Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Comprehensive Analysis of The Psychological Effects of Hierarchical Structure in Maritime Transportation and Management Engineering Departments on Students

Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 4, 614 - 623, 15.12.2022
https://doi.org/10.28979/jarnas.998166

Öz

It is known that there is a subordinate-superior relationship in institutions and organizations with a hierarchical structure. Individuals who spend a part of their lives in institutions and organizations where there are a hierarchy experience positive or negative psychological effects both individual and in groups. In this study, the effects of the hierarchical structure on the psychology of the students studying in the Maritime Transportation and Management Engineering Departments (MTME) have been analysed with the SPSS 23 package program. A questionnaire was prepared to be applied to MTME students by taking expert opinions. Of the 218 answers given to the questionnaire, 195 were considered valid. Descriptive statistics were made through valid questionnaires and the class levels and genders of the students were determined. The analyses to be made were determined according to the hypotheses and the available data. Independent t-Test, One-Way and Multivariate Analysis of Variance, Pearson's Chi-Square test, and correlation analysis were used for analysis. For Pearson's Chi-Square test and Multivariate Analysis of Variance, additional tests were applied to determine the degrees of the results. According to the results, it was determined that the Hierarchical Structure Among Students (HSAS) was supported by the students and contributed to the students. In addition, it has been revealed that the support of the faculty members to HSAS influences the formation of negative elements among the students. It is recommended to support the preservation of the values that make up the HSAS among MTME students and review the effects of faculty members for the HSAS to function properly and its causes are seen as another research topic.

