The purpose of this study is examining the effect of
advertisement on the consumer preferences of sports sciences students. It was
evaluated whether there is a significant difference between the consumer
preferences of sport sciences students by discussing their demographic
variables. An application, where the
Marmara University Sports Sciences students participated in, was made in the
study.
The screening and examination models were used in the
study by benefiting from the qualitative and quantitative research methods as
the data collection technique. The relationship between advertisement and
sports is determined by evaluating the advertisement and the factors related to
advertisement. In the data collection part; a personal information form was
created, and the demographic information of students and the effects of
advertisement on the product preferences were examined. The Post Graduate Study
of Okumuş (2015) named “The Role of
Advertisement in the Determination of Consumers’ Attitudes With Regard to Brand
Preferences” was benefited in the application part as the data collection
scale. As it is voluntary basis, attendance of participating students to their
university education and being full age were the prerequisites to take part in
the study.
As a result of the evaluation of the criterion; the
expressions of participating students, as “I believe the products advertised in
media are better quality” and “Advertisements enable me to choose the proper
product” have revealed that advertisement is the determining factor for
preferring the proper product. It was concluded within the scope of the marital
status variable of sportsmen that advertisement creates a significant
difference in preference of the products, and the “single” sportsmen are more
likely to prefer advertisement in choosing products compared to “married” ones.
Sportsmen in the group of “18-30” years old mentioned that advertisement is more
effective in their product preferences compared to the sportsmen in the group
of “31-40” years old. It was also found out that advertisements are more
effective in the product preferences of sportsmen working as “Civil Servant”
compared to other groups.
Bu çalışmanın
amacı; reklamın spor bilimleri alanındaki öğrencilerin tüketici tercihlerine etkisinin farklı değişkenler açısından
incelemektir. Spor Bilimleri öğrencilerinin demografik değişkenleri ele
alınarak, tüketici tercihleri arasında anlamlı bir farklılığın bulunup
bulunmadığı değerlendirilmiştir. Çalışmada; Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri
öğrencilerinin katılım sağladığı bir uygulama yapılmıştır.
Bu çalışmada
veri toplama tekniği olarak nitel ve nicel araştırma yöntemlerinden faydalanılarak,
tarama ve inceleme modeli kullanılmıştır. Reklam ve reklamla ilgili faktörler
değerlendirilerek, reklam ve spor arasındaki ilişki tespit edilmiştir. Veri
toplama kısmında; Kişisel bilgi formu oluşturularak, öğrencilerin demografik
verileri ve reklamların ürün tercihlerindeki etkileri incelenmiştir. Uygulama
kısmında veri toplam ölçeği olarak; Okumuş (2015)’in “Tüketicilerin Marka
Tercihlerine İlişkin Tutumlarının Belirlenmesinde Reklamın Rolü” Yüksek Lisans
çalışmasından faydalanılmıştır. Gönüllülük esasına dayalı olarak, ankete
katılan katılımcıların üniversite öğrenimine devam etmeleri, reşit olmaları ön
koşuldur.
Ölçütlerin
değerlendirilmesi sonucunda; “Medyada reklamı yapılan ürünlerin daha kaliteli
olduğunu düşünüyorum” ve “Reklamlar doğru ürünü tercih etmemi sağlıyor”
ifadeleriyle katılım sağlayan öğrencilerin, reklamların doğru ürün seçiminde
belirleyici etken olduğunu ortaya çıkarmıştır. Sporcular medeni hali değişkeni
kapsamında reklamların ürünlerin tercih edilmesinde anlamlı bir farklılığı
oluşturduğu, “bekâr” olanların “evli” olanlara göre; ürün tercih etmelerinde
reklamları daha çok tercih ettikleri sonucuna ulaşılmıştır. “18-30” yaş
gurubundaki sporcuların “31-40” yaş arasındaki sporculara göre; reklamların
ürün tercihinde daha çok etkili olduğunu dile getirmiştir. “Devlet Memuru”
olarak görev yapan sporcuların; diğer gruplara oranla reklamların ürün
tercihlerinde daha çok etkili olduğuna ulaşılmıştır.
.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 30 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 2 |