsiyetlerine göre öz güven düzeylerinin
karşılaştırılmasında istatistiksel bir fark görülmemektedir(p>0,05). Okul
pansiyonunda kalan lise öğrencilerinin cinsiyetlerine göre öz güven
düzeylerinin karşılaştırılması sonucunda istatistiksel bir farka
rastlanmamıştır(p>0,05). Lise öğrencilerinin  öz güven düzeyleri spor yapıp yapmamalarına
göre karşılaştırıldığında istatistiksel anlamlı bir farka
rastlanmıştır(p<0,05). Spor yapanların cinsiyetlere göre özgüvenlerinin
karşılaştırılması sonucunda istatistiksel olarak bir fark
bulunmamıştır(p>0,05). Spor yapmayanların cinsiyetlere göre öz güven
puanlarının karşılaştırılması sonucunda istatistiksel bir fark
görülmemektedir(p>0,05).

Anahtar Kelimeler: Öz güven,  Lise,
Spor



Kaynakça

  • Akagündüz, N. (2006). İnsan Yaşamında Özgüven Kavramı, Ümraniye Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürlüğü Yayınları, Sayı:1, İstanbul.
  • Akgül, S., Göral, M., Demirel, M., Üstün, Ü.D. (2012). İlköğretim Öğrencilerinin Okul İçi ve Okullar Arası Sportif Etkinliklere Katılma Nedenlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından Araştırılması, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(32): 13-22.
  • Akın, A.(2017). Öz-Güven Ölçeği’nin Geliştirilmesi ve Psikometrik Özellikleri, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2): 165-175.
  • Arlı E. (2013). Barınma Yerinin Üniversite Öğrencilerinin Kişisel ve Sosyal Gelişim ve Akademik Başarı Üzerindeki Etkilerinin Odak Grup Görüşmesi İle İncelenmesi, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(2):173-178.
  • Başoğlu, S. T. (2007). Sınav Kaygısı İle Özgüven Arasındaki İlişkinin Erinlik Döneminde İncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Çelik, İ. (2014). Ortaokul Öğrencilerinin Özgüven Düzeyinin Bazı Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi: Afyonkarahisar Örneği, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Türk Hava Kurumu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
  • Çoknaz, H.(2017). Doğum Öncesinden Ölüme Kadar Psikomotor Gelişim, Gazi Kitabevi, Ankara
  • Duman, S., Kuru, E. (2010). Spor Yapan ve Spor Yapmayan Türk Öğrencilerin Kişisel Uyum Düzeylerinin Belirlenmesi ve Karşılaştırılması, Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(1): 18-26.
  • Eren, H., Gözaydın, N., Parlatır, İ., Tekin, T. ve Zülfikar, H. (1988). Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Türk Dili Kurumu, Türkçe Sözlük, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara
  • Ekinci, H. (2013). Müzik Öğretmeni Adaylarının Solo Sahne Performansına İlişkin Öz Güven Algılarının Bazı Değişkenler Bakımından İncelenmesi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(2): 52-4.
  • Ekinci, N., E, Özdilek, Ç., Deryahanoğlu, G., Üstün, Ü., D. (2014). Spor Yapan Lise Öğrencilerinin Öz Güven Düzeylerinin İncelenmesi, Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi,1(1):36-42
  • Jones, R., Swain, A. (1995). Predisposition to Experience Debilitative and Facilitative Anxiety in Elite and Nonelite Performers. The Sport Psychology, 9: 201-211.
  • Kanadıkırık, Kılıç, A., ve Kılıç, A. (2013). MEB Ortaöğretim Kurumlarındaki Öğrencilerin Akran Zorbalığına Maruz Kalma Düzeyleri ve Özgüven Arasındaki İlişki. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü VI. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu Bildirileri, 23-29.
  • Karademir, N. (2015). Fen Edebiyat Fakültesi Coğrafya Bölümü Öğrencilerinin Özgüven Algıları, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2):53-77.
  • Karasözen, R. (1993). Kültürel Değişim Süreci İçinde Türk Konutlarında Mahremiyet. Uluslararası V. Yapı ve Yaşam ’93 Kongresi, Bildiri Kitabı, 19-23. Bursa.
  • Keskin, G., Ü., Orgun, F. (2006). Öğrencilerin Öz Etkililik-Yeterlilik Düzeyleri İle Başa Çıkma Stratejilerinin İncelenmesi, Anadolu Psikiyatri Dergisi, 7, 92–99.
  • Kutlu, E., B. (2001). İzcilik Etkinliklerine Katılan ve Katılmayan Öğrencilerin Özgüven Düzeylerinin Karşılaştırılması, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Lackovic-Grgin, K. ve Dekovic, M. (1990). The Contribution of Significant Others to Adolescents’ Self- Esteem. Adolescence, 25(100): 839-846.
