BibTex RIS Kaynak Göster

Yeni Ekonomide Elektronik Ticaret ve Türkiye’de Elektronik Ticaretin Boyutu ve Vergilendirilmesi

Yıl 2015, Cilt: 2 Sayı: 2, 56 - 71, 23.07.2016

Öz

Bilgi ve iletişim teknolojilerinde yaşanan gelişmeler ekonomik ve sosyal hayatı önemli ölçüde etkilemekte ve bunun sonucu olarak ekonomik hayatta yaşanan bu fark edilebilir yenilik sürecine internet ekonomisi, yeni ekonomi, web tabanlı ekonomi, bilişim ekonomisi, bilgi ekonomisi, enformasyon ekonomisi gibi yeni isimler verilmektedir. Ürünlerin sipariş edilmesinden fiziki teslimine kadar devam eden sürecin iletişim ağları üzerinden yürütüldüğü yeni koşullarda, tüm alım-satım süreci bu sistemler üzerinden gerçekleştirilmektedir. Ticari yaşamın şeklini değiştiren yenilik sürecinin beraberinde pek çok değişikliği getirmiştir. Elektronik ticaret, ticaretin küresel boyut kazanması, ülkelerin rekabet güçlerinin ve ticaret içerisindeki paylarının artması, maliyetlerin düşmesi, tüketicilerin daha ucuz ve kolay tüketim imkanlarına kavuşması gibi birçok yarar sağlarken, vergilendirme sorununu da beraberinde getirmektedir. Giderek artmakta olan potansiyeli paralelinde elektronik ticaretin doğru şekilde gerçekleştirilmesi ve doğru vergilendirilmesi gerekmektedir. Türkiye’de elektronik ticaretten elde edilecek yararların en üst seviyede gerçekleşmesi için vergi kayıp ve kaçakların tespiti ve önlenmesi, denetimlerin gerçekleştirilmesi, ihtiyaç duyulan altyapı yatırımlarının ve gerekli mevzuat değişikliklerinin yapılması gerekmektedir.

Kaynakça

  • Bayraç, H. N. (2003). Yeni Ekonominin Teknolojik Boyutları. Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4 (1), 41–62.
  • Brynjolfsson, E. ve L. M. Hitt (2003). Computing Productivity: Firm Level Evidence. Review of Economics and Statistics, 85 (4), 793–808.
  • Canpolat, Ö. (2001). E-Ticaret ve Türkiye’deki Gelişmeler. Ankara: TC Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Yayını.
  • Ceran, Y. ve R. Çiçek (2007). Elektronik Ticaretin Vergilendirilmesine İlişkin Türk Vergi Sisteminde Katma Değer Vergisi Açısından Bir Değerlendirme. Celal Bayar Üniversitesi İİBF, Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 14 (1), 292–304.
  • Dolanbay, Ç. (2000). E-Ticaret Strateji ve Yöntemler. Ankara: Meteksan Sistem Yayınları.
  • Garicano, L. ve S. N. Kaplan (2001). The Effects of Business-to-Business E-Commerce On Transaction Costs. The Journal of Industrial Economics, 4, 463-485.
  • Gökçe, E. (2006). E-Ticaret. GMD Yayını, 57, 54-76.
  • Güneş, İ. H. (2013). Elektronik Ticaret ve E-Ticaretin Vergilendirilmesi. Business Review, 110-121.
  • İTO (2006). Elektronik Ticaret Rehberi. İstanbul Ticaret Odası Yayın No: 2006-3. http://www.ito.org.tr/itoyayin/0016184.pdf
  • Kiracı, A. (2008). Küreselleşme Ve Yeni Ekonomik Düzende Piyasa Yapısı ve Şirketlerin Uzun Vadeli Maliyetleri Üzerine Bir Oyun Teorisi Modeli. Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 3 (2), 61–75.
  • Keser, A. (2000). Küreselleşen Dünyanın Yeni Gerçeği Elektronik Ticaret. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • OECD (2000). E-Commerce: Impacts and Policy Changes, Economic Outlook. OECD Publishing.
  • OECD (2001). Taxation and Electronic Commerce Implementing the Ottowa Taxation Framework Conditions, OECD Publishing.
  • OECD (2002). Measuring the Information Economy. OECD Publishing.
  • OECD (2013a). Electronic and Mobile Commerce. OECD Digital Economy Papers, No: 288, OECD Publishing.
  • OECD (2013b). Empowering and Protecting Consumers in the Internet Economy. OECD Digital Economy Papers, No: 216, OECD Publishing.
  • Organ, İ. ve F. Çavdar (2012). Elektronik Ticaretin Vergilendirilmesinde Uluslararası Alanda Yaşanan Sorunlar. İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi, 3 (1), 63 - 84. doi: 10.5505/iuyd.2012.09797.
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı (2013). Bilgi ve Toplum Stratejisinin Yenilenmesi Projesi. İnternet Girişimciliği ve E-Ticaret Ekseni Mevcut Durum Raporu.

