Research Article
BibTex RIS Cite

Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Dersine Yönelik Duyuşsal Giriş Özellikleri İle Matematik Öz Yeterlikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2024, Volume: 8, 15 - 22

Abstract

Bu araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin matematik dersine yönelik duyuşsal giriş özellikleri ile matematik öz yeterlikleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Mevcut durumda var olan bir durumu betimlemeye yönelik olduğundan tarama modelinde bir araştırmadır. Araştırmanın örneklemini Erzurum ili Aziziye ilçesinde bulunan bir ortaokulda 5, 6, 7, ve 8. sınıfta öğrenim gören 427 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın veri toplama aşamasında Çalışkan ve Serçe tarafından geliştirilen Matematiğe Yönelik Duyuşsal Giriş Ölçeği ve Umay tarafından geliştirilen Matematik Öz Yeterlik Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde T testi, One Way ANOVA, Mann Whitney U, Kruskall Wallis ve Spearman Korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin duyuşsal giriş özellikleri düzeylerinin cinsiyete göre farklılaşmadığı ve sınıf düzeylerine göre ise yıllar içinde azaldığı tespit edilmiştir. Matematik öz yeterlik düzeylerinin ise cinsiyete göre farklılaşmadığı ve öz yeterlik puanlarının sınıf düzeyi arttıkça azaldığı tespit edilmiştir. Matematiğe yönelik duyuşsal giriş özellik puanları ile matematik öz yeterlik puanları arasında pozitif korelasyon olduğu ve matematik duyuşsal giriş özelliklerinin matematiğe yönelik öz yeterlik düzeyinin bir yordayıcısı olduğu belirlenmiştir.

