Hastane temizlik takibinde dijital dönüşüm: Karekod uygulamasının değerlendirilmesi
Yıl 2024,
Cilt: 15 Sayı: 2, 47 - 62, 07.12.2024
Hatice Esen
,
Nazife Öztürk
,
Yalcin Albayrak
,
Hasret Dikici
Öz
Bu makale ile Antalya Eğitim ve Araştırma Hastanesinde yapılan sağlık hizmeti sunulan klinik ve poliklinik temizliği, tuvalet temizliğinin Karekod ile dijital ortamda takip edilmesi, mobil uygulama geliştirilmesi, uygulanabilirliliğin pilot çalışma ile ortaya konulması amaçlanmıştır. Çalışma prospektif olarak planlanmış 16.06.2023 ve 16.06.2024 tarihleri arasında pilot olarak belirlenen alanlardaki temizlik kayıtlarını kapsamaktadır. Temizlik takibi yapılacak alanlar için geliştirilen uygulama; Karekod oluşturulması, mobil uygulama ve web tabanlı programdan olarak 3 aşamadan oluşmaktadır. Proje kapsamında geliştirilen yazılım, React.js, React Native kullanılarak geliştirilmiş, arka uç Golang ile kodlanmıştır. Test aşamasısında yazılımın birim ve entegrasyon testleri titizlikle gerçekleştirilmiştir. Yazılım, Hastane özelinde bir Nginx sunucusu kullanılarak dağıtılmış ve üretim ortamına alınmıştır. Çalışma kapsamında hastane temizliğinin Karekod ile kayıt altına alınabileceği yazılım geliştirilmiştir. Geliştirilen yazılım hastanenin 6 alanında pilot olarak uygulandı. Yazılımda elektrik arıza bildirimleri için kullanılan teknik servis arıza modülu ve temizlik personellerin zorunlu eğitimi arasında yer alan hastane temizliği eğitim videosu yer almaktadır. Pilot uygulama ile geliştirilen yazılımın kolay ve başarılı bir şekilde kullanılabildiği ortaya konulmuştur. Bu sistemin tüm hastane genelinde kullanılması için gerekli alt yapı ve desteğin sağlanması hedeflenmiştir.
Kaynakça
- AEAH. (2021). http://10.7.16.20/Intranet/KaliteDosyaları/12_10_2021_285_45_DS.TL.01-Hastane Temizlik Talimati.pdf.
- Ağırbaş, İ. (2019). Hastane Yönetimi ve Organizasyon. 2. Baskı. Ankara: Siyasal Kitapevi.
- Alahdab, H. (2017). “Sağlıkta Süreç Verimliliğinde Araç ve Yöntemler.” Sağlıkta Kalite ve Verimlilik, T.C. Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, Verimlilik Genel Müdürlüğü, No: 736, 123–31.
- Çetin, M. (2024). "İstanbul ’ da bir özel hastanede temizlik kontrol formlarının dijital takibi ile hasta şikayetlerinin azaltılmasına yönelik bir uygulama". Sağlık Akademisyenleri, 11(1), 118–126. https://doi.org/10.52880/sagakaderg.1383486.
- Deniz, N., Büyük, K. (2017). “Sağlık Hizmetlerinde Hastaların Kalite Algılarının Değerlendirilmesi.” Balkan and Near Eastern of Social Sciences, 03 (03), 52–69.
- Fordyce CB, Roe MT, Ahmad T, Libby P, Borer JS, Hiatt WR et al., (2015). "Cardiovascular drug development: Is it dead or just hibernating?". J Am Coll Cardiol. 65(15): 1567–1582, doi: 10.1016/j.jacc.2015.03.016.https://doi.org/10.1016/j.jacc.2015.03.016.
- Gülmez, M., Kitapçı, O. (2014). "Hastane Hizmet Klaitesi Ve Bir Uygulama". Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 26(1): 165–86. http://dergipark.gov.tr/huniibf/issue/7872/103432.
- Jinila, Y. B., Thomas, J. J., & Shan, B. P. (2020). "Internet of Things Enabled Approach for Hygiene Monitoring in Hospitals". 2020 4th International Conference on Computer, Communication and Signal Processing (ICCCSP), Chennai, India. 1-5, doi: 10.1109/ICCCSP49186.2020.9315242.
- Irmak, E.D. (2014). "Sivas İlindeki Devlet Hastanelerinin Veri Zarflama Analizi Yöntemi İle Teknik Etkinliğinin Belirlenmesi". Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi), Sivas.
