Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE EFFECT OF AIRLINE COMPANIES’ ADVERTISING CAMPAIGNS ON PASSENGER BUYING DECISION

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 1, 15 - 24, 30.06.2021

Öz

The communication activities of the institutions, especially the marketing communication consisting of advertising, public relations activities, personal sales and sales development activities, play a decisive role in the decision-making processes of consumers. It is very important for organizations to identify the factors affecting the purchasing behavior of the new consumer profile and to develop marketing strategies accordingly in the modern consumer. The aim of this study is to examine the effect of airline companies' advertising campaigns on passenger purchasing behavior. The effectiveness of the advertisements of the airline companies in the decision-making process of airline ticket purchasing was measured by the survey questions directed to the passengers of the two airlines operating in Turkey, traveling from Istanbul Sabiha Gökçen Airport. "Factors Affecting Airline Preferences Scale" improved by the researcher was used and the results were analyzed and it was determined that advertising was effective on the purchasing decisions of the passengers. It has been observed that the effect of these factors varies depending on whether the airline is a full service provider or a low cost airline.

Kaynakça

  • Aitchison, J. (2006). Basın ilanı böyle yapılır. S. Balak (çev.). İstanbul: Okuyan Us Yayın.
  • Aktepe, C., & Şahbaz, R. P. (2010). Türkiye’nin beş büyük havayolu işletmesinin marka değeri unsurları açısından incelenmesi ve Ankara ili uygulaması. C. Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 11(2), 69-90.
  • Al-Rafaie, Abbas, Bata, Nour, Eteiwi, and Issam Jalham (2014), "Examining Factors That Affect Passengers' Overall Satisfaction and Loyalty: Evidence from Jordan Airport," Jordan Journal of Mechanical and Industrial Engineering, 8(2), p. 94-101.
  • Altınok, H. (2015). Tüketici Satın Alma Davranışlarına Etki Eden Faktörler. https://www.academia.edu/19874101/T%C3%9CKET%C4%B0C%C4% B0LER%C4%B0N_SATIN_ALMA_DAVRANI%C5%9ELARINI_ETK%C4% B0LEYEN_FAKT%C3%96RLER adresinden 04.05.2020 tarihinde indirildi.
  • Anadolu Ajansı. (2013). https://www.aa.com.tr/en/turkey/thy-to-be-promoted-globally/201709 adresinden 04.02.2021 tarihinde indirildi.
  • Ashford, N., & Bencheman, M. (1987). Passengers' choice of airport: An application of the multinomial logit model. Transportation Research Record, 1147, 1-5.
  • Atalık, Ö., & Özel, E. (2007). Passenger expectations and factors affecting their choice of low cost carriers: pegasus airlines. Proceedings of the Northeast Business and Economics Association, 8, 285-288.
  • Chang, A. (2017). A Study on the Effects of Sales Promotion on Consumer Involvement and Purchase Intention in Tourism Industry. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13 (12), 8323-8330.
  • Cornelissen, J. (2004). Corporate communications: Theory and practice. London: Sage Pub.
  • Durmaz, Y., & Bahar, R. (2011). Tüketicilerin satın alma davranışı üzerinde sosyolojik faktörlerin etkisinin incelenmesine yönelik bir çalışma. Elektronik Sosyal Bilmler Dergisi, 10(37), 60-77.
  • Eser, Z. (2016). Havayolu işletmelerinde tutundurma karması. Ö. Atalık (Ed.). Havayolu Pazarlaması içinde. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını, 158-187.
  • Gülsoy, T. (1999). Reklam Terimleri ve Kavramları Sözlüğü. İstanbul: Adam Yayınları.
  • Harvey, G. (1987). Airport choice in a multiple airport region. Transportation Research, 21(6), 439-449.
  • Hess, S., & Polak, J. W. (2006). Airport, Airline and Access Mode Choice in the Sanfrancisco Bay Area. Papers in Regional Science, 85(4), 543-567.
  • Hürriyet Gazetesi. (2013). https://www.hurriyet.com.tr/ekonomi/thy-ye-yeni-reklam-ajansi-24713138 adresinden 04.02.2021 tarihinde indirildi.
  • Hürriyet Gazetesi. (2007). https://www.hurriyet.com.tr/gundem/thy-reklamlari-art-grup-a-yaradi-yuzde-70-buyudu-7619912 adresinden 04.02.2021 tarihinde indirildi.
  • Kevin Costner THY Reklam Filmi. (2012). https://www.youtube.com/watch?v=7tTuJXL2-OI adresinden 04.02.2021 tarihinde indirildi.
  • Kocabaş, F., & Elden, M. (1997). Reklam ve yaratıcı strateji. İstanbul: Yayınevi Yayıncılık.
  • Küçükerdoğan, R. (2009). Reklam nasıl çözümlenir? İstanbul: Beta Basım.
  • M&C Saatchi. (2017). https://mcsaatchi.com.tr/tr/work/turk-hava-yollari-super-bowl-51-111 adresinden 04.02.2021 tarihinde indirildi.
  • Mediacat (2018). Türk Hava Yolları’na Yeni Ajans. https://mediacat.com/turk-hava- yollarinin-dijital-ajansi/ adresinden 07.01.2020 tarihinde indirildi.
  • Mediacat (2018). https://mediacat.com/thy-dr-oz-ile-5-duyuya-yolculuk/ adresinden 04.02.2021 tarihinde indirildi.
  • Mehmet Öz THY Reklam Filmi. (2018). https://www.youtube.com/watch?v=VLpqEfu64-I adresinden 04.02.2021 tarihinde indirildi.
  • Mikulic, J., & Prebezak, D. (2011). What drives passenger loyalty to traditional and lowcost airlines? a formative partial least squares approach. Journal of Air Transport Management, 17(4), 237-240.
  • Milioti, C. P., Karlaftis, M. G., & Akkogiounoglou, E. (2015). Traveler perceptions and airline choice: A multivariate probit approach. Journal of Air Transport Management, 49, 46-52.
  • Mullenlowe İstanbul. (2021). https://istanbul.mullenlowe.com/our-work/thy-vazgecme/ adresinden 04.02.2021 tarihinde indirildi.
  • Odabaşı, Y., & Barış, G. (2002). Tüketici davranışı. İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • Pallant, J. (2005). SPSS survival manual. Australia: Allen & Unwin.
  • Pegasus Havayolları Marka ve Segment Pazarlama Müdürü Elif Yalt Başeski ile 2.5.2019 tarihli kişisel görüşme.
  • Riel, C. B. M. van. (1995). Principles of corporate communication. Essex: Pearson Education.
  • Skinner, R. E. (1976). Airport Choice: An Empirical Study, Transportation Engineering Journal, 102(4): 871-883.
  • Teng, L., Laroche, M., & Zhu, H. (2011). The effects of multiple-ads and multiple-brands on consumer attitude and purchase behavior. Journal of Consumer Marketing, 42(2), 27-35.
  • Türkiye Turizm. (2016). https://www.turkiyeturizm.com/thy-hollywooda-sponsor-oldu-50334h.htm adresinden 04.02.2021 tarihinde indirildi.
  • van Eggermond, M. A. B. (2007). Consumer choice behaviour and strategies of air transportation service providers. Master’s Thesis, Delft, Netherlands: Delft University of Technology.
  • Yakın, V. (2013). Reklamlarda kullanılan arketipler aracılığıyla marka kişiliğinin oluşturulması. Doktora Tezi, Celal Bayar Üniversitesi.