References

  • Abalı-Öztürk Y., Şahin Ç. (2017). Matematik özyeterlik ölçeği geliştirilmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 4 (17), 328-344.
  • Abalı-Öztürk, Y., Şahin, Ç. (2015). Matematiğe ilişkin akademik başarı özyeterlik ve tutum arasındaki ilişkilerin belirlenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 31, 343-366. http://doi.org/10.9761/JASSS2621
  • Adal, A., Yavuz, İ. (2017). Ortaokul öğrencilerinin matematik öz yeterlik algıları ile matematik kaygı düzeyleri arasındaki ilişki. Uluslararası Alan Eğitimi Dergisi, 3 (1), 20-41.
  • Arslan, A., Uzunoğlu, H. D. (2021). Öz yeterlik inancı kaynaklarını belirleme ölçeğinin ortaokul öğrencileri için yeniden düzenlenmesi. Journal of World of Turks, 13 (1), 95-110.
  • Arabacı, G. (2006). İlköğretim 5 Sınıf Öğrencilerinin Matematik Dersindeki Akademik Öz Kavramları İle Başarıları Arasındaki İlişki. Tez No. 189831, Doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Aşkar, P., Umay, A. (2001). İlköğretim matematik öğretmenliği öğrencilerinin bilgisayarla ilgili öz-yeterlik algısı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21.
  • Ayan, A. (2014). Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Öz yeterlik Algıları, Motivasyonları, Kaygıları ve Tutumları Arasındaki İlişki. Tez No. 374027, Yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Aypay, A. (2010). Genel öz yeterlik ölçeğinin (GÖYÖ) Türkçe ‘ye uyarlama çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (2), 113-132.
  • Aypay, A. (Çevri Ed.) (2015). Araştırma Yöntemleri, Desen ve Analiz. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bandura, A. (1986). Social Foundations of Thought and Action: A Social Cognitive Theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Bong, M., Skaalvik, E. M. (2003). Academic self-concept and self-efficacy: How different are they really? Educational Psychology Review, 15 (1), 1-40.
  • Chan J. Y. K., Bauer C. F. (2014). Identifying at-risk students in general chemistry via cluster analysis of affective characteristics. Journal of Chemical Education, 91 (9), 1417-1425.
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B., Turner, L. A. (2014). Research Methods, Design, and Analysis. UK: Pearson Publishing.
  • Creswell, J. W. (2011). Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative. UK: Pearson Publishing.
  • Çalışkan, M. (2014). Bir derse yönelik duyuşsal giriş özelliklerinin belirlenmesi: bir ölçme modeli önerisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22 (1), 57-68.
  • Çalışkan, M., Serçe, H. (2016). Matematiğe yönelik duyuşsal giriş özellikleri ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (22), 137-160.
  • Çavdar, D., Şahan, H. H. (2019). Matematik dersinde akademik başarı, öz yeterlik ve matematik dersine yönelik tutum arasındaki ilişkinin incelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 13(2), 979-999.
  • Çelik, E. (2012). Matematik Problemi Çözme Başarısı İle Üstbilişsel Özdüzenleme, Matematik Özyeterlik ve Özdeğerlendirme Kararlarının Doğruluğu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Tez No. 293228, Doktora tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Demir, İ., Kılıç, S. (2010). Öğrencilerin matematiğe karşı tutumlarının matematik başarısı üzerine etkisi. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 2 (5), 50-70.
  • Doruk, M., Öztürk, M., Kaplan, A. (2016). Ortaokul öğrencilerinin matematiğe yönelik öz-yeterlik algılarının belirlenmesi: kaygı ve tutum faktörleri. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (2), 283-302.
  • Ferla, J., Valcke, M., Cai, Y. (2009). Academic self-efficacy and academic self-concept: Reconsidering structural relationships. Learning and Individual Differences, 19 (4), 499-505.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N., Hyun, H. (2015). How to Design and Evaluate Research in Education. US: McGraw Hill.
  • Ghaderi-Gask, M. R., Jamali, S. (2020). How could I reduce my student anxiety about evaluating mathematics by mixed-method research? International Journal of Schooling, 2 (1), 35-44.
  • Günhan, B. C. (2021). Türkiye’de matematik dersine yönelik özyeterlik ile başarı ilişkisi üzerine yapılan çalışmaların meta-analizi. Milli Eğitim Dergisi, 50 (229), 319-335.
  • Hacıömeroğlu, G., Elmalı Erdem, Ö. (2021). Ortaokul öğrencilerinin matematik öz yeterlik düzeylerinin incelenmesi. Journal of Computer and Education Research, 9 (17), 353-379. https://doi.org/10.18009/jcer.866760
  • Işıksal, M., Aşkar, P. (2003). İlköğretim öğrencileri için matematik ve bilgisayar öz-yeterlik algısı ölçekleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25 (25), 109-118.
  • Karademir, Ç. A., Yalçın, B. (2024). Ortaokul öğrencilerinin matematik öz yeterlik kaynaklarının incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 76, 383-396.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar İlkeler Teknikler (23. basım). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kesici, A., Aşılıoğlu, B. (2017). Ortaokul öğrencilerinin matematiğe yönelik duyuşsal özellikleri ile temel eğitimden ortaöğretime geçiş teog sınavları öncesi yaşadıkları stresin matematik başarısına etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (3), 394-414.