- Kaplan, M.F, Esen, D. (2024). "Dijital kamu ve özel hastanelerinin sosyal medya kullanımlarının karşılaştırılması : EMRAM 7 hastaneleri örneği". Sağlık Akad. Derg., 11(2):293–298. 10.52880/sagakaderg.1451954.
- Kavuncubaşı, Ş., Yıldırım, S. (2015). Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi. Siyasal Kitapevi 4. Baskı.
- Kaya, G., Halıcı, R. Ö., Çoban, M., Trabzon, Ş., Altındiş, S. (2019). “Uygulamalı Ünit Temizlik Dezenfeksiyon Eğitimin Etkinliğinin Değerlendirilmesi: Sakarya Ağız ve Diş Sağlığı Hastanesi.” Journal of BSHR, 3(1): 21–26.
- Long L-A, Pariyo G. (2018). "Digital Technologies for Health Workforce Development in Low- and Middle-Income Countries: A Scoping Review". Glob Heal Sci Pr., 6 (1), 41–48.
- Ng, W. K. (2014). "How clean is clean: a new approach to assess and enhance environmental cleaning and disinfection in an acute tertiary care facility". BMJ Quality Improvement Reports., 3(1), 1-4. https://doi.org/10.1136/BMJQUALITY.U205401.W2483.
- Şahin, T. K., Bakıcı, H., Bilban, S., Dinçer, Ş., Yurtçu, M., Günel, E. (2005). “Meram Tıp Fakültesi Çocuk Cerrahisi Servisinde Yatan Hasta Yakınlarının Memnuniyetinin Araştırılması.” Genel Tıp Derg, 15(4): 137–42.
- Sağlık Bakanlığı. (2020). Sağlıkta Kalite Standartları (SKS)-Hastane-Sürüm 6. 2020. T.C. Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
- Sağlık Bakanlığı (2021). https://iyiuygulamaornekleri.saglik.gov.tr/, “https://iyiuygulamaornekleri.saglik.gov.tr/TR,79276/saglik-tesislerinde-temizlik-faaliyetlerinin-izlenebilirliginin-saglanmasi.html.”Erişim tarihi: 01.08.2024.
- Şimşir, B., Mete, İ. (2021). Sağlık Hizmetlerinin Geleceği: Dijital Sağlık Teknolojileri, J. Innov. Healthc. Pract., 2(1), 33–39. : https://dergipark.org.tr/en/pub/joinihp/issue/64390/978067.
- Tengilimoğlu, D., Akbolat, M. Işık, O. (2015). Sağlık İşletmeleri Yönetimi. Nobel Yayın Dağıtım.
Üçgün, C., Yavuz, A.B. (2021). "COVID-19 Pandemisinin Hatırlattıkları : Temizlik ve Dezenfeksiyon". STED, 30(5), 350–357, doi: 10.17942/sted.831360.
- Unsal, Ç. (2017). “Sağlik Sektöründe Hizmet Kalite Standartlari Ve Acil Serviste Hasta Memnuniyetine Yönelik Bir Araştirma.” Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü ( Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul.
- Uzun, V. (2016). "QR-Code Based Hospital Systems for Healthcare in Turkey". 40th Annual Computer Software and Applications Conference (COMPSAC), Atlanta, GA, USA, 71-76, doi: 10.1109/COMPSAC.2016.173.
- Varinli, D., İlkay, M.S., Erdem, O. (1994). “Erciyes Üniversitesi Hastanesi’nde Yatan Hastaların Tatmin Düzeylerinin Ölçümü.” Kayseri: Erciyes Üniversitesi Yayını. 66, 1-6.
- Wright, J. R., Ly, T., Cromwell, K. B., Brislawn, C. J., Chen See, J. R., Anderson, S. M. et al. (2023). Assessment of a novel continuous cleaning device using metatranscriptomics in diverse hospital environments. Frontiers in Medical Technology. 3(5), 1-12, https://doi.org/10.3389/fmedt.2023.1015507.
- Yataklı Tedavi Kurumları İşletme Yönetmeliği Sayı: 17927, (1983).
