Fuel load is one of the fundamental factors determining forest fire behavior. Dynamics such as fire intensity, flame length, and fuel consumption are directly related to this parameter. However, while traditional field measurements provide detailed data, repeating these processes over large areas leads to high costs and time loss. Remote sensing (RS) technologies overcome these limitations by enabling rapid and effective fuel load estimation over wide regions. In this study, the fuel load dynamics before and after the 2021 Manavgat megafire were analyzed using the cloud-based Google Earth Engine (GEE) platform and Sentinel-2 multispectral imagery. Maps of surface fuel load were generated in accordance with the Rothermel model by utilizing the Normalized Difference Vegetation Index (NDVI) and Normalized Burn Ratio (NBR); median composites were created from time-series data with cloud coverage below 20%. Descriptive statistics and meta-analysis techniques were applied using Python in the Google Colab environment to ensure data consistency. NDVI and NBR values at sampling points were classified into four groups to directly support fire behavior models. These values were grouped by percentile classification as “Low” (< 20%), “Moderate” (20–50%), “High” (50–80%), and “Very High” (> 80%), providing direct input to the Rothermel equation parameters. Additionally, to assess pre-fire drought dynamics, analyses of the Vegetation Condition Index (VCI) and the Vegetation Drought Severity Index (SDVI) were conducted. The results demonstrate that this integrated spatial approach offers strong predictive power for decision-makers in pre-fire intervention planning.
Yakıt yükü, orman yangını davranışını belirleyen temel unsurlardan biridir. Yangının şiddeti, alev uzunluğu ve yakıt tüketimi gibi dinamikler doğrudan bu parametreye bağlıdır. Ancak geleneksel saha ölçümleri büyük alanlarda tekrarlandığında yüksek maliyet ve zaman kaybı yaratmaktadır. Uzaktan algılama (UA) teknolojileri bu sınırlamaları aşarak geniş alanlarda hızlı ve etkin yakıt yükü tahmini imkânı sunmaktadır. Bu çalışmada, 2021’de Manavgat’ta meydana gelen mega yangın örneği üzerinden Google Earth Engine (GEE) platformu ve Sentinel-2 multispektral görüntüleri kullanılarak yangın öncesi ve sonrası yakıt yükü davranışı analiz edilmiştir. Normalize Fark Bitki Örtüsü (NDVI) ve Normalize Yanma Oranı (NBR) indeksleri kullanılarak, Rothermel modeline uygun yüzey yakıt yükü haritaları oluşturulmuş; bulut örtüsü %20’nin altında olan görüntülerden zaman serisi bazlı medyan kompozitler elde edilmiştir. Google Colab ortamında Python diliyle yürütülen analizlerde betimleyici istatistikler ve meta-analiz yöntemleriyle veri tutarlılığı sağlanmıştır. Örnekleme yöntemiyle belirlenen noktalardaki NDVI ve NBR değerleri dört sınıfa ayrılmış ve yangın davranışı modellerine doğrudan veri sağlamıştır. NDVI ve NBR değerleri, persentile sınıflandırmasıyla “Düşük” (< %20), “Orta” (%20–50), “Yüksek” (%50–80) ve “Çok Yüksek” (> %80) olarak gruplandırılmış; bu ayrım Rothermel denkleminin parametrelerine doğrudan girdi sağlamıştır. Ayrıca yangın öncesi kuraklık dinamiklerini incelemek amacıyla Bitki Örtüsü Durumu Endeksi (VCI) ve Bitki Örtüsü Kuraklık Şiddeti İndeksi (SDVI) analizleri yapılmıştır. Sonuçlar, bu mekânsal yaklaşımın yangın öncesi müdahale planlamasında karar vericilere güçlü bir öngörü sunduğunu göstermektedir.
Ekoloji Orman Coğrafi Bilgi Sistemleri Google Earth Engine Yakın Yükü Haritası
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Coğrafyada Ekoloji |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 8 Mayıs 2025 |
Kabul Tarihi | 27 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 2 Sayı: 1 |
Bu derginin içeriği https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.tr lisansı altındadır.