Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Muhasebe Dersi Alan Öğrencilerin Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesi

Yıl 2024, , 33 - 59, 30.06.2024
https://doi.org/10.7596/jebm.30062024.002

Öz

Günümüzde ulusal ve uluslararası ekonomik alanda finansal bilgiye sahip olmak bir ihtiyaçtan öte zorunluluk haline gelmiştir. Bu zorunluluktan hareketle çalışmada; Karabük Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulunda muhasebe dersi alan öğrencilerin finansal okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada, tarama modellerinden biri olan betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında kolayda örnekleme yöntemi tercih edilmiştir. %95 güven aralığına göre 392 kişilik olan evrenden toplam 262 öğrenciye anket uygulanmıştır. Çalışmada öğrencilerin finansal okuryazarlık başarı puanları genel olarak olumlu bulunmuştur. Ayrıca öğrencilerin demografik özellikleri açısından finansal okuryazarlık düzeyleri arasında farklılıklar olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Aba-Şenbayram, E. (2019). Finansal okuryazarlık: Harran Üniversitesi Suruç Meslek Yüksekokulu öğrencilerine yönelik bir araştırma. Econharran, 3 (3), 1-21.
  • Ak-Bingül, B., Türk, A. ve Ak, R. (2020). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlığı: “Kırklareli Üniversitesi örneği”. Tarih Okulu Dergisi, 13 (44), 613-630.
  • Altan, F. ve Biçer, E. B. (2016). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık ile ilgili tutum ve davranışlarının değerlendirilmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20 (4), 1501-1517.
  • Barış, S. (2016). Finansal okuryazarlık ve bütçeleme davranışı: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. TESAM Akademi Dergisi, 3 (2), 13-38.
  • Başarır, Ç., & Sarıhan, A. Y. (2017). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlıklarının belirlenmesi: Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi örneği. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 15 (1), 143-162.
  • Bay, C., Catasus, B. ve Johed, G. (2014). Situating financial literacy. Critical Perspectives on Accounting, No. 25, December, pp. 36-45.
  • Beal, D. J. ve Delpachitra, S. B. (2003). Financial literacy among australian university students. Economic Papers: A Journal of Applied Economics and Policy, 22 (1), 65-78.
  • Chen, H. ve Volpe, R. P. (2002). Gender differences in personal financial literacy among college students. Financial Services Review, 11, 289-307.
  • Danışman, E., Sezer, D. ve Gümüş, U. T. (2016). finansal okuryazarlık düzeyinin belirlenmesi: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Kara Harp Okulu Bilim Dergisi, 26 (2), 1-37.
  • Demirkan, T. (2019). Kırıkkale Üniversitesi öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeylerini belirlemeye yönelik araştırma (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Dilek, S., Küçük, O. ve Eleren, A. (2016). Kastamonu Üniversitesi öğrencilerinin ekonomi okuryazarlığı. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5 (7).
  • Er, B. ve Taylan, A. E. (2017). Lise öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (14).
  • Er, B., Şahin, Y. E., & Mutlu, M. (2017). Finansal Eylem ve Finansal Okuryazarlık: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar (630), 75-88.
  • Ergün, B., Şahin, A. ve Ergin, E. (2015). Finansal okuryazarlık: işletme bölümü öğrencileri üzerine bir çalışma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 34 (7), 847-864.
  • Karadeniz, E., Koşan, L., Gecgin, E., & Beyazgül, M. (2019). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeylerinin analizi: Kafkas Üniversitesi Sarıkamış Kampüsünde bir araştırma. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17 (2), 325-346.
  • Karakaya, İ. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. A. Tanrıöğen (Edt.), Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kaya, M., ve Güneş, H. (2019). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeylerinin analizi: bankacılık ve finans bölümü öğrencileri üzerine bir uygulama. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11 (28), 295-305.
  • Kılıç, Y., Ata, H. A. ve Seyrek, İ. H. (2015). Finansal okuryazarlık: Üniversite öğrencilerine yönelik bir araştırma. Muhasebe Finansman Dergisi, 66 (4), 129-150.
  • Kılıç, Y., Ata, H. A., ve Seyrek, G. H. (2015). Finansal okuryazarlık: Üniversite öğrencilerine yönelik bir araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (66), 129-150.
