Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

RECEPTION ANALYSIS OF CHP'S #İŞİMİZGÜCÜMÜZTÜRKİYE THEMED ADVERTISEMENT FILMS IN THE CONTEXT OF THE 2024 LOCAL ELECTIONS

Yıl 2025, Cilt: 3 Sayı: 11, 29 - 43, 29.01.2025

Öz

In the context of the 2024 local elections in Turkey, the study aimed to determine how the audience perceived four commercials of Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) themed #İşimizGücümuzTürkiye political commercials, which were about social problems. For this purpose, based on Stuart Hall's coding and decoding theory, it was analyzed how the commercials were evaluated by the audience according to dominant-hegemonic, negotiated and oppositional reading styles.One-on-one in-depth interviews were conducted with 10 participants of different ages, genders, educational levels, professions and political attitudes living in Malatya province. The study examined the participants' perceptions regarding commercials, including memorability, visual recall, realism, core message, propaganda elements, impressions of party identity and services, emotional effects and voting behavior towards CHP. The findings show that the participants realized different readings of political commercials. It was determined that especially young and female participants reflected the dominant reading style and were more emotionally affected. It can be said that this situation contributes to the shaping of voter behavior.

Kaynakça

  • Akgün, H. ve Arık, E. (2021). İngiliz kültürel çalışmalar ekolü ve Medya Mahallesi haber programının alımlama analizi. Erciyes İletişim Dergisi, 8(1), 113-128.
  • Aksoy, İ.U. (2019). 2018 genel seçimleri öncesi Ak Parti’nin siyasi reklamlarının incelenmesi: Zümrüdüanka reklam filminin alımlanması örneği. Uluslararası Politika Akademisi. https://politikaakademisi.org/2019/06/18/2018-genel-secimleri-oncesi-ak-partinin-siyasi-reklamlarinin-incelenmesi-zumruduanka-reklam-filminin-alimlanmasi-ornegi/
  • Alver, F. (2012). “Kültürel çalışmalarda sosyal düzenleme olarak televizyon alımlaması ve yorumcu cemaat” Haberi eleştirmek: Araştırma alanlarına göre eleştirel haber çalışmaları (Ö. Özer, Ed.). 247-304. Literatürk Yayınları.
  • Beebe, S., Beebe, S.J. and Ivy, D.K. (2002). Communication: Principles for a lifetime. Allyn and Bacon Press.
  • Briandana, R. and Azmawati, A. A. (2020). New media audience and gender perspective: A reception analysis of millenials interpretation. International Journal of Humanities and Social Sciences Research, 6(1), 58-63.
  • Çakmak, F. (2019). Siyasal reklamların alımlanması: Stuart Hall’ün perspektifinden 31 Mart 2019 yerel seçimleri örneğinde bir analiz. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(29), 643-663.
  • Damlapınar, Z. ve Balcı, Ş. (2014). Siyasal iletişim sürecinde seçimler adaylar, imajlar. Literatürk Yayınları.
  • Eroğlu, A. H., Bayraktar, S. (2009). Siyasal pazarlama uygulamalarının seçmen tercihleri üzerine etkileri–İzmir ili örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (12), 187-207.
  • Göksu, O. (2015). “2014 yerel seçimlerinde siyasal iletişim ve yeni medya”. Yeni medya ve reklam (A. Özkan vd. Ed.). 313-342. Der Kitabevi.
  • Gözlemevi (2024). Dijital Reklamlarda Yarış Kızıştı: Harcamalarda Bu Sefer CHP önde. https://gozlemevi.io/yerel-secimler-mikro-hedefleme-kampanya-incelemesi/
  • Güngör, N. (2011). İletişim kuram ve yaklaşımlar. Siyasal Kitabevi.
  • Hall, S. W. (1980). Encoding/Decoding. In (S. Hall, D. Hobson, A. Lowe, ve P. Willis, Eds.), Culture, media, language: working papers in cultural studies.1972-1979. Hutchinson.
  • Hall, S., Jacques, M. (1990). Yeni zamanlar (A. Yılmaz, Çev.). Ayrıntı Yayınevi.
  • Hall, S. (2005). Kodlama, kodaçımı. Medya ve izleyici/bitmeyen tartışma (Ş. Yavuz, Çev.). Vadi Yayınları.
  • Hardt, H. (1994). “Eleştirelin geri dönüşü ve radikal muhalefetin meydan okuyuşu: eleştirel teori, kültürel çalışmalar ve Amerikan kitle iletişimi araştırması”. Medya İktidar, İdeoloji (M. Küçük, Der. ve Çev.). 1-57.
