Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Animasyon Tarihinde Zamansız Bir Ortam: Flipbook

Yıl 2024, Cilt: 2 Sayı: 2, 24 - 33, 25.07.2025

Öz

Fotoğraf ve sinemanın tarihinden daha eskilere uzanan animasyon tarihi, bu yönü ile ilgi çeken araştırma alanlarından birisi olarak karşımızda durmaktadır. Sapiensin ışığı bir yüzey üzerinde sabit tutarak görüntülere hareket izlenimi verme çabası sürekli var olmuştur. Araştırma yönteminde, yorumlayıcı paradigma yöntemi benimsenmiş ve bu yöntem sonucunda ulaşılan veriler sonuç kısmında betimlenmiştir. Bu araştırma, Flipbookların animasyonun evrimsel sürecinde bir medyum olarak konumunu araştırmaktadır. İzleyiciye görsel bir öykü anlatımının en eski formlarından biri olarak, varlığını günümüzde halen sürdüren Flipbooklar, eklektik görüntülerin hızla çevrilmesi sayesinde hareket illüzyonu yaratmaktadır. Flipbookların animasyonun modern zamanları ve sinematik deneyimler için temel oluşturduğu gözlemlenmiştir. Flipbooklar günümüzde eğitim-öğretim, pazarlama ve eğlence gibi farklı alanlarda, farklı amaçlara cevap verebilen bir animasyon formudur. Bu araştırma, Flipbookların kökenlerini 19. yüzyılda üretilen erken mekanik cihazlardan (felsefi oyuncaklardan) çağdaş dijital medya dönemine olan entegrasyonuna kadar izleyerek, tekniğin tarihsel perspektiflerini ele alır ve medyuma ilişkin kalıcı etkileri sergilemeye çalışır. Sonuç olarak (animasyon disiplininin yanı sıra, her alanda gerçekleşen) teknolojik ilerlemelere karşın, Flipbook tasarımının temel ilkelerinin eskimediği gözlemlenmiştir. Flipbooklar modern animasyonların yanında, farklı disiplinlerde de yaratıcılığı ve hikâye anlatımını destekleyerek fayda sağlamaktadır. Flipbookları yalnızca animasyon tarihinin önemli bir parçası olarak değil, aynı zamanda evrimleşmeye ve güncel medya ve öğrenme bağlamlarına uyum sağlamaya devam eden bir animasyon formu olarak tanımlamak doğru olacaktır.

Kaynakça

  • Abror, A. M., Suryani, N. & Ardianto, D. T. (2019). Digital Flipbook Empowerment as A Development Means for History Learning Media. Indonesian of Educational Journal, 8(2), pp. 266-275. doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v8i2.24122
  • Azema, M. & Rivere, F. (2012). Animation in Palaeolithic Art: A Pre-Echo of Cinema. Antiquity, 86(332), pp. 316-324. doi.org/10.1017/S0003598X00062785
  • Bandrova, T., Marinova, S., Filipova, S., Filipov, D., Evdenova, T., Lipijska, Y., Vasilev, S., & Pashova, L. (2023). Digital Technologies as a Basis for Building a Museum of Geodesy, Photogrammetry and Cartography. Abstracts of the ICA, 6, 1-2. doi.org/10.5194/ica-abs-6-15-2023
  • Brewster, D. (1819). Treatise on the Kaleidoscope. Edinburgh: Archibald Constable & Co.
  • Eyre, G. E. Spottiswoode, W. (1869). Chronological Index of Patents Applied for and Patents Granted. London: Great Seal Patent Office.
  • Groth, H. (2007). Kaleidoscopic Vision and Literary Invention in an "Age of Things": David Brewster, Don Juan and "A Lady's Kaleidoscope", ELH, 74(1), pp. 217-237. doi.org/10.1353/elh.2007.0005
  • Herbert, S. (1989). Animated Portrait Photography. History of Photography, 13(1), pp. 65–78. doi.org/10.1080/03087298.1989.10442169
  • Hurdato, D. (2016). Flipping Out The Art of Flip Book Animation. California: Quarto Publishing Group.
  • Langey, M.C. (2017). Magdalenian Children: Projectile Points, Portable Art and Playthings. Oxford Journal of Archaeology, 37(1), pp. 3-24. doi.org/10.1111/ojoa.12128
  • Masrifah, S., Taufik, M. & Kusumawardana, A. S. (2023). Development of Flip book-Based Interactive Learning Media to Improving Understanding of Statistical Material Concepts. Mathematics Education Journal, 7(2), pp. 239-247. doi.org/10.22219/mej.v7i2.28313
  • Rezeki, A. P. & Aw, S. (2023). The Impact of Flipbook Maker Media on Learning Outcomes of Class XI High School Students in History Subjects. Al-Ishlah Jurnal Pendidikan, 15(3), pp. 3373-3382. doi.org/10.35445/alishlah.v15i3.4083
  • Turquety, B. (2015). "Forms of Machines, Forms of Movement". Cine-Dispositives: Essays in Epistemology Across Media, (eds). François Albera and Maria Tortajada, Amsterdam: Amsterdam University Press, pp. 275-298.
  • Veras, C., Pham, Q. C., & Maus, G. W. (2017). The Silhouette Zoetrope: A New Blend of Motion, Mirroring, Depth, and Size Illusions. I-Perception, 8(2), pp. 1-8. doi.org/10.1177/2041669517700912
  • Verriest, G. (1990). Life, Eye Disease and Work of Joseph Plateau. Documenta Ophthalmologica, 74, pp. 9–20. doi.org/10.1007/BF00165660
  • Yakut, İ. (2014). Yorumlayıcı Paradigma Yaklaşımı Kavramlarıyla Sinema Sanatı Üretimine Bakış. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), pp. 15-29. doi.org/10.7816/ulakbilge-02-04-02