Havayolu İşletmelerinin Reklam Kampanyalarının Yolcu Satın Alma Kararına Etkisi

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 1, 15 - 24, 30.06.2021

Öz

Kurumların iletişim çalışmaları, özellikle reklam, halkla ilişkiler faaliyetleri, kişisel satış ve satış geliştirme faaliyetlerinden oluşan pazarlama iletişimi, tüketicilerin satın alma konusunda karar verme süreçleri üzerinde belirleyici bir rol oynamaktadır. Modern tüketim toplumunda, yeni tüketici profilinin satın alma davranışlarını etkileyen faktörleri tespit etmek ve bu doğrultuda pazarlama stratejileri geliştirmek kurumlar için çok önemlidir. Havayolu işletmelerinin reklam kampanyalarının yolcu satın alma davranışı üzerindeki etkili olup olmadığının incelenmesi bu çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Havayolu işletmelerinin reklamlarının uçak bileti satın alma kararını verme sürecinde ne derece etkili olduğu Türkiye’de faaliyet gösteren biri tam servis sağlayıcı ve diğeri ise düşük maliyetli olmak üzere iki havayolu işletmesinin İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanından seyahat eden yolcularına yöneltilen anket sorularıyla ölçülmüştür. Araştırmacı tarafından geliştirilen “Havayolu Tercihlerini Etkileyen Faktörler Ölçeği” kullanılmış, elde edilen sonuçlar analiz edilerek, yolcuların satın alma kararları üzerinde reklamın etkili olduğu saptanmıştır. Bu faktörlerin etkisinin havayolunun tam servis sağlayıcı veya düşük maliyetli havayolu olmasına göre değişkenlik gösterdiği gözlenmiştir.

