Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Perceptions Of Primary Education Teachers Towards The Use Of E-Portfolio As A Tool Of Performance Evaluation In Schools

Yıl 2013, Cilt: 1 Sayı: 1, 57 - 82, 01.03.2013

Öz

The purpose of this study is to determine perceptions of primary education teachers towards the use of e-portfolio as a tool of performance evaluation in schools. The study group consists of 182 Primary Education Teachers in primary schools within the borders of Muş city center during 2012-13 academic year. In the research, “The Determination of Personnel Views Regarding the Use of E-Portfolio Process in Performance Evaluation of Educational Organizaitons” scale, developed by Arabacı and Turhan (2010) has been used. The survey research method was used in this study. Qualitative data were analyzed using descriptive analysis technique. For data analysis, frequences and percent ratio were computed and Mann Whitney U and Kruskall Wallis-H analysis were used. In conclusion, showed that the participants have strongly agreed the idea of assessment through e-portfolio in educational organizations. A meaningful difference between participants’opinions has not been found in terms of gender, seniority and branches. However, a meaningful difference between participants’opinions has been found in term of male teachers’ opinions, subject teachers and the 11 years and more seniority groups as well.

Kaynakça

  • Arabacı, İ. B. ve Turhan, M. (2010). Utilise of e- portfolio as a tool of performans assessment in educational organizations. International Educational Technology Conference & Exhibition. 26-28 April 2010, İstanbul: Boğaziçi University.
  • Balta, Y. ve Türel, Y. K. (2013). Çevrimiçi uzaktan eğitimde kullanılan farklı ölçme değerlendirme yaklaşımlarına ilişkin bir inceleme. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(3), 37-45.
  • Barış, M. F. ve Tosun, N. (2013). Sosyal ağ ve e-portfolyo entegrasyonu: Facebook örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 122-129.
  • Barker, C. (2005). Eportfolio for the assessment of learning. http://www.futured.com/ ePortfolioforAssessmentofLearning.pdf.pdf adesinden 11.08.2013 tarihinde edinilmiştir.
  • Birgin, O. (2008). Alternatif bir değerlendirme yöntemi olarak portfolyo değerlendirme uygulamasına ilişkin öğrenci görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 1-24.
  • Brown, C. A. (2004). Design, development, and evaluation of electronic portfolios for advanced degree programs in technology and school media. The 27 th National Convention of the Association for Educational Communications and Technology, Chicago.
  • Chang, C-C. (2001). Construction and evaluation of a web-based learning portfolio system: An electronic assessment tool. Innovations in Education and Teaching International, 38(2), 1441
  • Chanpet, P. and Chomsuwan, K. (2013). Development and design: E- Portfolio on project-based learning with assessment system. International Proceedings of Economics Development and Research, 60(34), 168-172. http://www.ipedr.com/vol60/034-ICEMI2013-K10046.pdf
  • Dağ, E. (2011). Web tabanlı değerlendirme sistemi kullanılarak 5. Sınıf öğrencileri için matematik dersi ödev değerlendirmesi ve bu sistemlerin öğrenci üzerindeki etkililiğinin araştırılması. 5 th International Computer & Instructional Technologies Symposium, 22-24 September 2011, Elazığ: Fırat University.
  • Davis, M. H. and Ponnamperuma, G. G. (2005). Portfolio Assessment. Journal of Veterinary Medical Education, 32(3), 279-284.
  • Demir, S. (2012). Öğretmen eğitimi bağlamında bir öğrenme ve değerlendirme yöntemi olarak portfolyo. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 32(1), 237-259.
  • Demirbaş, A. ve Eroğlu, E. (2001). Öğretmenlerin performans değerlendirme modeli ve sicil raporları. (EARGED Araştırma Raporu, Ankara, Danışman: Pehlivan, İ.)
  • Deveci, H., Ersoy, A. F. ve Ersoy, A. (2006). Öğretmen eğitiminde portfolyo değerlendirmenin kullanımına ilişkin sınıf öğretmeni adaylarının görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(1), 193-199.
  • Dipace, A. (2009). Evaluatıon of learnıng and e-portfolıo: authentıc assessment ın the experıence of on lıne master. 1st International Conference on Education and New Learning Technologies, 6-8 July, 2009, Barcelona, Spain.
