Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 3, 101 - 118

Öz

Kaynakça

  • Adal, A. A., & Yavuz, İ. (2017). Ortaokul öğrencilerinin matematik öz yeterlik algıları ile matematik kaygı düzeyleri arasındaki ilişki (The relationship between secondary school students' mathematics self-efficacy perceptions and math anxiety levels.). International Journal of Field Education, 3(1), 20-41.
  • Ainley, J., Graetz, B., Long, M. & Batten, M., (1995). Socioeconomic status and school education. Australian Government Publishing Service.
  • Akarca, H. N. (2019). Ortaokul öğrencilerine yönelik geometri kaygı ölçeğinin geliştirilmesi ve geometri kaygısının bazı değişkenlere göre yordanması (Development of a geometry anxiety scale for secondary school students and prediction of geometry anxiety according to some variables.). Master's thesis. Gaziantep University, Gaziantep, Turkiye.
  • Al Mutawah, M.A. (2015). Ortaokul ve lise öğrencilerinin matematik başarılarına matematik kaygısının etkisi (The effect of math anxiety on the math achievement of secondary school and high school students) International Education Studies, 8 (11), 239-252.
  • Altıntaş, E., İlgün, Ş., Uygun, S., Angay, M. (2021). 7. Sınıf öğrencilerinin birinci dereceden bir bilinmeyenli denklemler konusuyla ilgili hataları ve kavram yanılgıları (7th grade students' mistakes and misconceptions about first-order equations with one unknown). E-Kafkas Journal of Educational Research, 8(3), 788-820.
  • Anıkaydın, Ö. (2017). Öğrencilerin geometriye yönelik özyeterlik algıları, geometri tutumları ve geometrik düşünme düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Examining the relationship between students' self-efficacy perceptions towards geometry, geometry attitudes and geometric thinking levels.). Master Thesis. Adnan Menderes University, Aydın, Turkiye.
  • Aslanargun, E., Bozkurt, S., & Sarıoğlu, S. (2016). Sosyo ekonomik değişkenlerin öğrencilerin akademik başarısı üzerine etkileri (Effects of socio-economic variables on students' academic achievement). Uşak University Journal of Social Sciences, 9(27/3), 201-234.
  • Ashcraft, M. H. & Ridley, K. S. (2005). Math anxiety and its cognitive consequences: A tutorial review. In J. I. D. Campbell (Ed.), Handbook of Mathematical Cognition (pp. 315-330). New York: Psychology Press.
  • Avcı, E., Su Özenir, Ö., Coşkun Tuncel, O., Özcihan, H., et al. (2014). Ortaöğretim öğrencilerinin geometri dersine yönelik tutumları (Attitudes of secondary school students towards geometry course). Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 5(3), 304-317.
  • Bahtiyar, A., & Can, B. (2017). Fen öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerileri ile bilimsel araştırmaya yönelik tutumlarının incelenmesi (Examining the scientific process skills and attitudes of science teacher candidates towards scientific research.). Dokuz Eylül University Buca Faculty of Education Journal, (42), 47-58.
  • Barroso, C., Ganley, C.M., McGraw, A.L., Geer, E.A., Hart, S.A., and Daucourt, MC (2021). Matematik kaygısı ile matematik başarısı arasındaki ilişkinin meta-analizi (Meta-analysis of the relationship between math anxiety and math achievement.). Psychological Bulletin, 147 (2), 134.
  • Bayram, S. (2004). The effect on instruction with concrete models on eighth grade students’ geometry achievement and attitudes toward geometry. Master Thesis. Middle East Technical University. Ankara, Turkiye.
  • Bekdemir, M., Işık, A., & Çıkılı, Y. (2004). Matematik kaygısını oluşturan ve artıran öğretmen davranışları ve çözüm yolları (Teacher behaviors and solutions that create and increase math anxiety). Eurasian Journal of Educational Research (EJER), (16), 88-94.
  • Bekdemir, M. (2009). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerinin ve başarılarının değerlendirilmesi (Evaluation of math anxiety levels and achievements of vocational school students). Erzincan University Journal of Science and Technology, 2(2), 169-189.
  • Bindak, R., Dursun, Ş. (2011). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin matematik kaygılarının incelenmesi (Examination of mathematics anxiety of second stage primary school students). Cumhuriyet University, Journal of Social Sciences, 35(1), 18-21.
  • Bindak, R. (2004). Geometri tutum ölçeği güvenirlik geçerlik çalışması ve bir uygulama (Geometry attitude scale reliability validity study and an application). Doctoral dissertation. University of Dicle, Diyarbakır, Turkiye.
  • Bozkurt, S. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde sınav kaygısı, matematik kaygısı, genel başarı ve matematik başarısı arasındaki ilişkilerin incelenmesi (Examining the relationships between test anxiety, math anxiety, general success and math achievement in second grade primary school students.). İstanbul University, İstanbul, Turkiye.
  • Bulut, S., Ekici, C., İşeri, A. & Helvacı, E. (2002). Geometriye Yönelik Bir Tutum Ölçeği (An Attitude Scale Towards Geometry) Education and Science, 27(125), 3-7.
