Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Müzik Verilerini Kullanan İnteraktif Duvar Tasarımı

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 2, 173 - 198, 30.09.2021
https://doi.org/10.53710/jcode.969320

Öz

Tarih boyunca müzik ve mimarlık disiplini birbirine öykünmüştür. Bu öykünmeler her iki sanat dalını da beslemiş ve daha ileri taşımıştır. Dijitalleşme çağında hesaplamalı tasarım yöntemlerinin gelişmesi ile bu öykünmeler yerini her iki sanat dalı arasındaki çizgiyi silikleştirerek daha homojen, disiplinler arası çalışmalara bırakmıştır. Nitekim bu çalışma da müziğin akışkan yapısının mimari bir öge olan duvar üzerinde görselleştirilebilmesi üzerinedir. Çalışma kapsamında, kullanıcının dokunması ile aktif hale gelen, kullanıcı etkileşimi anında ortamda çalan müziğin genlik verileri çekilerek bu verilerin hücresel özdevinim kural setlerinin girdisi olarak kullanılması ile kullanıcı ve müzik etkileşimli bir duvar tasarlanmıştır. Tasarlanan bu duvar eşit panellerden oluşmaktadır ve kullanıcı bu panellere dokunarak, dokunduğu hücreleri canlı duruma getirir. Canlı duruma getirilen paneller, her bir kullanıcı için özel bir renk kodu ile temsil edilir. Hücresel özdevinimin komşuluk ilişkilerinden faydalanarak, kullanıcının etkilediği tek bir panelin müzik genliğinin artışı ve azalışına doğru orantılı olarak komşu duvar panelleri üzerinde yayılmacı ve sönümlenen karakter gösterebilmesi sağlanmaktadır. Bu noktada hücresel özdevinim, ses dalgalarını temsil edecek bir aracı enstrüman olarak kullanılmıştır. Müzik ve kullanıcı etkileşimi ile sürekli bir devinim halinde görselleştirilen durumlar belirme kavramı altında incelenmiştir. Tasarım düğüm tabanlı görsel komut arayüzü Blueprint’te kodlanmış ve simülasyon Unreal Engine 4.26 içerisinde çalıştırılmıştır. Yapılan bu ön çalışma müziğin yalnızca görselleştirilmesinin ötesinde daha ileri çalışmalar için bir form bulma aracı haline gelebileceğini ummaktadır.

Teşekkür

Bu çalışma İstanbul Teknik Üniversitesi, Mimari Tasarımda Bilişim Lisansüstü Programı, 2021 bahar dönemi Mimari Tasarımda Üretken Sistemler dersi kapsamında tamamlanmıştır. Çalışmanın gelişmesinde emeği olan ders yürütücüsü Prof. Dr. Gülen Çağdaş’a, yürütücü asistanlar Araş. Gör. Begüm Hamzaoğlu ve Araş. Gör. Burak Delikanlı’ya ve katkılarından dolayı sınıf arkadaşlarıma teşekkür ediyorum.

Kaynakça

  • Aegis Hyposurface. (2013, April 30). MARK BURRY. https://mcburry.net/aegis-hyposurface/
  • Baker, U. (1996). Önsöz. In İki Konferans (pp. 7–14). Norgunk Yayıncılık.
  • Beilharz, K. (2004). Designing Sounds and Spaces: Interdisciplinary Rules & Proportions in Generative Stochastic Music and Architecture.
  • Blueprint Visual Scripting. (2021). Unreal Engine Documentation. https://docs.unrealengine.com/4.26/en-US/ProgrammingAndScripting/Blueprints/
  • J. of Design Research, 4(2), 0. https://doi.org/10.1504/jdr.2004.009838
  • Goulthorpe, M., Burry, M., & Dunlop, G. (2001). Aegis Hyposurface©: The Bordering of University and Practice. Hirschberg, U. (2019). ‘ HARMONIELEHRE ’ FOR ARCHITECTS Exploring the relationship between music and architecture by scripting.
  • İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Bilişim Anabilim Dalı Mimari Tasarımda Bilişim Programı. (2014, May). Hücresel Özdevinim Yaklaşımı İle Kitlesel Konut Tasarımında Sayısal Bir Model (Thesis). Ahmet Emre DİNÇER.
  • İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü (2018, September). Müzik ve Mimarlık Ara Kesitinde Biçim Üretimi İçin Bir Yaklaşım (Thesis). Yasemin YILMAZ. https://polen.itu.edu.tr/bitstream/11527/687/1/8900.pdf
  • Machine Hallucination. (2020, September 21). Refik Anadol. https://refikanadol.com/works/machine-hallucination/
  • Music and Architecture: Architectural Projects, Texts, and Realizations (Iannis Xenakis) (2008–08-30). (1771). Aymuna.
  • Sound \ Processing.org. (2021). Processing. https://processing.org/tutorials/sound
  • Yıldız Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Mimarlık Ana Bilim Dalı Bilgisayar Ortamında Mimarlık Bilim Dalı. (2011). An interactive parametric model related to architecture and music (Thesis). Can Yücel KORKUT.
Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 2, 173 - 198, 30.09.2021
https://doi.org/10.53710/jcode.969320

Öz

Kaynakça

  • Aegis Hyposurface. (2013, April 30). MARK BURRY. https://mcburry.net/aegis-hyposurface/
  • Baker, U. (1996). Önsöz. In İki Konferans (pp. 7–14). Norgunk Yayıncılık.
  • Beilharz, K. (2004). Designing Sounds and Spaces: Interdisciplinary Rules & Proportions in Generative Stochastic Music and Architecture.
  • Blueprint Visual Scripting. (2021). Unreal Engine Documentation. https://docs.unrealengine.com/4.26/en-US/ProgrammingAndScripting/Blueprints/
  • J. of Design Research, 4(2), 0. https://doi.org/10.1504/jdr.2004.009838
  • Goulthorpe, M., Burry, M., & Dunlop, G. (2001). Aegis Hyposurface©: The Bordering of University and Practice. Hirschberg, U. (2019). ‘ HARMONIELEHRE ’ FOR ARCHITECTS Exploring the relationship between music and architecture by scripting.
  • İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Bilişim Anabilim Dalı Mimari Tasarımda Bilişim Programı. (2014, May). Hücresel Özdevinim Yaklaşımı İle Kitlesel Konut Tasarımında Sayısal Bir Model (Thesis). Ahmet Emre DİNÇER.
  • İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü (2018, September). Müzik ve Mimarlık Ara Kesitinde Biçim Üretimi İçin Bir Yaklaşım (Thesis). Yasemin YILMAZ. https://polen.itu.edu.tr/bitstream/11527/687/1/8900.pdf
  • Machine Hallucination. (2020, September 21). Refik Anadol. https://refikanadol.com/works/machine-hallucination/
  • Music and Architecture: Architectural Projects, Texts, and Realizations (Iannis Xenakis) (2008–08-30). (1771). Aymuna.
  • Sound \ Processing.org. (2021). Processing. https://processing.org/tutorials/sound
  • Yıldız Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Mimarlık Ana Bilim Dalı Bilgisayar Ortamında Mimarlık Bilim Dalı. (2011). An interactive parametric model related to architecture and music (Thesis). Can Yücel KORKUT.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mimarlık
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ayça Metin

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Metin, A. (2021). Müzik Verilerini Kullanan İnteraktif Duvar Tasarımı. Journal of Computational Design, 2(2), 173-198. https://doi.org/10.53710/jcode.969320

88x31.png

JCoDe makaleleri "Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License" altında yayınlanmaktadır.