  • Hepp, A. (2006). “Cultural studies, die globalisierung der medien und transkulturelle Medienpädagogik”. Cultural studies und pädagogik (P. Mecheril, Ed.). 51-76.
  • İrvan, S. (1994). Eleştirel yaklaşımlarda izleyici araştırmaları: Bir yöntem olarak alımlama çözümlemesi. İLEF Yıllık 94. 205-223. Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • İşliyen, M. (2014). Kodlama-kodaçımı bağlamında Ak Parti 30 Mart 2014 yerel seçim reklamlarının izleyiciler üzerindeki etkilerine yönelik alımlama analizi: Nevşehir örneği. İletişim ve Diplomasi, (3), 25-47.
  • Jarding, S., Bouchard, S., Hartley, J. (2017). “Modern political advertising and persuasion”. Routledge handbook of political communication (H. C. Bacha ve M. R. Just, Ed.).13-28. Routledge.
  • Jensen, K. B. ve Rosengren, K. E. (2005). “İzleyicinin peşindeki beş gelenek”. Medya ve izleyici: Bitmeyen tartışma (S. Yavuz ve Y. Yavuz, Çev.). 55-83. Vadi Yayınları.
  • Kehily, M. J. (2010). “Traditions of collective work: Cultural studies and Birmingham School”. Collaboration and duration: A celebration of the research and practice of Janet Holland (R. Thomson Ed). 14-18. Families & Social Research Group.
  • Kellner, D. (2011). “Barack Obama ve ünlü göstergesi”. Seçim kampanyalarında geleneksel medya, internet, sosyal medyanın kullanımı (Y. Devran Ed.) 45–83. Başlık Yayın Grubu.
  • Korkmaz, N. (2008). “Kültürel incelemeler geleneğinde kültür, popüler kültür ve ideoloji sorunu”. Medya, popüler kültür ve ideoloji (L. Yaylagül ve N. Korkmaz, Ed.). 171-185. Dipnot Yayınları.
  • Kothari, C. R. (2004). Research Methodology: Methods and techniques. New Age International Publishers.
  • McQuail, D. (2010a). McQuail’s mass communication theory (6th edition). Thousand Oaks: Sage Publications.
  • McQuail, D. ve Windahl, S. (2010b). İletişim modelleri (K. Yumlu, Çev.), İmge Kitabevi.
  • Murdock, G. (1989). Cultural studies: missing links. Critical Studies in Mass Communication. 6 (4), 436-440.
  • Mutlu, E. (1998). İletişim sözlüğü. Ark Yayınevi.
  • Öcal, D. ve Fidan, A. B. (2020). “Dijitalleşen siyasal reklamcılık”. Dijital reklamcılık (D. Öcal ve H. Polat, Ed.). 343-367. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Özçetin, B. (2018). Kitle iletişim kuramları. İletişim Yayınları.
  • Özçetin, B. (2021). “Britanya kültürel incelemeler okulu”. Eleştirel medya kuramları (A. Özer, Ed.). 161-184. Siyasal Kitabevi.
  • Severin, J.W., Tankard, J.W. Jr. (1997). Communication theories: Origins, methods and uses in the mass media. Longman.
  • Sebastian, B. (2017). Birmingham school of cultural studies: an overwiew. International Journal of Advance Research and Innovative Ideas in Education, 3(5), 1338-1342.
  • Serttaş, A. ve Güngör, A. (2019). AKP’nin Haziran 2015 genel seçimlerinde yayınlanan televizyon reklamlarının alımlaması. The Journal of Academic Social Science, 21(21), 203-218.
  • Şeker, T. ve İşliyen, M. (2012). 2011 CHP seçim reklamları bağlamında siyasal reklamcılığın izleyiciler üzerindeki etkilerine yönelik alımlama analizi. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 327-349.
  • Tekinalp, Ş. ve Uzun, R. (2009). İletişim araştırmaları ve kuramları. Beta Yayınları.
  • Tokgöz, O. (2015). İletişim kuramlarına anlam vermek. İmge Kitabevi.
  • Thompson, E. P. (2002). The making of the English working class. The Orion Publishing Group Ltd.
  • Topbaş, H. ve Ersoy, İ.U. (2018). Siyasal iletişimde reklam alımlama analizi: AK Parti “Hayaldi gerçek oldu” örneği. Atatürk İletişim Dergisi, 15, 89-110.
  • Uluşan, O. ve Kanlı, İ. (2021). 2020 KKTC Cumhurbaşkanlığı Seçimlerinde sosyal medyada yayınlanan siyasal reklam videoları üzerine göstergebilim ve söylem çözümlemesi. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, (61), 241-278.
  • Uricchio, W. ve Kinnebrock, S. (ed.) (2006). Media cultures. Universitätsverlag Winter.
  • Yazıcı, T. ve Karlı, İ. (2016). Bilgi toplumunda teknoloji, medya ve siyaset. Volga Yayıncılık.
  • Yaylagül, L. (2018). Kitle iletişim kuramları. Dipnot Yayınları.

