Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Havalimanlarında Dijital Dönüşüm ve İnsan Kaynakları Yönetimi

Yıl 2025, Cilt: 6 Sayı: Özel Sayı, 72 - 88, 30.06.2025
https://doi.org/10.56203/iyd.1652888

Öz

Havacılık sektörü, küresel ekonomideki kritik rolü ve sürekli gelişim ihtiyacı ile dikkat çekmektedir. Artan yolcu sayıları, yoğun rekabet ve teknolojik ilerlemeler, havalimanlarını ve havayolu şirketlerini daha verimli ve yenilikçi olmaya zorlamaktadır. Bu bağlamda, dijital dönüşüm, sektörde verimliliği artırmanın ve müşteri deneyimini iyileştirmenin yanı sıra, yeni iş modelleri ve gelir kaynakları yaratmanın da anahtarı haline gelmiştir. Yapay zekâ, büyük veri analitiği ve nesnelerin interneti gibi teknolojilerin havalimanlarında ve havayolu şirketlerinde kullanımı, operasyonel süreçlerin yönetimini kolaylaştırarak sürdürülebilir bir büyümeyi desteklemektedir. Bu makale, havalimanlarındaki dijital dönüşümün insan kaynakları yönetimi (İKY) süreçlerine etkilerini ve bu alanda kullanılabilecek dijital uygulamaları ele almaktadır. İKY'nin temel işlevleri, havalimanlarındaki rolü ve dijital teknolojilerin İKY süreçlerini nasıl dönüştürebileceği üzerinde durularak, eğitim ve gelişim, performans yönetimi, işe alım süreçleri gibi alanlarda dijital uygulama örnekleri sunulmaktadır.

Kaynakça

  • Airbank, (2017). Heathrow Airport Launches Smart Boarding System. Airbank.
  • Alkahlout, O. H. (2023). Dijital İKY uygulamalarının insan kaynakları performansına etkisi: Filistin örneği, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Sakarya Üniversitesi.
  • Artar, O., & Türkay, U. İ. (2021). Havacılık sektöründe havalimanlarının dijital dönüşümü, İstanbul Ticaret Üniversitesi, Dış Ticaret Enstitüsü, Working Paper Series, 2(1), 86-97.
  • Bell, B., Sae Won L., and Sarah K. Y. (2006). The impact of eHR on professional competence in HRM: Implications for the development of HR professionals. Human Resource Management, 45(3), 295–308.
  • Birkner, C. (2017). Deltas-Focus-On-Customerexperience-Created-A-Powerhouse-Brand. How Delta's Focus on Customer Experience Turned.
  • Çalhan, H. (2024). İnsan Kaynakları Yönetiminde Bilgi Teknolojileri ve Bilgi Sistemleri Üzerine Bir Değerlendirme. INNOVATIVE STUDIES IN SOCIAL, HUMAN AND ADMINISTRATIVE, 41.
  • Çiftçioğlu, B., Mutlu, M. & Katırcıoğlu, S. (2019). Endüstri 4.0 ve İnsan Kaynakları Yönetiminin ilişkisi, Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2(1), 31-53.
  • Demir, A. O. (2019). Digital skills, organizational behavior and transformation of human resources: A review, Ecoforum, 1(18), 1-6.
  • DeVries, P. D. (2008). The state of RFID for effective baggage tracking in the airline industry. International Journal of Mobile Communications, 6(2), 151-164.
  • Doğan, A. (2011). Elektronik insan kaynakları yönetimi ve fonksiyonları, İnternet Uygulamaları ve Yönetim Dergisi, 2(2), 52-80.
  • Fındıklı, M. A., & Rofcanin, Y. (2016). The concept of e-HRM, its evolution and effects on organizational outcomes. Technological Challenges and Management: Matching Human and Business Needs (1st edition), CRC Press, Boca Raton, 35-51.
  • Genç, Ç. (2016). E-İnsan kaynakları yönetiminde E-işe alım süreci, Anadolu Üniversitesi E-Kurgu İletişim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 24(1), 64-85.
  • Heracleous, L., & Wirtz, J. (2006). Biometrics: The next frontier in service excellence, Productivity And Security İn The Service Sector. Managing Service Quality, 16(1), 12-22.
  • IATA. (2017). Airport Of The Future. IATA.
  • Karakuş, Ö. Ü. G., Hamamcı, F. Y. S., & Ünver, B. B. R. (2022). Havacılık 4.0 kapsamında havalimanlarında dijital dönüşüm: Ankara Esenboğa Havalimanında bir araştırma. 16. Uluslararası Güncel Araştırmalarla Sosyal Bilimler Kongresi.
  • Kovynyov, I. & Mikut, R. (2019). Digital technologies in airport ground operations. Netnomics: Economic Research and Electronic Networking, 20(1), 1-30.
  • Luethi, M., Kisseleff, B., & Nash, A. (2009). Depeaking strategies for improving airport ground operations productivity at Midsize Hubs. Transportation Research Record, 2106(1), 57-65.
  • Meydan, C. H. (2023). Havayolu işletmelerinde dijital dönüşüm uygulamaları üzerine bir inceleme. Journal of Aviation Research, 5(1), 65-82.
  • Mohamed, M., Gomaa, H., & El-Sherif, N. (2018). Evaluation of current smart airport technologies implemented in cairo international airport. International Journal of Heritage, Tourism and Hospitality, 12(2), 130-140.
  • Savıcı Polat, A. (2019). Havacılıkta dijital dönüşüm: İstanbul Havalimanı örneği (Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Şen, M., Dalcalı, A. & Temurtaş, F. (2020). Havacılık endüstrisinde kullanılan teknolojilerin dünü, bugünü ve gelecek eğilimleri. Akıllı Ulaşım Sistemleri ve Uygulamaları Dergisi, 3(2), 158-167.
  • Yüksel, F. Ş., Kalan, O., & Işık, M. (2022). Havaalanlarında dijital dönüşüm risklerinin değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, 37(3), 781-792.
  • https://www.heathrow.com/at-the-airport. Erişim Tarihi: 23.02.2025.
  • https://dubaiairports.ae. Erişim Tarihi: 23.02.2025.
  • https://airport-world.com/hartsfield-jackson-atlanta-introduces-touchless-feedback-technology/ Erişim Tarihi: 23.02.2025.
  • https://www.istairport.com/duyurular/dijital-donusumde-avrupa-nin-en-iyisi-istanbul-havalimani/ Erişim Tarihi: 23.02.2025.

