Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of Iphone 11's Promotion in the Context of ERG Theory and Hedonic Consumption

Yıl 2021, Cilt: 1 Sayı: 1, 62 - 78, 17.11.2021
https://doi.org/10.29228/itamder.54140

Öz

Human and society, which is one of the important research subjects of all social sciences, has become more complex and important with the effect of mass culture in the continuation of Industrial Revolution and Urbanization process. With the formation of modern social structure, studies on the individual gained importance for the social sciences. In addition, the industrial structure that developed with the Industrial Revolution has led to great improvements in business. With these developments, the evolution of individuals to consumers and working individuals has led to the development of basic psychological concepts and gaining importance in order to provide maximum benefits from individuals as both consumers and employees. In this context, the resources which motivates humans and the motivation itself have become one of the most important research areas.
With the consumption culture emphasizing it as a concept which puts consumption at the forefront and enables the individual to reconcile all living spaces with the concept, a perception of consumption directed towards individuals' hedonic feelings has emerged.
In order to develop strategies within the context of hedonic consumption, brands need to include concepts and symbolic elements such as image, awareness, brand loyalty. This relates to the fact that consumers see symbolic elements in need so that symbolic elements affect consumers' purchasing processes.
Clayton Alderfer's ERG Theory, one of the Needs-Scope Theories, developed Abraham Maslow's Theory of Needs Hierarchy and added important findings to identify the motivation sources of the individual's needs. With these findings, in the process of evaluating brand communication activities according to ERG Theory as an area affected by hedonic consumption, Apple Iphone 11 model phone’s publicity in Apple Turkey’s Web Site been studied and the content analysis method was determined by the requirements of hedonic consumption.

Kaynakça

  • Alan, U. (2006). Motivasyon Teorileri ve Motivasyonun İş Hayatı Üzerindeki Etkileri, Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Alderfer, C. (1967). An Organizational Syndrome. Administrative Science Quarterly, 12(3), 440-460.
  • Anık, C. (2000). Siyasal İkna. Ankara: Vadi Yayınları.
  • Apple. (2020, Ocak 4). Iphone 11. Apple Türkiye: https://www.apple.com/tr/iphone-11/specs/ adresinden alındı
  • Ar, A. A. (2004). Marka ve Marka Stratejileri. Ankara: Detay Yayınları.
  • Arık, İ. A. (1996). Motivasyon ve Heyecana Giriş. İstanbul: Çantay Kitabevi.
  • Aziz, A. (2011). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Batı, U. (2012). Markethink ya da Farkethink - Deneyimsel Pazarlama ve Duyusal Markalama. İstanbul: Ece Bilişim Yayıncılık Ltd. Şti.
  • Baudrilard, J. (2015). Tüketim Toplumu - Söylenceleri ve Yapıtları. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi Teknikler ve Örnek Çalışmalar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Caulton, J. R. (2012). The Development and Use of the Theory of ERG: A Literature Review. Emerging Leadership Journeys, 5, 2-8.
  • Efere, P. (2005). Motivation and Job Satisfaction. Trans-Atlantic College, 1-25.
  • Ergun Özler, N. D. (2013). Güdüleme. C. Koparal , & İ. Özalp içinde, Yönetim ve Organizasyon (s. 124-159). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Featherstone, M. (1996). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Gülbay, F. k. (2016, Ocak 16). Maslow’un İhtiyaçlar Hiyerarşisi. Medium: https://medium.com/türkiye/maslowun-i̇htiyaçlar-hiyerarşisi-d3b99924c49b adresinden alındı
  • Karadoğan Doruk, E. (2015). İknanın Sosyal Psikolojisi Temel Kavramlar ve Kuramlarıyla. İstanbul: Derin Yayınları.
  • Koçel, T. (2010). İşletme Yöneticiliği. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Lodziak, C. (2003). İhtiyaçların Manipülasyonu Kapitalizm ve Kültür. İstanbul: Çitlembik Yayınları.
  • Odabaşı, Y. (2013). Tüketim Kültürü. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Türk Dil Kurumu Sözlükleri. (2020, 01 04). Türk Dil Kurumu Sözlükleri: https://sozluk.gov.tr adresinden alındı
  • Taşdemir, S. (2013). Motivasyon Kavramına Genel Bir Bakış, Motivasyon Araçları ve Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu Ölçeğinde Bir Model Önerisi. Ankara: Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu.
  • Ulukuş, K. S. (2016, Mart). Motivasyon Teorileri ve Lider Yöneticilik Unsurlarının Bireylerin Motivasyonuna Etkisi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi(25), 247-262.
  • Us, A. T. (2007). İşletmelerde Motivasyon. İstanbul: İgiad Yayınları.
  • Uztuğ, F. (2005). Markan Kadar Konuş. İstanbul: Kapital Medya Hizmetleri A.Ş.
  • Vikipedi. (2021, Ekim 20). Iphone. Vikipedi: https://tr.wikipedia.org/wiki/İPhone adresinden alındı
  • Vikipedi. (2021, Ağustos 9). Iphone11. Vikipedi: https://tr.wikipedia.org/wiki/İPhone_11 adresinden alındı
  • Williamson, J. (2001). Reklamların Dili Reklamlarda Anlatım ve İdeoloji. Ankara: Ütopya Yayınevi.