  • Ersoy, A. F. (2006). Öğretmen adaylarının gelişim dosyasına dayalı değerlendirmeye ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 5(1), 85-98.
  • Gülbahar, Y. ve Köse, F. (2006). Öğretmen adaylarının değerlendirme için elektronik portfolyo kullanımına ilişkin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 39(2), 75Höçük, S. (2012). İlköğretim öğretmenlerinin elektronik portfolyoların kullanımı ile ilgili görüşleri. IV. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi, 4-7 Mayıs 2012, İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Jeevaratnam, G. (2013). Portfolio as an assessment tool in french foreign language classroom. International Journal of Scientific Research, 2(11), 155-156.
  • Kan, A. (2007). Portfolyo değerlendirme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 32, 1331
  • Karakuş, M. (2010). Çağdaş denetim yaklaşımları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(2), 181-200.
  • Karaoğlan, B. ve Ertaul, L. (2010). A Practice in using E-Portfolio in a Higher Education Course Taught at Distance. Electronıcs And Electrıcal Engıneerıng, 6(102), 115-118.
  • Kayri, M. (2008). Elektronik portfolyo değerlendirmeleri için veri madenciliği yaklaşımı. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 98-110. http://efdergi.yyu.edu.tr
  • Korkmaz, H. ve Kaptan, F. (2003). İlköğretim fen öğretmenlerinin portfolyoların uygulanabilirliğine yönelik güçlükler hakkındaki algıları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(13), 159-1
  • Lee, I. and Kim, Y. (2009). E-portfolio as learning and performance tool: values and challenges in korea’s higher education context. World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications, 4327-4331. http://www.editlib.org/p/32111 .
  • Lorenzo, G. and Ittelson, J. (2005). An overview of e-portfolios. EDUCASE Learning Initiative. https://net.educause.edu/ir/library/pdf/ELI3001.pdf
  • MEB (2011). Öğretmen Denetim Rehberi. http://rdb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2013_01/ 10030824_retmen_denetim_rehberi.pdf adresinden 17.11.2012 tarihinde edinilmiştir.
  • Öncü, H. (2009). Ölçme ve değerlendirmede yeni bir yaklaşım: Portfolyo değerlendirme. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(1), 103-130.
  • Ören, F. Ş. ve Tatar, N. (2007). İlköğretim sınıf öğretmenlerinin alternatif değerlendirme yaklaşımlarına ilişkin görüşleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 15Özgür, A. Z. ve Kaya, S. (2011). The management aspect of the e-portfolıo as an assessment tool: Sample of Anadolu Unıversıty. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 10(3), 296-303.
  • Pelliccione, L. ve Dixon, K. (2008). ePortfolios: Beyond assessment to empowerment in the learning land-scape. In Hello! Where are you in the landscape of educational technology? Proceedings ascilite Mel-bourne. http:/ /www. ascilite.org.au/conferences/melbourne08/procs/ pelliccione.pdf
  • Richardson, T. M., Watkins, D. and Field, S. (2012). The Use of the electronic portfolio in evaluating and assessing the efficacy of graduate project management education. The PMI Research and Education Conference, 15-18 July 2012, Ireland: University of Limerick. http:/ /pages.lea dlife.com/ PMI/ Repository /Documents/ The_ Use_of_ePortfolio_paper.pdf
  • Sanalan, A. V. ve Atun, A. (2002). Bir veri tabanı uygulaması olarak elektronik portfolyo. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 11-21.
  • Swan, G. (2009). Examining barriers in faculty adoption of an e-portfolio system. Australasian Journal of Educational Technology, 25(5), 627-644.
  • Tartwijk J. V. and Driessen E. W. (2005). Portfolios for assessment and learning: AMEE guide. Medical Teacher, 32, 790-801.
  • Tebliğler Dergisi, Eylül 2003/2552 ve Kasım 2003/2554. http://okul.selyam.net/docs/index-506.html adresinden 02.10.2013 tarihinde edinilmiştir.
  • Türk Dil Kurumu (TDK) (2013). ETS (Eğitim Terimleri Sözlüğü), 1974. http://www.tdk.gov.tr/ index.php? option=com_ bts&arama= kelime & guid= TDK. GTS.5276082ed0ad80.63770323 adresinden 03.11.2013 tarihinde edinilmiştir.
  • Wyk, M. L. V. and Carl, A. E. (2010). The portfolio as an authentic assessment tool for learning: Is it serving its purpose? Yesterday&Today, 5, 141-161.
  • Yaşar, B. (2010). Sınıf öğretmenlerinin portfolyo değerlendirme sürecine ilişkin görüşleri (Balıkesir ili örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.