2024 YEREL SEÇİMLER BAĞLAMINDA CHP’NİN #İŞİMİZGÜCÜMÜZTÜRKİYE TEMALI REKLAM FİLMLERİNE YÖNELİK ALIMLAMA ANALİZİ

Yıl 2025, Cilt: 3 Sayı: 11, 29 - 43, 29.01.2025

Öz

Çalışmada 2024 Türkiye yerel seçimleri bağlamında Cumhuriyet Halk Partisi’nin (CHP) #İşimizGücümüzTürkiye temalı siyasal reklam filmlerinden toplumsal sorunları konu alan dört reklam filminin izleyiciler tarafından nasıl alımlandığının tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla Stuart Hall’ün kodlama ve kod açımlama teorisine dayanarak, reklamların egemen-hegemonik, müzakereli ve muhalif okuma biçimlerine göre izleyiciler tarafından nasıl değerlendirildiği analiz edilmiştir. Malatya ilinde yaşayan, farklı yaş, cinsiyet, eğitim düzeyi, meslek ve siyasal yaklaşımlara sahip reklam filmi izletilen 10 katılımcıyla birebir derinlemesine görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, katılımcıların reklam filmlerine ilişkin akılda kalıcılık, görsel hatırlama, gerçekçilik, temel mesaj, propaganda unsurları, parti kimliği ve hizmetlerine yönelik izlenimler, duygusal etkiler ve CHP’ye oy verme davranışları ele alınmıştır. Bulgular, katılımcıların siyasal reklamlara yönelik farklı okumalar gerçekleştirdiğini göstermektedir. Özellikle genç ve kadın katılımcıların, egemen okuma biçimini yansıttığı ve duygusal etkilenmelerinin fazla olduğu belirlenmiştir. Bu durumun da seçmen davranışlarının şekillenmesine katkı sağladığı söylenebilir.

