Her geçen gün metaverse platformlarının sayısı artmaktadır. Bu bağlamda avatarlara olan ihtiyaç
da artmaktadır. Metaverse ile sosyal ortamlar sanal mekanlar ile bir araya gelmektedir. Sosyal
ve ekonomik ilişkiler ile fiziksel ortamlar yeniden oluşturulmaktadır. Bu çalışmada metaverseteki
avatarların incelenmesi, avatar oluşturma yöntemleri, metaverse için avatar tasarımında dikkat
edilmesi gerekenler, bu süreçte yaşanabilecek sorunlar, kullanılan programlar ve teknolojiler gibi
konular ele alınmaktadır. Metaverse üç boyutlu evrenlerden oluşmaktadır. Bu evrenlerde sanal
gerçeklik gözlükleriyle modelleme, animasyon ve yönlendirme yapılabilmektedir. Üç boyutlu
modelleme programlarıyla bir objenin üç boyutlu matematiksel düzleminde modelin biçimi
oluşturulmaktadır. Avatarlar sayesinde ise sanal evrende varlık gösterilerek günlük hayattaki iletişim
serüveni sanal evrene taşınmaktadır. Sanal gerçeklik ile üç boyutlu sanal ortamla birlikte kullanıcılara
psikolojik ve duyusal deneyimler sunmaktadır. Bu çalışmanın amacı metaverse platform sayılarının
artması sebebiyle insansı avatarların dışında farklı avatarlara da ihtiyaç duyulacak olmasıdır. Bu
sebeple yapılacak avatar incelemeleri ve avatar oluşturma yöntemleri ile kullanıcıların sanal evrende
varlık gösterebilmesi açısından oldukça önemlidir. Bu çalışmada nitel yöntem kullanılmıştır. Literatür
taramasından faydalanılacağından betimleyici ve yorumlayıcıdır. Bu çalışmada Decentraland,
Roblox, VRChat ve The Sandbox platformları incelenmiştir. İncelenen platformlar iki merkeziyetli ve
iki merkeziyetsiz popüler metaverse platformları olması sebebiyle seçilmiştir. Bulgular ise en büyük
metaverse platformlarından bazıları incelendiğinde avatarların genellikle insansı olduğuna yöneliktir.
Gelecekteki kullanıcılar için sadece insansı avatarların yeterli olmayacağı ve çeşitlenmesi gerektiği
öngörülmektedir. Avatar tasarımlarında ise düşük poligon tekniği kullanılmıştır. İncelenen metaverse
platformlarından biri olan VRChat diğer platformlara göre daha çeşitli avatar yelpazesine sahiptir.
Bu sebepten ötürü bunun doğru bir yaklaşım olduğu ve diğer platformların da bu şekilde olması
gerektiği öngörülmektedir.
Avatar Genişletilmiş Gerçeklik Metaverse Sanal gerçeklik Üç boyutlu modelleme
Avatar Genişletilmiş Gerçeklik Metaverse Sanal gerçeklik Üç boyutlu modelleme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ocak 2023 |
Gönderilme Tarihi | 17 Temmuz 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 2 Sayı: 6 |