  • Özbay, G. (1997). Üniversite Öğrencilerinin Problem Alanlarını Belirlemeye Yönelik Bir Ölçek Geliştirme Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, K.T.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
  • Öztürk, N. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Algıladıkları Aile İklimi ve Anne-Babaya Bağlanma Biçimleri İle Özgüven Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, 3(1):9-22.
  • Patır Erkek, N. (2016). Yatılı Ve Gündüzlü Eğitim Alan Ortaöğretim Öğrencilerinin Şiddet Eğilimleri İle Özgüvenleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Salar, B., Hekim, M., Tokgöz, M. (2012). 15-18 Yaş Grubu Takım ve Ferdi Spor Yapan Bireylerin Duygusal Durumlarının Karşılaştırılması, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(6): 123-135.
  • Süpçeler, B. (2016). Ergenlik Döneminde Algılanan Sosyal Destek İle Yaşam Doyumu ve Özgüven İlişkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yakın Doğu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Lefkoşe.
  • Tahran, N.(2009). Çocuklarda Öz Güven. Akt: Bulut Z., Kılıçaslan Ç. (2009). Çocuğa Özgüven Kazandırmada Önemli Bir İlke; Çocuk Oyun Alanlarında Güvenlik, Artvin Çoruh Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 10(1):78-85
  • Tiller, D.(1995). Self-Efficacy in College Students. Erişim adresi: www.mwsc.edu/psychology/research/psy302/fall 95/tiller.htm-12k- Erişim tarihi: 15.08.2005
  • Türedi, E., Miman, M., Sarı, İ. ve Bekiroğulları, Z. (2013). Assessment of Self-Efficacy Levels of Toros University Students, Journal of Human Sciences, 10(2):462-466.
  • Umutlu, Ç. (2010). ‘‘Çocuk Dostu Okul’’ Projesi Kapsamında Olan Ve Olmayan İlköğretim Okulu Öğrencilerinin Öz Güvenleri İle Zorbalık Eğilimlerinin İncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Üstüner, M., Demirtaş, H., Cömert, M. ve Özer, N. (2009). Ortaöğretim Öğretmenlerinin Öz-Yeterlik Algıları, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(17):1-16.
  • Weinberg, R., Gould, D. (2003). Psychological Foundations in Sport and Exercise, Champaign, IL. Human Kinetics Press.
  • Yarımkaya., E, Akandere, M., Baştuğ, G. (2014). Effect of Self-Confıdence Levels of 12-14 Years Old Students on Their Serving Aiılity in Volleyball, Niğde University Journal of Physical Education And Sport Sciences, 8(2): 242-250.
  • Yıldırım, F. (2013). Sportif Sürekli Kendine Güven Alt Ölçeğinin Uyarlanması ve Ortaöğretim Kurumlarındaki Öğrencilerde Sportif Sürekli Kendine Güvenin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Mersin.
  • Yiğitbaş, Ç., Yetkin, A. (2003). Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Öz-Etkililik-Yeterlik Düzeyinin Değerlendirilmesi, C. Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 7(1):6-13 Zorba, E. (2012). Herkes İçin Yaşam Boyu Spor, Neyir Yayınları, Ankara.

Identifying the Levels of Self-Confidence of High School Students

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 1, 37 - 48, 29.06.2018

Öz



Aim of this study is determine whether
the levels of high school students vary according to their gender,
participation/nonparticipation in sports activities, and staying/not staying in
students hostels or not.



The universe of this study consisted of
a total of 2504 students that attended Bolu Science High School and TOBB
Zübeyde Hanım Girls Vocational and Technical High School in 2017-1028 academic
year, whereas the sample of this study was made up of 438 students from both
schools.  In the study, self-confidence
scale developed by Akın (2007), and the reliability and validity of which was
proven, was used. The scores that can be obtained from the scale range between
33 and 165. The analysis and the interpretation of the data gathered



through
the scale were carried out in computer environment. The scores about the
students’levels of self-confidence were described by using arithmetic means (
) and the standard deviations (sd). When
the data showed normal distribution, Independent Sample Test was used in
comparing two groups, and Mann Whitney U Tests were used to compare the groups
when the data did not show normal distribution. The significance level was
accepted as (p<0,05).



