Çalışmanın amacı; Doğu-Batı düalizminin sinema üzerinden eyleme geçmesini esas alarak, Batı
düşünce ve yaşayışı çerçevesinde geliştirilen Doğu coğrafyası ötekileştirmesini ve Batı tarafındaki
Doğu temsiline uzanan süreci anlatmaktır. Bu bağlamda ilgili çalışmamızda oryantalizm tanımından
başlayarak Batı düşünce dünyasında Doğu resmi ve Batı sinemasında çekimi yapılan filmlerde bir öteki
olarak nesneleştirilen Türk toplum yapısı, örnek filmler üzerinden analiz edilmiştir.
Çalışmada örneklemleri analiz ederken içerik analizinin bir tekniği olan değerlendirici analiz yöntemi
kullanılmıştır.
Çalışmada çekimlerinin bir kısmı Türkiye’de olduğu gibi Türkiye karesini taşıyan ya da Türk kültürünü
sembolize eden nesneler üzerinden ötekileştirme pratiklerine maruz kalınan filmler incelenmiştir. Bu
bağlamda çalışmamız itibariyle çekimlerinde İstanbul’un da yer aldığı Hollywood yapımı üç adet filmin
analizi yapılmıştır: Geceyarısı Ekspresi (1978), Skyfall (2012) ve Taken 2 (2012)
Sinema üzerinden değerlendirme yaptığımız çalışmada elde ettiğimiz bulgular; Doğu-Batı karşıtlığındaki
Türkiye vurgusunun, ülkemiz topraklarında çekilen filmlerin senaryo yazım sürecinden ele alındığı ve
film senaryosunda Türk toplumunda olmayan kültür temalarının vurgulandığı yönündedir. Batı’nın bir
öteki olarak gördüğü Doğu coğrafyasındaki Türkiye resmi, medyadaki temsil türlerinin dijital imkanlarla
birlikte sürekli yinelendiğini işaret etmektedir. Bu bağlamda oluşan tüketim toplumu ve kitle psikolojisi,
oluşturulan “Batılı” olma çabası ile paraleldir ve Batı sineması bu ötekileştirme pratiklerindeki istikrarını
korumayı sürdürmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ocak 2023 |
Gönderilme Tarihi | 19 Eylül 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 2 Sayı: 6 |