  • Burrus, J. & Moore, R. (2016). The incremental validity of beliefs and attitudes for predicting mathematics achievement. Learning and Individual Differences, 50, 246-251.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Örnekleme yöntemleri (Sampling methods). Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2021). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı İstatistik, Araştırma Deseni SPSS Uygulamaları (Data Analysis Handbook for Social Sciences Statistics, Research Design SPSS Applications). Pegem Akademi.
  • Cangüven, H. D., İpek, M. M., & İpek, S. (2022). Matematik sınavlarından alınan düşük notların nedenleri, sonuçları ve öğrenciler üzerindeki etkilerinin öğrenci, öğretmen ve veli görüşlerine göre karşılaştırılması (Comparison of the reasons, consequences and effects of low grades in mathematics exams on students, according to the opinions of students, teachers and parents.). 6. Uluslararası Eğitim ve Değerler Sempozyumu (ISOEVA-2022). 619-635.
  • Cooper, S. E. & Robinson D. A. G. (1991). The relationship of mathematics selfefficacy beliefs to mathematics anxiety and performance. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 24, 4-11.
  • Cansız-Aktaş M. & Aktaş D. Y. (2012). Lise öğrencilerinin geometriye karşı tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi: Ordu ili örneği (Examining high school students' attitudes towards geometry according to various variables: The example of Ordu province). Dicle University Ziya Gökalp Faculty of Education Journal, 18, 156-167.
  • Cüceloğlu, D. (2003). İnsan ve Davranışı (Human and Behavior) Remzi Kitabevi.
  • Çavdar, D., & Şahan, H. H. (2019). Matematik dersinde akademik başarı, öz yeterlik ve matematik dersine yönelik tutum arasındaki ilişkinin incelenmesi (Examining the relationship between academic success, self-efficacy and attitude towards mathematics course.). Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 13(2), 979-999.
  • Çanakçı, O., & Özdemir, A. Ş. (2015). Matematik başarısı ve anne-baba eğitim düzeyi (Mathematics achievement and parental education level). İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 7(25), 19-36.
  • Doruk, M., Öztürk, M., & Kaplan, A. (2016). Ortaokul öğrencilerinin matematiğe yönelik öz-yeterlik algılarının belirlenmesi: kaygı ve tutum faktörleri (Determining secondary school students' self-efficacy perceptions towards mathematics: anxiety and attitude factors). Adıyaman University Journal of Educational Sciences, 6(2).
  • Duatepe-Paksu, A., & Ubuz, B. (2009). Effects of drama-based geometry instruction on student achievement, attitudes, and thinking levels. Journal of Educational Research, 102(4).
  • Dursun, Ş. & Dede, Y. (2004). Öğrencilerin matematikte başarısını etkileyen faktörler: matematik öğretmenlerinin görüşleri bakımından (Factors affecting students' success in mathematics: in terms of mathematics teachers' opinions). Journal of Gazi Faculty of Education, 24(2), 217-230.
  • Erdoğan, F., & Elmas, C. (2018). Matematik Dersi öğretim programının (ortaokul 5-8. sınıflar) matematiksel model kullanımı bağlamında incelenmesi (Examination of the Mathematics Course curriculum (secondary school grades 5-8) in the context of the use of mathematical models). Turkish Journal of Educational Studies, 5(3), 66-81.
  • ERG, (2020). Eğitimin İçeriği- Eğitim İzleme Raporu 2020. (Content of Education - Education Monitoring Report 2020)
  • Ergin, G. (2022). Ortaokul öğrencilerinin matematik öz yeterlik, kaygı, tutum ve algılanan öz düzenlemeler arasındaki ilişkinin incelenmesi (Examining the relationship between secondary school students' mathematics self-efficacy, anxiety, attitude and perceived self-regulation.). Master Thesis. Alanya Alaaddin Keykubat University, Antalya, Turkiye.
  • Erkek, Ö., & Işıksal-Bostan, M. (2015). Uzamsal kaygı, geometri öz-yeterlik algısı ve cinsiyet değişkenlerinin geometri başarısını yordamadaki rolleri (The roles of spatial anxiety, geometry self-efficacy perception and gender variables in predicting geometry success.). Ilkogretim Online, 14(1).
  • Erktin, E., Dönmez, G., Özel, S. (2006). Matematik Kaygısı Ölçeği’nin psikometrik özellikleri (Psychometric properties of the Mathematics Anxiety Scale Eğitim ve Bilim 31(140), 26-33.
  • Furner, J. M., & Duffy, M. L. (2002). Equity for all students in the new millennium: Disabling math anxiety. Intervention in school and Clinic, 38(2), 67-74.
  • Geçici, M. E. & Aydın, M. (2019). Sekizinci sınıfta tutulanların geometri problemi kurma becerileri ile geometri öz-yeterlik inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Examining the relationship between eighth grade students' geometry problem posing skills and geometry self-efficacy beliefs.). Journal of Theoretical Educational Sciences, 12(2), 431-456.