Electronic Commerce in New Economy and The Size and Taxation of Electronic Commerce in Turkey

Yıl 2015, Cilt: 2 Sayı: 2, 56 - 71, 23.07.2016

Öz

Developments in information and communication technologies significantly affect economic and social life and as a result of this observable innovation process in economic life, it is given new names, such as internet economy, new economy, web-based economy, knowledge economy or information economy. In this new environment where the process from ordering products to their physical delivery is carried out on communication networks and the whole trading process is realized through these systems. The process of innovation that changes the shape of commercial life has brought many changes. While electronic commerce many benefits such as the globalization of trade, increased competitiveness and trade share of countries, falling costs, cheaper and easier consumption opportunities for consumers, but brings the problem of taxation also with it. In parallel with its increasing potential, electronic commerce and its taxation should be carried out correctly. For the realization of the highest benefits to be obtained from electronic commerce in Turkey, it is necessary to determine and prevent tax losses and evasions, realize the necessary legislative changes, establish control mechanisms and make necessary investments in infrastructure.

Kaynakça

  • Bayraç, H. N. (2003). Yeni Ekonominin Teknolojik Boyutları. Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4 (1), 41–62.
  • Brynjolfsson, E. ve L. M. Hitt (2003). Computing Productivity: Firm Level Evidence. Review of Economics and Statistics, 85 (4), 793–808.
  • Canpolat, Ö. (2001). E-Ticaret ve Türkiye’deki Gelişmeler. Ankara: TC Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Yayını.
  • Ceran, Y. ve R. Çiçek (2007). Elektronik Ticaretin Vergilendirilmesine İlişkin Türk Vergi Sisteminde Katma Değer Vergisi Açısından Bir Değerlendirme. Celal Bayar Üniversitesi İİBF, Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 14 (1), 292–304.
  • Dolanbay, Ç. (2000). E-Ticaret Strateji ve Yöntemler. Ankara: Meteksan Sistem Yayınları.
  • Garicano, L. ve S. N. Kaplan (2001). The Effects of Business-to-Business E-Commerce On Transaction Costs. The Journal of Industrial Economics, 4, 463-485.
  • Gökçe, E. (2006). E-Ticaret. GMD Yayını, 57, 54-76.
  • Güneş, İ. H. (2013). Elektronik Ticaret ve E-Ticaretin Vergilendirilmesi. Business Review, 110-121.
  • İTO (2006). Elektronik Ticaret Rehberi. İstanbul Ticaret Odası Yayın No: 2006-3. http://www.ito.org.tr/itoyayin/0016184.pdf
  • Kiracı, A. (2008). Küreselleşme Ve Yeni Ekonomik Düzende Piyasa Yapısı ve Şirketlerin Uzun Vadeli Maliyetleri Üzerine Bir Oyun Teorisi Modeli. Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 3 (2), 61–75.
  • Keser, A. (2000). Küreselleşen Dünyanın Yeni Gerçeği Elektronik Ticaret. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • OECD (2000). E-Commerce: Impacts and Policy Changes, Economic Outlook. OECD Publishing.
  • OECD (2001). Taxation and Electronic Commerce Implementing the Ottowa Taxation Framework Conditions, OECD Publishing.
  • OECD (2002). Measuring the Information Economy. OECD Publishing.
  • OECD (2013a). Electronic and Mobile Commerce. OECD Digital Economy Papers, No: 288, OECD Publishing.
  • OECD (2013b). Empowering and Protecting Consumers in the Internet Economy. OECD Digital Economy Papers, No: 216, OECD Publishing.
  • Organ, İ. ve F. Çavdar (2012). Elektronik Ticaretin Vergilendirilmesinde Uluslararası Alanda Yaşanan Sorunlar. İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi, 3 (1), 63 - 84. doi: 10.5505/iuyd.2012.09797.
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı (2013). Bilgi ve Toplum Stratejisinin Yenilenmesi Projesi. İnternet Girişimciliği ve E-Ticaret Ekseni Mevcut Durum Raporu.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA57PV83RJ
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Deniz Dilara Dereli Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 23 Temmuz 2016
Gönderilme Tarihi 23 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Dereli, D. D. (2016). Yeni Ekonomide Elektronik Ticaret ve Türkiye’de Elektronik Ticaretin Boyutu ve Vergilendirilmesi. İktisadi Yenilik Dergisi, 2(2), 56-71.