Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 1, 110 - 136, 30.06.2020

Öz

Kaynakça

  • Akhtar, P., Khan, Z., Tarbac, S., Jayawickrama, U. (2018). The Internet of Things, Dynamic Data and İnformation Processing Capabilities, and Operational Agility. Technological Forecasting & Social Change. 136, 307-316. Erişim Adresi: https://doi.org/10.1016/j.techfore.2017.04.023
  • Akkaya, B., Tabak, A. (2018). Örgütsel Çeviklik Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. İş ve İnsan Dergisi. 5(2), 185-206. DOI: 10.18394/iid.439184
  • Alavi, M., Leidner, D. E. (2001). Knowledge Management And Knowledge Management Systems: Conceptual Foundations And Research No.s, MIS Quarterly. 25(1), 107-136. DOI: 10.2307/3250961
  • Altındiş, S. (2010). Bilgi Yönetimi Uygulamalarının Hasta Güvenliğine Katkısı: Kavramsal Bir Çerçeve. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 15(3). 325-352. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/sduiibfd/issue/20826/223005
  • Atak, M. (2011). Örgütsel Bilginin Yönetimi ve Öğrenen Organizasyon Yazınındaki Yeri. İş, Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi. 13(2), 157-175. DOI: 10.4026/1303-2860.2011.0178.x
  • Atılgan, D. (2009). Bilgi Yönetimi Kavramı ve Gelişimi. Türk Kütüphaneciliği Dergisi. 23(1). 201-212. Erişim Adresi: http://www.tk.org.tr/index.php/TK/article/view/467
  • Avcı, U., Avcı, M. (2004), Örgütlerde Bilginin Önemi ve Bilgi Yönetimi Süreci, Mevzuat Dergisi. 23(1), 469-474. Erişim Adresi: http://www.mevzuatdergisi.com/2004/02a/01.htm
  • Bailey, C., Clarke, M. (2000). How do Managers Use Knowledge About Knowledge Management, Journal of Knowledge Management. 4(3), 235-243. Erişim Adresi: https://doi.org/10.1108/13673270010350039
  • Baki, B. (2003). 21. yüzyılın üretim paradigması: çevik üretim. İktisadi İdari Bilimler Dergisi. 17(1–2). 291–305. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/atauniiibd/issue/2685/35262
  • Barutçugil, İ. (2002), Bilgi Yönetimi, Kariyer Yayıncılık, İstanbul.
  • Barve, A. (2010). Impact of Supply Chains Agility on Customer Satisfaction. International Conference on E-business, Management and Economics IPEDR. 3, p. 325-329. Erişim Adresi: http://www.ipedr.com/vol3/66-M10064.pdf
  • Bowyer, J., Murpy, A., Bortini, P., Garcia, G. R. (2000). Organisational Management T Kit. s. 1-34. Erişim Adresi: https://pjp-eu.coe.int/en/web/youth-partnership/t-kit-1-organisational-management
  • Bhatt, G. D. (2001). Knowledge Management in Organizations: Examing The Interaction Bettween Technologies. Techniques, and People, Journal of Knowledge Management. 5(1), 68-75. Erişim Adresi: https://doi.org/10.1108/13673270110384419
  • Chen, X. (2012). Impact Of Business Intelligence And it Infrastructure Flexibility On Competitive Advantage: An Organizational Agility Perspective. Degree of Doctor Thesis. Erişim Adresi: https://pdfs.semanticscholar.org/a518/6d790d36f753d8136607d0779c1e4e9c0cfe.pdf
  • Çakar, N. D., Yıldız, S., Dur, S. (2010). Bilgi Yönetimi ve Örgütsel Etkinlik İlişkisi: Örgüt Kültürü ve Örgüt Yapısının Temel Etkileri. Ege Akademik Bakış Dergisi. 10(1), 71-93. DOI: 10.21121/eab.2010119649
  • Çapar, B. (2005). Bilgi: Yönetimi, Üretimi ve Pazarlaması. Erişim Adresi: http://kaynak.unak.org.tr/bildiri/unak05/u05-8.pdf
  • Detlor, B. (2010). Information Management, International Journal of Information Management. 30(2), 103-108. Erişim Adresi: https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2009.12.001
  • Du, R., Ai, S., & Ren, Y. (2007). Relationship between knowledge sharing and performance: A survey in Xi’an, China. Expert systems with Applications, 32(1), 38-46. Erişim Adresi: https://doi.org/10.1016/j.eswa.2005.11.001
  • Eren, E., Akpınar, S. (2004). Yapısal Sermayenin İşletme Performansı Üzerindeki Etkilerinin Araştırılması. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 22(6), 9-17. Erişim Adresi: https://doi.org/10.14783/maruoneri.678473
