Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BRIC Ülkelerinde İhracatın Teknolojik Yapısının Analizi

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 2, 1 - 19, 30.01.2017

Öz

Rekabet
gücü kavramı, mal ve hizmet piyasalarında rekabet edebilme yeteneği olarak
tanımlanmaktadır. Rekabet gücü kavramı literatürde; firma, endüstri ve ulusal
düzeyde sınıflandırılmaktadır. Rekabet gücünün temel kaynakları arasında;
teknoloji, beşeri sermaye, örgütsel yapı, sermaye ve finansal sektör
bulunmaktadır. Bu çalışmanın amacı BRIC ülkelerinde ihracatın teknolojik
yapısını analiz etmektir. Bu amaç doğrultusunda mallar teknolojik yapılarına
göre standart teknolojili mallar, ara teknolojili mallar ve ileri teknolojili
mallar olarak sınıflandırılmıştır. Çalışmada 2000-2014 dönemi analiz
edilmiştir. Yöntem olarak Balassa (1965) tarafından geliştirilen Açıklanmış
Karşılaştırmalı Üstünlükler Endeksi kullanılmıştır. Yapılan analiz sonucunda,
BRIC ülkelerinde standart teknolojili malların rekabet gücünün yüksek olduğu
görülmüştür. 

Kaynakça

  • Aktan, C.C., Vural, Y.İ. (2004) Rekabet Gücü ve Rekabet Stratejileri. Ankara: TİSK Yayını Rekabet Dizisi: 2.
  • Albayrak, A.N., Erkut, G. (2010). “Türkiye’de Bölgesel Rekabet Gücü Analizi.” Megaron, 5(3), 137-148.
  • Atik, H. (2005). Yenilik ve Ulusal Rekabet Gücü. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Bakhshinezaj M., Zadeh, A. (2012). Comparative Advantage of Selected Agriculture Products in Iran: A Revealed Comparative Advantage Assessment . World Applied Sciences Journal, 19 (10), 1449-1452.
  • Başkol, O. (2011). “Türk Otomotiv Sektörünün Uluslararası Rekabet Gücü (1996-2010)”. Paradoks Ekonomi, Sosyoloji ve Politika Dergisi, 7(2), 63-78.
  • Bayraktutan, Y., Bıdırdı, H. (2016). “Teknoloji ve Rekabetçilik: Temel Kavramlar ve Endeksler Bağlamında Bir Değerlendirme”. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 8(14), 1-24.
  • Çakmak, Ö. (2005). “Açıklanmış Karşılaştır¬malı Üstünlükler ve Rekabet Gücü: Türkiye Tekstil ve Hazır Giyim Endüstrisi Üzerine Bir Uygulama.” Ege Akademik Bakış, 5(1), 65-76.
  • Çivi, E. (2001). Rekabet Gücü: Literatür Taraması. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 8(29), 21-38.
  • Erkekoğlu, H., Kılıçarslan, Z., Göknar, H. (2014). “Kayseri İlinin Mobilya Sektörü Rekabet Gücü: Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlük Endeksi.” Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 44, 1-22.
  • Gürpınar, K., Barca, M., (2007). “Türk Mobilya Sektörü Uluslararası Rekabet Gücü Düzeyi ve Nedenleri”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 2(2), 41-61.

Analysis of Export Technological Structures in the BRIC Countries

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 2, 1 - 19, 30.01.2017

Öz

The concept of competitiveness, it is defined as the ability to compete
goods and services in the market. The concept of competitiveness in the
literature; level of company, industry and national are classified. There are
technology, human capital, organizational structure, capital and financial
sector among the main sources of competitiveness. The aim of this study is to
analyze the technological structure of exports in the BRIC countries. For this
purpose, it is classified standard techological goods, intermediate
technological goods and high-technological goods according to their
technological structure. 2000-2014 period was analyzed in this study. As a
method, Revealed Comparative Advantage Index 
by developed Balassa (1965) is used. It was found to be high
competitiveness of standart technological goods in BRIC countries. 
 

Kaynakça

  • Aktan, C.C., Vural, Y.İ. (2004) Rekabet Gücü ve Rekabet Stratejileri. Ankara: TİSK Yayını Rekabet Dizisi: 2.
  • Albayrak, A.N., Erkut, G. (2010). “Türkiye’de Bölgesel Rekabet Gücü Analizi.” Megaron, 5(3), 137-148.
  • Atik, H. (2005). Yenilik ve Ulusal Rekabet Gücü. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Bakhshinezaj M., Zadeh, A. (2012). Comparative Advantage of Selected Agriculture Products in Iran: A Revealed Comparative Advantage Assessment . World Applied Sciences Journal, 19 (10), 1449-1452.
  • Başkol, O. (2011). “Türk Otomotiv Sektörünün Uluslararası Rekabet Gücü (1996-2010)”. Paradoks Ekonomi, Sosyoloji ve Politika Dergisi, 7(2), 63-78.
  • Bayraktutan, Y., Bıdırdı, H. (2016). “Teknoloji ve Rekabetçilik: Temel Kavramlar ve Endeksler Bağlamında Bir Değerlendirme”. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 8(14), 1-24.
  • Çakmak, Ö. (2005). “Açıklanmış Karşılaştır¬malı Üstünlükler ve Rekabet Gücü: Türkiye Tekstil ve Hazır Giyim Endüstrisi Üzerine Bir Uygulama.” Ege Akademik Bakış, 5(1), 65-76.
  • Çivi, E. (2001). Rekabet Gücü: Literatür Taraması. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 8(29), 21-38.
  • Erkekoğlu, H., Kılıçarslan, Z., Göknar, H. (2014). “Kayseri İlinin Mobilya Sektörü Rekabet Gücü: Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlük Endeksi.” Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 44, 1-22.
  • Gürpınar, K., Barca, M., (2007). “Türk Mobilya Sektörü Uluslararası Rekabet Gücü Düzeyi ve Nedenleri”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 2(2), 41-61.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Dilek Şahin

Yayımlanma Tarihi 30 Ocak 2017
Gönderilme Tarihi 29 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şahin, D. (2017). BRIC Ülkelerinde İhracatın Teknolojik Yapısının Analizi. İktisadi Yenilik Dergisi, 4(2), 1-19.