Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AN ARTIST PASSIONATE FOR THE PAST AND METAMORPHOSIS: JAN FABRE

Yıl 2018, , 9 - 22, 27.11.2018
https://doi.org/10.31566/arts.2018345689

Öz

While influencing scientific and cultural structure, art resorts to various resources or inspired from them. One of the main sources is nature that art applies and in which a lot of artists research for its structure and try to do earthly and metaphysical analyzes. Metamorphosis in this context is also the area where art is benefited from nature. Jan Fabre, who was one of the important figures, and who used metamorphosis and influenced art at his time, continues his art process starting with drawings and sculptures with his works bring different disciplines together and theater.

Fabre’s artistic understanding can be read in two main axes and in the context clinging them. These axes built on the past and metamorphosis are accompanied by concepts such as life, death, beauty, nature, reason, feeling, memory, retention, life stress, physical endurance etc. While the artist in his works makes a reference to the traces of the past and the works of the masters, he also uses metamorphosis not only conceptually but on works as well. In this article, review of literature, the artist's views on his work and interpretation of his productions will be used as a method.

Kaynakça

  • AKTULUM, K. (2005). Metinlerarası İlişkiler, Ankara: Öteki Yayınevi.
  • AKTULUM, K. (2011). Metinlerarasılık/Göstergelerarasılık, Ankara: Kanguru Yayınları.
  • AMY, M. (2004). Measuring the Clouds: A Conversation with Jan Fabre.
  • Anon (2008). Jan Fabre at the Louvre The Angel of the Metamorphosis, http://www.codart.nl/images/FRParisLouvre2008JanFabre.pdf [ Erişim Tarihi: 16.09.2013].
  • BEYST, S. (2008). More Masterpieces of Jan Fabre. http://d-sites.net/english/fabremore.html [Erişim Tarihi: 07.02.2016].
  • DRİES, L. (t.y.), Jan Fabre Metamorphology. http://www2.eur.nl/fw/cfk/InterAkta/InterAkta%204/PDF/art.lvdd.ia4.pdf [Erişim Tarihi: 16.09.2013].
  • DRİES, L., CROMBEZ, T. (2010). “Jan Fabre and tg STAN: Two Models of Postdramatic Theatre in the Avant-Garde Tradition”, Contemporary Theatre Review (20:4): 421-431, ISSN: 1048-6801 (Print) 1477-2264 (Online) Journal. homepage: http://www.tandfonline.com/loi/gctr20, 10486801%2E2010%2E505767.pdf [Erişim Tarihi: 21.12.2015].
  • FARAGO, F. (2011). Sanat, (Ö. Doğan, Çev.). Ankara: Doğu-Batı Yayınları.
  • GÜNAY, V. Doğan (2013). “Dalgalı Deniz Fenerlerinde Yüzebilmek”, Yedi: Sanat, Tasarım Ve Bilim Dergisi, (9):75-80. http://www.sculpture.org/documents/scmag04/march04/fabre/fabre.shtml[Erişim Tarihi: 05.09.2013].
  • Türk Dil Kurumu, (2016). “Metamorfoz”, Bilim ve Sanat Terimleri Ana Sözlüğü, http://tdk.gov.tr/index.php?option=com_bilimsanat&arama=kelime&guid=TDK.GTS.56dc7f4c2cf612.21578578 [Erişim Tarihi: 27.02.2016].
  • Wikipedia, (2016). Ghent Altarpiece, https://en.wikipedia.org/wiki/Ghent_Altarpiece [erişim tarihi: 07.02.2016].
  • URL-1, (t.y.). Heaven Delight, http://www.ilovebelgium.be/heaven-delight, [Erişim Tarihi: 04.09.2012].
  • URL-2 (t.y.). I am Blood. http://janfabre.be/troubleyn/en/performance/i-am-blood/ [Erişim Tarihi: 05.03.2016].
  • URL-3. (t.y.). History of Tears. http://janfabre.be/troubleyn/en/performance/history-of-tears/ [Erişim Tarihi: 05.03.2016].
  • URL-4. (t.y.). The King of Plagiarism. http://janfabre.be/troubleyn/en/performance/the-king-of-plagiarism/ [Erişim Tarihi: 05.03.2016].
  • URL-5(t.y.). Requiem for a Metamorfoses. http://janfabre.be/troubleyn/en/performance/requiem-for-a-metamorfoses/ [Erişim Tarihi: 05.03.2016].

