BibTex RIS Kaynak Göster

AMERICAN EDUCATION SYSTEM: A COMPARATIVE STUDY

Yıl 2013, Cilt: 1 Sayı: 1, 63 - 93, 01.03.2013

Öz

The purpose of this study was to introduce the Education System of the United States of America (USA) and to compare it with the Turkish Education System. The Education System of the United States of America was held from different factors (e.g., education structure, curriculum and instruction, principal selection, educational supervision, special education ,teacher education, finance for education, international examinations, vs.) and these factors were explained under headlines in the study. After that, the headlines held under the Education System of the United States of America were compared with the Turkish Education System, and then the data collected were evaluated.

Kaynakça

  • A Primer on the U.S. Public Education System (2009). Educational attainment in the United States: 2009. U.S.
  • Census Bureau. Retrieved from http://www.census.gov/hhes/socdemo/education/data/cps/2009/tables.html(15.03.2011).
  • Adams, J. Q. and Strother-Adams, P. (2001). Dealing with diversity. Chicago: Kendall/Hunt.
  • Aksarı, M. (1997). Yabancı ülkelerde öğretmen yetiştirme sistemi. Eğitim ve Yaşam Dergisi, Bahar, 49-56.
  • Aksoy, H. H. (2002). ABD’de eğitim yöneticilerinin istihdamında aranan nitelikler, koşullar ve ücretleri. 16-17
  • Mayıs. 21. yüzyıl eğitim yöneticilerinin yetiştirilmesi sempozyumu, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları. A Nation at Risk: The imperative for educational reform. (1983). Retrieved from http://www.ed.gov/pubs/NatAtRisk/index.html (15.03.2011).
  • Armstrong, T. (2009). Multiple intelligences in the classroom (3rd ed.). Virginia, VA: Association for
  • Supervision and Curriculum Development. Aydın, İ. P. (2002). Amerika birleşik devletlerinde eğitim yöneticilerinin yetiştirilmesi ve yönetici geliştirme akademisi örneği. 16-17 Mayıs. 21. yüzyıl eğitim yöneticilerinin yetiştirilmesi sempozyumu, Ankara: Ankara
  • Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları. Aytaç, T. (2000). Eğitimde yeni paradigmalar: Okul merkezli yönetim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Barışık, S. ve Çetinbaş, H. (2009). Beyin göçünde yükseköğrenim, Ar-Ge faaliyetleri, çokuluslu şirketlerin önemi. Eğitime Bakış, 13, 38-46.
  • Birnhaum, M. (2009, October 02). A look at private schools. The Washington Post, pp. B2.
  • Bolay, S., İsen, M., Türköne, M., Cafoğlu, Z., Erdoğan, İ., Kabasakal, Ö. ve Yasa, A. (1996). Türk eğitim sistemi: Alternatif perspektif. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Boydak, H. A. (2008). Yeni öğretim programlarına temel olan yaklaşımlar. İstanbul: Beyaz Yayınları.
  • Button, H. (1989). History of education and culture in America (2nd ed.). Englewood Cliffs, N.J.: Prentice Hall.
  • Campbell, L. and Campbell, B. (1999). Multiple intelligences and student achievement: Success stories from six schools. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Cinoğlu, M. (2009). What does the PISA 2003 mean for Turkey? Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (1), 43-50.
  • Cremin, L. (1979). American education: The colonial experience, 1607-1783. New York: Harper and Row.