  • Kurtuluş, A., Öztürk, B. (2017). Ortaokul öğrencilerinin üstbilişsel farkındalık düzeyi ile matematik öz yeterlik algısının matematik başarısına etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 762-778.
  • Medikoğlu, O. (2020). İlkokul öğrencilerinin matematik öz yeterlik kaynakları ile matematik kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 6 (1), 35-52.
  • Mildan, N., Aydoğdu, F. (2024). Öğrencilerin matematik kaygılarına farklı bir bakış. Çocuk ve Gelişim Dergisi, 7 (13), 63-69.
  • Mohammadpour, E. (2012). Factors accounting for mathematics achievement of Singaporean eighth-graders. The Asia-Pacific Education Researcher, 21 (3), 507-518.
  • Özgen, K., Pesen, C. (2008). Probleme dayalı öğrenme yaklaşımı ve öğrencilerin matematiğe yönelik tutumları. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 69-83.
  • Özsoy-Güneş, Z., İnce, E., Kırbaşlar, F. G. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öz-yeterlik algıları ve kimya problemlerinde matematik kullanımına yönelik görüşleri. e-Kafkas Journal of Educational Research, 2 (2), 23-32.
  • Pajares, F., Kranzler, J. (1995). Self-efficacy beliefs and general mental ability in mathematical problem solving. Contemporary Educational Psychology, 20, 426-443.
  • Pajares, F., Miller, M. (1995). Mathematics self-efficacy and mathematics performances: The need for specificity of assessment. Journal of Counseling Psychology, 42 (2), 190-198.
  • Pajares, F. (1996). Self-efficacy beliefs in academic settings. Review of Educational Research, 66 (4), 543-578.
  • Senemoğlu, N. (2011). College of education students’ approaches to learning and study skills. Educational Sciences, 36 (160), 65-80.
  • Sevgi, S., Alpaslan, A. (2020). Ortaokul öğrencilerinde matematiğe yönelik duyuşsal giriş özellikleri ile sayı duyusuna yönelik öz yeterlikleri incelenmesi. Turkish Journal of Educational Studies, 7 (2), 170-193.
  • Sevgi, S., Kırlar, H. R. (2021). Ortaokul öğrencilerinin matematiğe yönelik tutumlarının ve öz yeterlik algı düzeylerinin incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40 (1), 387-402.
  • Sevgi, S., Yakışıklı, Z. (2020). Ortaokul öğrencilerinin matematik öz-yeterlik algılarının ve matematiğe yönelik tutumlarının incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16 (2), 394-416. https://doi.org/10.17860/mersinefd. 685426
  • Sevgi, S., Zihar, M. (2020). Ortaokul öğrencilerinin yansıtıcı düşünme becerileri ile matematik öz yeterlik algılarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28 (6), 2331-2345.
  • Taşdemir, C. (2012). Lise son sınıf öğrencilerinin matematik öz-yeterlik düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi (Bitlis ili örneği). Karadeniz Fen Bilimleri Dergisi, 3 (1), 39-50.
  • Tay, B., Tay, B. A. (2006). Sosyal bilgiler dersine yönelik tutumun başarıya etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4 (1), 73-84.
  • Toptaş, V., Gözel, E. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının özyeterlik ile matematiksel problem çözmeye yönelik inançları. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (2), 439-460.
  • Tuncer, M., Yılmaz, Ö. (2016). Ortaokul öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutum ve kaygılarına ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13 (2), 47-64.
  • Umay, A. (2001). İlköğretim matematik öğretmenliği programının matematiğe karşı özyeterlik algısına etkisi. Journal of Qafqaz University, 8 (4), 37-44.
  • Usher, E. L., Pajares, F. (2008). Sources of self-efficacy in school: Critical review of the literature and future directions. Review of Educational Research, 78, 751-796. https://doi.org/10.3102/0034654308321456
  • Uysal-Koğ, O. (2012). Görselleştirme Yaklaşımı İle Yapılan Matematik Öğretiminin Öğrencilerin Bilişsel ve Duyuşsal Gelişimi Üzerindeki Etkisi. Tez No. 313070, Doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Yıldız, G. (2010). İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Başarıları, Bilişüstü Stratejileri, Düşünme Stilleri ve Matematik Öz Kavramları Arasındaki İlişkiler. Tez No. 313070, Doktora tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Yıldız, G., Fer, S. (2013). Düşünme stilleri ve matematik öz kavramı matematik başarısına göre farklılaşır mı? Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28 (3), 440-453.
  • Yurt, E., Sünbül, A. M. (2014). Matematik öz-yeterlik kaynakları ölçeğinin Türkçe‘ye uyarlanması. Eğitim ve Bilim, 39, 176. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2014.3442.
  • Yüksel, H. K., Özyürek, H., Duran, S., Erçetin, D. (2024). Ortaokul öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi (İstanbul örneği). Bilim Armonisi, 7 (1), 78-88.

