Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

E-Ticaret ve Pazarlama Programlarının Çeşitli Değişkenler Açısından Karşılaştırılması

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 2, 97 - 119, 27.09.2024

Öz

Amaç: Devlet üniversitesi, vakıf üniversitesi ve Açıköğretim fakültesi bazında toplamda 11 yükseköğretim kurumuna (ön lisans)bağlı olarak faaliyetlerini sürdüren E-Ticaret ve Pazarlama Programlarının zorunlu dersler, seçmeli dersler ve staj uygulaması konusundaki verilerini karşılaştırmaktır.
Yöntem:
Araştırmanın esası doküman incelemesine dayanmaktadır. Araştırmanın verileri ise nitel araştırma yöntemleri içerisinde yer alan ve veri toplama araçlarından biri olan doküman incelemesi sonucunda toplanmıştır. Bunun için öncelikle makale, tez ve kurumsal raporlara erişilmiş sonrasında YÖK Atlas ve yükseköğretim kurumlarının kurumsal web sayfalarından ders bilgi paketine erişim sağlanmıştır. Ulaşılan her bir veri önce kendi içerisinde sonrasında diğer tablolarla karşılaştırılarak araştırmacı tarafından yorumlanmıştır.
Bulgular: 2023 yılı itibarıyla E-Ticaret ve Pazarlama Programlarında okutulan zorunlu dersler, seçmeli dersler ve staj uygulaması biçiminde sıralanmaktadır.
Sonuç ve Katkılar: E-Ticaret ve Pazarlama Programı eğitim programında yer alan derslerin işletme bilimi ile yakın ilişkili dersler olduğu görülmekte olup mevzuat ile alakalı olduğu bilinen derslerin ise bilgisayar uygulamaları, hukuk, pazarlama, medya ve iletişim disiplinleri başlığı altında toplandığı anlaşılmıştır. Bu bağlamda açılan bölümlerin önemli bir kısmının Marmara Bölgesi’nde yoğunlaştığı görülmekle birlikte Türkiye’nin farklı coğrafi bölgelerinde bulunan yükseköğretim kurumlarında da E-Ticaret ve Pazarlama Programının açılması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır. Literatüre katkı sunması beklenen bu çalışmanın kariyer hedeflerini e-ticaret ve pazarlama alanına göre belirleyen kullanıcılara yol gösterici niteliktedir.
Sınırlılıklar: E-Ticaret ve Pazarlama Programlarını odağına alan bu çalışma Türkiye’deki yükseköğretim kurumlarına bağlı bulunan önlisans programlarıyla sınırlı tutulmuştur.