  • Kocabıyık, T., ve Teker, T. (2018). Finansal okuryazarlık: Süleyman Demirel Üniversitesi öğrencileri üzerine bir araştırma. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2 (2), 117-144.
  • Langley, P. (2008). The everyday life of global finance: Saving and borrowing in angloamerica. OUP Oxford. Nano, D. ve Cani, S. (2013). The differences in students’ financial literacy based on financial education. Academicus International Scientific Journal, 8 (1), 149-160.
  • Özdemir, A., Temizel, F., Sönmez, H., & Er, F. (2015). Fınancial literacy of university students: A case study for Anadolu University, Turkey. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 11 (24), 97-110.
  • Parlak, N. (2020). Finansal okuryazarlık düzeyi: Meslek Yüksekokulu öğrencileri üzerine bir araştırma. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, (104), 332-352.
  • Parlak, Ö. (2020). Finansal okuryazarlık düzeyi: Meslek Yüksekokulu öğrencileri üzerine bir araştırma. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, (104), 332-352.
  • Remund, L. D. (2010). Financial literacy explicated: The case for a clearer definition in an ıncreasingly complex economy. Journal of Consumer Affairs, Vol. 44.
  • Sabri, M. F. ve MacDonald, M. (2010). Savings behavior and financial problems among college students: The role of financial literacy in Malaysia. Cross-Cultural Communication, 6 (3), 103-110.
  • Sezal, L. (2021). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeyleri üzerine bir inceleme: Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu örneği. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18 (3), 2114-2137.
  • Sezal, L. (2021). Üniversite öğrencilerinin finansal okuyazarlık düzeyleri üzerine bir inceleme: Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu örneği. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18 (3), 2114-2137.
  • Sönmez, Y., & Kılıç, E. (2020). Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma: Kastamonu Üniversitesi Örneği. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 10(2), 479-497.
  • Sönmez, Y., ve Kılıç, E. (2020). Finansal okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma: Kastamonu Üniversitesi örneği. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (2), 479-497.
  • Sünbül, V., & Buğan, M. F. (2021). Girişimcilerin finansal okuryazarlık düzeylerinin işletme performansları üzerindeki etkisi. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 17 (1), 181-205.
  • Şahin. M. ve Barış. S. (2017). Finansal okuryazarlık ve tasarruf davranışları: kamu çalışanları üzerine bir inceleme. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7 (2), 77-103.
  • Şamiloğlu, F., Kahraman, Y., E. ve Bağcı, H. (2016). Finansal okuryazarlık araştırması: Erciyes Üniversitesi öğrencileri üzerinde bir uygulama. 3. Uluslararası Muhasebe ve Finans Araştırmaları Kongresi (ICAFR 16), Özel Sayısı, ss. 308-318.
  • Tetik, N. (2019). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeylerinin incelenmesi: İnönü Üniversitesi örneği. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8 (3), 2755-2774.
  • Tuna, G., ve Ulu, M. O. (2016). üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeylerini etkileyen faktörlerin belirlenmesi: İşletme bölümü öğrencileri üzerine bir araştırma. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, (ICAFR 16 Özel Sayısı), 128-141.
  • Wagland, S. P., & Taylor, S. (2009). When ıt comes to financial literacy, ıs gender really an ıssue?. Australasian Accounting, Business And Finance Journal, 3 (1), 13-25.
  • Yıldız-Contuk, F. (2018). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık durumunu etkileyen faktörler üzerine bir araştırma: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi örneği. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (77), 115-136.
  • Yılmaz, Y., & Tunce, M. (2017). Finansal okuryazarlık düzeyinin belirlenmesi: Dicle Üniversitesi İİBF öğrencilerine yönelik bir araştırma. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7 (14), 301-312.
  • Yücel, S., & Çiftçi, N. (2018). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeylerinin bazı demografik değişkenler açısından incelenmesi. İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (1), 143-161.
  • Yürük, M. F. (2023). Finansal okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma: Dicle Üniversitesi örneği. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (33), 426-452.

