Bu çalışmada, deniz suyunun kondensere giriş sıcaklığı araştırma parametresi olarak alınan buhar sıkıştırmalı bir gemi soğutma sisteminin performansı eksergoekonomik analiz yöntemiyle belirlenerek soğutma sistem süreçlerinin ekserji maliyetleri hesaplanmıştır. Deniz suyunun kondensere giriş sıcaklıkları 20.5 oC, 24.5 oC ve 29.5 oC olarak ölçülmüş ve soğutucu akışkan olarak R22 kullanılmıştır. Buhar sıkıştırmalı soğutma sisteminin her bir elemanında oluşan ekserji tahribatlarının maliyeti eksergoekonomik analiz metodu ile hesaplanmıştır. Eksergoekonomik analiz sonuçları, kondenserdeki R22 soğutucu akışkanın yoğuşma sürecinde ekserji tahribatı maliyetinin en yüksek seviyede olduğunu göstermiştir. Çalışmanın yapıldığı gemiye ait soğutma sisteminde bulunan kondenserin ekonomiklik kriterinin kondensere giren deniz suyu sıcaklığı arttıkça iyileştiği gözlemlenmiştir. Parasal giderler açısından sistem bileşenleri değerlendirildiğinde, en yüksek maliyetli bileşenin kompresör olduğu bulunmuştur. Ekserji tahribatı maliyetleri açısından sistem bileşenleri değerlendirildiğinde, kondenser, kompresör, LT evaporatörü ve MT evaporatöründe sırasıyla 0.2552 ($/saat), 0.2519 ($/saat), 0.0527 ($/saat), 0.0288 ($/saat) olarak hesaplanmıştır. Bu sonuca göre, sistem performansının iyileştirilmesi için, kondenser işletim performansının iyileştirilmesi veya kondenserin yenilenmesi gerektiği bulunmuştur. Bileşenler arasında kondenser 0.2552 $/saat değeri nedeniyle en yüksek ekserji tahribat maliyetine sahip olduğu hesaplanmıştır.
In this study, the exergy costs of the cooling system processes were calculated by determining the performance of a vapour compression cooling system, whose seawater inlet temperature to the condenser was taken as the research parameter, using exergoeconomic analysis method. Seawater temperatures were measured as 20.5 oC, 24.5 oC and 29.5 oC and R22 was used as the refrigerant in the cooling system. The cost of exergy destruction in each element of the vapor compression refrigeration system was calculated by the exergoeconomic analysis method. The
exergoeconomic analysis results showed that the exergy destruction cost of the R22 refrigerant in the condenser is at the highest level in the condensation process. It has been observed that the economic criteria of the condenser in the cooling system of the ship where the study was carried out improves as the sea water temperature entering the condenser increases. When system components are evaluated in terms of monetary costs, it has been found that the compressor is the costliest component. When the system components were evaluated in terms of exergy destruction costs, it was calculated respectively as 0.2552 ($/hour), 0.2519 ($/hour), 0.0527 ($/hour), 0.0288 ($/hour) for the condenser, compressor, LT evaporator and MT evaporator. According to this result, it was found that the condenser operating performance should be improved, or the condenser should be renewed in order to improve the system performance. It was calculated that among the components, the condenser had the highest exergy destruction cost due to its value of 0.2552 $/hour per.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Mechanical Engineering |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | October 5, 2023 |
Publication Date | December 22, 2023 |
Submission Date | February 10, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 9 Issue: 4 |
As of 2024, JARNAS is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence (CC BY-NC).