Okullarda Bir Performans Değerlendirme Aracı Olarak E-Portfolyo Kullanımına Yönelik İlköğretim Öğretmenlerinin Görüşleri

Yıl 2013, Cilt: 1 Sayı: 1, 57 - 82, 01.03.2013

Öz

Bu araştırmanın amacı, okullarda bir performans değerlendirme aracı olarak e-portfolyo kullanımına yönelik ilköğretim öğretmenlerinin görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu 2012-2013 eğitim-öğretim döneminde Muş ili merkez ilköğretim okullarında görev yapmakta olan n=182 ilköğretim öğretmeni oluşturmaktadır. Tarama modelinde yürütülen araştırmada veri toplama aracı olarak Arabacı ve Turhan (2010) tarafından geliştirilen “Eğitim Örgütlerinin Performans Değerlendirmesinde E-portfolyo Sürecinin Kullanılmasına İlişkin Çalışan Görüşlerinin Belirlenmesi” ölçeği kullanılmıştır. Toplanan verilerin analizinde betimsel analizlerden faydalanılmıştır. Verilerin analizinde; frekans ve yüzde dökümleri alınmış, Mann Whitney U ve Kruskall Wallis-H analizleri uygulanmıştır. Araştırma sonunda, ilköğretim öğretmenlerinin okullarda öğretmen performansını değerlendirme aracı olarak e-portfolyo kullanımına yönelik görüşlerinin yüksek düzeyde (%91) olumlu olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin görüşleri ile cinsiyet, mesleki kıdem ve branş değişkenleri arasında manidar bir ilişkiye rastlanmamıştır. Ancak öğretmen görüşlerinin; erkek öğretmenler, branş öğretmenleri, 11 yıl ve üzeri mesleki kıdeme sahip öğretmenler lehine daha olumlu yönde olduğuna yönelik bulgulara ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Arabacı, İ. B. ve Turhan, M. (2010). Utilise of e- portfolio as a tool of performans assessment in educational organizations. International Educational Technology Conference & Exhibition. 26-28 April 2010, İstanbul: Boğaziçi University.
  • Balta, Y. ve Türel, Y. K. (2013). Çevrimiçi uzaktan eğitimde kullanılan farklı ölçme değerlendirme yaklaşımlarına ilişkin bir inceleme. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(3), 37-45.
  • Barış, M. F. ve Tosun, N. (2013). Sosyal ağ ve e-portfolyo entegrasyonu: Facebook örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 122-129.
  • Barker, C. (2005). Eportfolio for the assessment of learning. http://www.futured.com/ ePortfolioforAssessmentofLearning.pdf.pdf adesinden 11.08.2013 tarihinde edinilmiştir.
  • Birgin, O. (2008). Alternatif bir değerlendirme yöntemi olarak portfolyo değerlendirme uygulamasına ilişkin öğrenci görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 1-24.
  • Brown, C. A. (2004). Design, development, and evaluation of electronic portfolios for advanced degree programs in technology and school media. The 27 th National Convention of the Association for Educational Communications and Technology, Chicago.
  • Chang, C-C. (2001). Construction and evaluation of a web-based learning portfolio system: An electronic assessment tool. Innovations in Education and Teaching International, 38(2), 1441
  • Chanpet, P. and Chomsuwan, K. (2013). Development and design: E- Portfolio on project-based learning with assessment system. International Proceedings of Economics Development and Research, 60(34), 168-172. http://www.ipedr.com/vol60/034-ICEMI2013-K10046.pdf
  • Dağ, E. (2011). Web tabanlı değerlendirme sistemi kullanılarak 5. Sınıf öğrencileri için matematik dersi ödev değerlendirmesi ve bu sistemlerin öğrenci üzerindeki etkililiğinin araştırılması. 5 th International Computer & Instructional Technologies Symposium, 22-24 September 2011, Elazığ: Fırat University.
  • Davis, M. H. and Ponnamperuma, G. G. (2005). Portfolio Assessment. Journal of Veterinary Medical Education, 32(3), 279-284.
  • Demir, S. (2012). Öğretmen eğitimi bağlamında bir öğrenme ve değerlendirme yöntemi olarak portfolyo. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 32(1), 237-259.
  • Demirbaş, A. ve Eroğlu, E. (2001). Öğretmenlerin performans değerlendirme modeli ve sicil raporları. (EARGED Araştırma Raporu, Ankara, Danışman: Pehlivan, İ.)
  • Deveci, H., Ersoy, A. F. ve Ersoy, A. (2006). Öğretmen eğitiminde portfolyo değerlendirmenin kullanımına ilişkin sınıf öğretmeni adaylarının görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(1), 193-199.
  • Dipace, A. (2009). Evaluatıon of learnıng and e-portfolıo: authentıc assessment ın the experıence of on lıne master. 1st International Conference on Education and New Learning Technologies, 6-8 July, 2009, Barcelona, Spain.