  • Demirel, Ö. (2000). Karşılaştırmalı eğitim. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Dull, J. R. (2003). Diplomacy of the revolution to 1783. A companion to the American revolution. Greene, J. P. and Pole, J. R. (Eds.), Maiden, Mass.: Blackwell Publishing.
  • Erdoğan, İ. (2003). Çağdaş eğitim sistemleri (5. baskı). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Ergün, M. (1985). Karşılaştırmalı eğitim. Malatya: İnönü Üniversitesi Basımevi.
  • Fleischman, H. L., Hopstock, P. J., Pelczar, M. P. and Shelley, B. E. (2010). Highlights from PISA 2009:
  • Performance of U.S. 15-year-old students in reading, mathematics, and science literacy in an international context (NCES 2011-004). Washington, DC: U.S. Government Printing Office.
  • Fogarty, R. and Stoehr, J. (2008). Integrating curricula with multiple intelligences (2nd ed.). California: Corwin Press.
  • Gillies, R. M. (2004). The effects of cooperative learning on junior high school students during small group learning. Learning and Instruction, 14(2), 197-213.
  • Gonzales, P., Williams, T., Jocelyn, L., Roey, S., Kastberg, D. and Brenwald, S. (2008). Highlights from TIMSS : Mathematics and science achievement of U.S. fourth-and eighth-grade students in an international context
  • (NCES 2009-001 revised). Washington, DC: U.S. Government Printing Office.
  • Güçlü, N. ve Bayrakçı, M. (2004). Amerika birleşik devletleri eğitim sistemi ve hiçbir çocuğun eğitimsiz kalmaması reformu. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 51-64.
  • Harmancı, F. M. (2007). Amerika birleşik devletleri eğitim sistemi. Balcı, A. (Ed.), Karşılaştırmalı eğitim sistemleri (2. baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Hoy, W. K. and Forsyth, P. B. (1986). Effective supervision: Theory into practice. New York: Random House.
  • Illinois State Board of Education (2010). Illinois learning standards. Retrieved from http://www.isbe.state.il.us/ils/. (15.03.2011).
  • IMF(2010).http://www.imf.org/external/pubs/ft/weo/2010/01/weodata/weorept.spx?sy=2007&ey=2010&scsm=1&ssd=1&s ort=country&ds=.&br=1&c=111&s=NGDPD%2CNGDPDPC%2CPPPGDP%2CPPPPC%2CLP&grp=0&a=&pr.x=40&pr.y =10. (17.03.2011)
  • Keating, D. and Haynes, V. D. (2007, June 10). Can D.C. schools be fixed? The Washington Post, pp. B1.
  • Kliebard, H. M. (2004). The struggle for the American curriculum (3rd ed.). New York: Routledge Falmer.
  • Kovalik, S. J. and McGeehan, J. R. (1999). Integtared thematic instruction: From brain research to application.
  • Reigeluth, C. M. (Ed.), Instructional-design theories and models. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, Inc. Külekçi, E. ve Bulut, L. (2010). Türkiye ve ABD’deki öğretmen yetiştirme sistemlerinin karşılaştırılması. 11-13
  • November. International conference on new trends in education and their implications, Antalya, Turkey. Lucas, C. L. (1999). Teacher education in America: Reform agenda for the twenty-first century. New York: St. Martin’s Press.
  • Mandell, J. (1999). Edgewood under siege: Vouchers come to a Texas school. American Educator, 23(1), 25-28.
  • McCarthy, M. M. (2000). What is the verdict on school vouchers? Phi Delta Kappan, 81(5), 371-378.
  • MEB. (2009b). Millî eğitim bakanlığı 2010–2014 stratejik planı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Basımevi.
  • MEB. (2009a). Millî eğitim istatistikleri: Örgün eğitim 2008-2009. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Basımevi.