Kaynakça

  • Ankara Bilim Üniversitesi. (2023). Meslek yüksekokulu Pazarlama ve Reklamcılık Bölümü E-Ticaret ve Pazarlama Programı müfredat el kitabı. Ankara. https://ankarabilim.edu.tr/departman/Uploads/menu_view/etp-2023-mufredat-el-kitabi.pdf (Erişim Tarihi: 27.06.2024).
  • Beykoz Üniversitesi. (2021). E-ticaret ve pazarlama önlisans programı. https://akts.beykoz.edu.tr/bilgipaketi/eobsakts/ogrenimprogrami/program_kodu/1005005/menu_id/p_27/tip/OL/ln/tr/submenuheader/2 (Erişim Tarihi: 12.05.2024).
  • Bingöl Üniversitesi. (2020). Bingöl Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu/E-ticaret ve pazarlama-dersler. https://Obs.Bingol.Edu.Tr/Oibs/Bologna/İndex.Aspx?Lang=Tr&Curop=Showpac&Curunit=08&Cursunit=1976# (Erişim Tarihi: 12.06.2024).
  • Bulunmaz, B. (2016). Gelişen Teknolojiyle Birlikte Değişen Pazarlama Yöntemleri ve Dijital Pazarlama. TRT Akademi, 1(2), 348-365.
  • Çankaya Üniversitesi Meslek Yüksekokulu. (2023). E-ticaret ve pazarlama müfredatı. https://Myo.Cankaya.Edu.Tr/Eticaret-Ve-Pazarlama/Ders-Programi/ (Erişim Tarihi: 05.05.2024).
  • Elibol, H. ve Kesici, B. (2004). Çağdaş İşletmecilik Açısından Elektronik Ticaret. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (11), 303-329.
  • Erdal, M. (2002). Yüksek Öğretimde E-Ticaret Eğitimi ve Bir Uygulama!. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32(32), 484-501.
  • Ertürk, N. (2019). Küreselleşen Dünyada E-Ticaretin Yeri ve Üniversite Öğrencilerinin Giysi Satın Alma Davranışlarında E-Ticaret. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (72), 91-104.
  • Gaziantep Üniversitesi. (2023). Sosyal bilimler meslek yüksekokulu/e-ticaret ve pazarlama PR.-dersler. https://Obs.Gantep.Edu.Tr/Oibs/Bologna/İndex.Aspx?Lang=Tr&Curop=Showpac&Curunit=153&Cursunit=11414# (Erişim Tarihi: 17.06.2024).
  • Gündoğdu, K., Çelik, B., Altın, M. ve Şimşek, E. K. (2016). Uygulamalı Elektronik Pazarlama Dersi Öğretim Programının Eğitsel Eleştiri Modeline Göre Değerlendirilmesi: Adnan Menderes Üniversitesi Örneği. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(3), 63-81. https://doi.org/10.30803/adusobed.288164
  • İstanbul Bilgi Üniversitesi. (2024). Meslek yüksekokulu/e-ticaret ve pazarlama öğretim programı ve AKTS kredileri. https://ects.bilgi.edu.tr/Department/Detail?catalog_departmentId=190746&itemName=CourseStructureDiagram (Erişim Tarihi: 21.05.2024).
  • İstanbul Esenyurt Üniversitesi. (2024). Meslek yüksekokulu-e-ticaret ve pazarlama önlisans. https://ebp.esenyurt.edu.tr/DereceProgramlari/Detay/0/3166/3225/932001 (Erişim Tarihi: 06.07.2024).
  • İstanbul Üniversitesi. (2023). E-ticaret ve pazarlama, önlisans programı, (Açıköğretim). https://ebs.istanbul.edu.tr/home/dersprogram/?id=21531&yil=2023 (Erişim Tarihi: 20.06.2024).
  • İstinye Üniversitesi. (2023). Ders program çıktıları ilişiklendirilmesi. https://ois.istinye.edu.tr/bilgipaketi/eobsakts/dersprogramciktilarimatrisi/program_kodu/2020001/menu_id/p_34/tip/OL/ln/tr/submenuheader/2 (Erişim Tarihi: 11.04.2024).
  • Karabaş, S. (2018). E-Ticaret ve Üniversite Öğrencilerinin Elektronik Ticarete İlişkin Tutum ve İlgilenim Düzeylerinin Belirlenmesi: Bir Alan Araştırması. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (68), 83-104.
  • Kızılyalçın, D. A. ve Gürdin, B. (2017). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Bakış Açısıyla E-Ticaret ve Güvenilirliği: Kuyucak MYO Örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(21), 175-190.
  • Malyadri, P., Vidyadhar Rao, J. ve Krishnamayi. (2015). E-Commerce Education in India: A Boon for Indian Economy. VSRD International Journal of Accounts, Economics & Commerce Research, 1(2), 49-52.
  • Mete, F. ve Asar, A. (2014). Üniversite Programlarında Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretmeni Alan Yeterliklerinin Araştırılması. Hacettepe Üniversitesi Yabancı Dil Olarak Türkçe Araştırmaları Dergisi, (1), 121-142.
  • Nacakcı, Z., Dalkıran, E. ve Sağer, T. (2020). Akademisyen Görüşleri Doğrultusunda Sınıflandırılan Müzik Eğitimi Lisansüstü Derslerine Yönelik Bütünleşik Bir Yapı Modeli Örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (56), 362-384.
  • OSTİM Teknik Üniversitesi. (2024). Meslek yüksekokulu/e-ticaret ve pazarlama-dersler. https://www.ostimteknik.edu.tr/e-ticaret-ve-pazarlama-programi-835/519 (Erişim Tarihi: 15.06.2024).
  • Özbek, A., Esmer, Y. ve Şaylan, O. (2021). E-Ticaret Dersinin Online Pazarlama Girişimine Etkisi: Hazır Giyim Teknolojisi Programı Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma. Uluslararası Beşerî Bilimler ve Eğitim Dergisi, 7(16), 550-567.
  • T.C. İstanbul Kültür Üniversitesi. (2024). Program ders planı. https://akademikpaket.iku.edu.tr/TR/ects_bolum.php?m=1&p=171&f=7&r=0&ects=ders (Erişim Tarihi: 09.06.2024).
  • Tunç, T., Yılmaz, B. ve Abacı, S. H. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Ders Seçiminde Zahmetsiz Ders Geçme Niyeti ile Akademik ve Mesleki İlerleme Niyeti Etkisi. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi, 10(3), 229-241.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yükseköğretim Kurulu. (2023). E-Ticaret ve Pazarlama Programı bulunan tüm üniversiteler. https://Yokatlas.Yok.Gov.Tr/Onlisans-Program.Php?B=31070 (Erişim Tarihi: 01.06.2024).
  • Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı. (2024). Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp (Erişim Tarihi: 02.09.2024).