Determining the Financial Literacy Levels of Students Taking Accounting Courses

Yıl 2024, , 33 - 59, 30.06.2024
https://doi.org/10.7596/jebm.30062024.002

Öz

Nowadays, having financial knowledge in the national and international economic arena has become an obligation rather than a need. Based on this necessity, in the study; It was aimed to determine the financial literacy levels of students taking accounting courses at Karabük University Vocational School of Health Services. In the research, descriptive scanning model, one of the scanning models, was used. Convenience sampling method was preferred in collecting research data. According to the 95% confidence interval, a survey was administered to a total of 262 students from a population of 392 people. In the study, students' financial literacy success scores were generally found to be positive. Additionally, it was determined that there were differences between students' financial literacy levels in terms of their demographic characteristics.

Kaynakça

  • Aba-Şenbayram, E. (2019). Finansal okuryazarlık: Harran Üniversitesi Suruç Meslek Yüksekokulu öğrencilerine yönelik bir araştırma. Econharran, 3 (3), 1-21.
  • Ak-Bingül, B., Türk, A. ve Ak, R. (2020). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlığı: “Kırklareli Üniversitesi örneği”. Tarih Okulu Dergisi, 13 (44), 613-630.
  • Altan, F. ve Biçer, E. B. (2016). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık ile ilgili tutum ve davranışlarının değerlendirilmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20 (4), 1501-1517.
  • Barış, S. (2016). Finansal okuryazarlık ve bütçeleme davranışı: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. TESAM Akademi Dergisi, 3 (2), 13-38.
  • Başarır, Ç., & Sarıhan, A. Y. (2017). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlıklarının belirlenmesi: Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi örneği. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 15 (1), 143-162.
  • Bay, C., Catasus, B. ve Johed, G. (2014). Situating financial literacy. Critical Perspectives on Accounting, No. 25, December, pp. 36-45.
  • Beal, D. J. ve Delpachitra, S. B. (2003). Financial literacy among australian university students. Economic Papers: A Journal of Applied Economics and Policy, 22 (1), 65-78.
  • Chen, H. ve Volpe, R. P. (2002). Gender differences in personal financial literacy among college students. Financial Services Review, 11, 289-307.
  • Danışman, E., Sezer, D. ve Gümüş, U. T. (2016). finansal okuryazarlık düzeyinin belirlenmesi: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Kara Harp Okulu Bilim Dergisi, 26 (2), 1-37.
  • Demirkan, T. (2019). Kırıkkale Üniversitesi öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeylerini belirlemeye yönelik araştırma (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Dilek, S., Küçük, O. ve Eleren, A. (2016). Kastamonu Üniversitesi öğrencilerinin ekonomi okuryazarlığı. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5 (7).
  • Er, B. ve Taylan, A. E. (2017). Lise öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma. Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (14).
  • Er, B., Şahin, Y. E., & Mutlu, M. (2017). Finansal Eylem ve Finansal Okuryazarlık: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma. Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar (630), 75-88.
  • Ergün, B., Şahin, A. ve Ergin, E. (2015). Finansal okuryazarlık: işletme bölümü öğrencileri üzerine bir çalışma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 34 (7), 847-864.
  • Karadeniz, E., Koşan, L., Gecgin, E., & Beyazgül, M. (2019). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeylerinin analizi: Kafkas Üniversitesi Sarıkamış Kampüsünde bir araştırma. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17 (2), 325-346.
  • Karakaya, İ. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. A. Tanrıöğen (Edt.), Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kaya, M., ve Güneş, H. (2019). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeylerinin analizi: bankacılık ve finans bölümü öğrencileri üzerine bir uygulama. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11 (28), 295-305.
  • Kılıç, Y., Ata, H. A. ve Seyrek, İ. H. (2015). Finansal okuryazarlık: Üniversite öğrencilerine yönelik bir araştırma. Muhasebe Finansman Dergisi, 66 (4), 129-150.
  • Kılıç, Y., Ata, H. A., ve Seyrek, G. H. (2015). Finansal okuryazarlık: Üniversite öğrencilerine yönelik bir araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (66), 129-150.
  • Kocabıyık, T., ve Teker, T. (2018). Finansal okuryazarlık: Süleyman Demirel Üniversitesi öğrencileri üzerine bir araştırma. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2 (2), 117-144.