In comparing the levels of
self-confidence of high school students in terms of where they stay, no
statistically significant difference was found (p>0,05). Similarly, no
statistical difference was found when the students’ levels of self-confidence
were compared according to their gender (p>0,05). No statistical difference
was found in their levels of self-confidence according to the gender of the
students who stay at their homes (p>0,05). No statistical difference was
found in their levels of self-confidence according to the gender of the
students who stay in dormitories (p>0,05). However, there was a
statistically meaningful difference between their levels of self-confidence in
terms of whether they participate in sports activities or not (p<0,05). In
comparing the levels of self-confidence of those who are engaged in sports, no
statistical difference was found according to their gender (p>0,05). In
comparing the levels of self-confidence of those who are not engaged in sports,
no statistical difference was found according to their gender (p>0,05).



 



Key Words:
Self-confidence,  High School, Sport




Kaynakça

  • Akagündüz, N. (2006). İnsan Yaşamında Özgüven Kavramı, Ümraniye Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürlüğü Yayınları, Sayı:1, İstanbul.
  • Akgül, S., Göral, M., Demirel, M., Üstün, Ü.D. (2012). İlköğretim Öğrencilerinin Okul İçi ve Okullar Arası Sportif Etkinliklere Katılma Nedenlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından Araştırılması, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(32): 13-22.
  • Akın, A.(2017). Öz-Güven Ölçeği’nin Geliştirilmesi ve Psikometrik Özellikleri, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2): 165-175.
  • Arlı E. (2013). Barınma Yerinin Üniversite Öğrencilerinin Kişisel ve Sosyal Gelişim ve Akademik Başarı Üzerindeki Etkilerinin Odak Grup Görüşmesi İle İncelenmesi, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3(2):173-178.
  • Başoğlu, S. T. (2007). Sınav Kaygısı İle Özgüven Arasındaki İlişkinin Erinlik Döneminde İncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Çelik, İ. (2014). Ortaokul Öğrencilerinin Özgüven Düzeyinin Bazı Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi: Afyonkarahisar Örneği, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Türk Hava Kurumu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
  • Çoknaz, H.(2017). Doğum Öncesinden Ölüme Kadar Psikomotor Gelişim, Gazi Kitabevi, Ankara
  • Duman, S., Kuru, E. (2010). Spor Yapan ve Spor Yapmayan Türk Öğrencilerin Kişisel Uyum Düzeylerinin Belirlenmesi ve Karşılaştırılması, Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(1): 18-26.
  • Eren, H., Gözaydın, N., Parlatır, İ., Tekin, T. ve Zülfikar, H. (1988). Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Türk Dili Kurumu, Türkçe Sözlük, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara
  • Ekinci, H. (2013). Müzik Öğretmeni Adaylarının Solo Sahne Performansına İlişkin Öz Güven Algılarının Bazı Değişkenler Bakımından İncelenmesi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(2): 52-4.
  • Ekinci, N., E, Özdilek, Ç., Deryahanoğlu, G., Üstün, Ü., D. (2014). Spor Yapan Lise Öğrencilerinin Öz Güven Düzeylerinin İncelenmesi, Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi,1(1):36-42
  • Jones, R., Swain, A. (1995). Predisposition to Experience Debilitative and Facilitative Anxiety in Elite and Nonelite Performers. The Sport Psychology, 9: 201-211.
  • Kanadıkırık, Kılıç, A., ve Kılıç, A. (2013). MEB Ortaöğretim Kurumlarındaki Öğrencilerin Akran Zorbalığına Maruz Kalma Düzeyleri ve Özgüven Arasındaki İlişki. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü VI. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu Bildirileri, 23-29.
  • Karademir, N. (2015). Fen Edebiyat Fakültesi Coğrafya Bölümü Öğrencilerinin Özgüven Algıları, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2):53-77.