Kaynakça

  • Akgün, H. ve Arık, E. (2021). İngiliz kültürel çalışmalar ekolü ve Medya Mahallesi haber programının alımlama analizi. Erciyes İletişim Dergisi, 8(1), 113-128.
  • Aksoy, İ.U. (2019). 2018 genel seçimleri öncesi Ak Parti’nin siyasi reklamlarının incelenmesi: Zümrüdüanka reklam filminin alımlanması örneği. Uluslararası Politika Akademisi. https://politikaakademisi.org/2019/06/18/2018-genel-secimleri-oncesi-ak-partinin-siyasi-reklamlarinin-incelenmesi-zumruduanka-reklam-filminin-alimlanmasi-ornegi/
  • Alver, F. (2012). “Kültürel çalışmalarda sosyal düzenleme olarak televizyon alımlaması ve yorumcu cemaat” Haberi eleştirmek: Araştırma alanlarına göre eleştirel haber çalışmaları (Ö. Özer, Ed.). 247-304. Literatürk Yayınları.
  • Beebe, S., Beebe, S.J. and Ivy, D.K. (2002). Communication: Principles for a lifetime. Allyn and Bacon Press.
  • Briandana, R. and Azmawati, A. A. (2020). New media audience and gender perspective: A reception analysis of millenials interpretation. International Journal of Humanities and Social Sciences Research, 6(1), 58-63.
  • Çakmak, F. (2019). Siyasal reklamların alımlanması: Stuart Hall’ün perspektifinden 31 Mart 2019 yerel seçimleri örneğinde bir analiz. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(29), 643-663.
  • Damlapınar, Z. ve Balcı, Ş. (2014). Siyasal iletişim sürecinde seçimler adaylar, imajlar. Literatürk Yayınları.
  • Eroğlu, A. H., Bayraktar, S. (2009). Siyasal pazarlama uygulamalarının seçmen tercihleri üzerine etkileri–İzmir ili örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (12), 187-207.
  • Göksu, O. (2015). “2014 yerel seçimlerinde siyasal iletişim ve yeni medya”. Yeni medya ve reklam (A. Özkan vd. Ed.). 313-342. Der Kitabevi.
  • Gözlemevi (2024). Dijital Reklamlarda Yarış Kızıştı: Harcamalarda Bu Sefer CHP önde. https://gozlemevi.io/yerel-secimler-mikro-hedefleme-kampanya-incelemesi/
  • Güngör, N. (2011). İletişim kuram ve yaklaşımlar. Siyasal Kitabevi.
  • Hall, S. W. (1980). Encoding/Decoding. In (S. Hall, D. Hobson, A. Lowe, ve P. Willis, Eds.), Culture, media, language: working papers in cultural studies.1972-1979. Hutchinson.
  • Hall, S., Jacques, M. (1990). Yeni zamanlar (A. Yılmaz, Çev.). Ayrıntı Yayınevi.
  • Hall, S. (2005). Kodlama, kodaçımı. Medya ve izleyici/bitmeyen tartışma (Ş. Yavuz, Çev.). Vadi Yayınları.
  • Hardt, H. (1994). “Eleştirelin geri dönüşü ve radikal muhalefetin meydan okuyuşu: eleştirel teori, kültürel çalışmalar ve Amerikan kitle iletişimi araştırması”. Medya İktidar, İdeoloji (M. Küçük, Der. ve Çev.). 1-57.
  • Hepp, A. (2006). “Cultural studies, die globalisierung der medien und transkulturelle Medienpädagogik”. Cultural studies und pädagogik (P. Mecheril, Ed.). 51-76.
  • İrvan, S. (1994). Eleştirel yaklaşımlarda izleyici araştırmaları: Bir yöntem olarak alımlama çözümlemesi. İLEF Yıllık 94. 205-223. Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • İşliyen, M. (2014). Kodlama-kodaçımı bağlamında Ak Parti 30 Mart 2014 yerel seçim reklamlarının izleyiciler üzerindeki etkilerine yönelik alımlama analizi: Nevşehir örneği. İletişim ve Diplomasi, (3), 25-47.
  • Jarding, S., Bouchard, S., Hartley, J. (2017). “Modern political advertising and persuasion”. Routledge handbook of political communication (H. C. Bacha ve M. R. Just, Ed.).13-28. Routledge.
  • Jensen, K. B. ve Rosengren, K. E. (2005). “İzleyicinin peşindeki beş gelenek”. Medya ve izleyici: Bitmeyen tartışma (S. Yavuz ve Y. Yavuz, Çev.). 55-83. Vadi Yayınları.