  • Langley, P. (2008). The everyday life of global finance: Saving and borrowing in angloamerica. OUP Oxford. Nano, D. ve Cani, S. (2013). The differences in students’ financial literacy based on financial education. Academicus International Scientific Journal, 8 (1), 149-160.
  • Özdemir, A., Temizel, F., Sönmez, H., & Er, F. (2015). Fınancial literacy of university students: A case study for Anadolu University, Turkey. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 11 (24), 97-110.
  • Parlak, N. (2020). Finansal okuryazarlık düzeyi: Meslek Yüksekokulu öğrencileri üzerine bir araştırma. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, (104), 332-352.
  • Parlak, Ö. (2020). Finansal okuryazarlık düzeyi: Meslek Yüksekokulu öğrencileri üzerine bir araştırma. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, (104), 332-352.
  • Remund, L. D. (2010). Financial literacy explicated: The case for a clearer definition in an ıncreasingly complex economy. Journal of Consumer Affairs, Vol. 44.
  • Sabri, M. F. ve MacDonald, M. (2010). Savings behavior and financial problems among college students: The role of financial literacy in Malaysia. Cross-Cultural Communication, 6 (3), 103-110.
  • Sezal, L. (2021). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeyleri üzerine bir inceleme: Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu örneği. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18 (3), 2114-2137.
  • Sezal, L. (2021). Üniversite öğrencilerinin finansal okuyazarlık düzeyleri üzerine bir inceleme: Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu örneği. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18 (3), 2114-2137.
  • Sönmez, Y., & Kılıç, E. (2020). Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma: Kastamonu Üniversitesi Örneği. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 10(2), 479-497.
  • Sönmez, Y., ve Kılıç, E. (2020). Finansal okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma: Kastamonu Üniversitesi örneği. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (2), 479-497.
  • Sünbül, V., & Buğan, M. F. (2021). Girişimcilerin finansal okuryazarlık düzeylerinin işletme performansları üzerindeki etkisi. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 17 (1), 181-205.
  • Şahin. M. ve Barış. S. (2017). Finansal okuryazarlık ve tasarruf davranışları: kamu çalışanları üzerine bir inceleme. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7 (2), 77-103.
  • Şamiloğlu, F., Kahraman, Y., E. ve Bağcı, H. (2016). Finansal okuryazarlık araştırması: Erciyes Üniversitesi öğrencileri üzerinde bir uygulama. 3. Uluslararası Muhasebe ve Finans Araştırmaları Kongresi (ICAFR 16), Özel Sayısı, ss. 308-318.
  • Tetik, N. (2019). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeylerinin incelenmesi: İnönü Üniversitesi örneği. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8 (3), 2755-2774.
  • Tuna, G., ve Ulu, M. O. (2016). üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeylerini etkileyen faktörlerin belirlenmesi: İşletme bölümü öğrencileri üzerine bir araştırma. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, (ICAFR 16 Özel Sayısı), 128-141.
  • Wagland, S. P., & Taylor, S. (2009). When ıt comes to financial literacy, ıs gender really an ıssue?. Australasian Accounting, Business And Finance Journal, 3 (1), 13-25.
  • Yıldız-Contuk, F. (2018). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık durumunu etkileyen faktörler üzerine bir araştırma: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi örneği. Muhasebe ve Finansman Dergisi, (77), 115-136.
  • Yılmaz, Y., & Tunce, M. (2017). Finansal okuryazarlık düzeyinin belirlenmesi: Dicle Üniversitesi İİBF öğrencilerine yönelik bir araştırma. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7 (14), 301-312.
  • Yücel, S., & Çiftçi, N. (2018). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeylerinin bazı demografik değişkenler açısından incelenmesi. İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (1), 143-161.
  • Yürük, M. F. (2023). Finansal okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesine yönelik bir araştırma: Dicle Üniversitesi örneği. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (33), 426-452.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Finans
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bekir Korkmaz

Erken Görünüm Tarihi 30 Haziran 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 6 Mart 2024
Kabul Tarihi 10 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Korkmaz, B. (2024). Muhasebe Dersi Alan Öğrencilerin Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesi. Ekonomi İşletme Ve Yönetim Dergisi, 8(1), 33-59. https://doi.org/10.7596/jebm.30062024.002