Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SANAT-SANATÇI VE BİR META NESNESİ OLARAK SANAT ESERİ

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 1, 31 - 44, 31.01.2020
https://doi.org/10.31566/arts.3.004

Öz

Sanat ve sanatçı; çağlar boyunca insanın ilgi alanında olmuş, klişe tabirle mağara devrinden günümüze ve her alanda olmak üzere hiç eksilmeden etkisini sürdürmüştür. Güzel sanatlar, mimarlık, edebiyat ya da müzik dalında olsun, ortaya konan bu eserler; insanlık tarihini biçimlendirme konusunda yadsınamaz bir öneme sahiptirler.
Sanatın önemi konusunda hemfikir olsak da sanat nedir? nasıl anlaşılır? veya neye hizmet eder? türü soruların cevabını vermek zordur. Sanatı tanımlama konusunda nerdeyse tamamen muğlak kriterler söz konusudur ve gerçekte, sanatın kendisi de bu belirsizliği kullandığı için, olasılıkla böyle kalmaya da devam edecektir.
İdealist yaklaşım, sanatın maddi çıkarlara değil; yalnızca sanata hizmet etmesi gerektiğini iddia eder. Bu sebeple, ‘halk için sanat’, sanat olarak bile kabul edilmez. Sanatsal gelişim için, idealist tavrın yeterli olmadığı herkes tarafından bilinip kabul edilmesine karşın; ‘sanat yoluyla kazanç elde etme’ konusu gündeme geldiğinde, insanlar genellikle suskun kalmayı tercih ederler. Halbuki sanat eserinin paraya dönüşmesi, diğer her şey için olduğu gibi, sanat için de çok önemlidir. Bu makalede, etik olarak kabullenmekte zorlanıyor olsak da paranın, sanat ve sanatçının gelişimi üzerindeki etkisi ele alınmaya çalışılmıştır.

Kaynakça

  • FISCHER, E. (1968). Sanatın Gerekliliği, De Yayınevi, İstanbul
  • KUSPIT, D. (2006). Sanatın Sonu, Metis Yayınları, İstanbul
  • LYNTON, N. (1982). Modern Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul
  • READ, H. (1981). Sanat ve Toplum, Ümran Yayınevi, İstanbul
  • TOLSTOY, L. (2000). Sanat Nedir? Şule Yayınevi, İstanbul
  • Resim 1. Lascaux mağarası M.Ö. 15000 https://indigodergisi.com/2014/08/varolus-ve-sanat-1/ Alındığı tarih: 02.02.2019
  • Resim 2. Kariye Müzesi, 14. yy.---https://istanbul.ktb.gov.tr/TR-202454/kariye-muzesi.htmlxLzFlL0xhc2NhdXhfcGFpbnRpbmcuanBn — Alındığı tarih: 22.02.2019
  • Resim 3. https://resimbiterken.wordpress.com/2014/10/06/vincent-van-goghun-portait-of-dr-gachet-eseri/ Alındığı tarih: 04.02.2019
  • Resim 4. http://www.muma-lehavre.fr/en/collections/artworks-in-context/impressionism/monet-Waterlilies. Alındığı tarih: 04.20.2019
  • Resim 5. https://www.musee-orangerie.fr/en/artwork/large-bather. Alındığı tarih: 04.20.2019
  • Resim 6. https://resimbiterken.files.wordpress.com/2014/06/guernica_all.jpg Alındığı tarih: 08.20.2019
  • Resim 7. https://www.google.com.tr/search?q=picasso+remrandesque+figur+and+cupid
  • Resim 8. https://www.amazon.com/Berkin-Arts-Warhol-Paintings-Reproduction/dp/B076PD2PFS. Alındığı tarih: 08.20.2019

ART-ARTIST AND ART WORK AS A META OBJECT

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 1, 31 - 44, 31.01.2020
https://doi.org/10.31566/arts.3.004

Öz

Art and artists have occupied a focal interest for people over the centuries, and this interest has had a continuous effect in every section of the society starting from prehistory. The artworks produced in areas of fine arts, architecture, literature, music, and performance arts, have an undeniable importance in shaping the human history.
Although we agree about the importance of art, it is difficult to find answers for such questions of ‘what is art? ‘How is it conceived?’ or ‘what does it contribute to?’ Definition of art is mostly based on ambiguous criteria, and in reality, because artists make use of this ambiguity, it will probably continue to remain as it is.
Idealist approach claims that art should only be serving art instead of financial interests. Therefore, ‘art for the society’ is not even accepted as art. Even though it is widely acknowledged that such an idealist attitude is not sufficient for the artistic development, when earning profit through art making is on the agenda, people usually prefer to keep quite. However, monetization of artworks is very crucial, as it is the case for everything else. In this article, although we may find it ethically challenging, the effect of monetary gains on the development of art and artists will be examined.

Kaynakça

  • FISCHER, E. (1968). Sanatın Gerekliliği, De Yayınevi, İstanbul
  • KUSPIT, D. (2006). Sanatın Sonu, Metis Yayınları, İstanbul
  • LYNTON, N. (1982). Modern Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul
  • READ, H. (1981). Sanat ve Toplum, Ümran Yayınevi, İstanbul
  • TOLSTOY, L. (2000). Sanat Nedir? Şule Yayınevi, İstanbul
  • Resim 1. Lascaux mağarası M.Ö. 15000 https://indigodergisi.com/2014/08/varolus-ve-sanat-1/ Alındığı tarih: 02.02.2019
  • Resim 2. Kariye Müzesi, 14. yy.---https://istanbul.ktb.gov.tr/TR-202454/kariye-muzesi.htmlxLzFlL0xhc2NhdXhfcGFpbnRpbmcuanBn — Alındığı tarih: 22.02.2019
  • Resim 3. https://resimbiterken.wordpress.com/2014/10/06/vincent-van-goghun-portait-of-dr-gachet-eseri/ Alındığı tarih: 04.02.2019
  • Resim 4. http://www.muma-lehavre.fr/en/collections/artworks-in-context/impressionism/monet-Waterlilies. Alındığı tarih: 04.20.2019
  • Resim 5. https://www.musee-orangerie.fr/en/artwork/large-bather. Alındığı tarih: 04.20.2019
  • Resim 6. https://resimbiterken.files.wordpress.com/2014/06/guernica_all.jpg Alındığı tarih: 08.20.2019
  • Resim 7. https://www.google.com.tr/search?q=picasso+remrandesque+figur+and+cupid
  • Resim 8. https://www.amazon.com/Berkin-Arts-Warhol-Paintings-Reproduction/dp/B076PD2PFS. Alındığı tarih: 08.20.2019
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sedat Balkır 0000-0003-0960-3361

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Balkır, S. (2020). SANAT-SANATÇI VE BİR META NESNESİ OLARAK SANAT ESERİ. Journal of Arts, 3(1), 31-44. https://doi.org/10.31566/arts.3.004