Kaynakça

  • Albar, B. Ö. ve Ofluoğlu, G. (2017). Çalışma Hayatında Mobbing ve Tükenmişlik İlişkisi. Hak İş Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 6(16), 538-550.
  • Allison, P. D. (1999). Multiple Regression: A Primer. Pine Forge Press.
  • Baloğlu, N. ve Karadağ, E. (2008). Öğretmen Yetkinliğinin Tarihsel Gelişimi ve Ohio Öğretmen Yetkinlik Ölçeği: Türk Kültürüne Uyarlama, Dil Geçerliği ve Faktör Yapısının İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 56(56), 571-606.
  • Bhattacharya, B. ve Habtzghi, D. (2002). Median of the p Value Under the Alternative Hypothesis. The American Statisticia, 56(3), 202-206.
  • Ceri̇t, G., Nas, S., Yılmazel, M. ve Alemdağ, Ö. (2005). Mesleksel Değerler ve Etik Eğitimi̇: Denizcilik Uygulaması. Ethics, 58, 307-325.
  • Cramer, H. (1946). Mathematical Methods of Statistics. Princeton: Princeton University Press. s. 260-290.
  • Demirel, Y. ve Yücel, M. (2017). Sosyal Destek ve Psikolojik Güçlendirmenin Duygusal Tükenmişlik Üzerine Etkisi. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 310-321.
  • Erdirençelebi, M. ve Yazgan, E. (2017). Mobbing, Örgütsel Sinizm, Örgütsel Bağlılık ve Bunların Algılanan Çalışan Performansı Üzerine Etkileri, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(2), 267-284.
  • Eymen, U. E. (2007). SPSS 15.0 Veri Analiz Yöntemleri. İstatistik Merkezi Yayın No: 1.
  • Gamgam, H. ve Altunkaynak, B. (2012). SPSS Uygulamalı Parametrik Olmayan Yöntemler. 4. Baskı, Seçkin Yayıncılık.
  • Göktürk, G. Y. ve Bulut, S. (2012). Mobbing: İşyerinde Psikolojik Taciz. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(24), 53-70.
  • Gönülalçak, M. M. (2016). Türkiye’de Denizcilik Eğitimi. Deniz Ticareti Dergisi, 2106.
  • Gözler, K. ve Kaplan, G. (2017). İdare Hukukuna Giriş. 23. Baskı, Ekin Kitapevi, Bursa, 46-48.
  • Gülver, M. (2014). Güvenlik Sektöründe İnsan İlişkileri, Örgütsel İletişim ve Ast Üst İlişkileri. Editör: Harmancı, F. M., Gözübenli, M. ve Alaç, A. E., Nobel Yayınevi, 25-44.
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J. ve Anderson, R.E. (2010). Multivariate Data Analysis: A Global Perspective. 7th Edition, Pearson Education, Upper Saddle River.
  • Hasırcı, I. ve Örücü, E. (2021). Örgüt Kültürünün İnovatif Davranış Eğilimleri ile İlişkisinde Öz Yeterlilik Algısının Aracılık Rolü ve Bir Uygulama. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(2), 642-661.
  • Kanbur E. (2018), Havacılık Sektöründe Psikolojik Güçlendirme, İş Performansı ve İşten Ayrılma Niyeti Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi, Uluslararası Yönetim İktisat İşletme Dergisi, 14(1), 147-162.
  • Kul, S. (2014). İstatistik Sonuçlarının Yorumu: p Değeri ve Güven Aralığı Nedir. Türk Toraks Derneği, 11-13.
  • Marume, S. B. M. ve Chikasha, A. S. (2016). The Concept Hierarchy in Organisational Theory and Practice, International Journal of Engineering Science Invention, 5(7), 55-58.
  • Nas, S. (2005). Denizcilik Mesleği, Örf ve Adetleri-Değerleri-Davranış Kuralları-Hareket Tarzı-Etik Kodları. Denizcilik Dergisi, 4(21), 52-55.
  • Özdemir, Ü. (2018). Denizcilik Eğitiminde Üniforma ve Hiyerarşik Sistem Odaklı Yaklaşım Üzerine Nicel Bir Çalışma: Türkiye Örneği. Journal of Turkish Studies Educational Sciences, 13(19), 1409-1426.
  • Özler, N. D. ve Yıldırım, H. (2015). Örgütsel Güven ile Psikolojik Sermaye Arasındaki İlişkiyi Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 5(1), 163-188.
  • Rosner, B. (2010). Fundamentals of Biostatistics. 7. Baskı, Cengage Learning.
  • Timuroğlu, M. K. ve Balkaya, E. (2016). Örgütsel İletişim ve Motivasyon İlişkisi: Bir uygulama. International Journal of Social Inquiry, 9(2), 89-113.
  • Türk, M. S. (2019). Örgüt İçi İletişim ve Kriz Yönetimi. Erişim adresi: https://www.academia.edu/download/51080548/ORGUTSEL_ILETISIM_VE_KRIZ_YONETIMI.pdf
  • Ural, A. ve Kılıç, İ. (2006). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Var, M. (2016). Mobbing Davranışları ile Örgüt Kültürü Arasındaki İlişki: Bir Kamu Kurumu Örneği (Yüksek lisans tezi). Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi.
  • Yıldırım, U., Tuncel, A. L. ve Başar, E. (2019). Study on Maritime Education in Turkey and Other Countries in Regard to STCW and Innovative Approachings. IMLA 26, Batum, Gürcistan, 58-65.
  • Yüksel, İ. (2005). İletişimin İş Tatmini Üzerindeki Etkileri: Bir İşletmede Yapılan Görgül Çalışma. Doğuş Üniversitesi Dergisi. 6(2), 291-306.
  • URL-1: YÖK (2019). Yükseköğretim Kurumu Program Atlası. Erişim adresi: https://yokatlas.yok.gov.tr/lisans-bolum.php?b=10046. Erişim Tarihi: 10.07.2021
  • URL-2: KTÜ (2018). Karadeniz Teknik Üniversitesi Öğrenci Kıyafet Yönergesi. Erişim adresi: https://www.ktu.edu.tr/dosyalar/19_01_00_7ac53.pdf. Erişim Tarihi: 07.07.2021
  • URL-3: TDK (2019). Türk Dil Kurumu. Güncel Türkçe Sözlüğü. Erişim adresi: https://sozluk.gov.tr. Erişim Tarihi: 26.07.2021
  • URL-4: AcaStat Software (2015). Applied Statistics Handbook. Erişim adresi: https://www.acastat.com/statbook/chisqassoc.htm. Erişim Tarihi: 23.02.2021.

Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği Bölümlerindeki Hiyerarşik Yapının Öğrenciler Üzerindeki Psikolojik Etkilerinin Kapsamlı Analizi

Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 4, 614 - 623, 15.12.2022
https://doi.org/10.28979/jarnas.998166

Öz

Hiyerarşik yapının olduğu kurum ve kuruluşlarda ast-üst ilişkisinin olduğu bilinmektedir. Hiyerarşinin olduğu kurum ve kuruluşlarda hayatının belirli bir kısmını geçiren bireyler hem bireysel hem de gruplar halinde psikolojik olarak olumlu veya olumsuz etkiler yaşamaktadırlar. Bu çalışmada, hiyerarşik yapının Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği Bölümlerinde (DUİM) öğrenim gören öğrencilerin psikolojilerine yönelik olumlu veya olumsuz etkileri SPSS 23 paket programıyla kapsamlı olarak analiz edilmiştir. Uzman görüşleri alınarak DUİM öğrencilerine uygulanmak için anket hazırlanmıştır. Uygulanan ankete verilen 218 cevaptan 195’i geçerli sayılmıştır. Geçerli anketler üzerinden betimsel istatistikler yapılmış ve öğrencilerin sınıf düzeyleri ve cinsiyetleri tespit edilmiştir. Analizler gerçekleştirilirken hipotezlere ve kullanılacak veriye göre kararlar verilmiştir. Analiz için Bağımsız t-Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), Çok Faktörlü Varyans Analizi (MANOVA), Pearson’ın Ki-Kare testi, korelasyon analizleri yapılmıştır. Pearson’ın Ki-Kare testi ve Çok Yönlü Varyans Analizi için sonuçların derecelerini tespiti içinde ayrıca testler uygulanmıştır. Ankete verilen cevaplar analiz edildiğinde Öğrenciler Arasındaki Hiyerarşik Yapının (ÖAHY), öğrenciler tarafından desteklenmekte olduğunun ve öğrencilere katkı sağladığının tespiti yapılmıştır. Ayrıca öğretim üyelerinin ÖAHY’ye olan desteklerinin öğrenciler arasında negatif unsurların oluşmasında etki ettikleri ortaya çıkmıştır. DUİM öğrencileri arasında ÖAHY’yi oluşturan değerlerin korunmasına destek verilmesi önerilmektedir. ÖAHY’nin sağlıklı işleyebilmesi için öğretim üyelerinin etkilerinin gözden geçirilmesi önerilmekte ve nedenleri bir başka araştırma konusu olarak görülmektedir.