Digital Transformation of Airports and Its Impact on Human Resources Management

Yıl 2025, Cilt: 6 Sayı: Özel Sayı, 72 - 88, 30.06.2025
https://doi.org/10.56203/iyd.1652888

Öz

The aviation sector stands out with its critical role in the global economy and its need for continuous development. Increasing passenger numbers, intense competition, and technological advancements are compelling airports and airlines to become more efficient and innovative. In this context, digital transformation has become the key to enhancing productivity and improving customer experience in the sector, as well as creating new business models and revenue streams. The use of technologies such as artificial intelligence, big data analytics, and the Internet of Things in airports and airlines facilitates the management of operational processes, thereby supporting sustainable growth. This article addresses the effects of digital transformation on human resources management (HRM) processes in airports and the digital applications that can be used in this area. By focusing on the fundamental functions of HRM, its role in airports, and how digital technologies can transform HRM processes, it provides examples of digital applications in areas such as training and development, performance management, and recruitment processes.

Kaynakça

  • Airbank, (2017). Heathrow Airport Launches Smart Boarding System. Airbank.
  • Alkahlout, O. H. (2023). Dijital İKY uygulamalarının insan kaynakları performansına etkisi: Filistin örneği, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Sakarya Üniversitesi.
  • Artar, O., & Türkay, U. İ. (2021). Havacılık sektöründe havalimanlarının dijital dönüşümü, İstanbul Ticaret Üniversitesi, Dış Ticaret Enstitüsü, Working Paper Series, 2(1), 86-97.
  • Bell, B., Sae Won L., and Sarah K. Y. (2006). The impact of eHR on professional competence in HRM: Implications for the development of HR professionals. Human Resource Management, 45(3), 295–308.
  • Birkner, C. (2017). Deltas-Focus-On-Customerexperience-Created-A-Powerhouse-Brand. How Delta's Focus on Customer Experience Turned.
  • Çalhan, H. (2024). İnsan Kaynakları Yönetiminde Bilgi Teknolojileri ve Bilgi Sistemleri Üzerine Bir Değerlendirme. INNOVATIVE STUDIES IN SOCIAL, HUMAN AND ADMINISTRATIVE, 41.
  • Çiftçioğlu, B., Mutlu, M. & Katırcıoğlu, S. (2019). Endüstri 4.0 ve İnsan Kaynakları Yönetiminin ilişkisi, Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2(1), 31-53.
  • Demir, A. O. (2019). Digital skills, organizational behavior and transformation of human resources: A review, Ecoforum, 1(18), 1-6.
  • DeVries, P. D. (2008). The state of RFID for effective baggage tracking in the airline industry. International Journal of Mobile Communications, 6(2), 151-164.
  • Doğan, A. (2011). Elektronik insan kaynakları yönetimi ve fonksiyonları, İnternet Uygulamaları ve Yönetim Dergisi, 2(2), 52-80.
  • Fındıklı, M. A., & Rofcanin, Y. (2016). The concept of e-HRM, its evolution and effects on organizational outcomes. Technological Challenges and Management: Matching Human and Business Needs (1st edition), CRC Press, Boca Raton, 35-51.
