BibTex RIS Kaynak Göster

İktisat, Türkiye’deki Eğitimi ve İktisadi Yenilik

Yıl 2014, Cilt: 1 Sayı: 2, 1 - 17, 23.07.2016

Öz

İktisadın bilim olarak görülmeye başlamasının iki yüz yılı aşkın bir süreye dayandığı görülmektedir. Böylesine köklü bir bilim dalı Türkiye’deki devlet ve vakıf üniversitelerinin neredeyse tamamında bölüm olarak yer almaktadır. Bu çalışmada iktisadın doğuşu, iktisat derslerinin ilk defa ne zaman ve nerede okutulmaya başlandığı, Türkiye’deki üniversitelerin iktisat bölümlerinde verilen iktisat dersleri ile bu derslerin öğretilmesindeki eleştiriler üzerinde durulmaktadır. Ayrıca öğrencilerin iktisat bölümünü bitirdikten sonra kazandıkları nitelikler ve bu mezunların çalışma alanları hakkında bilgiler de çalışma kapsamında yer almaktadır. Hem iktisat eğitiminin gelişimini izlemek hem de Türkiye’deki üniversitelerde bulunan iktisat bölümlerinin puan ve kontenjanları, öğrencilerin iktisat derslerini anlamakta çektikleri sıkıntılara çözüm önerileri, öğrencilerin mezun olduktan sonra iş imkanlarının ortaya koyulması ve iktisat eğitiminin iktisadi yenilik konularına katkısı açısından literatürdekilere ek olarak çok yönlü bir çalışma olmuştur.

Kaynakça

  • Alada, D. (2007). İktisat Düşüncesinin Yakın Dönem Evrimi ve Türkiye’de İktisat Okuryazarı Olmak. Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi, 23 (2), 1–8.
  • Aslan, Z. (2013). Üniversitelerde İktisat Eğitimi Üzerine Bir Araştırma: Değişim Gerekli mi? www.kokdemir.info/courses/psk112/assignments/sample_report.doc (31.12.2013).
  • Baç, M. (2007). İktisadi Analizin Disiplinlerarası Uygulamalarında Durum ve Öngörüler. http://research.sabanciuniv.edu/848/1/BacTUBAmakale.pdf (20.07.2008).
  • Bey, M. C. (2001). İktisat İlmi. (Çev. Sema Alpun Çakmak) 1. Baskı, Yayın No. 48, Ankara: Liberte Yayınları.
  • Bulutay, T. (2012). İktisattaki Yeni Gelişmelerin Işığında İktisat Eğitimi. Türkiye Ekonomi Kurumu Tartışma Metni. http://www.tek.org.tr/dosyalar/egitim1.pdf (11.02.2013).
  • Carnoy, M. (1982). Eğitim ve Ekonomi İlişkisi. (Çev. Nejla Tural) Encyclopedia of Educational Research, 519–525.
  • Çakmak, Ö. (2008). Eğitimin Ekonomiye ve Kalkınmaya Etkisi. D.Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 33–41.
  • Durusoy, S. (2008). İktisat Biliminin Yeri ve Yöntemi Neden Sorgulanıyor? Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5 (1), 1–26.
  • Feinson, S. (2003). National Innovation Systems Overview and Country Cases. (Knowledge Flows and Knowledge Collectives: Understanding the Role of Science and Technology Policies in Development Report içinde) The Center for Science, Policy & Outcomes, CSPO Products 13–38.
  • Görün, F. (2012). Nasıl İktisatçı Oldum (Mu)? Çok Kişisel Bir Tarih ve Türkiye’de İktisat Eğitimi. Türkiye Ekonomi Kurumu Tartışma Metni. http://www.tek.org.tr/dosyalar/ egitim2.pdf (11.02.2013).