  • Gold, H.A., Malhotra, A., Segars, A. H. (2001). Knowledge Management: An Organizational Capabilities Perspective. Journal of Management Information Systems. 18(1), 185-214. Erişim Adresi: https://doi.org/10.1080/07421222.2001.11045669
  • Göksel, A. B., Baytekin, E. P. (2008). Bilgi Toplumunda İşletmeler Açısından Önemli Bir Zenginlik: Entelektüel Sermaye ‐Halkla İlişkiler Perspektifinden Bir Değerlendirme-. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi. 31, s. 81-88. Erişim Adresi: https://arastirmax.com/en/publication/istanbul-universitesi-iletisim-fakultesi-dergisi/32/1/bilgi-toplumunda- isletmeler-acisindan-onemli-bir-zenginlik-entelektuel-sermaye-halkla-iliskiler-perspektifinden
  • Gülseçen, S. (2014). Bir Değer Olarak Bilgi ve Bilginin Yönetimi. Türk Kütüphaneciliği. 28(1), 62-68. Erişim Adresi: http://www.tk.org.tr/index.php/TK/article/view/2396
  • İşcan, F. Ö., Karabey, N. C. (2006). Bilgi Teknolojilerinin Benimsenmesi ile Örgütsel Atiklik Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 26, 1-17. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/erciyesiibd/issue/5883/77832
  • Karahan, A., Yılmaz, H. (2010). Öğrenen Örgüt ve Bilgi Yönetimi İlişkisi: Afyonkarahisar İlinde Bulunan Hastane Yöneticileri Üzerine Bir Araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 5(1), 147‐174. Erişim Adresi: http://kutuphane.dogus.edu.tr/mvt/pdf.php?pdf=0009342
  • Kasap, C., Peker, D. (2009). Çevik Üretim: Otomotiv Ana Sanayinde Faaliyet Gösteren Bir İşletmenin Çevikliğinin Ortaya Konmasına Yönelik Bir Araştırma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 8(27), 57-78. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/esosder/issue/6141/82402
  • Kim, J.‐Y., Moon, J., Han, D. & Tikoo, S. (2004). Perceptions of justice and employee willingness to engage in customer‐oriented behavior. Journal of Services Marketing. 18(4), 267-275. DOI: 10.1108/08876040410542263
  • Navarro, C. G. J., Acosta, S. P., Wensley, K. P. A. (2016). Structured Knowledge Processes and Firm Performance: The Role of Organizational Agility. Journal of Business Research. 69(5). 1544-1549. Erişim Adresi: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2015.10.014
  • Öğüt, A. (2012). Bilgi Çağında Yönetim. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Özdemirci, A., Aydın, C. (2008). Kurumsal Bilgi Kaynakları ve Bilgi Yönetimi, Türk Kütüphaneciliği. 22(1), 59-81. Erişim Adresi: http://www.tk.org.tr/index.php/TK/article/view/58
  • Sharma, S. K., Wickramasinghe, N., Gupta, J. N. D. (2005). Creating Knowledge-Based Healthcare Organizations. Hershey, PA: Idea Group Publishing,
  • Tallon, P. P., Pinsonneault, A. (2011). Competıng Perspectives on The Link Betweenstrategic Information Technology Alignmentand Organızational Agility: Insights From Amediation Model. MIS Quarterly. 35, 463-486. Doi: 10.2307/23044052
  • Toraman, C., Abdioğlu, H., İşgüden, B. (2009). İşletmelerde İnovasyon Sürecinde Entelektüel Sermaye ve Yönetim Muhasebesi Kapsamında Değerlendirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF Dergisi. 11(1), 91-120. Erişim Adresi: https://acikerisim.aku.edu.tr/xmlui/handle/AKU/1312#sthash.BbtExsGF.dpbs
  • Ustasüleyman, T. (2008). Çevikliğin İşletme Performansına Etkisine Yönelik Yapısal Bir Model Önerisi. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10 (2), 161-178. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/gaziuiibfd/issue/28328/301044
  • Yıldız, S. (2010). Entelektüel Sermaye Teori ve Araştırma. İstanbul: Türkmen Kitapevi.
  • Yılmaz, B., Şahin, İ. E., Güler, E. (2005). Bilgi Çağında Entelektüel Sermaye Anlayışının Muhasebe Bilgi Sistemi Açısından Değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi. 8(1-2), s. 91-100. Erişim Adresi: http://sbmyod.selcuk.edu.tr/sumbtd/article/view/123
  • Yılmaz, Y. (2006). Entelektüel Sermaye Yönetiminde Yeni Bir Sistem: Bilgi Bilançosu. Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi. 21(1), 511-526. Erişim Adresi: http://hdl.handle.net/11424/1738