  • Ersoy, A. F. (2006). Öğretmen adaylarının gelişim dosyasına dayalı değerlendirmeye ilişkin görüşleri. İlköğretim Online, 5(1), 85-98.
  • Gülbahar, Y. ve Köse, F. (2006). Öğretmen adaylarının değerlendirme için elektronik portfolyo kullanımına ilişkin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 39(2), 75Höçük, S. (2012). İlköğretim öğretmenlerinin elektronik portfolyoların kullanımı ile ilgili görüşleri. IV. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi, 4-7 Mayıs 2012, İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Jeevaratnam, G. (2013). Portfolio as an assessment tool in french foreign language classroom. International Journal of Scientific Research, 2(11), 155-156.
  • Kan, A. (2007). Portfolyo değerlendirme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 32, 1331
  • Karakuş, M. (2010). Çağdaş denetim yaklaşımları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(2), 181-200.
  • Karaoğlan, B. ve Ertaul, L. (2010). A Practice in using E-Portfolio in a Higher Education Course Taught at Distance. Electronıcs And Electrıcal Engıneerıng, 6(102), 115-118.
  • Kayri, M. (2008). Elektronik portfolyo değerlendirmeleri için veri madenciliği yaklaşımı. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 98-110. http://efdergi.yyu.edu.tr
  • Korkmaz, H. ve Kaptan, F. (2003). İlköğretim fen öğretmenlerinin portfolyoların uygulanabilirliğine yönelik güçlükler hakkındaki algıları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(13), 159-1
  • Lee, I. and Kim, Y. (2009). E-portfolio as learning and performance tool: values and challenges in korea’s higher education context. World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications, 4327-4331. http://www.editlib.org/p/32111 .
  • Lorenzo, G. and Ittelson, J. (2005). An overview of e-portfolios. EDUCASE Learning Initiative. https://net.educause.edu/ir/library/pdf/ELI3001.pdf
  • MEB (2011). Öğretmen Denetim Rehberi. http://rdb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2013_01/ 10030824_retmen_denetim_rehberi.pdf adresinden 17.11.2012 tarihinde edinilmiştir.
  • Öncü, H. (2009). Ölçme ve değerlendirmede yeni bir yaklaşım: Portfolyo değerlendirme. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(1), 103-130.
  • Ören, F. Ş. ve Tatar, N. (2007). İlköğretim sınıf öğretmenlerinin alternatif değerlendirme yaklaşımlarına ilişkin görüşleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 15Özgür, A. Z. ve Kaya, S. (2011). The management aspect of the e-portfolıo as an assessment tool: Sample of Anadolu Unıversıty. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 10(3), 296-303.
  • Pelliccione, L. ve Dixon, K. (2008). ePortfolios: Beyond assessment to empowerment in the learning land-scape. In Hello! Where are you in the landscape of educational technology? Proceedings ascilite Mel-bourne. http:/ /www. ascilite.org.au/conferences/melbourne08/procs/ pelliccione.pdf
  • Richardson, T. M., Watkins, D. and Field, S. (2012). The Use of the electronic portfolio in evaluating and assessing the efficacy of graduate project management education. The PMI Research and Education Conference, 15-18 July 2012, Ireland: University of Limerick. http:/ /pages.lea dlife.com/ PMI/ Repository /Documents/ The_ Use_of_ePortfolio_paper.pdf
  • Sanalan, A. V. ve Atun, A. (2002). Bir veri tabanı uygulaması olarak elektronik portfolyo. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 11-21.
  • Swan, G. (2009). Examining barriers in faculty adoption of an e-portfolio system. Australasian Journal of Educational Technology, 25(5), 627-644.
  • Tartwijk J. V. and Driessen E. W. (2005). Portfolios for assessment and learning: AMEE guide. Medical Teacher, 32, 790-801.
  • Tebliğler Dergisi, Eylül 2003/2552 ve Kasım 2003/2554. http://okul.selyam.net/docs/index-506.html adresinden 02.10.2013 tarihinde edinilmiştir.
  • Türk Dil Kurumu (TDK) (2013). ETS (Eğitim Terimleri Sözlüğü), 1974. http://www.tdk.gov.tr/ index.php? option=com_ bts&arama= kelime & guid= TDK. GTS.5276082ed0ad80.63770323 adresinden 03.11.2013 tarihinde edinilmiştir.
  • Wyk, M. L. V. and Carl, A. E. (2010). The portfolio as an authentic assessment tool for learning: Is it serving its purpose? Yesterday&Today, 5, 141-161.
  • Yaşar, B. (2010). Sınıf öğretmenlerinin portfolyo değerlendirme sürecine ilişkin görüşleri (Balıkesir ili örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Murat Polat Bu kişi benim