Investigation of the Relationship Between Secondary School Students' Affective Introduction Characteristics Towards Mathematics Course and Their Mathematics Self-Efficiency

Year 2024, Volume: 8, 15 - 22

Abstract

The purpose of this study is to examine the relationship between middle school students' affective entry characteristics towards mathematics course and their mathematics self-efficacy. It is a research in the survey model as it aims to describe a current situation. The universe of the study consists of secondary school students studying in the central districts of Erzurum. The sample of the study consists of 427 secondary school students selected from the universe using the convenience sampling method. In the data collection phase of the research, the affective entry scale for mathematics developed by Çalışkan and Serçe and the mathematics self-efficacy scale developed by Umay were used. Independent samples t test, ANOVA, Mann-Whitney U, Kruskal-Wallis, Spearman correlation analysis and regression analysis were used to analyze the data. As a result of the research, it was determined that the students' levels of affective input characteristics did not differ according to gender and decreased over the years according to their grade levels. It was determined that mathematics self-efficacy levels did not differ according to gender and self-efficacy scores decreased as the grade level increased. It was determined that there was a positive correlation between affective entry feature scores for mathematics and mathematics self-efficacy scores, and that affective entry characteristics for mathematics were a predictor of the self-efficacy level for mathematics.

References

  • Abalı-Öztürk Y., Şahin Ç. (2017). Matematik özyeterlik ölçeği geliştirilmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 4 (17), 328-344.
  • Abalı-Öztürk, Y., Şahin, Ç. (2015). Matematiğe ilişkin akademik başarı özyeterlik ve tutum arasındaki ilişkilerin belirlenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 31, 343-366. http://doi.org/10.9761/JASSS2621
  • Adal, A., Yavuz, İ. (2017). Ortaokul öğrencilerinin matematik öz yeterlik algıları ile matematik kaygı düzeyleri arasındaki ilişki. Uluslararası Alan Eğitimi Dergisi, 3 (1), 20-41.
  • Arslan, A., Uzunoğlu, H. D. (2021). Öz yeterlik inancı kaynaklarını belirleme ölçeğinin ortaokul öğrencileri için yeniden düzenlenmesi. Journal of World of Turks, 13 (1), 95-110.
  • Arabacı, G. (2006). İlköğretim 5 Sınıf Öğrencilerinin Matematik Dersindeki Akademik Öz Kavramları İle Başarıları Arasındaki İlişki. Tez No. 189831, Doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Aşkar, P., Umay, A. (2001). İlköğretim matematik öğretmenliği öğrencilerinin bilgisayarla ilgili öz-yeterlik algısı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21.
  • Ayan, A. (2014). Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Öz yeterlik Algıları, Motivasyonları, Kaygıları ve Tutumları Arasındaki İlişki. Tez No. 374027, Yüksek lisans tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Aypay, A. (2010). Genel öz yeterlik ölçeğinin (GÖYÖ) Türkçe ‘ye uyarlama çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (2), 113-132.
  • Aypay, A. (Çevri Ed.) (2015). Araştırma Yöntemleri, Desen ve Analiz. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Bandura, A. (1986). Social Foundations of Thought and Action: A Social Cognitive Theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Bong, M., Skaalvik, E. M. (2003). Academic self-concept and self-efficacy: How different are they really? Educational Psychology Review, 15 (1), 1-40.
  • Chan J. Y. K., Bauer C. F. (2014). Identifying at-risk students in general chemistry via cluster analysis of affective characteristics. Journal of Chemical Education, 91 (9), 1417-1425.
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B., Turner, L. A. (2014). Research Methods, Design, and Analysis. UK: Pearson Publishing.
  • Creswell, J. W. (2011). Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative. UK: Pearson Publishing.
  • Çalışkan, M. (2014). Bir derse yönelik duyuşsal giriş özelliklerinin belirlenmesi: bir ölçme modeli önerisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22 (1), 57-68.