Yapısal Bilgi Süreçleri, Yapısal Sermaye ve Örgütsel Çeviklik Arasındaki Etkileşim

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 1, 110 - 136, 30.06.2020

Öz

Yapısal bilgi süreçleri, özellikle son yıllarda bilgi yönetimi konusunda öneminin artması ile sermaye odaklı üretimden tamamen bilgi odaklı üretime geçilmesinde etkili olmuştur. Dolayısıyla rekabet avantajı kazanmada, bilgi sermayesi bileşenlerinden olan yapısal sermaye ve buna bağlı olarak örgütsel çeviklik ile yapısal bilgi süreçlerinin kendi aralarındaki etkileşimin araştırılması gerekliliği ortaya çıkmıştır.
Çalışmada, yapısal bilgi süreçlerinin hem yapısal sermaye hem de örgütsel çeviklik ile olan ilişkisi yanı sıra yapısal sermaye ile örgütsel çeviklik arasındaki ilişki araştırılmıştır. Aynı zaman da yapısal bilgi süreçlerinin hem yapısal sermaye hem de örgütsel çeviklik üzerindeki etkisi ile yapısal sermayenin örgütsel çeviklik üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Araştırmada; korelasyon analizi sonucunda yapısal bilgi süreçleri ile yapısal sermaye ve örgütsel çeviklik arasında pozitif ve anlamlı ilişki, aynı şekilde yapısal sermaye ile örgütsel çeviklik arasında da pozitif ve anlamlı ilişki sonucu elde edilirken, regresyon analizi neticesinde, yapısal bilgi süreçlerinin hem yapısal sermaye hem de örgütsel çeviklik üzerinde pozitif ve anlamlı etkisi olduğu, yapısal sermayenin de örgütsel çeviklik üzerinde pozitif ve anlamlı etkisinin olduğu sonuçları elde edilmiştir.

