Postmodernism is a multicultural narrative with multiple perspectives (Doll, 1993). In the last ten years, a sub-genre with the definition of “postmodern” has emerged in children's picture books. Incomplete or contradictory texts and images given to the child consciously are designed to encourage different ways of thinking and interpretation. Taking action to demolish the traditional idea of picture books, these books encourage children and even adults to creative interpretations with their ironic, disconnected fictions, and surprise with their distinctive subject connections. These books, which do not contain unusual plot and intertextuality, parody, design layout, pictorial fonts and perspectives, and linear narrative styles, have metafictional features. Postmodern children's picture books, which do not use traditional visual analysis methods, create a space where the form of visual interpretation is left to the reader. With its unusual design, it invites the reader to navigate non-linear spaces and decode the visual codes to make sense of the complexities inherent in these texts. This article will examine the approaches that prepare the conditions for the "postmodern children's book" in designing children's books, and the perceptions that develop in terms of the reader.
Postmodernizm birden çok perspektifi olan çok kültürlü bir anlatıdır (Doll, 1993). Yaklaşık son on yıldır resimli çocuk kitaplarında “postmodern” tanımlaması içeren bir alt tür ortaya çıkmıştır. Çocuğa bilinçli olarak verilen eksik veya çelişkili metinler ve görseller, farklı düşünme, yorumlama biçimlerini teşvik etmek üzere tasarlanmıştır. Geleneksel yaklaşımdaki resimli kitap fikrini yıkmak üzere harekete geçmiş bu kitaplar, ironik, bağlantısız kurguları ile çocukları hatta yetişkinleri yaratıcı yorumlamalara teşvik etmekte, ayrıksı konu bağlantıları ile şaşırtmaktadır. Alışılmadık olay örgüsü ile metinlerarasılık, parodi, tasarım düzeni, resimli yazı tipleri ve perspektifleri ile doğrusal anlatım biçimleri içermeyen bu kitaplar, üstkurmaca özellikler taşımaktadır. Geleneksel görsel çözümleme yöntemlerini kullanmayan postmodern resimli çocuk kitapları, görsel yorumlama biçiminin okuyucuya bırakıldığı bir alan yaratmaktadır. Okuyucuyu, alışılmadık tasarısı ile doğrusal olmayan alanlarda gezinmeye ve bu metinlerin doğasında bulunan karmaşıklıkları anlamlandırmak üzere görsel kodları çözmeye davet etmektedir.
Bu makale, çocuk kitabı tasarlamada, “postmodern çocuk kitabı” koşullarını hazırlayan yaklaşımları ve okuyucu açısından gelişen algılama biçimlerini irdeleyecektir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Şubat 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 1 |