  • Hoşgörür, V. ve G. Gezgin (2005). Ekonomik ve Sosyal Kalkınmada Eğitim. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (2), 1–12.
  • Kazgan, G. (2012). İktisadi Düşünce veya Politik İktisadın Evrimi. 17. Baskı, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Kibritçioğlu, A. (1998). İktisadi Büyümenin Belirleyicileri ve Yeni Büyüme Modellerinde Beşeri Sermayenin Yeri. AÜ Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 53 (1-4), 207–230.
  • Kumcu, E. (2005). İktisat Eğitimi Üzerine Düşünceler. http://www.ekonomist.gen.tr/2008 /04/30/dr-ercan-kumcudan-iktisat-egitimi-uzerine-dusunceler/ (11.02.2013).
  • Pekin, T. (2008). Ekonomiye Giriş. Ekonomi Dizisi Yayın No. 1, 5. Basım, İzmir: Zeus Kitabevi.
  • Ruben, E. (2012). İktisat Öğretimi Üzerine Bir Yazın Taraması. Türkiye Ekonomi Kurumu, http://www.tek.org.tr/dosyalar/05-RUBEN.pdf (11.02.2013).
  • Sarfati, M. (2001). İktisat Bilimi Üzerine Tartışma. İktisat Dergisi, 415, 1–5.
  • Sarı, Y. (2012). Genel Ekonomi. ht t p: / / www . t oi yo .o gu. edu.t r/ ge n el _ek onom i .pd f (01.02.2013).
  • Savaş, V. (2000). İktisatın Tarihi. 4. Baskı, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Sayan, S. (1994). Türkiye’de İktisat Öğretimi Nasıl Yapılmalı? Bir Mikroiktisadi Yaklaşım Denemesi. Ekonomik Yaklaşım Dergisi, 5 (14), 13–26.
  • Seyidoğlu, H. (2012). Türkiye’de İktisat Ders Programları. Türkiye Ekonomi Kurumu Tartışma Metni, http://www.tek.org.tr/dosyalar/bunalim10.pdf (11.02.2013).
  • Şimşek, S. ve Ş. Cicioğlu (2006). İktisat Eğitiminde Temel Sorunlar ve Öneriler. Türk Ağır Sanayi ve Hizmet Sektörü Kamu İşverenleri Sendikası Dergisi, 20 (3), 17–29.
  • Şiriner, İ., Ö. Üstün, O. Üzmez, E. Yüksel ve M. Zorlu (2005). Vakıf ve Devlet Üniversiteleri Perspektifinden Türkiye’de İktisat Eğitimi. Ekonomik Yaklaşım ve Yorumlar Dergisi, 16 (57), 131–148.
  • Süalp, M. N. (2012). İktisadın, Bir Bilimsel Öğreti Alanı Olarak, Eğitimi. Türkiye Ekonomi Kurumu Tartışma Metni, http://www.econstor.eu/bitstream/10419/81604/1/71905916X.pdf (14.03.2013).
  • TÜBA (2007). İktisat Öngörü Çalışması 2003-2023, http://www.tuba.gov.tr/images/stories /userfiles/iktisat-ozeti.pdf (11.02.2013).
  • Uygur, E. ve O. Erdoğdu (2012). Avrupa, ABD ve Türkiye’de İktisat Eğitimi. Türkiye Ekonomi Kurumu Tartışma Metni,
  • http://www.tek.org.tr/dosyalar/egitim3.pdf (14.03.2013).
  • GÜNCELİST (2010). İktisat Bölümü, İktisat Bölümü İş Olanakları, İktisat Mezunları. http://guncelist.blogcu.com/iktisat-bolumu-iktisat-bolumu-is-olanaklari-iktisat-mezunlari/ 8430549 (19.05.2013). OKUBİL (2011). İktisat Bölümü Mezunlarının Yapacağı İşler Nelerdir? http://www.okubil.com/iktisat-bolumu-mezunlarinin-yapacagi-isler-nelerdir-4336.html (19.05.2013).

