Sistematik Derlemeler ve Meta Analiz
BibTex RIS Kaynak Göster

Methodology and Techniques for Architecture, Built Environment and Urban in Child Research

Yıl 2025, Cilt: 1 Sayı: 1, 69 - 80, 28.02.2025

Öz

The built environment's design greatly influences children's growth, well-being, and daily experiences. As urbanization advances and the number of children worldwide grows, there is an increasing need to examine how urban and architectural spaces might be adapted to meet the special needs of children and encourage their holistic development. In recent decades, a large body of literature has evolved from various disciplines, including architecture, urban and regional planning, and interior design, that investigates children's perspectives on their personal experiences. This paper presents a summary of methodological and ethical factors that researchers should consider when designing research projects with children, as well as methodologies and procedures for extracting their ideas in architecture. The publication invites researchers to think critically about these methodological concerns and the processes they choose to apply in this article, as they are intended to have a scientific impact on data collection and analysis for methodology in children's research. A combination of techniques was employed in the research after doing a comprehensive literature review, scientific mapping, and content analysis. The study's findings indicate that concepts such as children, education, playground, and inclusive design are useful. Furthermore, extensive analyses of the methodology used in children research were offered.

Kaynakça

  • Adjei-Boadi, D., Agyei-Mensah, S., Adamkiewicz, G., Rodriguez, J. I., Gemmell, E., Ezzati, M., ... & Owusu, G. (2022). Neighbourhood, built environment and children’s outdoor play spaces in urban Ghana: Review of policies and challenges. Landscape and urban planning, 218, 104288. https://doi.org/10.1016/j.landurbplan.2021.104288
  • Burkut, E. B. (2022). Çocuklarda mekânsal okunabilirlik paramerelerinin biçimsel, bilişsel ve dizimsel yönleri (Yayın numarası. 30001177). [Doktora tezi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi]. ProQuest Dissertations and Theses Global. https://www.proquest.com/openview/ec0eea80c0f9d99969e31e456bd6cd77/1?pq-origsite=gscholar&cbl=18750&diss=y
  • Burkut, E. B., & Köseoğlu, E. (2022). Mimarlık Alanında Çocuklarla İlgili Yayınların Bibliyometrik Analizi ve Bibliyografik Haritaları. Journal of Architectural Sciences and Applications, 7(2), 511-527. https://doi.org/10.30785/mbud.1099993
  • El-Husseiny, S., Mansour, Y., Elrefaie, M., & El Antably, A. (2025). Researching children’s physical environment: a systematic review of research methods. Archnet-IJAR: International Journal of Architectural Research. https://doi.org/10.1108/ARCH-08-2024-0372
  • Freeman, C., & Tranter, P. (2012). Children and their urban environment: Changing worlds. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781849775359
  • Gemmell, E., Ramsden, R., Brussoni, M. et al. Influence of Neighborhood Built Environments on the Outdoor Free Play of Young Children: a Systematic, Mixed-Studies Review and Thematic Synthesis. J Urban Health 100, 118–150 (2023). https://doi.org/10.1007/s11524-022-00696-6
  • Gökmen, H., & Taşçı, B. G. (2016). Children’s Views about Child Friendly City: A Case Study from Izmir. Megaron, 11(4), 469-482. https://doi.org/10.5505/megaron.2016.20981.
  • Liao, Y., & Furuya, K. (2023). A Bibliometric Analysis of Child-Friendly Cities: A Cross-Database Analysis from 2000 to 2022. Land, 12(10), 1919. https://doi.org/10.3390/land12101919
  • Shu, H., & Zheng, G. (2025). Bibliometric Analysis of Research on Child-Friendly Cities from the Web of Science, 2004–2024. Sustainability, 17(2), 525. https://doi.org/10.3390/su17020525
  • Sipe, N., Buchanan, N., & Dodson, J. (2006). Children in the urban environment: A review of research. Creating child friendly cities, 98-114.
  • Zhang, M. & Meng, X. (2025). School built environment and children’s health: a scientometric analysis. Reviews on Environmental Health. https://doi.org/10.1515/reveh-2024-0137

Çocuk Araştırmalarında Mimarlık, Yapılı Çevre ve Kentsel Alanda Metodoloji ve Teknikler

