Sivil havacılık
sektörü günümüzün en hızlı büyüyen ve üzerine en çok düşünülen alanlarından
biri olarak görülmektedir. Bununla birlikte ilgili alan üzerine ortaya konulan
egemenlik teorilerinin yanı sıra günümüze kadar sektöre ilişkin birçok
uluslararası sözleşme, protokol hayata geçirilmiş ya da alana özgü eserler
kaleme alınmıştır. Bu anlamda genç bir hukuk dalı olarak görülen hava
hukukunun, 21. yüzyılda gelişen teknolojiye paralel olarak ilgili alanı kontrol
etme çabası içerisinde olduğu ifade edilmektedir.
Montgolfier
kardeşlerin 5 Haziran 1783 yılında Fransa’da balonlarının içerisine sıcak hava
doldurarak yaklaşık 2 kilometre civarında bir yolculuk gerçekleştirmişlerdir.
Sivil havacılık faaliyetlerinin başlamasının ilk adımlarından biri olan bu
durum daha sonraları ulusal ve uluslararası anlamda sivil havacılığı düzenleyen
hukuk kurallarının ve hava sahasının hukuki durumuna ilişkin teorilerin ortaya
çıkmasına neden olmuştur. Bu anlamda hava sahasının hukuki durumunu da içeren
hava hukukunun kapsamı ve terminolojisi çalışmanın konusunu oluşturmaktadır.
Buradan hareketle devlet, ülke, egemenlik, ulusal ve uluslararası hava sahası,
açık denizler, bitişik bölge, kıta sahanlığı, kutuplar, hava ülkesi, hava
gemisi, frekans, kapasite ve slot gibi hava hukukunun kapsamını oluşturan tüm
başlıklar ile birlikte hava sahasının hukuki durumuna ilişkin ortaya konulan serbestlik
ve egemenlik teorileri açıklanmaya çalışılmıştır. Hava sahası üzerine ortaya
konulan teorilerin, hava hukukunun oluşum evrelerinde, devletlere yön veren ve
günümüzde halen devam eden siyasi duruşlarına temel teşkil ettiği ancak bu
durumun sivil havacılığın günümüzde ortaya koyduğu başarılı faaliyetler ve
sektörün ekonomik büyüklüğü karşısında yine uluslararası sözleşmeler ile
istisnalar kazandığı görülmektedir.
Civil aviation
sector is seen as one of the fastest growing and most widely thought areas of
today. In addition to the theories of sovereignty which is revealed about the
civil aviation activities, to date many international conventions, protocols
which are about civil aviation activities have been actualized in the sector
and area-specific studies have been done. In this sense, it is stated that air
law which is seen as a young branch of law is still being developed to be in
coordinance with civil aviation and new technologies in the 21st century.
In France on June
5, 1783, Montgolfier Brothers filled their balloons with hot air and traveled
around for 2 kilometers. As one of the first events in civil aviation history,
this situation later led to the emergence of legal rules regulating civil
aviation in national and international terms and theories on the legal status
of airspace. In this sense, the scope and terminology of air law, including the
legal status of the airspace, constitute the subject of the study. From this
point of view, all the topics covered by air law, such as state, country,
sovereignty, national and international airspace, open seas, contiguous zone,
continental shelf, poles, air country, airship, frequency, capacity and slot,
and the theories of freedom and sovereignty presented to the legal status of
the airspace were tried to be explained. The theories laid out on the airspace,
in the formation phase of the air law, is the basis of the political standing
that directs states, but this situation has gained exceptions with
international agreements in the face of as the success of civil aviation and
the economic dimension of the sector.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Uzay Mühendisliği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 11 Eylül 2018 |
Kabul Tarihi | 5 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |
Journal of Aviation - JAV |
This journal is licenced under a Creative Commons Attiribution-NonCommerical 4.0 İnternational Licence