  • Gelbal, S. (2008). The effect of socio-economic status of eighth grade students on their achievement in Turkish. Eğitim ve Bilim-Education and Scıence, 33(150).
  • Günhan, B. C., & Başer, N. (2007). Geometriye yönelik öz-yeterlik ölçeğinin geliştirilmesi (Development of a self-efficacy scale for geometry). Hacettepe University Faculty of Education Journal, 33(33), 68-76.
  • Günhan, B. C., Doluzengin, B., Aksoy, B. D., & Özdişçi, S. (2022). Van hiele geometrik düşünme düzeyleri, başarı ve tutum arasındaki ilişki: bir meta-analiz çalışması (The relationship between van hiele geometric thinking levels, achievement and attitude: a meta-analysis study). Bayburt Faculty of Education Journal, 17(33), 274-293.
  • Gürler, M. (2020). Devlet okuluyla özel okul arasındaki farklar (Differences between public school and private school). Cappadocia Education Journal 1(1), 1-6.
  • Haladyna, T., Shaughnessy, M. & Shaughnessy, J.M. (1983). A causal analysis of attitude towards mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, 14, 19-29.
  • Hortaçsu, N. (1995). Parents’ education levels’, parents’ beliefs, and child outcomes. The Journal of Gnetic Psychology. 156(3), 373-383.
  • Işık, A., & Konyalıoğlu, A. C. (2005). Matematik eğitiminde görselleştirme yaklaşımı (Visualization approach in mathematics education). Atatürk University Kazım Karabekir Faculty of Education Journal, 11, 462-471.
  • İlhan, A., Poçan, S., & Gemcioğlu, M. (2021). Ortaokul öğrencilerinin geometriye yönelik inanç ve tutumlarının başarıları ile olan ilişkisi (The relationship between secondary school students' beliefs and attitudes towards geometry and their success.). Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 14(2), 1222-1277.
  • Kaba, Y., Boğazlıyan, D., & Daymaz, B. (2016). Ortaokul öğrencilerinin geometriye yönelik tutumları ve öz-yeterlikleri. The Journal of Academic Social Science Studies.52, 335-350.
  • Kaba, Y. & Özdişci, S. (2018). Ortaokul öğrencilerinin görsel matematik okuryazarlığı özyeterlik algıları ile geometriye yönelik tutumları arasındaki ilişki (The relationship between secondary school students' visual mathematics literacy self-efficacy perceptions and their attitudes towards geometry.). 27. Uluslararası Eğitim Bilimleri Kongresi (ICES-UEBK), Antalya, Turkiye.
  • Kara, Y. (2021). Ortaokul öğrencilerinin matematik motivasyonları, tutumları ve başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Examining the relationship between secondary school students' mathematics motivation, attitudes and achievement.). Master Thesis. Akdeniz University, Antalya, Turkiye.
  • Karadağ, E. & Karadeniz, İ. (2014). Kırsal bölgelerdeki ortaokulların matematik kaygı ve tutumları: korelasyonel bir araştırma (Mathematics anxiety and attitudes of secondary schools in rural areas: a correlational study). Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (3), 259-273.
  • Karaşan, S. (2019). Ortaokul öğrencilerinin soyut düşünme becerileri, öz yeterlilik algıları ve matematiğe karşı tutumları arasındaki ilişkilerin incelenmesi (Examining the relationships between secondary school students' abstract thinking skills, self-efficacy perceptions and attitudes towards mathematics.). Doctoral dissertation. Marmara University, Istanbul, Turkiye.
  • Kartal, B., Baltacı, S., & Yıldız, A. (2022). Ortaokul öğrencileri için matematik öz yeterlik ve kaygı ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması ve matematiksel öz benlik algısı ile ilişkisi (Adaptation of the mathematics self-efficacy and anxiety scale into Turkish for secondary school students and its relationship with mathematical self-perception.). Kırşehir Faculty of Education Journal, 23(3), 2471-2522.
  • Katrancı Y. & Şengül S. (2019). The relationship between middle school students’ attitudes towards mathematical problem-posing, attitudes towards mathematical problem-solving, and attitudes towards mathematics. Education and Science 44(197), 1-24.
  • Kavaklı, A., Su Özenir, Ö., Özden, D. & Kurt, G. (2023). Geometri Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar: Bir TÜBİTAK 4004 Projesi Sonuçlarının Değerlendirilmesi (New Approaches in Teaching Geometry: Evaluation of the Results of a TÜBİTAK 4004 Project). International Journal of Basic Education Studies,, 4(3), 138-151.
  • Kaya, A., Balay, R., & Göçen, A. (2012). Öğretmenlerin alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine ilişkin bilme, uygulama ve eğitim ihtiyacı düzeyleri (Teachers' levels of knowledge, application and training needs regarding alternative measurement and evaluation techniques). International Journal of Human Sciences, 9(2), 1229-1259.