Kaynakça

  • Akhtar, P., Khan, Z., Tarbac, S., Jayawickrama, U. (2018). The Internet of Things, Dynamic Data and İnformation Processing Capabilities, and Operational Agility. Technological Forecasting & Social Change. 136, 307-316. Erişim Adresi: https://doi.org/10.1016/j.techfore.2017.04.023
  • Akkaya, B., Tabak, A. (2018). Örgütsel Çeviklik Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. İş ve İnsan Dergisi. 5(2), 185-206. DOI: 10.18394/iid.439184
  • Alavi, M., Leidner, D. E. (2001). Knowledge Management And Knowledge Management Systems: Conceptual Foundations And Research No.s, MIS Quarterly. 25(1), 107-136. DOI: 10.2307/3250961
  • Altındiş, S. (2010). Bilgi Yönetimi Uygulamalarının Hasta Güvenliğine Katkısı: Kavramsal Bir Çerçeve. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 15(3). 325-352. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/en/pub/sduiibfd/issue/20826/223005
  • Atak, M. (2011). Örgütsel Bilginin Yönetimi ve Öğrenen Organizasyon Yazınındaki Yeri. İş, Güç Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi. 13(2), 157-175. DOI: 10.4026/1303-2860.2011.0178.x
  • Atılgan, D. (2009). Bilgi Yönetimi Kavramı ve Gelişimi. Türk Kütüphaneciliği Dergisi. 23(1). 201-212. Erişim Adresi: http://www.tk.org.tr/index.php/TK/article/view/467
  • Avcı, U., Avcı, M. (2004), Örgütlerde Bilginin Önemi ve Bilgi Yönetimi Süreci, Mevzuat Dergisi. 23(1), 469-474. Erişim Adresi: http://www.mevzuatdergisi.com/2004/02a/01.htm
  • Bailey, C., Clarke, M. (2000). How do Managers Use Knowledge About Knowledge Management, Journal of Knowledge Management. 4(3), 235-243. Erişim Adresi: https://doi.org/10.1108/13673270010350039
  • Baki, B. (2003). 21. yüzyılın üretim paradigması: çevik üretim. İktisadi İdari Bilimler Dergisi. 17(1–2). 291–305. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/atauniiibd/issue/2685/35262
  • Barutçugil, İ. (2002), Bilgi Yönetimi, Kariyer Yayıncılık, İstanbul.
  • Barve, A. (2010). Impact of Supply Chains Agility on Customer Satisfaction. International Conference on E-business, Management and Economics IPEDR. 3, p. 325-329. Erişim Adresi: http://www.ipedr.com/vol3/66-M10064.pdf
  • Bowyer, J., Murpy, A., Bortini, P., Garcia, G. R. (2000). Organisational Management T Kit. s. 1-34. Erişim Adresi: https://pjp-eu.coe.int/en/web/youth-partnership/t-kit-1-organisational-management
  • Bhatt, G. D. (2001). Knowledge Management in Organizations: Examing The Interaction Bettween Technologies. Techniques, and People, Journal of Knowledge Management. 5(1), 68-75. Erişim Adresi: https://doi.org/10.1108/13673270110384419
  • Chen, X. (2012). Impact Of Business Intelligence And it Infrastructure Flexibility On Competitive Advantage: An Organizational Agility Perspective. Degree of Doctor Thesis. Erişim Adresi: https://pdfs.semanticscholar.org/a518/6d790d36f753d8136607d0779c1e4e9c0cfe.pdf
  • Çakar, N. D., Yıldız, S., Dur, S. (2010). Bilgi Yönetimi ve Örgütsel Etkinlik İlişkisi: Örgüt Kültürü ve Örgüt Yapısının Temel Etkileri. Ege Akademik Bakış Dergisi. 10(1), 71-93. DOI: 10.21121/eab.2010119649
  • Çapar, B. (2005). Bilgi: Yönetimi, Üretimi ve Pazarlaması. Erişim Adresi: http://kaynak.unak.org.tr/bildiri/unak05/u05-8.pdf
  • Detlor, B. (2010). Information Management, International Journal of Information Management. 30(2), 103-108. Erişim Adresi: https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2009.12.001
  • Du, R., Ai, S., & Ren, Y. (2007). Relationship between knowledge sharing and performance: A survey in Xi’an, China. Expert systems with Applications, 32(1), 38-46. Erişim Adresi: https://doi.org/10.1016/j.eswa.2005.11.001
  • Eren, E., Akpınar, S. (2004). Yapısal Sermayenin İşletme Performansı Üzerindeki Etkilerinin Araştırılması. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 22(6), 9-17. Erişim Adresi: https://doi.org/10.14783/maruoneri.678473
  • Gold, H.A., Malhotra, A., Segars, A. H. (2001). Knowledge Management: An Organizational Capabilities Perspective. Journal of Management Information Systems. 18(1), 185-214. Erişim Adresi: https://doi.org/10.1080/07421222.2001.11045669
