Dünyada son yirmi yılda yaşanan dijitalleşme akımı ile beraber iş süreçleri başkalaşmaya başlamıştır. Geleneksel işletme yaklaşımından ayrılarak, teknolojinin her bir alanda kullanılmaya başlanması iş süreçlerini ve una bağlı olarak yöneticilerin yaklaşımını değiştirmiştir. Bir diğer yandan son sanayi devriminin getirdiği bulut bilişim, nesnelerin interneti, sensörler ve bu bileşenler aracılığıyla anlık bildirim sistemleri tedarik zincirlerini akıllı bir yapıya dönüştürmüştür. Artık bir tedarik zincirinin son halkası olan perakendecinin satmış olduğu bir ürünün stoklardan düşme bilgisi, zincirin ilk halkasındaki hammadde tedarikçisine kadar iletilmektedir. Bu yol ile kusursuz bir tedarik zinciri yapısı oluşmakta, yalın çalışma prensiplerinde işlemler yapılmaktadır. Perakendecinin stoklarının azalmasına göre hazırlanan ürünler devamlı bir şekilde temin edilmekte, bu durumda kusursuz çalışmayı göstermektedir. Bir diğer yandan, sensörler ve nesnelerin interneti gibi dijital bileşenler aracılığıyla iş akışlarında yer alan her bir adım anlık olarak verilere dönüştürülerek, bulut bilişim denilen sanal ortamlarda depolanmaktadır. Bu noktada ortaya çıkan verileri depolama ve güvenliği probleminin yanında asıl sorun, söz konusu verileri anlamlı hale getirecek şekilde işleyebilmektedir. Yapay zeka tabanlı bileşenler ve sistemler tarafından üretilen büyük verilerin analiz edilmesi de yapay zeka tabanlı sistemler ile mümkün olmaktadır. Bu durum için makine öğrenmesi olarak isimlendirilen yöntemler geliştirilmiştir ve günümüzde gitgide uygulama alanı artmaktadır. Bu bilgiler ışığında, çalışma kapsamında bir işletmenin ürettiği ürünlere müşterilerinden gelen geçmiş sipariş verileri kullanılarak gelecek dönemlere dair sipariş miktarı gecikmelerine dair tahminleri makine öğrenmesi algoritmaları kullanılarak analiz edilmiştir. Microsoft Azure Machine Learning Studio platformu aracılığıyla yapılan analiz sonuçları, makine öğrenmesinin uygulama örneklerinin artırılmasının yanında sektöre dijital araçların kullanılması konusunda katkı sağlayacaktır. Yapılan analizler neticesinde elde edilen sonuçlara göre işletmeye öneriler geliştirilmiştir. Son olarak ise makine öğrenmesinin işletmecilik alanında uygulanmasına dair öneriler sunulmuştur.
The digitalization trend in the world in the last two decades has begun to transform business processes. Departing from the traditional business approach, the use of technology in every field has changed business processes and, accordingly, the approach of managers. On the other hand, cloud computing, the internet of things, sensors and instant notification systems through these components brought by the last industrial revolution have transformed supply chains into a smart structure. Now, the information that a product sold by a retailer, which is the last link of a supply chain, is out of stock is transmitted to the raw material supplier in the first link of the chain. In this way, a perfect supply chain structure is formed and operations are carried out in lean working principles. The products prepared according to the reduction of the retailer's stocks are continuously supplied, which shows flawless operation. On the other hand, through digital components such as sensors and the Internet of Things, each step in workflows is instantly converted into data and stored in virtual environments called cloud computing. At this point, besides the problem of data storage and security, the main problem is to process the data in a meaningful way. Analyzing big data generated by AI-based components and systems is also possible with AI-based systems. Methods called machine learning have been developed for this situation and their application area is increasing day by day. In the light of this information, within the scope of the study, forecasts of order quantity delays for future periods using historical order data from customers for the products produced by an enterprise were analyzed using machine learning algorithms. The results of the analysis made through the Microsoft Azure Machine Learning Studio platform will contribute to the use of digital tools in the sector as well as increasing the application examples of machine learning. According to the results obtained as a result of the analyzes, recommendations were developed for the enterprise. Finally, suggestions for the application of machine learning in the field of business administration are presented.
Big Data Machine Learning Forecasting Artificial Intelligence.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İstatistik (Diğer), Üretim ve Operasyon Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 4 Ocak 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 14 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 13 Kasım 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
Makalenizi sisteme yüklemeden önce mutlaka şablon'lardan ve yazım kurallarından faydalanınız. Yazım kurallarına uygun olmayan çalışmaların hakem süreci başlatılmayacaktır.