Kaynakça

  • Aitchison, J. (2006). Basın ilanı böyle yapılır. S. Balak (çev.). İstanbul: Okuyan Us Yayın.
  • Aktepe, C., & Şahbaz, R. P. (2010). Türkiye’nin beş büyük havayolu işletmesinin marka değeri unsurları açısından incelenmesi ve Ankara ili uygulaması. C. Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 11(2), 69-90.
  • Al-Rafaie, Abbas, Bata, Nour, Eteiwi, and Issam Jalham (2014), "Examining Factors That Affect Passengers' Overall Satisfaction and Loyalty: Evidence from Jordan Airport," Jordan Journal of Mechanical and Industrial Engineering, 8(2), p. 94-101.
  • Altınok, H. (2015). Tüketici Satın Alma Davranışlarına Etki Eden Faktörler. https://www.academia.edu/19874101/T%C3%9CKET%C4%B0C%C4% B0LER%C4%B0N_SATIN_ALMA_DAVRANI%C5%9ELARINI_ETK%C4% B0LEYEN_FAKT%C3%96RLER adresinden 04.05.2020 tarihinde indirildi.
  • Anadolu Ajansı. (2013). https://www.aa.com.tr/en/turkey/thy-to-be-promoted-globally/201709 adresinden 04.02.2021 tarihinde indirildi.
  • Ashford, N., & Bencheman, M. (1987). Passengers' choice of airport: An application of the multinomial logit model. Transportation Research Record, 1147, 1-5.
  • Atalık, Ö., & Özel, E. (2007). Passenger expectations and factors affecting their choice of low cost carriers: pegasus airlines. Proceedings of the Northeast Business and Economics Association, 8, 285-288.
  • Chang, A. (2017). A Study on the Effects of Sales Promotion on Consumer Involvement and Purchase Intention in Tourism Industry. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13 (12), 8323-8330.
  • Cornelissen, J. (2004). Corporate communications: Theory and practice. London: Sage Pub.
  • Durmaz, Y., & Bahar, R. (2011). Tüketicilerin satın alma davranışı üzerinde sosyolojik faktörlerin etkisinin incelenmesine yönelik bir çalışma. Elektronik Sosyal Bilmler Dergisi, 10(37), 60-77.
  • Eser, Z. (2016). Havayolu işletmelerinde tutundurma karması. Ö. Atalık (Ed.). Havayolu Pazarlaması içinde. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını, 158-187.
  • Gülsoy, T. (1999). Reklam Terimleri ve Kavramları Sözlüğü. İstanbul: Adam Yayınları.
  • Harvey, G. (1987). Airport choice in a multiple airport region. Transportation Research, 21(6), 439-449.
  • Hess, S., & Polak, J. W. (2006). Airport, Airline and Access Mode Choice in the Sanfrancisco Bay Area. Papers in Regional Science, 85(4), 543-567.
  • Hürriyet Gazetesi. (2013). https://www.hurriyet.com.tr/ekonomi/thy-ye-yeni-reklam-ajansi-24713138 adresinden 04.02.2021 tarihinde indirildi.
  • Hürriyet Gazetesi. (2007). https://www.hurriyet.com.tr/gundem/thy-reklamlari-art-grup-a-yaradi-yuzde-70-buyudu-7619912 adresinden 04.02.2021 tarihinde indirildi.
  • Kevin Costner THY Reklam Filmi. (2012). https://www.youtube.com/watch?v=7tTuJXL2-OI adresinden 04.02.2021 tarihinde indirildi.
  • Kocabaş, F., & Elden, M. (1997). Reklam ve yaratıcı strateji. İstanbul: Yayınevi Yayıncılık.
  • Küçükerdoğan, R. (2009). Reklam nasıl çözümlenir? İstanbul: Beta Basım.
  • M&C Saatchi. (2017). https://mcsaatchi.com.tr/tr/work/turk-hava-yollari-super-bowl-51-111 adresinden 04.02.2021 tarihinde indirildi.
  • Mediacat (2018). Türk Hava Yolları’na Yeni Ajans. https://mediacat.com/turk-hava- yollarinin-dijital-ajansi/ adresinden 07.01.2020 tarihinde indirildi.
  • Mediacat (2018). https://mediacat.com/thy-dr-oz-ile-5-duyuya-yolculuk/ adresinden 04.02.2021 tarihinde indirildi.
  • Mehmet Öz THY Reklam Filmi. (2018). https://www.youtube.com/watch?v=VLpqEfu64-I adresinden 04.02.2021 tarihinde indirildi.
  • Mikulic, J., & Prebezak, D. (2011). What drives passenger loyalty to traditional and lowcost airlines? a formative partial least squares approach. Journal of Air Transport Management, 17(4), 237-240.
  • Milioti, C. P., Karlaftis, M. G., & Akkogiounoglou, E. (2015). Traveler perceptions and airline choice: A multivariate probit approach. Journal of Air Transport Management, 49, 46-52.
  • Mullenlowe İstanbul. (2021). https://istanbul.mullenlowe.com/our-work/thy-vazgecme/ adresinden 04.02.2021 tarihinde indirildi.
  • Odabaşı, Y., & Barış, G. (2002). Tüketici davranışı. İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • Pallant, J. (2005). SPSS survival manual. Australia: Allen & Unwin.
  • Pegasus Havayolları Marka ve Segment Pazarlama Müdürü Elif Yalt Başeski ile 2.5.2019 tarihli kişisel görüşme.
  • Riel, C. B. M. van. (1995). Principles of corporate communication. Essex: Pearson Education.
  • Skinner, R. E. (1976). Airport Choice: An Empirical Study, Transportation Engineering Journal, 102(4): 871-883.
  • Teng, L., Laroche, M., & Zhu, H. (2011). The effects of multiple-ads and multiple-brands on consumer attitude and purchase behavior. Journal of Consumer Marketing, 42(2), 27-35.
  • Türkiye Turizm. (2016). https://www.turkiyeturizm.com/thy-hollywooda-sponsor-oldu-50334h.htm adresinden 04.02.2021 tarihinde indirildi.
  • van Eggermond, M. A. B. (2007). Consumer choice behaviour and strategies of air transportation service providers. Master’s Thesis, Delft, Netherlands: Delft University of Technology.
  • Yakın, V. (2013). Reklamlarda kullanılan arketipler aracılığıyla marka kişiliğinin oluşturulması. Doktora Tezi, Celal Bayar Üniversitesi.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nuran Karaağaoğlu 0000-0002-8963-272X