Comparison of E-Commerce and Marketing Programs in Terms of Various Variables

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 2, 97 - 119, 27.09.2024

Öz

Purpose: The aim of this study is to comparatively examine the data on compulsory courses, elective courses and internship practices of E-Commerce and Marketing Programs, which continue their activities affiliated to 11 higher education institutions on the basis of state universities, foundation universities and Open Education faculties.
Methodology: This study, which was created by compiling the data accessed as a result of document review, one of the data collection tools within qualitative research methods, was created through publications that were checked for reliability and representativeness. For this purpose, articles and institutional reports were accessed and course information package was accessed from YÖK Atlas and institutional web pages of higher education institutions. Each data accessed was interpreted by the researcher first within itself and then compared with other tables.
Findings: As of 2023, the compulsory courses taught in E-Commerce and Marketing Programs are listed as elective courses and internship practice.
Implications: It is seen that the courses in the curriculum of the E-Commerce and Marketing Program are closely related to business science, and the courses known to be related to legislation are gathered under the title of computer applications, law, marketing, media and communication disciplines. In this context, although it is seen that a significant portion of the departments opened are concentrated in the Marmara Region, it is concluded that E-Commerce and Marketing Programs should be opened in higher education institutions located in different geographical regions of Turkey. This study, which is expected to contribute to the literature, is a guide for users who determine their career goals according to the e-commerce marketing field.
Limitations: This study, which focuses on E-Commerce and Marketing Programs, is limited to associate degree programs affiliated to higher education institutions in Turkey.