- Yazan, Tevfik. (2015). “Kamu Hastanelerinde Temel Yönetim Sorunları ve İdeal Hastane Yönetimi (Alanya Devlet Hastanesi Çalışanları Örneği).” Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Yönetimi Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
- Yıldırım, A. (1995). “Türkiye ve A.B.D’de Üniversite Hastanelerinin Organizasyonu ve İstanbul Üniveristesi Hasanelerinin Akademik ve İdari Yöneticilerinin Hastanenin Genel Durumu Ve Organizasyonu İle İlgili Görüşlerine İlişkin Bir Araştırma.” İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayımlanmış Doktora Tezi), İstanbul.
Digital transformation in hospital cleaning follow-up: QR code application
Yıl 2024,
Cilt: 15 Sayı: 2, 47 - 62, 07.12.2024
Hatice Esen
,
Nazife Öztürk
,
Yalcin Albayrak
,
Hasret Dikici
Öz
The aim of this article is to monitor the cleaning of clinics and outpatient clinics in Antalya Training and Research Hospital with the use of a QR code in a digital environment. This will facilitate the development of a mobile application and the subsequent pilot study, which will demonstrate the applicability of the proposed method. The study was designed in advance and encompasses the cleaning records of the areas designated as pilot between 16/06/2023 and 16/06/2024. The application was developed for the areas where cleaning will be monitored and comprises three stages: the creation of QR codes, the development of a mobile application, and the creation of a web-based programme. The software developed within the scope of the project was developed using React.js, React Native and Go language technologies. The software development of web and mobile applications was conducted using React.js, React Native, and the backend was coded with Golang. During the test phase, the software underwent rigorous unit and integration testing. The software was deployed using a hospital-specific Nginx server and placed into a production environment. The study has resulted in the development of software designed to record hospital cleaning activities using QR codes. The software was trialled in six areas of the hospital. It incorporates a technical service failure module for the notification of electrical faults and a hospital cleaning training video, which forms part of the mandatory training for cleaning staff.
Kaynakça
- AEAH. (2021). http://10.7.16.20/Intranet/KaliteDosyaları/12_10_2021_285_45_DS.TL.01-Hastane Temizlik Talimati.pdf.
- Ağırbaş, İ. (2019). Hastane Yönetimi ve Organizasyon. 2. Baskı. Ankara: Siyasal Kitapevi.
- Alahdab, H. (2017). “Sağlıkta Süreç Verimliliğinde Araç ve Yöntemler.” Sağlıkta Kalite ve Verimlilik, T.C. Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, Verimlilik Genel Müdürlüğü, No: 736, 123–31.
- Çetin, M. (2024). "İstanbul ’ da bir özel hastanede temizlik kontrol formlarının dijital takibi ile hasta şikayetlerinin azaltılmasına yönelik bir uygulama". Sağlık Akademisyenleri, 11(1), 118–126. https://doi.org/10.52880/sagakaderg.1383486.
- Deniz, N., Büyük, K. (2017). “Sağlık Hizmetlerinde Hastaların Kalite Algılarının Değerlendirilmesi.” Balkan and Near Eastern of Social Sciences, 03 (03), 52–69.
- Fordyce CB, Roe MT, Ahmad T, Libby P, Borer JS, Hiatt WR et al., (2015). "Cardiovascular drug development: Is it dead or just hibernating?". J Am Coll Cardiol. 65(15): 1567–1582, doi: 10.1016/j.jacc.2015.03.016.https://doi.org/10.1016/j.jacc.2015.03.016.
- Gülmez, M., Kitapçı, O. (2014). "Hastane Hizmet Klaitesi Ve Bir Uygulama". Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 26(1): 165–86. http://dergipark.gov.tr/huniibf/issue/7872/103432.
- Jinila, Y. B., Thomas, J. J., & Shan, B. P. (2020). "Internet of Things Enabled Approach for Hygiene Monitoring in Hospitals". 2020 4th International Conference on Computer, Communication and Signal Processing (ICCCSP), Chennai, India. 1-5, doi: 10.1109/ICCCSP49186.2020.9315242.
- Irmak, E.D. (2014). "Sivas İlindeki Devlet Hastanelerinin Veri Zarflama Analizi Yöntemi İle Teknik Etkinliğinin Belirlenmesi". Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi), Sivas.
- Kaplan, M.F, Esen, D. (2024). "Dijital kamu ve özel hastanelerinin sosyal medya kullanımlarının karşılaştırılması : EMRAM 7 hastaneleri örneği". Sağlık Akad. Derg., 11(2):293–298. 10.52880/sagakaderg.1451954.