  • Çalışkan, M., Serçe, H. (2016). Matematiğe yönelik duyuşsal giriş özellikleri ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (22), 137-160.
  • Çavdar, D., Şahan, H. H. (2019). Matematik dersinde akademik başarı, öz yeterlik ve matematik dersine yönelik tutum arasındaki ilişkinin incelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 13(2), 979-999.
  • Çelik, E. (2012). Matematik Problemi Çözme Başarısı İle Üstbilişsel Özdüzenleme, Matematik Özyeterlik ve Özdeğerlendirme Kararlarının Doğruluğu Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Tez No. 293228, Doktora tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Demir, İ., Kılıç, S. (2010). Öğrencilerin matematiğe karşı tutumlarının matematik başarısı üzerine etkisi. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 2 (5), 50-70.
  • Doruk, M., Öztürk, M., Kaplan, A. (2016). Ortaokul öğrencilerinin matematiğe yönelik öz-yeterlik algılarının belirlenmesi: kaygı ve tutum faktörleri. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (2), 283-302.
  • Ferla, J., Valcke, M., Cai, Y. (2009). Academic self-efficacy and academic self-concept: Reconsidering structural relationships. Learning and Individual Differences, 19 (4), 499-505.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N., Hyun, H. (2015). How to Design and Evaluate Research in Education. US: McGraw Hill.
  • Ghaderi-Gask, M. R., Jamali, S. (2020). How could I reduce my student anxiety about evaluating mathematics by mixed-method research? International Journal of Schooling, 2 (1), 35-44.
  • Günhan, B. C. (2021). Türkiye’de matematik dersine yönelik özyeterlik ile başarı ilişkisi üzerine yapılan çalışmaların meta-analizi. Milli Eğitim Dergisi, 50 (229), 319-335.
  • Hacıömeroğlu, G., Elmalı Erdem, Ö. (2021). Ortaokul öğrencilerinin matematik öz yeterlik düzeylerinin incelenmesi. Journal of Computer and Education Research, 9 (17), 353-379. https://doi.org/10.18009/jcer.866760
  • Işıksal, M., Aşkar, P. (2003). İlköğretim öğrencileri için matematik ve bilgisayar öz-yeterlik algısı ölçekleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25 (25), 109-118.
  • Karademir, Ç. A., Yalçın, B. (2024). Ortaokul öğrencilerinin matematik öz yeterlik kaynaklarının incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 76, 383-396.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar İlkeler Teknikler (23. basım). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kesici, A., Aşılıoğlu, B. (2017). Ortaokul öğrencilerinin matematiğe yönelik duyuşsal özellikleri ile temel eğitimden ortaöğretime geçiş teog sınavları öncesi yaşadıkları stresin matematik başarısına etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (3), 394-414.
  • Kurtuluş, A., Öztürk, B. (2017). Ortaokul öğrencilerinin üstbilişsel farkındalık düzeyi ile matematik öz yeterlik algısının matematik başarısına etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 762-778.
  • Medikoğlu, O. (2020). İlkokul öğrencilerinin matematik öz yeterlik kaynakları ile matematik kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 6 (1), 35-52.
  • Mildan, N., Aydoğdu, F. (2024). Öğrencilerin matematik kaygılarına farklı bir bakış. Çocuk ve Gelişim Dergisi, 7 (13), 63-69.
  • Mohammadpour, E. (2012). Factors accounting for mathematics achievement of Singaporean eighth-graders. The Asia-Pacific Education Researcher, 21 (3), 507-518.
  • Özgen, K., Pesen, C. (2008). Probleme dayalı öğrenme yaklaşımı ve öğrencilerin matematiğe yönelik tutumları. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 69-83.
  • Özsoy-Güneş, Z., İnce, E., Kırbaşlar, F. G. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öz-yeterlik algıları ve kimya problemlerinde matematik kullanımına yönelik görüşleri. e-Kafkas Journal of Educational Research, 2 (2), 23-32.
  • Pajares, F., Kranzler, J. (1995). Self-efficacy beliefs and general mental ability in mathematical problem solving. Contemporary Educational Psychology, 20, 426-443.
  • Pajares, F., Miller, M. (1995). Mathematics self-efficacy and mathematics performances: The need for specificity of assessment. Journal of Counseling Psychology, 42 (2), 190-198.
