Objective: The examination and treatment modalities should be measurable for improve the service quality of emergency service. This may be possible with the data collection system which is comprehensive and world-wide known. The aim of this study is to investigate the demographical features of patients who admitted to our service by computer based patient recording system and create a better service quality in the view of these data. Methods: Registered 115,185 patients were included whom admitted to our service between January 2011 and December 2011. The demographic characteristics, symptoms, triage distributions, the average length of stay, consultation rates, hospital admission forms, hospitalization and discharge rates were classified according to the International Classification of Diseases-10 (ICD-10). Results: The mean age of patients was 38.70±19.92 years and 44.8% of the patients were male. Triage categories of the patients in category red, yellow and green 5.5%, 53.1%, 41.4%, respectively. Patients older than 65 years old were 14,643 (12.7%). Most common presentation day was Monday and the time period was between 20 p.m. and 24 p.m. The mean length of emergency service stay was 47 minutes, consultation and admission rates were 8.5% and 3.2%, respectively. 1,876 patients of older than 65 years old were admitted to the services. Conclusions: Emergency service admission registrations should be stored and analyzed by using the digital and sharable systems to serving a better qualified service in emergency services which provides continued service step to health care. This will allow the national standardization and determine the international location. J Clin Exp Invest 2013; 4 (3): 274-278
Amaç: Acil serviste hizmet kalitesini artırabilmek için
yapılan tetkik ve tedavi modalitelerinin ölçülebilmesi gerekmektedir.
Bu da kapsamlı ve tüm dünyada tanınan bir
dokümantasyon ve veri toplama sistemi ile mümkün olmaktadır.
Bu çalışmanın amacı bilgisayar tabanlı hasta
kayıt sistemi kullanılarak servisimize başvuran hastaların
demografik özelliklerinin incelenmesi ve bu veriler ışığında
daha kaliteli hizmet şeklini oluşturmaktır.
Yöntem: Çalışmamıza Ocak 2011-Aralık 2011 tarihleri
arasında servisimize başvuran sisteme kayıtlı 115185
hasta dahil edildi. Hastaların demografik özellikleri, başvuru şikayetleri, triaj dağılımları, ortalama kalış süreleri,
konsültasyon oranları, hastaneye başvuru şekilleri, yatış
ve taburculuk oranları Uluslararası Hastalık Sınıflandırması-10
(ICD-10) tanı koduna göre sınıflandırıldı.
Bulgular: %44,8’i erkek olan hastaların yaş ortalaması
38,70±19,92 yıl idi. Hastaların triaj kategorilerine bakıldı-
ğında %5,5’si kırmızı, %53,1’ü sarı, %41,4’sı yeşil başvurulardı. Hastaların 14643’ü (%12,7) 65 yaş üstü kişiler
idi. Geliş zamanına göre en çok başvurunun yapıldığı gün
pazartesi iken, en sık başvurunun yapıldığı saatler 20:00-
24:00 arasında idi. Hastaların acil serviste ortalama kalış
süresi 47 dakika, konsültasyon oranı %8,5 ve yatış oranı
%3,2 idi. Acile başvuran 65 yaş üstü hastaların 1876’sı
servislere yatırıldı.
Sonuç: Sağlık hizmetlerine sürekli hizmet basamağı sağlayan acil servislerin daha kaliteli hizmet vermesi için, acil
servis başvuru kayıtları dijital ve paylaşılabilen sistemlerde
saklanmalı ve analizi yapılmalıdır. Bu ulusal standardizasyonu
sağlayacak ve uluslar arası konumu belirleyecektir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Yazısı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 4 Sayı: 3 |