Economics, its Education in Turkey and Economic Innovation

Yıl 2014, Cilt: 1 Sayı: 2, 1 - 17, 23.07.2016

Öz

When looking at the history of economics, economics has been considered as a science since over two hundred years. Such a well-established branch of science is located as a department in almost all state and private universities in Turkey. In this study, the birth of economics; the time and places, where economics courses has first been taught; economics courses taught in the economics departments of Turkish universities and the critics made regarding these courses are examined. Also, the qualifications obtained by students that graduated from economics departments and information regarding the working areas of these graduates have been evaluated. In addition to the ones in the literature, this study follows the development of economics education as well as is a well-scoped paper that evaluates the score bases and the quotas of the economics departments in Turkish universities, contains solution proposals based on the difficulties in learning economics courses, presents the job opportunities for economics students after graduation, emphasizes the contribution of economic education to economic innovation topics.

Kaynakça

  • Alada, D. (2007). İktisat Düşüncesinin Yakın Dönem Evrimi ve Türkiye’de İktisat Okuryazarı Olmak. Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi, 23 (2), 1–8.
  • Aslan, Z. (2013). Üniversitelerde İktisat Eğitimi Üzerine Bir Araştırma: Değişim Gerekli mi? www.kokdemir.info/courses/psk112/assignments/sample_report.doc (31.12.2013).
  • Baç, M. (2007). İktisadi Analizin Disiplinlerarası Uygulamalarında Durum ve Öngörüler. http://research.sabanciuniv.edu/848/1/BacTUBAmakale.pdf (20.07.2008).
  • Bey, M. C. (2001). İktisat İlmi. (Çev. Sema Alpun Çakmak) 1. Baskı, Yayın No. 48, Ankara: Liberte Yayınları.
  • Bulutay, T. (2012). İktisattaki Yeni Gelişmelerin Işığında İktisat Eğitimi. Türkiye Ekonomi Kurumu Tartışma Metni. http://www.tek.org.tr/dosyalar/egitim1.pdf (11.02.2013).
  • Carnoy, M. (1982). Eğitim ve Ekonomi İlişkisi. (Çev. Nejla Tural) Encyclopedia of Educational Research, 519–525.
  • Çakmak, Ö. (2008). Eğitimin Ekonomiye ve Kalkınmaya Etkisi. D.Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 33–41.
  • Durusoy, S. (2008). İktisat Biliminin Yeri ve Yöntemi Neden Sorgulanıyor? Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5 (1), 1–26.
  • Feinson, S. (2003). National Innovation Systems Overview and Country Cases. (Knowledge Flows and Knowledge Collectives: Understanding the Role of Science and Technology Policies in Development Report içinde) The Center for Science, Policy & Outcomes, CSPO Products 13–38.
  • Görün, F. (2012). Nasıl İktisatçı Oldum (Mu)? Çok Kişisel Bir Tarih ve Türkiye’de İktisat Eğitimi. Türkiye Ekonomi Kurumu Tartışma Metni. http://www.tek.org.tr/dosyalar/ egitim2.pdf (11.02.2013).
  • Hoşgörür, V. ve G. Gezgin (2005). Ekonomik ve Sosyal Kalkınmada Eğitim. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (2), 1–12.
  • Kazgan, G. (2012). İktisadi Düşünce veya Politik İktisadın Evrimi. 17. Baskı, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Kibritçioğlu, A. (1998). İktisadi Büyümenin Belirleyicileri ve Yeni Büyüme Modellerinde Beşeri Sermayenin Yeri. AÜ Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 53 (1-4), 207–230.
  • Kumcu, E. (2005). İktisat Eğitimi Üzerine Düşünceler. http://www.ekonomist.gen.tr/2008 /04/30/dr-ercan-kumcudan-iktisat-egitimi-uzerine-dusunceler/ (11.02.2013).
  • Pekin, T. (2008). Ekonomiye Giriş. Ekonomi Dizisi Yayın No. 1, 5. Basım, İzmir: Zeus Kitabevi.
  • Ruben, E. (2012). İktisat Öğretimi Üzerine Bir Yazın Taraması. Türkiye Ekonomi Kurumu, http://www.tek.org.tr/dosyalar/05-RUBEN.pdf (11.02.2013).
  • Sarfati, M. (2001). İktisat Bilimi Üzerine Tartışma. İktisat Dergisi, 415, 1–5.
  • Sarı, Y. (2012). Genel Ekonomi. ht t p: / / www . t oi yo .o gu. edu.t r/ ge n el _ek onom i .pd f (01.02.2013).
  • Savaş, V. (2000). İktisatın Tarihi. 4. Baskı, Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Sayan, S. (1994). Türkiye’de İktisat Öğretimi Nasıl Yapılmalı? Bir Mikroiktisadi Yaklaşım Denemesi. Ekonomik Yaklaşım Dergisi, 5 (14), 13–26.
  • Seyidoğlu, H. (2012). Türkiye’de İktisat Ders Programları. Türkiye Ekonomi Kurumu Tartışma Metni, http://www.tek.org.tr/dosyalar/bunalim10.pdf (11.02.2013).
  • Şimşek, S. ve Ş. Cicioğlu (2006). İktisat Eğitiminde Temel Sorunlar ve Öneriler. Türk Ağır Sanayi ve Hizmet Sektörü Kamu İşverenleri Sendikası Dergisi, 20 (3), 17–29.
  • Şiriner, İ., Ö. Üstün, O. Üzmez, E. Yüksel ve M. Zorlu (2005). Vakıf ve Devlet Üniversiteleri Perspektifinden Türkiye’de İktisat Eğitimi. Ekonomik Yaklaşım ve Yorumlar Dergisi, 16 (57), 131–148.
  • Süalp, M. N. (2012). İktisadın, Bir Bilimsel Öğreti Alanı Olarak, Eğitimi. Türkiye Ekonomi Kurumu Tartışma Metni, http://www.econstor.eu/bitstream/10419/81604/1/71905916X.pdf (14.03.2013).
  • TÜBA (2007). İktisat Öngörü Çalışması 2003-2023, http://www.tuba.gov.tr/images/stories /userfiles/iktisat-ozeti.pdf (11.02.2013).
  • Uygur, E. ve O. Erdoğdu (2012). Avrupa, ABD ve Türkiye’de İktisat Eğitimi. Türkiye Ekonomi Kurumu Tartışma Metni,
  • http://www.tek.org.tr/dosyalar/egitim3.pdf (14.03.2013).
  • GÜNCELİST (2010). İktisat Bölümü, İktisat Bölümü İş Olanakları, İktisat Mezunları. http://guncelist.blogcu.com/iktisat-bolumu-iktisat-bolumu-is-olanaklari-iktisat-mezunlari/ 8430549 (19.05.2013). OKUBİL (2011). İktisat Bölümü Mezunlarının Yapacağı İşler Nelerdir? http://www.okubil.com/iktisat-bolumu-mezunlarinin-yapacagi-isler-nelerdir-4336.html (19.05.2013).
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA57PJ88VE
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Çımat Bu kişi benim

Filiz Daşkıran Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 23 Temmuz 2016
Gönderilme Tarihi 23 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çımat, A., & Daşkıran, F. (2016). İktisat, Türkiye’deki Eğitimi ve İktisadi Yenilik. İktisadi Yenilik Dergisi, 1(2), 1-17.