GEÇMİŞİN VE METAMORFOZUN İZİNDE BİR SANATÇI: JAN FABRE

Yıl 2018, , 9 - 22, 27.11.2018
https://doi.org/10.31566/arts.2018345689

Öz

Sanat, bilimsel ve kültürel yapıyı etkilerken çeşitli kaynaklara başvurur ya da bunlardan esinlenir. Sanatın başvuru yaptığı ve birçok sanatçının yapısını araştırarak dünyevi ve metafizik çözümlemeler yapmak için uğraş verdiği başlıca kaynaklardan birisi de doğadır. Metamorfoz da bu anlamda sanatın doğadan yola çıkarak yararlandığı alanlardandır. Günümüz sanatında üretimleri ile içinde bulunduğu zamanı etkileyen ve metamorfozu kullanan önemli isimlerden Jan Fabre, çizimler ve heykeller ile başlayan sanat sürecine farklı disiplinleri bir araya getiren çalışmaları ve tiyatro ile devam eder.
Fabre’ın sanat anlayışı iki ana eksen üzerinden ve bunlara tutunan bağlamlar çerçevesinde okunabilir. Geçmiş ve metamorfoz üzerine kurulan bu eksenlere yaşam, ölüm, güzellik, doğa, akıl, his, hafıza, bellek, yaşamın sıkıntıları, fiziksel dayanıklılık gibi kavramlar eşlik eder. Sanatçı, çalışmalarında geçmişin izlerine, ustaların eserlerine göndermelerde bulunurken aynı zamanda hem kavramsal olarak hem de yapıtlar üzerinde metamorfozu kullanır. Bu makalede yöntem olarak alanyazın taraması, sanatçının çalışmaları hakkındaki görüşleri ve üretimlerinin yorumlanması kullanılacaktır.

Kaynakça

  • AKTULUM, K. (2005). Metinlerarası İlişkiler, Ankara: Öteki Yayınevi.
  • AKTULUM, K. (2011). Metinlerarasılık/Göstergelerarasılık, Ankara: Kanguru Yayınları.
  • AMY, M. (2004). Measuring the Clouds: A Conversation with Jan Fabre.
  • Anon (2008). Jan Fabre at the Louvre The Angel of the Metamorphosis, http://www.codart.nl/images/FRParisLouvre2008JanFabre.pdf [ Erişim Tarihi: 16.09.2013].
  • BEYST, S. (2008). More Masterpieces of Jan Fabre. http://d-sites.net/english/fabremore.html [Erişim Tarihi: 07.02.2016].
  • DRİES, L. (t.y.), Jan Fabre Metamorphology. http://www2.eur.nl/fw/cfk/InterAkta/InterAkta%204/PDF/art.lvdd.ia4.pdf [Erişim Tarihi: 16.09.2013].
  • DRİES, L., CROMBEZ, T. (2010). “Jan Fabre and tg STAN: Two Models of Postdramatic Theatre in the Avant-Garde Tradition”, Contemporary Theatre Review (20:4): 421-431, ISSN: 1048-6801 (Print) 1477-2264 (Online) Journal. homepage: http://www.tandfonline.com/loi/gctr20, 10486801%2E2010%2E505767.pdf [Erişim Tarihi: 21.12.2015].
  • FARAGO, F. (2011). Sanat, (Ö. Doğan, Çev.). Ankara: Doğu-Batı Yayınları.
  • GÜNAY, V. Doğan (2013). “Dalgalı Deniz Fenerlerinde Yüzebilmek”, Yedi: Sanat, Tasarım Ve Bilim Dergisi, (9):75-80. http://www.sculpture.org/documents/scmag04/march04/fabre/fabre.shtml[Erişim Tarihi: 05.09.2013].
  • Türk Dil Kurumu, (2016). “Metamorfoz”, Bilim ve Sanat Terimleri Ana Sözlüğü, http://tdk.gov.tr/index.php?option=com_bilimsanat&arama=kelime&guid=TDK.GTS.56dc7f4c2cf612.21578578 [Erişim Tarihi: 27.02.2016].
  • Wikipedia, (2016). Ghent Altarpiece, https://en.wikipedia.org/wiki/Ghent_Altarpiece [erişim tarihi: 07.02.2016].
  • URL-1, (t.y.). Heaven Delight, http://www.ilovebelgium.be/heaven-delight, [Erişim Tarihi: 04.09.2012].
  • URL-2 (t.y.). I am Blood. http://janfabre.be/troubleyn/en/performance/i-am-blood/ [Erişim Tarihi: 05.03.2016].
  • URL-3. (t.y.). History of Tears. http://janfabre.be/troubleyn/en/performance/history-of-tears/ [Erişim Tarihi: 05.03.2016].
  • URL-4. (t.y.). The King of Plagiarism. http://janfabre.be/troubleyn/en/performance/the-king-of-plagiarism/ [Erişim Tarihi: 05.03.2016].
  • URL-5(t.y.). Requiem for a Metamorfoses. http://janfabre.be/troubleyn/en/performance/requiem-for-a-metamorfoses/ [Erişim Tarihi: 05.03.2016].
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Düriye Kozlu İsmailoğlu

Fatma Deniz Korkmaz

Yayımlanma Tarihi 27 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Kozlu İsmailoğlu, D., & Korkmaz, F. D. (2018). GEÇMİŞİN VE METAMORFOZUN İZİNDE BİR SANATÇI: JAN FABRE. Journal of Arts, 1(3), 9-22. https://doi.org/10.31566/arts.2018345689