ERG Teorisi ve Hedonik Tüketim Bağlamında Iphone 11’in Tanıtımının İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 1 Sayı: 1, 62 - 78, 17.11.2021
https://doi.org/10.29228/itamder.54140

Öz

Tüm sosyal bilimlerin önemli araştırma konularından olan insan ve toplum Sanayi Devrimi ve Kentleşme süreci devamında kitle kültürünün de etkisiyle daha da karmaşık ve önemli bir hal almıştır. Modern toplum yapısının oluşmasıyla birlikte birey üzerindeki incelemeler sosyal bilimler için önem kazanmıştır. Ayrıca Sanayi Devrimiyle birlikte gelişen endüstriyel yapı beraberinde iş alanında büyük gelişmeler sağlamıştır. Bu gelişmeler doğrultusunda bireylerin tüketiciye ve çalışan bireye evrilmesi, üreticiler bireylerden hem tüketici hem de çalışan olarak maksimum fayda sağlaması amacıyla temel psikolojik kavramların gelişmesini ve önem kazanmasına sebep olmuştur. Bu bağlamda insanı motive eden kaynaklar ve motivasyon en önemli araştırma alanlarından biri haline gelmiştir.
Tüketim kültürünün, tüketimi ön plana koyan ve bireyin tüm yaşam alanlarını tüketimle bağdaştırmalarını sağlayan bir kavram olarak sembolik tüketimi ön plana çıkarmasıyla birlikte bireylerin hedonik duygularına yönlendirilmiş bir tüketim algısı ortaya çıkmıştır.
Tüketim kültüründe, hedonik tüketim kapsamında stratejiler geliştirilebilmesi için markaların imaj, bilinirlik, marka sadakati gibi kavramlara ve sembolik öğelere yer vermesi gerekmektedir. Bu sembolik öğelerin, tüketicilerin satın alma süreçlerine etki etmesi için tüketicilerin sembolik öğeleri ihtiyaç dahilinde görmesiyle ilgilidir.
İhtiyaç - Kapsam Teorilerinden biri olan Clayton Alderfer’in ERG Teorisi, Abraham Maslow’un İhtiyaçlar Hiyerarşisi Kuramı’nı geliştirmiş ve bireyin ihtiyacının motivasyon kaynaklarının saptanması noktasında önemli bulgular eklemiştir. Bu bulgularla birlikte hedonik tüketimin etki ettiği bir alan olarak marka iletişim çalışmalarının ERG Teorisine göre değerlendirilmesi noktasında Apple Iphone markasının 11 model telefonunun tanıtımı sürecinde Apple Türkiye Web Sitesi bölümündeki tanıtımları incelenmiş ve hedonik tüketimin bireyin hangi ihtiyaçlarına etki ettiğinin saptanması içerik analizi yöntemiyle ortaya konulmuştur.