  • MEB. (2007). 64 soruda ortaöğretime geçiş sistemi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Basımevi.
  • Murphy, D. (1999). Vouchers and the accountability dilemmas: An AFT policy brief. American Educator, 23(1), 37.
  • OECD. (2007a). PISA 2006: Science competencies for tomorrow’s world (Vol. 1: Analysis). Paris: OECD.
  • OECD. (2007b). Basic education: Turkey. Paris: OECD.
  • OECD (2005). OECD calls for broader access to post-school education and training. Paris: OECD.
  • Oswald, L. J. (1997). School-based management. Smith, S. C. and Piele, P. K. (Eds.), School leadership:
  • Handbook for excellence (3rd ed.). Oregon: ERIC Clearinghouse on Educational Management. Özdemir, S. M. ve Erkuş, L. (2009). ABD, İngiltere, Avustralya ve Türkiye’de öğretmen yetiştirmede akreditasyon süreci ve uygulamaları. 1-3 Ekim. XVIII. ulusal eğitim bilimleri kurultayı, Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi, İzmir.
  • Paige, R., Esposito, J. A. and Garcia, L. Y. (2003). Educational in the United States: A brief overview.
  • Washington, DC: U.S. Department of Education. Parkerson, D. H. and Parkerson, J. A. (2001). Transitions in American education: A social history of teaching. New York: Routledge.
  • Schletchy, P. C. (2006). Okulu yeniden kurmak. Özden, Y. (Çev.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Sharon, L. N. and Good, T. L. (2000). Education and society, 1900-2000: Selected snapshots of then and now.
  • Good, T. L. (Ed.), American education: Yesterday, today, and tomorrow. Chicago, Illinois: The National Society for the Study of Education. Spring, J. H. (1998). American education. New York: McGraw-Hill.
  • Şahin, S. (2009). Amerika birleşik devletleri eğitim sistemi. Ada, Ş. ve Baysal, N. (Eds.), Eğitim yapıları ve yönetimleri açısından çeşitli ülkelere bir bakış. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Tansel, A. ve Güngör, N. D. (2009). Türkiye’den beyin göçü: Bir anket çalışması üzerine düşünceler. Eğitime Bakış, 13, 30-34. The World Factbook (2011). The United states of America. Retvieved from https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/us.html (19.03.2011).
  • Türkoğlu, A. (1998). Karşılaştırmalı eğitim sistemleri. Adana: Baki Kitabevi.
  • Unger, H. G. (2007). Encyclopedia of American education (3rd ed.). New York: Fact on File, Inc.
  • Urban, W. J. and Wagoner, J. L. (2009). American education: A history (4th ed.). New York: Routledge.
  • USA Education in Brief (2009). Washington, DC: USA Department of State, Bureau of International
  • Information Programs. U.S. Department of Education (2010). Structure of U.S. education. U.S. Network for Education Information:
  • U.S. Department of Education. Ültanır, G. (2000). Karşılaştırmalı eğitim bilimi. Ankara: Eylül Yayınevi.
  • Vaughn, S., Bos, C. S. and Schumm, J. S. (2000). Teaching exceptional, diverse, and at-risk students in the general education classroom. New York: Allyn and Bacon.
  • Vinouskis, M. A. (1987). Family and schooling in colonial and nineteenth-century America. Journal of Family History, 12(1-3), 19-37.
  • Zagier, A. S. (2010, June 6). Rethinking the four-year degree. The Washington Post, pp. A2. www.nces.ed.gov/programs/coe www.nationmaster.com www.ed.gov