Kaynakça

  • Albar, B. Ö. ve Ofluoğlu, G. (2017). Çalışma Hayatında Mobbing ve Tükenmişlik İlişkisi. Hak İş Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, 6(16), 538-550.
  • Allison, P. D. (1999). Multiple Regression: A Primer. Pine Forge Press.
  • Baloğlu, N. ve Karadağ, E. (2008). Öğretmen Yetkinliğinin Tarihsel Gelişimi ve Ohio Öğretmen Yetkinlik Ölçeği: Türk Kültürüne Uyarlama, Dil Geçerliği ve Faktör Yapısının İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 56(56), 571-606.
  • Bhattacharya, B. ve Habtzghi, D. (2002). Median of the p Value Under the Alternative Hypothesis. The American Statisticia, 56(3), 202-206.
  • Ceri̇t, G., Nas, S., Yılmazel, M. ve Alemdağ, Ö. (2005). Mesleksel Değerler ve Etik Eğitimi̇: Denizcilik Uygulaması. Ethics, 58, 307-325.
  • Cramer, H. (1946). Mathematical Methods of Statistics. Princeton: Princeton University Press. s. 260-290.
  • Demirel, Y. ve Yücel, M. (2017). Sosyal Destek ve Psikolojik Güçlendirmenin Duygusal Tükenmişlik Üzerine Etkisi. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 310-321.
  • Erdirençelebi, M. ve Yazgan, E. (2017). Mobbing, Örgütsel Sinizm, Örgütsel Bağlılık ve Bunların Algılanan Çalışan Performansı Üzerine Etkileri, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(2), 267-284.
  • Eymen, U. E. (2007). SPSS 15.0 Veri Analiz Yöntemleri. İstatistik Merkezi Yayın No: 1.
  • Gamgam, H. ve Altunkaynak, B. (2012). SPSS Uygulamalı Parametrik Olmayan Yöntemler. 4. Baskı, Seçkin Yayıncılık.
  • Göktürk, G. Y. ve Bulut, S. (2012). Mobbing: İşyerinde Psikolojik Taciz. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(24), 53-70.
  • Gönülalçak, M. M. (2016). Türkiye’de Denizcilik Eğitimi. Deniz Ticareti Dergisi, 2106.
  • Gözler, K. ve Kaplan, G. (2017). İdare Hukukuna Giriş. 23. Baskı, Ekin Kitapevi, Bursa, 46-48.
  • Gülver, M. (2014). Güvenlik Sektöründe İnsan İlişkileri, Örgütsel İletişim ve Ast Üst İlişkileri. Editör: Harmancı, F. M., Gözübenli, M. ve Alaç, A. E., Nobel Yayınevi, 25-44.
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J. ve Anderson, R.E. (2010). Multivariate Data Analysis: A Global Perspective. 7th Edition, Pearson Education, Upper Saddle River.
  • Hasırcı, I. ve Örücü, E. (2021). Örgüt Kültürünün İnovatif Davranış Eğilimleri ile İlişkisinde Öz Yeterlilik Algısının Aracılık Rolü ve Bir Uygulama. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(2), 642-661.
  • Kanbur E. (2018), Havacılık Sektöründe Psikolojik Güçlendirme, İş Performansı ve İşten Ayrılma Niyeti Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi, Uluslararası Yönetim İktisat İşletme Dergisi, 14(1), 147-162.
  • Kul, S. (2014). İstatistik Sonuçlarının Yorumu: p Değeri ve Güven Aralığı Nedir. Türk Toraks Derneği, 11-13.
  • Marume, S. B. M. ve Chikasha, A. S. (2016). The Concept Hierarchy in Organisational Theory and Practice, International Journal of Engineering Science Invention, 5(7), 55-58.
  • Nas, S. (2005). Denizcilik Mesleği, Örf ve Adetleri-Değerleri-Davranış Kuralları-Hareket Tarzı-Etik Kodları. Denizcilik Dergisi, 4(21), 52-55.
  • Özdemir, Ü. (2018). Denizcilik Eğitiminde Üniforma ve Hiyerarşik Sistem Odaklı Yaklaşım Üzerine Nicel Bir Çalışma: Türkiye Örneği. Journal of Turkish Studies Educational Sciences, 13(19), 1409-1426.
  • Özler, N. D. ve Yıldırım, H. (2015). Örgütsel Güven ile Psikolojik Sermaye Arasındaki İlişkiyi Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 5(1), 163-188.
  • Rosner, B. (2010). Fundamentals of Biostatistics. 7. Baskı, Cengage Learning.
  • Timuroğlu, M. K. ve Balkaya, E. (2016). Örgütsel İletişim ve Motivasyon İlişkisi: Bir uygulama. International Journal of Social Inquiry, 9(2), 89-113.
  • Türk, M. S. (2019). Örgüt İçi İletişim ve Kriz Yönetimi. Erişim adresi: https://www.academia.edu/download/51080548/ORGUTSEL_ILETISIM_VE_KRIZ_YONETIMI.pdf
  • Ural, A. ve Kılıç, İ. (2006). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. Detay Yayıncılık, Ankara.
  • Var, M. (2016). Mobbing Davranışları ile Örgüt Kültürü Arasındaki İlişki: Bir Kamu Kurumu Örneği (Yüksek lisans tezi). Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi.
  • Yıldırım, U., Tuncel, A. L. ve Başar, E. (2019). Study on Maritime Education in Turkey and Other Countries in Regard to STCW and Innovative Approachings. IMLA 26, Batum, Gürcistan, 58-65.
  • Yüksel, İ. (2005). İletişimin İş Tatmini Üzerindeki Etkileri: Bir İşletmede Yapılan Görgül Çalışma. Doğuş Üniversitesi Dergisi. 6(2), 291-306.
  • URL-1: YÖK (2019). Yükseköğretim Kurumu Program Atlası. Erişim adresi: https://yokatlas.yok.gov.tr/lisans-bolum.php?b=10046. Erişim Tarihi: 10.07.2021
  • URL-2: KTÜ (2018). Karadeniz Teknik Üniversitesi Öğrenci Kıyafet Yönergesi. Erişim adresi: https://www.ktu.edu.tr/dosyalar/19_01_00_7ac53.pdf. Erişim Tarihi: 07.07.2021
  • URL-3: TDK (2019). Türk Dil Kurumu. Güncel Türkçe Sözlüğü. Erişim adresi: https://sozluk.gov.tr. Erişim Tarihi: 26.07.2021
  • URL-4: AcaStat Software (2015). Applied Statistics Handbook. Erişim adresi: https://www.acastat.com/statbook/chisqassoc.htm. Erişim Tarihi: 23.02.2021.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Devran Yazır 0000-0002-6825-8142