- Kavuncubaşı, Ş., Yıldırım, S. (2015). Hastane ve Sağlık Kurumları Yönetimi. Siyasal Kitapevi 4. Baskı.
- Kaya, G., Halıcı, R. Ö., Çoban, M., Trabzon, Ş., Altındiş, S. (2019). “Uygulamalı Ünit Temizlik Dezenfeksiyon Eğitimin Etkinliğinin Değerlendirilmesi: Sakarya Ağız ve Diş Sağlığı Hastanesi.” Journal of BSHR, 3(1): 21–26.
- Long L-A, Pariyo G. (2018). "Digital Technologies for Health Workforce Development in Low- and Middle-Income Countries: A Scoping Review". Glob Heal Sci Pr., 6 (1), 41–48.
- Ng, W. K. (2014). "How clean is clean: a new approach to assess and enhance environmental cleaning and disinfection in an acute tertiary care facility". BMJ Quality Improvement Reports., 3(1), 1-4. https://doi.org/10.1136/BMJQUALITY.U205401.W2483.
- Şahin, T. K., Bakıcı, H., Bilban, S., Dinçer, Ş., Yurtçu, M., Günel, E. (2005). “Meram Tıp Fakültesi Çocuk Cerrahisi Servisinde Yatan Hasta Yakınlarının Memnuniyetinin Araştırılması.” Genel Tıp Derg, 15(4): 137–42.
- Sağlık Bakanlığı. (2020). Sağlıkta Kalite Standartları (SKS)-Hastane-Sürüm 6. 2020. T.C. Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü.
- Sağlık Bakanlığı (2021). https://iyiuygulamaornekleri.saglik.gov.tr/, “https://iyiuygulamaornekleri.saglik.gov.tr/TR,79276/saglik-tesislerinde-temizlik-faaliyetlerinin-izlenebilirliginin-saglanmasi.html.”Erişim tarihi: 01.08.2024.
- Şimşir, B., Mete, İ. (2021). Sağlık Hizmetlerinin Geleceği: Dijital Sağlık Teknolojileri, J. Innov. Healthc. Pract., 2(1), 33–39. : https://dergipark.org.tr/en/pub/joinihp/issue/64390/978067.
- Tengilimoğlu, D., Akbolat, M. Işık, O. (2015). Sağlık İşletmeleri Yönetimi. Nobel Yayın Dağıtım.
Üçgün, C., Yavuz, A.B. (2021). "COVID-19 Pandemisinin Hatırlattıkları : Temizlik ve Dezenfeksiyon". STED, 30(5), 350–357, doi: 10.17942/sted.831360.
- Unsal, Ç. (2017). “Sağlik Sektöründe Hizmet Kalite Standartlari Ve Acil Serviste Hasta Memnuniyetine Yönelik Bir Araştirma.” Beykent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü ( Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul.
- Uzun, V. (2016). "QR-Code Based Hospital Systems for Healthcare in Turkey". 40th Annual Computer Software and Applications Conference (COMPSAC), Atlanta, GA, USA, 71-76, doi: 10.1109/COMPSAC.2016.173.
- Varinli, D., İlkay, M.S., Erdem, O. (1994). “Erciyes Üniversitesi Hastanesi’nde Yatan Hastaların Tatmin Düzeylerinin Ölçümü.” Kayseri: Erciyes Üniversitesi Yayını. 66, 1-6.
- Wright, J. R., Ly, T., Cromwell, K. B., Brislawn, C. J., Chen See, J. R., Anderson, S. M. et al. (2023). Assessment of a novel continuous cleaning device using metatranscriptomics in diverse hospital environments. Frontiers in Medical Technology. 3(5), 1-12, https://doi.org/10.3389/fmedt.2023.1015507.
- Yataklı Tedavi Kurumları İşletme Yönetmeliği Sayı: 17927, (1983).
- Yazan, Tevfik. (2015). “Kamu Hastanelerinde Temel Yönetim Sorunları ve İdeal Hastane Yönetimi (Alanya Devlet Hastanesi Çalışanları Örneği).” Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Yönetimi Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
- Yıldırım, A. (1995). “Türkiye ve A.B.D’de Üniversite Hastanelerinin Organizasyonu ve İstanbul Üniveristesi Hasanelerinin Akademik ve İdari Yöneticilerinin Hastanenin Genel Durumu Ve Organizasyonu İle İlgili Görüşlerine İlişkin Bir Araştırma.” İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayımlanmış Doktora Tezi), İstanbul.