  • Koca, S. (2011). İlköğretim 8.sınıf öğrencilerinin matematik başarı, tutum ve kaygılarının öğrenme stillerine göre farklılığının incelenmesi (Examining the differences in mathematics achievement, attitudes and anxiety of primary school 8th grade students according to their learning styles.). Master Thesis. Afyon Kocatepe University, Afyonkarahisar, Turkiye.
  • Köroğlu, H., Geçer, Z., Taşçı, Ö. & Ay, H. G. (2004). İlköğretim 7. sınıf denklemler konusunun farklı öğrenme etkinlikleri ile işlenmesi ve değerlendirilmesi (Processing and evaluating the subject of 7th grade equations with different learning activities). 6. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 2004, Istanbul, Turkiye.
  • Kutluca, T., Alpay, F. N., & Kutluca, S. (2015). 8. sınıf öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerine etki eden faktörlerin incelenmesi (Examining the factors affecting the mathematics anxiety levels of 8th grade students). Dicle University Ziya Gökalp Faculty of Education Journal, (25), 202-214.
  • Ma, X. & Xu, J. (2004). The causal ordering of mathematics anxiety and mathematics achievement: a longitudinal panel analysis. Journal of Adolescence, 27, 65–179.
  • MEB (2020). Milli Eğitim Bakanlığı 2019–2023 Stratejik Planı (Ministry of National Education 2019–2023 Strategic Plan). Ankara: Ministry of Education.
  • Neale, D. C. (1969). The role of attitudes in learning mathematics. Arithmetics Teacher, 16(8), 631-640. Özdemir, E. (2006). An investigation on the effects of project-based learnıng on students’ achievement in and attitude towards geometry (İngilizcesini de yazalım buraya). Master Thesis. Middle East Technical University, Ankara, Turkiye.
  • Özdişci, S., & Katrancı, Y. (2019). Ortaokul düzeyinde geometriye yönelik bir tutum ölçeğinin geliştirilmesi (Development of an attitude scale towards geometry at secondary school level). Kastamonu Education Journal, 27(4), 1563-1573.
  • Özkan, E. (2010). Geometri öz-yeterliği, cinsiyet, sınıf seviyesi, anne-baba eğitim durumu ve geometri başarısı arasındaki ilişkiler (Relationships between geometry self-efficacy, gender, grade level, parental education level and geometry achievement.). Master Thesis. Abant İzzet Baysal University, Bolu, Turkiye
  • Özkan, E., & Yıldırım, S. (2013). Geometri yeteneği, geometri öz-yeterliği, ebeveyn eğitim durumu ve cinsiyetler arası ilişkiler (Geometry ability, geometry self-efficacy, parental education level and gender relations.). Ankara University Faculty of Educational Sciences Journal (JFES), 46(2), 249-262.
  • Özkeleş-Çağlayan, S. (2010). Lise 1. sınıf öğrencilerinin geometri dersine yönelik özyeterlik algısı ve tutumunun geometri dersi akademik başarısını yordama gücü (The power of first-year high school students' self-efficacy perception and attitude towards geometry course to predict their academic success in geometry course. Master Thesis. Yıldız technial University. İstanbul, Turkiye.
  • Peker, M. & Şentürk, B. (2012). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin matematik kaygılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi (Examining the mathematics anxiety of 5th grade primary school students in terms of some variables.). Dumlupınar University Journal of Social Sciences, 34, 21- 32.
  • Perry, A. B. (2004). Decreasing mathematics anxiety in college students. College Student Journal, 38(2), 321–324.
  • Sağlam, Y., Türker, B., & Umay, A. (2011). Geometry anxiety scale for secondary school students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 966–970.
  • Sapma, G. (2013). Matematik başarısı ile matematik kaygısı arasındaki ilişkinin istatistiksel yöntemlerle incelenmesi (Examining the relationship between mathematics achievement and mathematics anxiety using statistical methods). Doctoral dissertation. Marmara University, Istanbul, Turkiye.
  • Sarı, M. H. & Ekici, G. (2018). İlkokul 4. sınıfların matematik başarıları ile aritmetik performanslarını etkileyen duyuşsal değişkenlerin belirlenmesi (Determination of affective variables affecting mathematics achievement and arithmetic performance of 4th grade primary school students.). OPUS International Journal of Social Studies, 8 (15), 1562-1594.
  • Sarıer, Y. (2020). TIMSS Uygulamalarında Türkiye'nin performansı ve akademik başarıyı yordayan değişkenler (Variables that predict Turkey's performance and academic success in TIMSS Applications). Basic Education, 2(2), 6-27.
  • Savaş, E., Taş, S., & Duru, A. (2010). Matematikte öğrenci başarısını etkileyen faktörler (Factors affecting student success in mathematics). İnönü University Faculty of Education Journal, 11(1), 113-132.
  • Sevgi, S., & Gürtaş, K. (2020). Ortaokul öğrencilerinin geometriye yönelik tutum ve öz-yeterliliklerinin incelenmesi (Examination of secondary school students' attitudes and self-efficacy towards geometry). Kırşehir Faculty of Education Journal, 21(1), 416-455.