Sefa Yay 0000-0002-8716-0589

Erken Görünüm Tarihi 13 Aralık 2022
Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 20 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 8 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Yazır, D., & Yay, S. (2022). Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği Bölümlerindeki Hiyerarşik Yapının Öğrenciler Üzerindeki Psikolojik Etkilerinin Kapsamlı Analizi. Journal of Advanced Research in Natural and Applied Sciences, 8(4), 614-623. https://doi.org/10.28979/jarnas.998166
AMA Yazır D, Yay S. Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği Bölümlerindeki Hiyerarşik Yapının Öğrenciler Üzerindeki Psikolojik Etkilerinin Kapsamlı Analizi. JARNAS. Aralık 2022;8(4):614-623. doi:10.28979/jarnas.998166
Chicago Yazır, Devran, ve Sefa Yay. “Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği Bölümlerindeki Hiyerarşik Yapının Öğrenciler Üzerindeki Psikolojik Etkilerinin Kapsamlı Analizi”. Journal of Advanced Research in Natural and Applied Sciences 8, sy. 4 (Aralık 2022): 614-23. https://doi.org/10.28979/jarnas.998166.
EndNote Yazır D, Yay S (01 Aralık 2022) Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği Bölümlerindeki Hiyerarşik Yapının Öğrenciler Üzerindeki Psikolojik Etkilerinin Kapsamlı Analizi. Journal of Advanced Research in Natural and Applied Sciences 8 4 614–623.
IEEE D. Yazır ve S. Yay, “Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği Bölümlerindeki Hiyerarşik Yapının Öğrenciler Üzerindeki Psikolojik Etkilerinin Kapsamlı Analizi”, JARNAS, c. 8, sy. 4, ss. 614–623, 2022, doi: 10.28979/jarnas.998166.
ISNAD Yazır, Devran - Yay, Sefa. “Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği Bölümlerindeki Hiyerarşik Yapının Öğrenciler Üzerindeki Psikolojik Etkilerinin Kapsamlı Analizi”. Journal of Advanced Research in Natural and Applied Sciences 8/4 (Aralık 2022), 614-623. https://doi.org/10.28979/jarnas.998166.
JAMA Yazır D, Yay S. Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği Bölümlerindeki Hiyerarşik Yapının Öğrenciler Üzerindeki Psikolojik Etkilerinin Kapsamlı Analizi. JARNAS. 2022;8:614–623.
MLA Yazır, Devran ve Sefa Yay. “Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği Bölümlerindeki Hiyerarşik Yapının Öğrenciler Üzerindeki Psikolojik Etkilerinin Kapsamlı Analizi”. Journal of Advanced Research in Natural and Applied Sciences, c. 8, sy. 4, 2022, ss. 614-23, doi:10.28979/jarnas.998166.
Vancouver Yazır D, Yay S. Deniz Ulaştırma İşletme Mühendisliği Bölümlerindeki Hiyerarşik Yapının Öğrenciler Üzerindeki Psikolojik Etkilerinin Kapsamlı Analizi. JARNAS. 2022;8(4):614-23.


TR Dizin 20466




Academindex 30370    

SOBİAD 20460               

Scilit 30371                        

29804 As of 2024, JARNAS is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence (CC BY-NC).