Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’deki “Öğrenen Organizasyon (Learning Organization)” Tezlerinin Bibliyometrik Profili

Yıl 2023, , 168 - 191, 18.07.2023
https://doi.org/10.7596/jebm.30062023.006

Öz

Bu çalışmada 1998 ve 2022 yılları arasında YÖK ulusal tez merkezinde kayıtlı “Öğrenen organizasyon” konulu 40 yüksek lisans ve 2 doktora tezinin belirli kriterler açısından bibliyometri yöntemi ile incelenmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda ele alınan 42 tez “lisansüstü düzeyleri”, “yayınlandıkları yıllar”, “yazıldıkları üniversiteler”, “enstitülere göre dağılımları”, “anabilim dalları”, “danışmanların akademik unvanları”, “yazım dilleri”, “tezlerin sayfa sayıları”, “anahtar kelime bulutu dağılımı ve anahtar kelime sayıları”, “görgül bir araştırma içerip içermedikleri”, “alan araştırması içeren tezlerin yöntem ve içerik analizleri” ile kaynakça sayı aralıkları bakımından bibliyometri yöntemi ile incelenerek odaklandıkları konular ortaya çıkarılmış ve yorumlanmıştır. Bu çalışmaların 26 farklı üniversitede 4 farklı enstitü de ve 11 farklı anabilim dalında gerçekleştiği ve en çok çalışmanın 6 tez ile 2014 yılında Selçuk üniversitesinde yapıldığı tespit edilmiştir. Bu çalışmanın öğrenen organizasyon kavramı konulu ilk bibliyometrik çalışma olması ve gelecek çalışmalara temel sağlayacak olması açısından öneminin büyük olduğu düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Akin, F. D. (1998). Öğrenen organizasyon ilkelerinin kurum kültürü ile ilişkisi ve uygulamaya ait örnek bir olay. (Yüksek lisans), İstanbul üniversitesi, İstanbul.
  • Al, U., & Coştur, R. (2007). Türk Psikoloji Dergisi’nin bibliyometrik profili. Türk kütüphaneciliği, 21(2), 142-163.
  • Al, U., & Soydal, İ. (2012). Dergi kendine atıfının etkisi: Energy Education Science and Technology örneği. Türk kütüphaneciliği, 26(4), 699-714.
  • Al, U., & Tonta, Y. (2004). Atıf analizi: Hacettepe Üniversitesi Kütüphanecilik Bölümü tezlerinde atıf yapılan kaynaklar.
  • Austin, M.J.& Hopkins K.M. (2004). “Defining The Learning Organization”, Supervision as Collabration in the Human Services, (Editors: Michael J. Austin&Karen M. Hopkins), California: Sage Paplications, 11-18.
  • Benckendorff, P. (2009). Themes and trends in Australian and New Zealand tourism research: A social network analysis of citations in two leading journals (1994–2007). Journal of Hospitality and Tourism Management, 16(1), 1-15.
  • Celep, C. (2001). “Öğrenen Önder Olarak Okul Yöneticisi”, Eğitim Araştırmaları, Mart, Sayı:3-4, 15-20.
  • Çalışkan, A. U. (2005). Okulöncesi eğitim kurumlarında görev yapan yönetici, yönetici yardımcıları ve öğretmenlerin öğrenen organizasyona ilişkin algıları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • ÇAM, Salim, Öğrenen Organizasyon ve Rekabet Üstünlüğü, Papatya Yayıncılık, İstanbul, 2002.
  • Dallı, E. (1998). Öğrenen Organizasyonların Özellikleri ve Uygulamaya İlişkin İki Örnek Olay. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Doğantemur, A. (2017). THE IMPORTANCE OF IT ON ORGANIZATIONAL LEARNING. (Master degree), BAHÇEŞEHİR UNIVERSITY, İstanbul.
  • Duygun, A. (2001). Building a learning organization by using systems thinking and system dynamics. (Master degree), Yeditepe University, İstanbul.
  • Ensari, H. (1998). Öğrenen organizasyon olarak okul. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(10), 97-111.
  • Garvin, D.A. (1999). “Öğrenen Bir Örgüt Yaratmak”. Bilgi Yönetimi. Çev.: Gündüz Bulut, MESS Yayını, No:293, İstanbul, 50-81.
  • Hall, C. M. (2011). Publish and perish? Bibliometric analysis, journal ranking and the assessment of research quality in tourism. Tourism Management, 32(1), 16-27.
  • Koç, S. (2008). Öğrenen organizasyon anlayışının performans değerleme sistemine etkisi. (Yüksek lisans), Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Üniversitesi.
  • Pritchard, A. (1969). Statistical bibliography or bibliometrics. Journal of Documentation, 25, 348.
  • Rosen, R.H. (1998). İnsan Yönetimi, Çev: Gündüz Bulut, İstanbul:MESS Yayını No:260.
  • Senge, P. (1998). Beşinci Disiplin, (6. Baskı), Çev.: Ayşegül İldeniz-Ahmet Doğukan, İstanbul: Yapı Kredi Yayını.
  • Senge, P. M. (2022). The Fifth Discipline: The Art and Practice of the Learning Organization (A. İ.-A. D.-B. Pala, Trans.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Tuncay, S. S., & Yağız, F. N. S. (2020). Türkiye’deki “Bilgi Uçurma (Whistleblowing)” makalelerinin bibliyometrik profili. Business & Management Studies: An International Journal, 8(4), 266-295.
  • Ünal, A. (2006). İlköğretim Denetçilerinin Öğrenen Organizasyon Açısından Değerlendirilmesi. Yayımlanmış Doktora Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Weber, R. P. (1990). Basic content analysis (Vol. 49): Sage.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zehra Tan 0000-0003-1554-6500

Ramazan Eracar 0000-0002-7765-8009

Ferdi Çavaç

Erken Görünüm Tarihi 18 Temmuz 2023
Yayımlanma Tarihi 18 Temmuz 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Tan, Z., Eracar, R., & Çavaç, F. (2023). Türkiye’deki “Öğrenen Organizasyon (Learning Organization)” Tezlerinin Bibliyometrik Profili. Ekonomi İşletme Ve Yönetim Dergisi, 7(1), 168-191. https://doi.org/10.7596/jebm.30062023.006