  • Sevgi, S. & Yakışıklı, Z. (2020). Ortaokul öğrencilerinin matematik öz-yeterlik algılarının ve matematiğe yönelik tutumlarının incelenmesi (Examining secondary school students' mathematics self-efficacy perceptions and attitudes towards mathematics.). Mersin University Faculty of Education Journal, 16 (2), 394-416.
  • Soni, A., & Kumari, S. (2017). The role of parental math anxiety and math attitude in their children’s math achievement. International Journal of Science and Mathematics Education, 15(2), 331–347. https://doi.org/10.1007/s10763-015-9687-5.
  • Şahin, Z., & Keşan, C. (2022). Beşinci sınıf düzeyinde kavram karikatürleri ile tasarlanan geometri öğrenme ortamlarında cinsiyet faktörüne göre akademik başarı ve geometrik tutumun incelenmesi (Examination of academic success and geometric attitudes according to gender factor in geometry learning environments designed with concept cartoons at the fifth-grade level.). International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education (IJTASE), 11(3), 190-200.
  • Şahin, S. M., & Kendir, F. (2013). The effect of using metacognitive strategies for solving geometry problems on students' achievement and attitude. Educational Research and Reviews, 8(19), 1777.
  • Şentürk, B. (2010). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin genel başarıları, matematik başarıları, matematik dersine yönelik tutumları ve matematik kaygıları arasındaki ilişki (The relationship between fifth grade primary school students' general achievement, mathematics achievement, attitudes towards mathematics course and mathematics anxiety.). Master's thesis. Afyon Kocatepe University, Afyınkarahisar, Turkiye.
  • Şimşek, H., Şahinkaya, N., & Aytekin, C. (2017). İlköğretim öğrencilerinin matematik kaygılarının ve matematik dersine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Examining primary school students' mathematics anxiety and attitudes towards mathematics course in terms of various variables.). Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 11(2), 82-108.
  • Tabuk, M. (2019). Matematik başarısı ve matematiğe ilişkin tutum: meta-analiz çalışması (Mathematics achievement and attitude towards mathematics: a meta-analysis study). Marmara University Atatürk Faculty of Education Journal of Educational Sciences, 49(49), 167-186.
  • Tan, E. N. (2015). Ortaokul öğrencilerinin matematik kaygısı öğrenilmiş çaresizlik ve matematiğe yönelik tutum düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi (Examining the relationships between secondary school students' mathematics anxiety, learned helplessness and attitudes towards mathematics.). Master Thesis. Necmettin Erbakan University, Konya, Turkiye.
  • Taşdemir, C. (2008). İlköğretim 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutumlarının bazı değişkenlere göre belirlenmesi: Bitlis ili örneği (Determining the attitudes of primary school 6th, 7th and 8th grade students towards mathematics course according to some variables: The example of Bitlis province). KKEFD, 17, 185-201.
  • Taşdemir, C. (2015). Ortaokul öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerinin incelenmesi (Examining the mathematics anxiety levels of secondary school students). Batman University Journal of Life Sciences, 5(1), 1-12.
  • Tuncer, M., & Yılmaz, Ö. (2016). Ortaokul öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutum ve kaygılarına ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi (Evaluation of secondary school students' opinions regarding their attitudes and concerns towards mathematics course.). Kahramanmaraş Sütçü İmam University Journal of Social Sciences, 13(2).
  • Turanlı, N., Karakaş, N. T., & Keçeli, V. (2008). Matematik alan derslerine yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi (Developing an attitude scale towards mathematics courses). Hacettepe University Faculty of Education Journal, 34(34), 254-262.
  • Türk, H. S., & Akyüz, D. (2016). The effects of using dynamic geometry on eighth grade students' achievement and attitude towards triangles. The International Journal for Technology in Mathematics Education, 23(3), 95.
  • Ural, A., & Çınar, F. N. (2016). Anne ve babanın eğitim düzeyinin öğrencinin matematik başarısına etkisi (The effect of the education level of the mother and father on the student's mathematics achievement). Mehmet Akif Ersoy University Institute of Educational Sciences Journal, 3(4), 42-57.
  • Uzun, Z.B. (2019). Ortaokul öğrencilerinin geometrik düşünme düzeyleri, uzamsal yetenekleri ve geometriye yönelik tutumları (Secondary school students' geometric thinking levels, spatial abilities and attitudes towards geometry.). Master's thesis. Balıkesir University. Balıkesir, Turkiye.
  • Ünlü, M. (2014). Geometri başarısını etkileyen faktörler: Bir yapısal eşitlik modellemesi (Factors affecting geometry success: A structural equation modeling). Doctoral dissertation. Necmettin Erbakan University. Konya, Turkiye.
  • Yenilmez, K., & Özabacı, N. Ş. (2003). Yatılı öğretmen okulu öğrencilerinin matematik ile ilgili tutumları ve matematik kaygı düzeyleri arasındaki ilişki üzerine bir araştırma (A research on the relationship between mathematics-related attitudes and mathematics anxiety levels of teacher boarding school students.). Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(14), 132-146.