Yunus Köse Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2013
Gönderilme Tarihi 28 Haziran 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Polat, M., & Köse, Y. (2013). Okullarda Bir Performans Değerlendirme Aracı Olarak E-Portfolyo Kullanımına Yönelik İlköğretim Öğretmenlerinin Görüşleri. Journal of Computer and Education Research, 1(1), 57-82.

Creative Commons Lisansı


Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.


Değerli Yazarlar,

JCER dergisi 2018 yılından itibaren yayımlanacak sayılarda yazarlarından ORCID bilgilerini isteyecektir. Bu konuda hassasiyet göstermeniz önemle rica olunur.

Önemli: "Yazar adından yapılan yayın/atıf taramalarında isim benzerlikleri, soyadı değişikliği, Türkçe harf içeren isimler, farklı yazımlar, kurum değişiklikleri gibi durumlar sorun oluşturabilmektedir. Bu nedenle araştırmacıların tanımlayıcı kimlik/numara (ID) edinmeleri önem taşımaktadır. ULAKBİM TR Dizin sistemlerinde tanımlayıcı ID bilgilerine yer verilecektir.

Standardizasyonun sağlanabilmesi ve YÖK ile birlikte yürütülecek ortak çalışmalarda ORCID kullanılacağı için, TR Dizin’de yer alan veya yer almak üzere başvuran dergilerin, yazarlardan ORCID bilgilerini talep etmeleri ve dergide/makalelerde bu bilgiye yer vermeleri tavsiye edilmektedir. ORCID, Open Researcher ve Contributor ID'nin kısaltmasıdır.  ORCID, Uluslararası Standart Ad Tanımlayıcı (ISNI) olarak da bilinen ISO Standardı (ISO 27729) ile uyumlu 16 haneli bir numaralı bir URI'dir. http://orcid.org adresinden bireysel ORCID için ücretsiz kayıt oluşturabilirsiniz. "