Kaynakça

  • Alan, U. (2006). Motivasyon Teorileri ve Motivasyonun İş Hayatı Üzerindeki Etkileri, Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Alderfer, C. (1967). An Organizational Syndrome. Administrative Science Quarterly, 12(3), 440-460.
  • Anık, C. (2000). Siyasal İkna. Ankara: Vadi Yayınları.
  • Apple. (2020, Ocak 4). Iphone 11. Apple Türkiye: https://www.apple.com/tr/iphone-11/specs/ adresinden alındı
  • Ar, A. A. (2004). Marka ve Marka Stratejileri. Ankara: Detay Yayınları.
  • Arık, İ. A. (1996). Motivasyon ve Heyecana Giriş. İstanbul: Çantay Kitabevi.
  • Aziz, A. (2011). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri ve Teknikleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Batı, U. (2012). Markethink ya da Farkethink - Deneyimsel Pazarlama ve Duyusal Markalama. İstanbul: Ece Bilişim Yayıncılık Ltd. Şti.
  • Baudrilard, J. (2015). Tüketim Toplumu - Söylenceleri ve Yapıtları. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi Teknikler ve Örnek Çalışmalar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Caulton, J. R. (2012). The Development and Use of the Theory of ERG: A Literature Review. Emerging Leadership Journeys, 5, 2-8.
  • Efere, P. (2005). Motivation and Job Satisfaction. Trans-Atlantic College, 1-25.
  • Ergun Özler, N. D. (2013). Güdüleme. C. Koparal , & İ. Özalp içinde, Yönetim ve Organizasyon (s. 124-159). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Featherstone, M. (1996). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Gülbay, F. k. (2016, Ocak 16). Maslow’un İhtiyaçlar Hiyerarşisi. Medium: https://medium.com/türkiye/maslowun-i̇htiyaçlar-hiyerarşisi-d3b99924c49b adresinden alındı
  • Karadoğan Doruk, E. (2015). İknanın Sosyal Psikolojisi Temel Kavramlar ve Kuramlarıyla. İstanbul: Derin Yayınları.
  • Koçel, T. (2010). İşletme Yöneticiliği. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Lodziak, C. (2003). İhtiyaçların Manipülasyonu Kapitalizm ve Kültür. İstanbul: Çitlembik Yayınları.
  • Odabaşı, Y. (2013). Tüketim Kültürü. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Türk Dil Kurumu Sözlükleri. (2020, 01 04). Türk Dil Kurumu Sözlükleri: https://sozluk.gov.tr adresinden alındı
  • Taşdemir, S. (2013). Motivasyon Kavramına Genel Bir Bakış, Motivasyon Araçları ve Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu Ölçeğinde Bir Model Önerisi. Ankara: Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu.
  • Ulukuş, K. S. (2016, Mart). Motivasyon Teorileri ve Lider Yöneticilik Unsurlarının Bireylerin Motivasyonuna Etkisi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi(25), 247-262.
  • Us, A. T. (2007). İşletmelerde Motivasyon. İstanbul: İgiad Yayınları.
  • Uztuğ, F. (2005). Markan Kadar Konuş. İstanbul: Kapital Medya Hizmetleri A.Ş.
  • Vikipedi. (2021, Ekim 20). Iphone. Vikipedi: https://tr.wikipedia.org/wiki/İPhone adresinden alındı
  • Vikipedi. (2021, Ağustos 9). Iphone11. Vikipedi: https://tr.wikipedia.org/wiki/İPhone_11 adresinden alındı
  • Williamson, J. (2001). Reklamların Dili Reklamlarda Anlatım ve İdeoloji. Ankara: Ütopya Yayınevi.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Rıdvan Öner Bu kişi benim 0000-0001-8200-0618

Yayımlanma Tarihi 17 Kasım 2021
Gönderilme Tarihi 9 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Öner, R. (2021). ERG Teorisi ve Hedonik Tüketim Bağlamında Iphone 11’in Tanıtımının İncelenmesi. İletişim Ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-78. https://doi.org/10.29228/itamder.54140