  • Yenilmez, K., & Özbey, N. (2006). Özel okul ve devlet okulu öğrencilerinin matematik kaygı düzeyleri üzerine bir araştırma (A research on mathematics anxiety levels of private school and public-school students.). Uludağ University Faculty of Education Journal, 19(2), 431-448.
  • Yenilmez, K., & Yaşa, E. (2008). Primary school students’ misconceptions about geometry. Journal of Uludag University Faculty of Education, 21(2), 461-483.
  • Zabulionis, A., (1997). A first approach to identifying factors affecting achievement. In P. Vari (ed.), Are We Similar in Math and Science? A Study of Grade 8 in Nine Central and Eastern European Countries. International Association for the Evaluation of Educational Achievement, The Hague pp. 147-168.

Investigation of the relationship between secondary school students' geometry achievements, anxiety and attitudes towards geometry

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 3, 101 - 118

Öz

In international evaluations of mathematics achievement, it is noted that geometry in terms of achievement has mostly changed over the years. Still, it is a sub-learning field with the lowest scores. The underlying reason for this failure may be the affective characteristics of students such as anxiety and attitude. This research was conducted to examine the geometry achievements, geometry anxieties, and attitudes of secondary school students. The design of the research is quantitative and the model used is the relational screening model. The sample of the research consists of three hundred and forty students who are studying in seventh and eighth grade in private and public schools in Kars in the 2022-2023 academic year. Students were selected using the appropriate sampling method because it is economical in terms of time and accessibility. As data collection tools, the Attitude Scale Towards Geometry at the Secondary School Level, the Geometry Anxiety Scale for Secondary School Students, and the Demographic Information Form containing the personal information of the participants were used. The data collection tools were applied to the students by the researcher after the necessary permissions were obtained. It is indicated that in the research, geometry achievement, anxiety, and attitude do not differ according to gender and class level, but geometry achievement differs according to the state of education of parents. Also, geometry achievement, anxiety, and attitude differ according to the school being taught. When examining the correlations between the variables, it was concluded that there is a negative and significant relationship between geometry attitude and anxiety, as well as between geometry achievement and anxiety, while there is a positive and significant relationship between geometry attitude and success.

Etik Beyan

ETİK BEYAN Kafkas Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü̈ Tez Yazım Kurallarına uygun olarak hazırladığım bu tez çalışmasında; • Tez içinde sunduğum verileri, bilgileri ve dokümanları akademik ve etik kurallar çerçevesinde elde ettiğimi, • Tüm bilgi, belge, değerlendirme ve sonuçları bilimsel etik ve ahlak kurallarına uygun olarak sunduğumu, • Tez çalışmasında yararlandığım eserlerin tümüne uygun atıfta bulunarak kaynak gösterdiğimi, • Kullanılan verilerde herhangi bir değişiklik yapmadığımı, • Bu tezde sunduğum çalışmanın özgün olduğunu, bildirir, aksi bir durumda aleyhime doğabilecek tüm hak kayıplarını kabullendiğimi beyan ederim. İmza Hilal YAYLALI

Kaynakça

  • Adal, A. A., & Yavuz, İ. (2017). Ortaokul öğrencilerinin matematik öz yeterlik algıları ile matematik kaygı düzeyleri arasındaki ilişki (The relationship between secondary school students' mathematics self-efficacy perceptions and math anxiety levels.). International Journal of Field Education, 3(1), 20-41.
  • Ainley, J., Graetz, B., Long, M. & Batten, M., (1995). Socioeconomic status and school education. Australian Government Publishing Service.
  • Akarca, H. N. (2019). Ortaokul öğrencilerine yönelik geometri kaygı ölçeğinin geliştirilmesi ve geometri kaygısının bazı değişkenlere göre yordanması (Development of a geometry anxiety scale for secondary school students and prediction of geometry anxiety according to some variables.). Master's thesis. Gaziantep University, Gaziantep, Turkiye.
  • Al Mutawah, M.A. (2015). Ortaokul ve lise öğrencilerinin matematik başarılarına matematik kaygısının etkisi (The effect of math anxiety on the math achievement of secondary school and high school students) International Education Studies, 8 (11), 239-252.
  • Altıntaş, E., İlgün, Ş., Uygun, S., Angay, M. (2021). 7. Sınıf öğrencilerinin birinci dereceden bir bilinmeyenli denklemler konusuyla ilgili hataları ve kavram yanılgıları (7th grade students' mistakes and misconceptions about first-order equations with one unknown). E-Kafkas Journal of Educational Research, 8(3), 788-820.
  • Anıkaydın, Ö. (2017). Öğrencilerin geometriye yönelik özyeterlik algıları, geometri tutumları ve geometrik düşünme düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Examining the relationship between students' self-efficacy perceptions towards geometry, geometry attitudes and geometric thinking levels.). Master Thesis. Adnan Menderes University, Aydın, Turkiye.
  • Aslanargun, E., Bozkurt, S., & Sarıoğlu, S. (2016). Sosyo ekonomik değişkenlerin öğrencilerin akademik başarısı üzerine etkileri (Effects of socio-economic variables on students' academic achievement). Uşak University Journal of Social Sciences, 9(27/3), 201-234.