Gürdal Ülger 0000-0002-8650-7069

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 11 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karaağaoğlu, N., & Ülger, G. (2021). Havayolu İşletmelerinin Reklam Kampanyalarının Yolcu Satın Alma Kararına Etkisi. Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 15-24.
AMA Karaağaoğlu N, Ülger G. Havayolu İşletmelerinin Reklam Kampanyalarının Yolcu Satın Alma Kararına Etkisi. Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi. Haziran 2021;5(1):15-24.
Chicago Karaağaoğlu, Nuran, ve Gürdal Ülger. “Havayolu İşletmelerinin Reklam Kampanyalarının Yolcu Satın Alma Kararına Etkisi”. Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi 5, sy. 1 (Haziran 2021): 15-24.
EndNote Karaağaoğlu N, Ülger G (01 Haziran 2021) Havayolu İşletmelerinin Reklam Kampanyalarının Yolcu Satın Alma Kararına Etkisi. Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi 5 1 15–24.
IEEE N. Karaağaoğlu ve G. Ülger, “Havayolu İşletmelerinin Reklam Kampanyalarının Yolcu Satın Alma Kararına Etkisi”, Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, c. 5, sy. 1, ss. 15–24, 2021.
ISNAD Karaağaoğlu, Nuran - Ülger, Gürdal. “Havayolu İşletmelerinin Reklam Kampanyalarının Yolcu Satın Alma Kararına Etkisi”. Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi 5/1 (Haziran 2021), 15-24.
JAMA Karaağaoğlu N, Ülger G. Havayolu İşletmelerinin Reklam Kampanyalarının Yolcu Satın Alma Kararına Etkisi. Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi. 2021;5:15–24.
MLA Karaağaoğlu, Nuran ve Gürdal Ülger. “Havayolu İşletmelerinin Reklam Kampanyalarının Yolcu Satın Alma Kararına Etkisi”. Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, c. 5, sy. 1, 2021, ss. 15-24.
Vancouver Karaağaoğlu N, Ülger G. Havayolu İşletmelerinin Reklam Kampanyalarının Yolcu Satın Alma Kararına Etkisi. Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi. 2021;5(1):15-24.