AMERİKA BİRLESİK DEVLETLERİ EGİTİM SİSTEMİ: KARSILASTIRMALI BİR ÇALISMA

Yıl 2013, Cilt: 1 Sayı: 1, 63 - 93, 01.03.2013

Öz

Bu çalısmanın amacı, Amerika Birlesik Devletleri (ABD) Egitim Sistemini tanıtmak ve Türk Egitim Sistemi ile karsılastırmaktır. Çalısmada, Amerika Birlesik Devletleri Egitim Sistemi farklı yönlerden (örn., egitim yapısı, egitim programı ve ögretim, yönetici seçme, egitim denetimi, özel egitimi, ögretmen egitimi, egitimin finansmanı, uluslararası sınavlar, vb.) ele alınarak, bu faklı yönler baslıklılar altında açıklanmıstır. Daha sonra, Amerika Birlesik Devletleri Egitim Sistemi içerisinde ele alınan tüm baslıklar Türk Egitim Sistemi ile karsılastırılmıs ve elde edilen bulgular yorumlanmıstır.

Kaynakça

  • A Primer on the U.S. Public Education System (2009). Educational attainment in the United States: 2009. U.S.
  • Census Bureau. Retrieved from http://www.census.gov/hhes/socdemo/education/data/cps/2009/tables.html(15.03.2011).
  • Adams, J. Q. and Strother-Adams, P. (2001). Dealing with diversity. Chicago: Kendall/Hunt.
  • Aksarı, M. (1997). Yabancı ülkelerde öğretmen yetiştirme sistemi. Eğitim ve Yaşam Dergisi, Bahar, 49-56.
  • Aksoy, H. H. (2002). ABD’de eğitim yöneticilerinin istihdamında aranan nitelikler, koşullar ve ücretleri. 16-17
  • Mayıs. 21. yüzyıl eğitim yöneticilerinin yetiştirilmesi sempozyumu, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları. A Nation at Risk: The imperative for educational reform. (1983). Retrieved from http://www.ed.gov/pubs/NatAtRisk/index.html (15.03.2011).
  • Armstrong, T. (2009). Multiple intelligences in the classroom (3rd ed.). Virginia, VA: Association for
  • Supervision and Curriculum Development. Aydın, İ. P. (2002). Amerika birleşik devletlerinde eğitim yöneticilerinin yetiştirilmesi ve yönetici geliştirme akademisi örneği. 16-17 Mayıs. 21. yüzyıl eğitim yöneticilerinin yetiştirilmesi sempozyumu, Ankara: Ankara
  • Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları. Aytaç, T. (2000). Eğitimde yeni paradigmalar: Okul merkezli yönetim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Barışık, S. ve Çetinbaş, H. (2009). Beyin göçünde yükseköğrenim, Ar-Ge faaliyetleri, çokuluslu şirketlerin önemi. Eğitime Bakış, 13, 38-46.
  • Birnhaum, M. (2009, October 02). A look at private schools. The Washington Post, pp. B2.
  • Bolay, S., İsen, M., Türköne, M., Cafoğlu, Z., Erdoğan, İ., Kabasakal, Ö. ve Yasa, A. (1996). Türk eğitim sistemi: Alternatif perspektif. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
  • Boydak, H. A. (2008). Yeni öğretim programlarına temel olan yaklaşımlar. İstanbul: Beyaz Yayınları.
  • Button, H. (1989). History of education and culture in America (2nd ed.). Englewood Cliffs, N.J.: Prentice Hall.
  • Campbell, L. and Campbell, B. (1999). Multiple intelligences and student achievement: Success stories from six schools. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Cinoğlu, M. (2009). What does the PISA 2003 mean for Turkey? Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (1), 43-50.
  • Cremin, L. (1979). American education: The colonial experience, 1607-1783. New York: Harper and Row.
  • Demirel, Ö. (2000). Karşılaştırmalı eğitim. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Dull, J. R. (2003). Diplomacy of the revolution to 1783. A companion to the American revolution. Greene, J. P. and Pole, J. R. (Eds.), Maiden, Mass.: Blackwell Publishing.
  • Erdoğan, İ. (2003). Çağdaş eğitim sistemleri (5. baskı). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Ergün, M. (1985). Karşılaştırmalı eğitim. Malatya: İnönü Üniversitesi Basımevi.
  • Fleischman, H. L., Hopstock, P. J., Pelczar, M. P. and Shelley, B. E. (2010). Highlights from PISA 2009:
