Bu araştırma, Samsun ilinde görev yapan coğrafya ve sosyal bilgiler öğretmenlerinin okul dışı öğrenme uygulamalarını mekânsal bir perspektifle analiz etmeyi amaçlamaktadır. Çalışma, öğretmenlerin okul dışı öğrenme gezilerinde tercih ettikleri destinasyonların mekânsal dağılımını, bu tercihlerde etkili olan faktörleri ve karşılaşılan zorlukları incelemektedir. Çalışmanın önemi, Samsun'un sahip olduğu zengin doğal, tarihi ve kültürel mirasın eğitim süreçlerinde kullanımına yönelik mevcut durumu ortaya koyması ve bu kaynakların eğitim amaçlı kullanımının dengeli dağılımına katkı sağlama potansiyelinde yatmaktadır. Araştırmada kullanılan anket formu, demografik bilgiler, gezi planlaması, turizm farkındalığı ve iyileştirme önerileri olmak üzere dört ana bölümden oluşmaktadır. Anket, öğretmenlerin mesleki deneyimleri, eğitim düzeyleri ve görev yaptıkları ilçeler gibi değişkenlerin yanı sıra, gezi destinasyonlarının tercih edilme sebepleri ve karşılaşılan zorlukları detaylı bir şekilde ele almaktadır. Çalışmanın özgün değeri, okul dışı öğrenme uygulamalarının mekânsal dağılımını Samsun'un turizm potansiyeli bağlamında ele alması ve öğretmenlerin bu konudaki farkındalık düzeylerini sistematik bir şekilde değerlendirmesidir. Ayrıca, merkez ilçeler dışındaki destinasyonların da eğitim amaçlı kullanımını sağlayacak faktörleri analiz ederek, şehrin tüm ilçelerindeki eğitsel kaynakların daha etkin kullanımına yönelik öneriler sunmasıdır. Araştırma sonuçları; Samsun’da okul dışı etkinliklerin çoğunlukla sembolik düzeyde kaldığını ve genellikle merkez ilçelerde bulunan müze ve tarihi alanların tercih edildiğini ortaya koymaktadır. Elde edilen sonuçların Samsun'daki okul dışı öğrenme uygulamalarının daha dengeli bir mekânsal dağılıma kavuşturulması ve şehrin turizm potansiyelinin eğitim süreçlerine entegre edilmesi için politika yapıcılara ve eğitim planlamacılarına yol gösterici olması beklenmektedir. Bu bağlamda çalışma, yerel eğitim kaynaklarının kullanımına yönelik stratejik planlamalara katkı sağlayacak önemli veriler sunmaktadır.
Okul dışı öğrenme Okul gezileri Doğal ve beşeri destinasyonlar Mekansal Analiz Samsun
This research aims to analyze the out-of-school learning practices of geography and social studies teachers working in Samsun province from a spatial perspective. The study examines the spatial distribution of destinations preferred by teachers in out-of-school excursions, the factors influencing these preferences, and the challenges encountered. The significance of the study lies in its potential to reveal the current state of educational utilization of Samsun's rich natural, historical, and cultural heritage, and to contribute to the balanced distribution of these resources for educational purposes. The survey form used in the research consists of four main sections: demographic information, excursion planning, tourism awareness, and improvement suggestions. It addresses variables such as teachers' professional experience, education levels, and districts of service, as well as the reasons for choosing destinations and the difficulties faced. The originality of the study lies in its examination of the spatial distribution of out-of-school learning practices within the context of Samsun's tourism potential and its systematic evaluation of teachers' awareness levels. Furthermore, it provides recommendations for more effective use of educational resources across all districts of the city by analyzing factors enabling the educational use of destinations outside the central districts. The research results reveal that extracurricular activities in Samsun are mostly symbolic in nature and that museums and historical sites in central districts are generally preferred. The findings are expected to guide policymakers and educational planners in achieving a more balanced spatial distribution of extracurricular learning activities and integrating the city’s tourism potential into educational processes.
Out of School Learning School Trips Natural and Human Destinations Spatial Analysis Samsun
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beşeri Coğrafyada Kent , Rekreasyon, Tatil ve Turizm Coğrafyası |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 18 Ağustos 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 20 Ekim 2025 |
Gönderilme Tarihi | 20 Haziran 2025 |
Kabul Tarihi | 14 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 2 Sayı: 2 |
Bu derginin içeriği https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.tr lisansı altındadır.