Aim: This study was conducted to determine the sociodemographic variables affecting nursing students' levels of intercultural sensitivity and multidimensional emotional empathy and to examine the relationship between these variables.
Method: This study utilized a cross-sectional design aimed at exploring the relationships between variables. The study population consisted of 800 nursing students, and the sample included 662 participants who agreed to participate, without employing a separate sampling method. Data were collected using a descriptive characteristics form, the Intercultural Sensitivity Perception Scale, and the Multidimensional Emotional Empathy Scale. For data analysis, the Kruskal-Wallis and Mann-Whitney U tests were applied for variables not showing a normal distribution, while the One-Sample t-test and One-Way ANOVA were used for variables with a normal distribution. The relationships between scales were assessed through Spearman's correlation analysis.
Results: Among the participants, 39.47% were aged 22-23 years, 64.80% were female, 64.60% stated that their perspective on the profession improved positively with education, and 71.10% answered "yes" to the question of whether they were open to interacting with individuals from other cultures. Statistically significant differences were found in the mean scores of the Multidimensional Emotional Empathy Scale based on gender and age (p<0.05). Similarly, significant differences were observed in the mean scores of the Intercultural Sensitivity Scale based on gender and age (p<0.05). A significant difference was identified between the "attentiveness in communication" subdimension and both gender and class (p<0.01), while a highly significant difference was noted between the "respect for cultural differences" subdimension and gender (p<0.01). A statistically significant relationship was found between the Multidimensional Emotional Empathy Scale and the Intercultural Sensitivity Scale (p<0.001).
Conclusion: This study determined that both multidimensional emotional empathy and intercultural sensitivity vary according to certain sociodemographic variables, and there is a positive relationship between multidimensional emotional empathy and intercultural sensitivity.
Amaç: Bu çalışma, hemşirelik öğrencilerinin kültürlerarası duyarlılık ve çok boyutlu duygusal empati düzeylerini etkileyen sosyo-demografik değişkenlerin belirlenmesi ve bu değişkenler arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Yöntem: Çalışma, değişkenler arasındaki ilişkileri incelemeyi amaçlayan kesitsel bir araştırma tasarımıdır. Araştırmanın evrenini hemşirelik bölümünde öğrenim gören 800 öğrenci oluşturmuş olup örneklem seçimine gidilmeden araştırmaya katılmayı kabul eden 662 katılımcı çalışmanın örneklemini oluşturmuştur. Veriler, tanımlayıcı özellikler formu, Kültürlerarası Duyarlılık Algıları Ölçeği ve Çok Boyutlu Duygusal Empati Ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin analizinde, normal dağılım göstermeyen değişkenler için Kruskal-Wallis ve Mann-Whitney U testi, normal dağılım gösteren değişkenler için ise Tek Örneklem t-testi ve Tek Yönlü ANOVA testi uygulanmıştır. Ölçekler arasındaki ilişki Spearman korelasyon analizi ile sınanmıştır.
Bulgular: Katılımcıların %39,47'si 22-23 yaş aralığında, %64,80'i kadın,%64,60'ı mesleğe bakış açısındaki değişimin eğitimle olumlu yönde değiştiğini belirtmiş, %71,10'u ise diğer kültürlerden insanlarla bir arada olmaya "evet" cevabını vermiştir.Cinsiyete ve yaşa göre çok boyutlu duygusal empati ölçeği puan ortalaması arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur (p<0,05).Cinsiyete ve yaşa göre kültürlerarası duyarlılık ölçeği puan ortalaması arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur (p<0,05).İletişimde dikkatli olma alt boyutu ile cinsiyet ve sınıf arasında anlamlı bir fark olduğu (p<0,01), kültürel farklılıklara saygı duyma alt boyutu ile cinsiyet arasında oldukça anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir (p<0,01).Çok boyutlu duygusal empati ölçeği ile kültürlerarası duyarlılık ölçeği arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişki olduğu saptanmıştır(p<0.001).
Sonuçlar: Bu çalışmada gerek çok boyutlu duygusal empati gerekse kültürlerarası duyarlılığın bazı sosyo demografik değişkenlere göre farklılaştığı ve çok boyutlu duygusal empati ile kültürlerarası duyarlılık arasında pozitif yönlü bir ilişki olduğu belirlenmiştir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Hizmetleri ve Sistemleri (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Nisan 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 22 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 9 Ocak 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 1 |
Güncel Hemşirelik Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.