  • Ashcraft, M. H. & Ridley, K. S. (2005). Math anxiety and its cognitive consequences: A tutorial review. In J. I. D. Campbell (Ed.), Handbook of Mathematical Cognition (pp. 315-330). New York: Psychology Press.
  • Avcı, E., Su Özenir, Ö., Coşkun Tuncel, O., Özcihan, H., et al. (2014). Ortaöğretim öğrencilerinin geometri dersine yönelik tutumları (Attitudes of secondary school students towards geometry course). Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 5(3), 304-317.
  • Bahtiyar, A., & Can, B. (2017). Fen öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerileri ile bilimsel araştırmaya yönelik tutumlarının incelenmesi (Examining the scientific process skills and attitudes of science teacher candidates towards scientific research.). Dokuz Eylül University Buca Faculty of Education Journal, (42), 47-58.
  • Barroso, C., Ganley, C.M., McGraw, A.L., Geer, E.A., Hart, S.A., and Daucourt, MC (2021). Matematik kaygısı ile matematik başarısı arasındaki ilişkinin meta-analizi (Meta-analysis of the relationship between math anxiety and math achievement.). Psychological Bulletin, 147 (2), 134.
  • Bayram, S. (2004). The effect on instruction with concrete models on eighth grade students’ geometry achievement and attitudes toward geometry. Master Thesis. Middle East Technical University. Ankara, Turkiye.
  • Bekdemir, M., Işık, A., & Çıkılı, Y. (2004). Matematik kaygısını oluşturan ve artıran öğretmen davranışları ve çözüm yolları (Teacher behaviors and solutions that create and increase math anxiety). Eurasian Journal of Educational Research (EJER), (16), 88-94.
  • Bekdemir, M. (2009). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerinin ve başarılarının değerlendirilmesi (Evaluation of math anxiety levels and achievements of vocational school students). Erzincan University Journal of Science and Technology, 2(2), 169-189.
  • Bindak, R., Dursun, Ş. (2011). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin matematik kaygılarının incelenmesi (Examination of mathematics anxiety of second stage primary school students). Cumhuriyet University, Journal of Social Sciences, 35(1), 18-21.
  • Bindak, R. (2004). Geometri tutum ölçeği güvenirlik geçerlik çalışması ve bir uygulama (Geometry attitude scale reliability validity study and an application). Doctoral dissertation. University of Dicle, Diyarbakır, Turkiye.
  • Bozkurt, S. (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinde sınav kaygısı, matematik kaygısı, genel başarı ve matematik başarısı arasındaki ilişkilerin incelenmesi (Examining the relationships between test anxiety, math anxiety, general success and math achievement in second grade primary school students.). İstanbul University, İstanbul, Turkiye.
  • Bulut, S., Ekici, C., İşeri, A. & Helvacı, E. (2002). Geometriye Yönelik Bir Tutum Ölçeği (An Attitude Scale Towards Geometry) Education and Science, 27(125), 3-7.
  • Burrus, J. & Moore, R. (2016). The incremental validity of beliefs and attitudes for predicting mathematics achievement. Learning and Individual Differences, 50, 246-251.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Örnekleme yöntemleri (Sampling methods). Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2021). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı İstatistik, Araştırma Deseni SPSS Uygulamaları (Data Analysis Handbook for Social Sciences Statistics, Research Design SPSS Applications). Pegem Akademi.
  • Cangüven, H. D., İpek, M. M., & İpek, S. (2022). Matematik sınavlarından alınan düşük notların nedenleri, sonuçları ve öğrenciler üzerindeki etkilerinin öğrenci, öğretmen ve veli görüşlerine göre karşılaştırılması (Comparison of the reasons, consequences and effects of low grades in mathematics exams on students, according to the opinions of students, teachers and parents.). 6. Uluslararası Eğitim ve Değerler Sempozyumu (ISOEVA-2022). 619-635.
  • Cooper, S. E. & Robinson D. A. G. (1991). The relationship of mathematics selfefficacy beliefs to mathematics anxiety and performance. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 24, 4-11.
  • Cansız-Aktaş M. & Aktaş D. Y. (2012). Lise öğrencilerinin geometriye karşı tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi: Ordu ili örneği (Examining high school students' attitudes towards geometry according to various variables: The example of Ordu province). Dicle University Ziya Gökalp Faculty of Education Journal, 18, 156-167.
  • Cüceloğlu, D. (2003). İnsan ve Davranışı (Human and Behavior) Remzi Kitabevi.
  • Çavdar, D., & Şahan, H. H. (2019). Matematik dersinde akademik başarı, öz yeterlik ve matematik dersine yönelik tutum arasındaki ilişkinin incelenmesi (Examining the relationship between academic success, self-efficacy and attitude towards mathematics course.). Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 13(2), 979-999.
  • Çanakçı, O., & Özdemir, A. Ş. (2015). Matematik başarısı ve anne-baba eğitim düzeyi (Mathematics achievement and parental education level). İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 7(25), 19-36.