  • Kehily, M. J. (2010). “Traditions of collective work: Cultural studies and Birmingham School”. Collaboration and duration: A celebration of the research and practice of Janet Holland (R. Thomson Ed). 14-18. Families & Social Research Group.
  • Kellner, D. (2011). “Barack Obama ve ünlü göstergesi”. Seçim kampanyalarında geleneksel medya, internet, sosyal medyanın kullanımı (Y. Devran Ed.) 45–83. Başlık Yayın Grubu.
  • Korkmaz, N. (2008). “Kültürel incelemeler geleneğinde kültür, popüler kültür ve ideoloji sorunu”. Medya, popüler kültür ve ideoloji (L. Yaylagül ve N. Korkmaz, Ed.). 171-185. Dipnot Yayınları.
  • Kothari, C. R. (2004). Research Methodology: Methods and techniques. New Age International Publishers.
  • McQuail, D. (2010a). McQuail’s mass communication theory (6th edition). Thousand Oaks: Sage Publications.
  • McQuail, D. ve Windahl, S. (2010b). İletişim modelleri (K. Yumlu, Çev.), İmge Kitabevi.
  • Murdock, G. (1989). Cultural studies: missing links. Critical Studies in Mass Communication. 6 (4), 436-440.
  • Mutlu, E. (1998). İletişim sözlüğü. Ark Yayınevi.
  • Öcal, D. ve Fidan, A. B. (2020). “Dijitalleşen siyasal reklamcılık”. Dijital reklamcılık (D. Öcal ve H. Polat, Ed.). 343-367. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Özçetin, B. (2018). Kitle iletişim kuramları. İletişim Yayınları.
  • Özçetin, B. (2021). “Britanya kültürel incelemeler okulu”. Eleştirel medya kuramları (A. Özer, Ed.). 161-184. Siyasal Kitabevi.
  • Severin, J.W., Tankard, J.W. Jr. (1997). Communication theories: Origins, methods and uses in the mass media. Longman.
  • Sebastian, B. (2017). Birmingham school of cultural studies: an overwiew. International Journal of Advance Research and Innovative Ideas in Education, 3(5), 1338-1342.
  • Serttaş, A. ve Güngör, A. (2019). AKP’nin Haziran 2015 genel seçimlerinde yayınlanan televizyon reklamlarının alımlaması. The Journal of Academic Social Science, 21(21), 203-218.
  • Şeker, T. ve İşliyen, M. (2012). 2011 CHP seçim reklamları bağlamında siyasal reklamcılığın izleyiciler üzerindeki etkilerine yönelik alımlama analizi. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 327-349.
  • Tekinalp, Ş. ve Uzun, R. (2009). İletişim araştırmaları ve kuramları. Beta Yayınları.
  • Tokgöz, O. (2015). İletişim kuramlarına anlam vermek. İmge Kitabevi.
  • Thompson, E. P. (2002). The making of the English working class. The Orion Publishing Group Ltd.
  • Topbaş, H. ve Ersoy, İ.U. (2018). Siyasal iletişimde reklam alımlama analizi: AK Parti “Hayaldi gerçek oldu” örneği. Atatürk İletişim Dergisi, 15, 89-110.
  • Uluşan, O. ve Kanlı, İ. (2021). 2020 KKTC Cumhurbaşkanlığı Seçimlerinde sosyal medyada yayınlanan siyasal reklam videoları üzerine göstergebilim ve söylem çözümlemesi. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, (61), 241-278.
  • Uricchio, W. ve Kinnebrock, S. (ed.) (2006). Media cultures. Universitätsverlag Winter.
  • Yazıcı, T. ve Karlı, İ. (2016). Bilgi toplumunda teknoloji, medya ve siyaset. Volga Yayıncılık.
  • Yaylagül, L. (2018). Kitle iletişim kuramları. Dipnot Yayınları.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal Medya Çalışmaları, Yeni Medya, İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yasemin Keskin Yılmaz 0000-0001-8178-0093

Maşide Karaca 0000-0001-9776-3984

Yayımlanma Tarihi 29 Ocak 2025
Gönderilme Tarihi 1 Ocak 2025
Kabul Tarihi 15 Ocak 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 3 Sayı: 11

Kaynak Göster

APA Keskin Yılmaz, Y., & Karaca, M. (2025). 2024 YEREL SEÇİMLER BAĞLAMINDA CHP’NİN #İŞİMİZGÜCÜMÜZTÜRKİYE TEMALI REKLAM FİLMLERİNE YÖNELİK ALIMLAMA ANALİZİ. Yeni Yüzyıl’da İletişim Çalışmaları, 3(11), 29-43.