  • Performance of U.S. 15-year-old students in reading, mathematics, and science literacy in an international context (NCES 2011-004). Washington, DC: U.S. Government Printing Office.
  • Fogarty, R. and Stoehr, J. (2008). Integrating curricula with multiple intelligences (2nd ed.). California: Corwin Press.
  • Gillies, R. M. (2004). The effects of cooperative learning on junior high school students during small group learning. Learning and Instruction, 14(2), 197-213.
  • Gonzales, P., Williams, T., Jocelyn, L., Roey, S., Kastberg, D. and Brenwald, S. (2008). Highlights from TIMSS : Mathematics and science achievement of U.S. fourth-and eighth-grade students in an international context
  • (NCES 2009-001 revised). Washington, DC: U.S. Government Printing Office.
  • Güçlü, N. ve Bayrakçı, M. (2004). Amerika birleşik devletleri eğitim sistemi ve hiçbir çocuğun eğitimsiz kalmaması reformu. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 51-64.
  • Harmancı, F. M. (2007). Amerika birleşik devletleri eğitim sistemi. Balcı, A. (Ed.), Karşılaştırmalı eğitim sistemleri (2. baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Hoy, W. K. and Forsyth, P. B. (1986). Effective supervision: Theory into practice. New York: Random House.
  • Illinois State Board of Education (2010). Illinois learning standards. Retrieved from http://www.isbe.state.il.us/ils/. (15.03.2011).
  • IMF(2010).http://www.imf.org/external/pubs/ft/weo/2010/01/weodata/weorept.spx?sy=2007&ey=2010&scsm=1&ssd=1&s ort=country&ds=.&br=1&c=111&s=NGDPD%2CNGDPDPC%2CPPPGDP%2CPPPPC%2CLP&grp=0&a=&pr.x=40&pr.y =10. (17.03.2011)
  • Keating, D. and Haynes, V. D. (2007, June 10). Can D.C. schools be fixed? The Washington Post, pp. B1.
  • Kliebard, H. M. (2004). The struggle for the American curriculum (3rd ed.). New York: Routledge Falmer.
  • Kovalik, S. J. and McGeehan, J. R. (1999). Integtared thematic instruction: From brain research to application.
  • Reigeluth, C. M. (Ed.), Instructional-design theories and models. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, Inc. Külekçi, E. ve Bulut, L. (2010). Türkiye ve ABD’deki öğretmen yetiştirme sistemlerinin karşılaştırılması. 11-13
  • November. International conference on new trends in education and their implications, Antalya, Turkey. Lucas, C. L. (1999). Teacher education in America: Reform agenda for the twenty-first century. New York: St. Martin’s Press.
  • Mandell, J. (1999). Edgewood under siege: Vouchers come to a Texas school. American Educator, 23(1), 25-28.
  • McCarthy, M. M. (2000). What is the verdict on school vouchers? Phi Delta Kappan, 81(5), 371-378.
  • MEB. (2009b). Millî eğitim bakanlığı 2010–2014 stratejik planı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Basımevi.
  • MEB. (2009a). Millî eğitim istatistikleri: Örgün eğitim 2008-2009. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Basımevi.
  • MEB. (2007). 64 soruda ortaöğretime geçiş sistemi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Basımevi.
  • Murphy, D. (1999). Vouchers and the accountability dilemmas: An AFT policy brief. American Educator, 23(1), 37.
  • OECD. (2007a). PISA 2006: Science competencies for tomorrow’s world (Vol. 1: Analysis). Paris: OECD.
  • OECD. (2007b). Basic education: Turkey. Paris: OECD.
  • OECD (2005). OECD calls for broader access to post-school education and training. Paris: OECD.
  • Oswald, L. J. (1997). School-based management. Smith, S. C. and Piele, P. K. (Eds.), School leadership:
  • Handbook for excellence (3rd ed.). Oregon: ERIC Clearinghouse on Educational Management. Özdemir, S. M. ve Erkuş, L. (2009). ABD, İngiltere, Avustralya ve Türkiye’de öğretmen yetiştirmede akreditasyon süreci ve uygulamaları. 1-3 Ekim. XVIII. ulusal eğitim bilimleri kurultayı, Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi, İzmir.