A Timeless Medium in the History of Animation: Flipbook

Yıl 2024, Cilt: 2 Sayı: 2, 24 - 33, 25.07.2025

Öz

The history of animation, predating both photography and cinema, remains a captivating area of research. Since ancient times, humans have aimed to create the illusion of motion by fixing light on a surface and reproducing sequential images. This study, grounded in an interpretive paradigm, examines the role of flipbooks in the evolution of animation. As one of the earliest forms of visual storytelling, flipbooks generate motion through the rapid flipping of sequential images and continue to exist today. The findings, presented in the conclusion, indicate that flipbooks laid the groundwork for modern animation and cinematic experiences. Today, flipbooks serve various purposes in fields such as education, marketing, and entertainment. This research traces their origins from 19th-century mechanical devices—often referred to as “philosophical toys”—to their presence in the digital media age. By exploring their historical development, the study highlights the lasting influence of the flipbook technique. Despite the rapid advancements in animation technology, the core principles of flipbook design remain relevant. They continue to inspire creativity and support storytelling across multiple disciplines. It would be correct to describe flipbooks not only as an important part of animation history, but also as an animation form that continues to evolve and adapt to current media and learning contexts.

Kaynakça

  • Abror, A. M., Suryani, N. & Ardianto, D. T. (2019). Digital Flipbook Empowerment as A Development Means for History Learning Media. Indonesian of Educational Journal, 8(2), pp. 266-275. doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v8i2.24122
  • Azema, M. & Rivere, F. (2012). Animation in Palaeolithic Art: A Pre-Echo of Cinema. Antiquity, 86(332), pp. 316-324. doi.org/10.1017/S0003598X00062785
  • Bandrova, T., Marinova, S., Filipova, S., Filipov, D., Evdenova, T., Lipijska, Y., Vasilev, S., & Pashova, L. (2023). Digital Technologies as a Basis for Building a Museum of Geodesy, Photogrammetry and Cartography. Abstracts of the ICA, 6, 1-2. doi.org/10.5194/ica-abs-6-15-2023
  • Brewster, D. (1819). Treatise on the Kaleidoscope. Edinburgh: Archibald Constable & Co.
  • Eyre, G. E. Spottiswoode, W. (1869). Chronological Index of Patents Applied for and Patents Granted. London: Great Seal Patent Office.
  • Groth, H. (2007). Kaleidoscopic Vision and Literary Invention in an "Age of Things": David Brewster, Don Juan and "A Lady's Kaleidoscope", ELH, 74(1), pp. 217-237. doi.org/10.1353/elh.2007.0005
  • Herbert, S. (1989). Animated Portrait Photography. History of Photography, 13(1), pp. 65–78. doi.org/10.1080/03087298.1989.10442169
  • Hurdato, D. (2016). Flipping Out The Art of Flip Book Animation. California: Quarto Publishing Group.
  • Langey, M.C. (2017). Magdalenian Children: Projectile Points, Portable Art and Playthings. Oxford Journal of Archaeology, 37(1), pp. 3-24. doi.org/10.1111/ojoa.12128
  • Masrifah, S., Taufik, M. & Kusumawardana, A. S. (2023). Development of Flip book-Based Interactive Learning Media to Improving Understanding of Statistical Material Concepts. Mathematics Education Journal, 7(2), pp. 239-247. doi.org/10.22219/mej.v7i2.28313
  • Rezeki, A. P. & Aw, S. (2023). The Impact of Flipbook Maker Media on Learning Outcomes of Class XI High School Students in History Subjects. Al-Ishlah Jurnal Pendidikan, 15(3), pp. 3373-3382. doi.org/10.35445/alishlah.v15i3.4083
  • Turquety, B. (2015). "Forms of Machines, Forms of Movement". Cine-Dispositives: Essays in Epistemology Across Media, (eds). François Albera and Maria Tortajada, Amsterdam: Amsterdam University Press, pp. 275-298.
  • Veras, C., Pham, Q. C., & Maus, G. W. (2017). The Silhouette Zoetrope: A New Blend of Motion, Mirroring, Depth, and Size Illusions. I-Perception, 8(2), pp. 1-8. doi.org/10.1177/2041669517700912
  • Verriest, G. (1990). Life, Eye Disease and Work of Joseph Plateau. Documenta Ophthalmologica, 74, pp. 9–20. doi.org/10.1007/BF00165660
  • Yakut, İ. (2014). Yorumlayıcı Paradigma Yaklaşımı Kavramlarıyla Sinema Sanatı Üretimine Bakış. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 2(4), pp. 15-29. doi.org/10.7816/ulakbilge-02-04-02
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Canlandırma-Animasyon
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hami Onur Bingöl 0000-0003-1522-6419

Gönderilme Tarihi 6 Nisan 2025
Kabul Tarihi 28 Mayıs 2025
Yayımlanma Tarihi 25 Temmuz 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bingöl, H. O. (2025). A Timeless Medium in the History of Animation: Flipbook. Işık Üniversitesi Sanat, Tasarım ve Mimarlık Dergisi, 2(2), 24-33.