Yıl 2025, Cilt: 1 Sayı: 1, 69 - 80, 28.02.2025

Öz

Yapılı çevrenin tasarımı, çocukların gelişimini, refahını ve günlük deneyimlerini şekillendirmede önemli bir rol oynar. Kentleşme ilerledikçe ve dünya çapındaki çocuk sayısı artmaya devam ettikçe, kentsel ve mimari alanların çocukların benzersiz gereksinimlerini karşılamak ve bütünsel büyümelerini desteklemek için nasıl uyarlanabileceğini araştırmak için artan bir zorunluluk vardır. Son yıllarda, mimarlık, kentsel ve bölgesel planlama ve iç mekan tasarımı dahil olmak üzere çeşitli disiplinlerden, çocukların kendi deneyimlerine ilişkin bakış açılarını inceleyen önemli bir literatür gövdesi ortaya çıkmıştır. Bu makale, araştırmacıların çocukları içeren araştırma çalışmalarını planlarken dikkate almaları gereken metodolojik ve etik hususların yanı sıra mimarlıkta düşüncelerini ortaya çıkarmak için yöntem ve prosedürlere genel bir bakış sunmaktadır. Makale, araştırmacıları bu metodolojik endişeler ve bu makalede kullanmayı seçtikleri prosedürler hakkında eleştirel düşünmeye teşvik etmektedir, çünkü bunların toplanan veriler ve çocuk araştırmaları için metodoloji üzerindeki veri analizi üzerinde bilimsel bir etkiye sahip olması amaçlanmaktadır. Araştırma yönteminde, sistematik literatür incelemesi, bilimsel haritalama ve içerik analizi yapıldıktan sonra karma bir yöntem kullanılmıştır. Araştırma bulguları, çocuklar, eğitim, oyun alanı ve kapsayıcı tasarım kelimelerinin etkili olduğunu göstermektedir. Ayrıca, çocuklarla yürütülen araştırmanın metodolojisi hakkında ayrıntılı analizler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Adjei-Boadi, D., Agyei-Mensah, S., Adamkiewicz, G., Rodriguez, J. I., Gemmell, E., Ezzati, M., ... & Owusu, G. (2022). Neighbourhood, built environment and children’s outdoor play spaces in urban Ghana: Review of policies and challenges. Landscape and urban planning, 218, 104288. https://doi.org/10.1016/j.landurbplan.2021.104288
  • Burkut, E. B. (2022). Çocuklarda mekânsal okunabilirlik paramerelerinin biçimsel, bilişsel ve dizimsel yönleri (Yayın numarası. 30001177). [Doktora tezi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi]. ProQuest Dissertations and Theses Global. https://www.proquest.com/openview/ec0eea80c0f9d99969e31e456bd6cd77/1?pq-origsite=gscholar&cbl=18750&diss=y
  • Burkut, E. B., & Köseoğlu, E. (2022). Mimarlık Alanında Çocuklarla İlgili Yayınların Bibliyometrik Analizi ve Bibliyografik Haritaları. Journal of Architectural Sciences and Applications, 7(2), 511-527. https://doi.org/10.30785/mbud.1099993
  • El-Husseiny, S., Mansour, Y., Elrefaie, M., & El Antably, A. (2025). Researching children’s physical environment: a systematic review of research methods. Archnet-IJAR: International Journal of Architectural Research. https://doi.org/10.1108/ARCH-08-2024-0372
  • Freeman, C., & Tranter, P. (2012). Children and their urban environment: Changing worlds. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781849775359
  • Gemmell, E., Ramsden, R., Brussoni, M. et al. Influence of Neighborhood Built Environments on the Outdoor Free Play of Young Children: a Systematic, Mixed-Studies Review and Thematic Synthesis. J Urban Health 100, 118–150 (2023). https://doi.org/10.1007/s11524-022-00696-6
  • Gökmen, H., & Taşçı, B. G. (2016). Children’s Views about Child Friendly City: A Case Study from Izmir. Megaron, 11(4), 469-482. https://doi.org/10.5505/megaron.2016.20981.
  • Liao, Y., & Furuya, K. (2023). A Bibliometric Analysis of Child-Friendly Cities: A Cross-Database Analysis from 2000 to 2022. Land, 12(10), 1919. https://doi.org/10.3390/land12101919
  • Shu, H., & Zheng, G. (2025). Bibliometric Analysis of Research on Child-Friendly Cities from the Web of Science, 2004–2024. Sustainability, 17(2), 525. https://doi.org/10.3390/su17020525
  • Sipe, N., Buchanan, N., & Dodson, J. (2006). Children in the urban environment: A review of research. Creating child friendly cities, 98-114.
  • Zhang, M. & Meng, X. (2025). School built environment and children’s health: a scientometric analysis. Reviews on Environmental Health. https://doi.org/10.1515/reveh-2024-0137
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular İç Mimarlık , Mimari Tasarım
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Emine Banu Burkut 0000-0003-0252-4054

Yayımlanma Tarihi 28 Şubat 2025
Gönderilme Tarihi 27 Ocak 2025
Kabul Tarihi 27 Şubat 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Burkut, E. B. (2025). Methodology and Techniques for Architecture, Built Environment and Urban in Child Research. Kentsel Ve Yapılı Çevrede Çocuk Araştırmaları Dergisi - J-CUBE, 1(1), 69-80.