Kaynakça

  • Ankara Bilim Üniversitesi. (2023). Meslek yüksekokulu Pazarlama ve Reklamcılık Bölümü E-Ticaret ve Pazarlama Programı müfredat el kitabı. Ankara. https://ankarabilim.edu.tr/departman/Uploads/menu_view/etp-2023-mufredat-el-kitabi.pdf (Erişim Tarihi: 27.06.2024).
  • Beykoz Üniversitesi. (2021). E-ticaret ve pazarlama önlisans programı. https://akts.beykoz.edu.tr/bilgipaketi/eobsakts/ogrenimprogrami/program_kodu/1005005/menu_id/p_27/tip/OL/ln/tr/submenuheader/2 (Erişim Tarihi: 12.05.2024).
  • Bingöl Üniversitesi. (2020). Bingöl Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu/E-ticaret ve pazarlama-dersler. https://Obs.Bingol.Edu.Tr/Oibs/Bologna/İndex.Aspx?Lang=Tr&Curop=Showpac&Curunit=08&Cursunit=1976# (Erişim Tarihi: 12.06.2024).
  • Bulunmaz, B. (2016). Gelişen Teknolojiyle Birlikte Değişen Pazarlama Yöntemleri ve Dijital Pazarlama. TRT Akademi, 1(2), 348-365.
  • Çankaya Üniversitesi Meslek Yüksekokulu. (2023). E-ticaret ve pazarlama müfredatı. https://Myo.Cankaya.Edu.Tr/Eticaret-Ve-Pazarlama/Ders-Programi/ (Erişim Tarihi: 05.05.2024).
  • Elibol, H. ve Kesici, B. (2004). Çağdaş İşletmecilik Açısından Elektronik Ticaret. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (11), 303-329.
  • Erdal, M. (2002). Yüksek Öğretimde E-Ticaret Eğitimi ve Bir Uygulama!. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32(32), 484-501.
  • Ertürk, N. (2019). Küreselleşen Dünyada E-Ticaretin Yeri ve Üniversite Öğrencilerinin Giysi Satın Alma Davranışlarında E-Ticaret. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (72), 91-104.
  • Gaziantep Üniversitesi. (2023). Sosyal bilimler meslek yüksekokulu/e-ticaret ve pazarlama PR.-dersler. https://Obs.Gantep.Edu.Tr/Oibs/Bologna/İndex.Aspx?Lang=Tr&Curop=Showpac&Curunit=153&Cursunit=11414# (Erişim Tarihi: 17.06.2024).
  • Gündoğdu, K., Çelik, B., Altın, M. ve Şimşek, E. K. (2016). Uygulamalı Elektronik Pazarlama Dersi Öğretim Programının Eğitsel Eleştiri Modeline Göre Değerlendirilmesi: Adnan Menderes Üniversitesi Örneği. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(3), 63-81. https://doi.org/10.30803/adusobed.288164
  • İstanbul Bilgi Üniversitesi. (2024). Meslek yüksekokulu/e-ticaret ve pazarlama öğretim programı ve AKTS kredileri. https://ects.bilgi.edu.tr/Department/Detail?catalog_departmentId=190746&itemName=CourseStructureDiagram (Erişim Tarihi: 21.05.2024).
  • İstanbul Esenyurt Üniversitesi. (2024). Meslek yüksekokulu-e-ticaret ve pazarlama önlisans. https://ebp.esenyurt.edu.tr/DereceProgramlari/Detay/0/3166/3225/932001 (Erişim Tarihi: 06.07.2024).
  • İstanbul Üniversitesi. (2023). E-ticaret ve pazarlama, önlisans programı, (Açıköğretim). https://ebs.istanbul.edu.tr/home/dersprogram/?id=21531&yil=2023 (Erişim Tarihi: 20.06.2024).
  • İstinye Üniversitesi. (2023). Ders program çıktıları ilişiklendirilmesi. https://ois.istinye.edu.tr/bilgipaketi/eobsakts/dersprogramciktilarimatrisi/program_kodu/2020001/menu_id/p_34/tip/OL/ln/tr/submenuheader/2 (Erişim Tarihi: 11.04.2024).
  • Karabaş, S. (2018). E-Ticaret ve Üniversite Öğrencilerinin Elektronik Ticarete İlişkin Tutum ve İlgilenim Düzeylerinin Belirlenmesi: Bir Alan Araştırması. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (68), 83-104.
  • Kızılyalçın, D. A. ve Gürdin, B. (2017). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Bakış Açısıyla E-Ticaret ve Güvenilirliği: Kuyucak MYO Örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(21), 175-190.
  • Malyadri, P., Vidyadhar Rao, J. ve Krishnamayi. (2015). E-Commerce Education in India: A Boon for Indian Economy. VSRD International Journal of Accounts, Economics & Commerce Research, 1(2), 49-52.
  • Mete, F. ve Asar, A. (2014). Üniversite Programlarında Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretmeni Alan Yeterliklerinin Araştırılması. Hacettepe Üniversitesi Yabancı Dil Olarak Türkçe Araştırmaları Dergisi, (1), 121-142.
  • Nacakcı, Z., Dalkıran, E. ve Sağer, T. (2020). Akademisyen Görüşleri Doğrultusunda Sınıflandırılan Müzik Eğitimi Lisansüstü Derslerine Yönelik Bütünleşik Bir Yapı Modeli Örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (56), 362-384.
  • OSTİM Teknik Üniversitesi. (2024). Meslek yüksekokulu/e-ticaret ve pazarlama-dersler. https://www.ostimteknik.edu.tr/e-ticaret-ve-pazarlama-programi-835/519 (Erişim Tarihi: 15.06.2024).
  • Özbek, A., Esmer, Y. ve Şaylan, O. (2021). E-Ticaret Dersinin Online Pazarlama Girişimine Etkisi: Hazır Giyim Teknolojisi Programı Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma. Uluslararası Beşerî Bilimler ve Eğitim Dergisi, 7(16), 550-567.
  • T.C. İstanbul Kültür Üniversitesi. (2024). Program ders planı. https://akademikpaket.iku.edu.tr/TR/ects_bolum.php?m=1&p=171&f=7&r=0&ects=ders (Erişim Tarihi: 09.06.2024).
  • Tunç, T., Yılmaz, B. ve Abacı, S. H. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Ders Seçiminde Zahmetsiz Ders Geçme Niyeti ile Akademik ve Mesleki İlerleme Niyeti Etkisi. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi, 10(3), 229-241.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yükseköğretim Kurulu. (2023). E-Ticaret ve Pazarlama Programı bulunan tüm üniversiteler. https://Yokatlas.Yok.Gov.Tr/Onlisans-Program.Php?B=31070 (Erişim Tarihi: 01.06.2024).
  • Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı. (2024). Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp (Erişim Tarihi: 02.09.2024).
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Bilgi Sistemleri Geliştirme Metodolojileri ve Uygulamaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serkan Aycil 0000-0002-3540-5548

Yayımlanma Tarihi 27 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 5 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 12 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aycil, S. (2024). E-Ticaret ve Pazarlama Programlarının Çeşitli Değişkenler Açısından Karşılaştırılması. Başkent Üniversitesi Ticari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(2), 97-119.