  • Pajares, F. (1996). Self-efficacy beliefs in academic settings. Review of Educational Research, 66 (4), 543-578.
  • Senemoğlu, N. (2011). College of education students’ approaches to learning and study skills. Educational Sciences, 36 (160), 65-80.
  • Sevgi, S., Alpaslan, A. (2020). Ortaokul öğrencilerinde matematiğe yönelik duyuşsal giriş özellikleri ile sayı duyusuna yönelik öz yeterlikleri incelenmesi. Turkish Journal of Educational Studies, 7 (2), 170-193.
  • Sevgi, S., Kırlar, H. R. (2021). Ortaokul öğrencilerinin matematiğe yönelik tutumlarının ve öz yeterlik algı düzeylerinin incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40 (1), 387-402.
  • Sevgi, S., Yakışıklı, Z. (2020). Ortaokul öğrencilerinin matematik öz-yeterlik algılarının ve matematiğe yönelik tutumlarının incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16 (2), 394-416. https://doi.org/10.17860/mersinefd. 685426
  • Sevgi, S., Zihar, M. (2020). Ortaokul öğrencilerinin yansıtıcı düşünme becerileri ile matematik öz yeterlik algılarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28 (6), 2331-2345.
  • Taşdemir, C. (2012). Lise son sınıf öğrencilerinin matematik öz-yeterlik düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi (Bitlis ili örneği). Karadeniz Fen Bilimleri Dergisi, 3 (1), 39-50.
  • Tay, B., Tay, B. A. (2006). Sosyal bilgiler dersine yönelik tutumun başarıya etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4 (1), 73-84.
  • Toptaş, V., Gözel, E. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının özyeterlik ile matematiksel problem çözmeye yönelik inançları. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (2), 439-460.
  • Tuncer, M., Yılmaz, Ö. (2016). Ortaokul öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutum ve kaygılarına ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13 (2), 47-64.
  • Umay, A. (2001). İlköğretim matematik öğretmenliği programının matematiğe karşı özyeterlik algısına etkisi. Journal of Qafqaz University, 8 (4), 37-44.
  • Usher, E. L., Pajares, F. (2008). Sources of self-efficacy in school: Critical review of the literature and future directions. Review of Educational Research, 78, 751-796. https://doi.org/10.3102/0034654308321456
  • Uysal-Koğ, O. (2012). Görselleştirme Yaklaşımı İle Yapılan Matematik Öğretiminin Öğrencilerin Bilişsel ve Duyuşsal Gelişimi Üzerindeki Etkisi. Tez No. 313070, Doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Yıldız, G. (2010). İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Başarıları, Bilişüstü Stratejileri, Düşünme Stilleri ve Matematik Öz Kavramları Arasındaki İlişkiler. Tez No. 313070, Doktora tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Yıldız, G., Fer, S. (2013). Düşünme stilleri ve matematik öz kavramı matematik başarısına göre farklılaşır mı? Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28 (3), 440-453.
  • Yurt, E., Sünbül, A. M. (2014). Matematik öz-yeterlik kaynakları ölçeğinin Türkçe‘ye uyarlanması. Eğitim ve Bilim, 39, 176. http://dx.doi.org/10.15390/EB.2014.3442.
  • Yüksel, H. K., Özyürek, H., Duran, S., Erçetin, D. (2024). Ortaokul öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi (İstanbul örneği). Bilim Armonisi, 7 (1), 78-88.
There are 54 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Mathematics Education
Journal Section Research Article
Authors

Yusuf Öz 0009-0007-8717-5186

Ceyhun Ozan 0000-0002-1415-7258

Early Pub Date December 19, 2024
Publication Date
Submission Date November 15, 2024
Acceptance Date December 6, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 8

Cite

APA Öz, Y., & Ozan, C. (2024). Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Dersine Yönelik Duyuşsal Giriş Özellikleri İle Matematik Öz Yeterlikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Journal of Anatolian Education Research, 8, 15-22.

JAER is a peer-reviewed international journal that publishes articles in all fields of Educational Sciences and is scanned in international indexes.

JAER Eğitim Bilimlerinin tüm alanlarında makaleler yayınlayan uluslararası indekslerde taranan hakemli uluslararası bir dergidir.