  • Genç, Ç. (2016). E-İnsan kaynakları yönetiminde E-işe alım süreci, Anadolu Üniversitesi E-Kurgu İletişim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 24(1), 64-85.
  • Heracleous, L., & Wirtz, J. (2006). Biometrics: The next frontier in service excellence, Productivity And Security İn The Service Sector. Managing Service Quality, 16(1), 12-22.
  • IATA. (2017). Airport Of The Future. IATA.
  • Karakuş, Ö. Ü. G., Hamamcı, F. Y. S., & Ünver, B. B. R. (2022). Havacılık 4.0 kapsamında havalimanlarında dijital dönüşüm: Ankara Esenboğa Havalimanında bir araştırma. 16. Uluslararası Güncel Araştırmalarla Sosyal Bilimler Kongresi.
  • Kovynyov, I. & Mikut, R. (2019). Digital technologies in airport ground operations. Netnomics: Economic Research and Electronic Networking, 20(1), 1-30.
  • Luethi, M., Kisseleff, B., & Nash, A. (2009). Depeaking strategies for improving airport ground operations productivity at Midsize Hubs. Transportation Research Record, 2106(1), 57-65.
  • Meydan, C. H. (2023). Havayolu işletmelerinde dijital dönüşüm uygulamaları üzerine bir inceleme. Journal of Aviation Research, 5(1), 65-82.
  • Mohamed, M., Gomaa, H., & El-Sherif, N. (2018). Evaluation of current smart airport technologies implemented in cairo international airport. International Journal of Heritage, Tourism and Hospitality, 12(2), 130-140.
  • Savıcı Polat, A. (2019). Havacılıkta dijital dönüşüm: İstanbul Havalimanı örneği (Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Şen, M., Dalcalı, A. & Temurtaş, F. (2020). Havacılık endüstrisinde kullanılan teknolojilerin dünü, bugünü ve gelecek eğilimleri. Akıllı Ulaşım Sistemleri ve Uygulamaları Dergisi, 3(2), 158-167.
  • Yüksel, F. Ş., Kalan, O., & Işık, M. (2022). Havaalanlarında dijital dönüşüm risklerinin değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, 37(3), 781-792.
  • https://www.heathrow.com/at-the-airport. Erişim Tarihi: 23.02.2025.
  • https://dubaiairports.ae. Erişim Tarihi: 23.02.2025.
  • https://airport-world.com/hartsfield-jackson-atlanta-introduces-touchless-feedback-technology/ Erişim Tarihi: 23.02.2025.
  • https://www.istairport.com/duyurular/dijital-donusumde-avrupa-nin-en-iyisi-istanbul-havalimani/ Erişim Tarihi: 23.02.2025.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Strateji, Yönetim ve Örgütsel Davranış (Diğer)
Bölüm Özgün Araştırma
Yazarlar

Fikret Bayat 0000-0002-1315-0118

Erken Görünüm Tarihi 30 Haziran 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 6 Mart 2025
Kabul Tarihi 16 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 6 Sayı: Özel Sayı

Kaynak Göster

APA Bayat, F. (2025). Havalimanlarında Dijital Dönüşüm ve İnsan Kaynakları Yönetimi. İzmir Yönetim Dergisi, 6(Özel Sayı), 72-88. https://doi.org/10.56203/iyd.1652888

Makalenizi sisteme yüklemeden önce mutlaka şablon'lardan ve yazım kurallarından faydalanınız. Yazım kurallarına uygun olmayan çalışmaların hakem süreci başlatılmayacaktır.