  • Paige, R., Esposito, J. A. and Garcia, L. Y. (2003). Educational in the United States: A brief overview.
  • Washington, DC: U.S. Department of Education. Parkerson, D. H. and Parkerson, J. A. (2001). Transitions in American education: A social history of teaching. New York: Routledge.
  • Schletchy, P. C. (2006). Okulu yeniden kurmak. Özden, Y. (Çev.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Sharon, L. N. and Good, T. L. (2000). Education and society, 1900-2000: Selected snapshots of then and now.
  • Good, T. L. (Ed.), American education: Yesterday, today, and tomorrow. Chicago, Illinois: The National Society for the Study of Education. Spring, J. H. (1998). American education. New York: McGraw-Hill.
  • Şahin, S. (2009). Amerika birleşik devletleri eğitim sistemi. Ada, Ş. ve Baysal, N. (Eds.), Eğitim yapıları ve yönetimleri açısından çeşitli ülkelere bir bakış. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Tansel, A. ve Güngör, N. D. (2009). Türkiye’den beyin göçü: Bir anket çalışması üzerine düşünceler. Eğitime Bakış, 13, 30-34. The World Factbook (2011). The United states of America. Retvieved from https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/us.html (19.03.2011).
  • Türkoğlu, A. (1998). Karşılaştırmalı eğitim sistemleri. Adana: Baki Kitabevi.
  • Unger, H. G. (2007). Encyclopedia of American education (3rd ed.). New York: Fact on File, Inc.
  • Urban, W. J. and Wagoner, J. L. (2009). American education: A history (4th ed.). New York: Routledge.
  • USA Education in Brief (2009). Washington, DC: USA Department of State, Bureau of International
  • Information Programs. U.S. Department of Education (2010). Structure of U.S. education. U.S. Network for Education Information:
  • U.S. Department of Education. Ültanır, G. (2000). Karşılaştırmalı eğitim bilimi. Ankara: Eylül Yayınevi.
  • Vaughn, S., Bos, C. S. and Schumm, J. S. (2000). Teaching exceptional, diverse, and at-risk students in the general education classroom. New York: Allyn and Bacon.
  • Vinouskis, M. A. (1987). Family and schooling in colonial and nineteenth-century America. Journal of Family History, 12(1-3), 19-37.
  • Zagier, A. S. (2010, June 6). Rethinking the four-year degree. The Washington Post, pp. A2. www.nces.ed.gov/programs/coe www.nationmaster.com www.ed.gov
Toplam 64 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gökhan Bas Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bas, G. (2013). AMERİKA BİRLESİK DEVLETLERİ EGİTİM SİSTEMİ: KARSILASTIRMALI BİR ÇALISMA. Journal of Educational Science, 1(1), 63-93.
AMA Bas G. AMERİKA BİRLESİK DEVLETLERİ EGİTİM SİSTEMİ: KARSILASTIRMALI BİR ÇALISMA. Journal of Educational Science. Mart 2013;1(1):63-93.
Chicago Bas, Gökhan. “AMERİKA BİRLESİK DEVLETLERİ EGİTİM SİSTEMİ: KARSILASTIRMALI BİR ÇALISMA”. Journal of Educational Science 1, sy. 1 (Mart 2013): 63-93.
EndNote Bas G (01 Mart 2013) AMERİKA BİRLESİK DEVLETLERİ EGİTİM SİSTEMİ: KARSILASTIRMALI BİR ÇALISMA. Journal of Educational Science 1 1 63–93.
IEEE G. Bas, “AMERİKA BİRLESİK DEVLETLERİ EGİTİM SİSTEMİ: KARSILASTIRMALI BİR ÇALISMA”, Journal of Educational Science, c. 1, sy. 1, ss. 63–93, 2013.
ISNAD Bas, Gökhan. “AMERİKA BİRLESİK DEVLETLERİ EGİTİM SİSTEMİ: KARSILASTIRMALI BİR ÇALISMA”. Journal of Educational Science 1/1 (Mart 2013), 63-93.
JAMA Bas G. AMERİKA BİRLESİK DEVLETLERİ EGİTİM SİSTEMİ: KARSILASTIRMALI BİR ÇALISMA. Journal of Educational Science. 2013;1:63–93.
MLA Bas, Gökhan. “AMERİKA BİRLESİK DEVLETLERİ EGİTİM SİSTEMİ: KARSILASTIRMALI BİR ÇALISMA”. Journal of Educational Science, c. 1, sy. 1, 2013, ss. 63-93.
Vancouver Bas G. AMERİKA BİRLESİK DEVLETLERİ EGİTİM SİSTEMİ: KARSILASTIRMALI BİR ÇALISMA. Journal of Educational Science. 2013;1(1):63-9.