  • Karasözen, R. (1993). Kültürel Değişim Süreci İçinde Türk Konutlarında Mahremiyet. Uluslararası V. Yapı ve Yaşam ’93 Kongresi, Bildiri Kitabı, 19-23. Bursa.
  • Keskin, G., Ü., Orgun, F. (2006). Öğrencilerin Öz Etkililik-Yeterlilik Düzeyleri İle Başa Çıkma Stratejilerinin İncelenmesi, Anadolu Psikiyatri Dergisi, 7, 92–99.
  • Kutlu, E., B. (2001). İzcilik Etkinliklerine Katılan ve Katılmayan Öğrencilerin Özgüven Düzeylerinin Karşılaştırılması, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Lackovic-Grgin, K. ve Dekovic, M. (1990). The Contribution of Significant Others to Adolescents’ Self- Esteem. Adolescence, 25(100): 839-846.
  • Özbay, G. (1997). Üniversite Öğrencilerinin Problem Alanlarını Belirlemeye Yönelik Bir Ölçek Geliştirme Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, K.T.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
  • Öztürk, N. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Algıladıkları Aile İklimi ve Anne-Babaya Bağlanma Biçimleri İle Özgüven Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, 3(1):9-22.
  • Patır Erkek, N. (2016). Yatılı Ve Gündüzlü Eğitim Alan Ortaöğretim Öğrencilerinin Şiddet Eğilimleri İle Özgüvenleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Salar, B., Hekim, M., Tokgöz, M. (2012). 15-18 Yaş Grubu Takım ve Ferdi Spor Yapan Bireylerin Duygusal Durumlarının Karşılaştırılması, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(6): 123-135.
  • Süpçeler, B. (2016). Ergenlik Döneminde Algılanan Sosyal Destek İle Yaşam Doyumu ve Özgüven İlişkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yakın Doğu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Lefkoşe.
  • Tahran, N.(2009). Çocuklarda Öz Güven. Akt: Bulut Z., Kılıçaslan Ç. (2009). Çocuğa Özgüven Kazandırmada Önemli Bir İlke; Çocuk Oyun Alanlarında Güvenlik, Artvin Çoruh Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 10(1):78-85
  • Tiller, D.(1995). Self-Efficacy in College Students. Erişim adresi: www.mwsc.edu/psychology/research/psy302/fall 95/tiller.htm-12k- Erişim tarihi: 15.08.2005
  • Türedi, E., Miman, M., Sarı, İ. ve Bekiroğulları, Z. (2013). Assessment of Self-Efficacy Levels of Toros University Students, Journal of Human Sciences, 10(2):462-466.
  • Umutlu, Ç. (2010). ‘‘Çocuk Dostu Okul’’ Projesi Kapsamında Olan Ve Olmayan İlköğretim Okulu Öğrencilerinin Öz Güvenleri İle Zorbalık Eğilimlerinin İncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Üstüner, M., Demirtaş, H., Cömert, M. ve Özer, N. (2009). Ortaöğretim Öğretmenlerinin Öz-Yeterlik Algıları, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(17):1-16.
  • Weinberg, R., Gould, D. (2003). Psychological Foundations in Sport and Exercise, Champaign, IL. Human Kinetics Press.
  • Yarımkaya., E, Akandere, M., Baştuğ, G. (2014). Effect of Self-Confıdence Levels of 12-14 Years Old Students on Their Serving Aiılity in Volleyball, Niğde University Journal of Physical Education And Sport Sciences, 8(2): 242-250.
  • Yıldırım, F. (2013). Sportif Sürekli Kendine Güven Alt Ölçeğinin Uyarlanması ve Ortaöğretim Kurumlarındaki Öğrencilerde Sportif Sürekli Kendine Güvenin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Mersin.
  • Yiğitbaş, Ç., Yetkin, A. (2003). Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Öz-Etkililik-Yeterlik Düzeyinin Değerlendirilmesi, C. Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 7(1):6-13 Zorba, E. (2012). Herkes İçin Yaşam Boyu Spor, Neyir Yayınları, Ankara.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hakkı Çoknaz

Mükremin Yıldız Bu kişi benim

Engin Erbil Bu kişi benim

Hamit Altıntaş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2018
Kabul Tarihi 26 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çoknaz, H., Yıldız, M., Erbil, E., Altıntaş, H. (2018). Lise Öğrencilerinin Öz Güven Düzeylerinin Karşılaştırılması. İstanbul Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 8(1), 37-48.