  • Göksel, A. B., Baytekin, E. P. (2008). Bilgi Toplumunda İşletmeler Açısından Önemli Bir Zenginlik: Entelektüel Sermaye ‐Halkla İlişkiler Perspektifinden Bir Değerlendirme-. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi. 31, s. 81-88. Erişim Adresi: https://arastirmax.com/en/publication/istanbul-universitesi-iletisim-fakultesi-dergisi/32/1/bilgi-toplumunda- isletmeler-acisindan-onemli-bir-zenginlik-entelektuel-sermaye-halkla-iliskiler-perspektifinden
  • Gülseçen, S. (2014). Bir Değer Olarak Bilgi ve Bilginin Yönetimi. Türk Kütüphaneciliği. 28(1), 62-68. Erişim Adresi: http://www.tk.org.tr/index.php/TK/article/view/2396
  • İşcan, F. Ö., Karabey, N. C. (2006). Bilgi Teknolojilerinin Benimsenmesi ile Örgütsel Atiklik Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 26, 1-17. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/erciyesiibd/issue/5883/77832
  • Karahan, A., Yılmaz, H. (2010). Öğrenen Örgüt ve Bilgi Yönetimi İlişkisi: Afyonkarahisar İlinde Bulunan Hastane Yöneticileri Üzerine Bir Araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 5(1), 147‐174. Erişim Adresi: http://kutuphane.dogus.edu.tr/mvt/pdf.php?pdf=0009342
  • Kasap, C., Peker, D. (2009). Çevik Üretim: Otomotiv Ana Sanayinde Faaliyet Gösteren Bir İşletmenin Çevikliğinin Ortaya Konmasına Yönelik Bir Araştırma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 8(27), 57-78. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/esosder/issue/6141/82402
  • Kim, J.‐Y., Moon, J., Han, D. & Tikoo, S. (2004). Perceptions of justice and employee willingness to engage in customer‐oriented behavior. Journal of Services Marketing. 18(4), 267-275. DOI: 10.1108/08876040410542263
  • Navarro, C. G. J., Acosta, S. P., Wensley, K. P. A. (2016). Structured Knowledge Processes and Firm Performance: The Role of Organizational Agility. Journal of Business Research. 69(5). 1544-1549. Erişim Adresi: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2015.10.014
  • Öğüt, A. (2012). Bilgi Çağında Yönetim. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Özdemirci, A., Aydın, C. (2008). Kurumsal Bilgi Kaynakları ve Bilgi Yönetimi, Türk Kütüphaneciliği. 22(1), 59-81. Erişim Adresi: http://www.tk.org.tr/index.php/TK/article/view/58
  • Sharma, S. K., Wickramasinghe, N., Gupta, J. N. D. (2005). Creating Knowledge-Based Healthcare Organizations. Hershey, PA: Idea Group Publishing,
  • Tallon, P. P., Pinsonneault, A. (2011). Competıng Perspectives on The Link Betweenstrategic Information Technology Alignmentand Organızational Agility: Insights From Amediation Model. MIS Quarterly. 35, 463-486. Doi: 10.2307/23044052
  • Toraman, C., Abdioğlu, H., İşgüden, B. (2009). İşletmelerde İnovasyon Sürecinde Entelektüel Sermaye ve Yönetim Muhasebesi Kapsamında Değerlendirilmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF Dergisi. 11(1), 91-120. Erişim Adresi: https://acikerisim.aku.edu.tr/xmlui/handle/AKU/1312#sthash.BbtExsGF.dpbs
  • Ustasüleyman, T. (2008). Çevikliğin İşletme Performansına Etkisine Yönelik Yapısal Bir Model Önerisi. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10 (2), 161-178. Erişim Adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/gaziuiibfd/issue/28328/301044
  • Yıldız, S. (2010). Entelektüel Sermaye Teori ve Araştırma. İstanbul: Türkmen Kitapevi.
  • Yılmaz, B., Şahin, İ. E., Güler, E. (2005). Bilgi Çağında Entelektüel Sermaye Anlayışının Muhasebe Bilgi Sistemi Açısından Değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi. 8(1-2), s. 91-100. Erişim Adresi: http://sbmyod.selcuk.edu.tr/sumbtd/article/view/123
  • Yılmaz, Y. (2006). Entelektüel Sermaye Yönetiminde Yeni Bir Sistem: Bilgi Bilançosu. Marmara Üniversitesi İİBF Dergisi. 21(1), 511-526. Erişim Adresi: http://hdl.handle.net/11424/1738
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Sağır

Ekrem Oraç 0000-0003-3535-1225

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sağır, M., & Oraç, E. (2020). Yapısal Bilgi Süreçleri, Yapısal Sermaye ve Örgütsel Çeviklik Arasındaki Etkileşim. Ekonomi İşletme Ve Yönetim Dergisi, 4(1), 110-136.