  • Doruk, M., Öztürk, M., & Kaplan, A. (2016). Ortaokul öğrencilerinin matematiğe yönelik öz-yeterlik algılarının belirlenmesi: kaygı ve tutum faktörleri (Determining secondary school students' self-efficacy perceptions towards mathematics: anxiety and attitude factors). Adıyaman University Journal of Educational Sciences, 6(2).
  • Duatepe-Paksu, A., & Ubuz, B. (2009). Effects of drama-based geometry instruction on student achievement, attitudes, and thinking levels. Journal of Educational Research, 102(4).
  • Dursun, Ş. & Dede, Y. (2004). Öğrencilerin matematikte başarısını etkileyen faktörler: matematik öğretmenlerinin görüşleri bakımından (Factors affecting students' success in mathematics: in terms of mathematics teachers' opinions). Journal of Gazi Faculty of Education, 24(2), 217-230.
  • Erdoğan, F., & Elmas, C. (2018). Matematik Dersi öğretim programının (ortaokul 5-8. sınıflar) matematiksel model kullanımı bağlamında incelenmesi (Examination of the Mathematics Course curriculum (secondary school grades 5-8) in the context of the use of mathematical models). Turkish Journal of Educational Studies, 5(3), 66-81.
  • ERG, (2020). Eğitimin İçeriği- Eğitim İzleme Raporu 2020. (Content of Education - Education Monitoring Report 2020)
  • Ergin, G. (2022). Ortaokul öğrencilerinin matematik öz yeterlik, kaygı, tutum ve algılanan öz düzenlemeler arasındaki ilişkinin incelenmesi (Examining the relationship between secondary school students' mathematics self-efficacy, anxiety, attitude and perceived self-regulation.). Master Thesis. Alanya Alaaddin Keykubat University, Antalya, Turkiye.
  • Erkek, Ö., & Işıksal-Bostan, M. (2015). Uzamsal kaygı, geometri öz-yeterlik algısı ve cinsiyet değişkenlerinin geometri başarısını yordamadaki rolleri (The roles of spatial anxiety, geometry self-efficacy perception and gender variables in predicting geometry success.). Ilkogretim Online, 14(1).
  • Erktin, E., Dönmez, G., Özel, S. (2006). Matematik Kaygısı Ölçeği’nin psikometrik özellikleri (Psychometric properties of the Mathematics Anxiety Scale Eğitim ve Bilim 31(140), 26-33.
  • Furner, J. M., & Duffy, M. L. (2002). Equity for all students in the new millennium: Disabling math anxiety. Intervention in school and Clinic, 38(2), 67-74.
  • Geçici, M. E. & Aydın, M. (2019). Sekizinci sınıfta tutulanların geometri problemi kurma becerileri ile geometri öz-yeterlik inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Examining the relationship between eighth grade students' geometry problem posing skills and geometry self-efficacy beliefs.). Journal of Theoretical Educational Sciences, 12(2), 431-456.
  • Gelbal, S. (2008). The effect of socio-economic status of eighth grade students on their achievement in Turkish. Eğitim ve Bilim-Education and Scıence, 33(150).
  • Günhan, B. C., & Başer, N. (2007). Geometriye yönelik öz-yeterlik ölçeğinin geliştirilmesi (Development of a self-efficacy scale for geometry). Hacettepe University Faculty of Education Journal, 33(33), 68-76.
  • Günhan, B. C., Doluzengin, B., Aksoy, B. D., & Özdişçi, S. (2022). Van hiele geometrik düşünme düzeyleri, başarı ve tutum arasındaki ilişki: bir meta-analiz çalışması (The relationship between van hiele geometric thinking levels, achievement and attitude: a meta-analysis study). Bayburt Faculty of Education Journal, 17(33), 274-293.
  • Gürler, M. (2020). Devlet okuluyla özel okul arasındaki farklar (Differences between public school and private school). Cappadocia Education Journal 1(1), 1-6.
  • Haladyna, T., Shaughnessy, M. & Shaughnessy, J.M. (1983). A causal analysis of attitude towards mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, 14, 19-29.
  • Hortaçsu, N. (1995). Parents’ education levels’, parents’ beliefs, and child outcomes. The Journal of Gnetic Psychology. 156(3), 373-383.
  • Işık, A., & Konyalıoğlu, A. C. (2005). Matematik eğitiminde görselleştirme yaklaşımı (Visualization approach in mathematics education). Atatürk University Kazım Karabekir Faculty of Education Journal, 11, 462-471.
  • İlhan, A., Poçan, S., & Gemcioğlu, M. (2021). Ortaokul öğrencilerinin geometriye yönelik inanç ve tutumlarının başarıları ile olan ilişkisi (The relationship between secondary school students' beliefs and attitudes towards geometry and their success.). Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 14(2), 1222-1277.
  • Kaba, Y., Boğazlıyan, D., & Daymaz, B. (2016). Ortaokul öğrencilerinin geometriye yönelik tutumları ve öz-yeterlikleri. The Journal of Academic Social Science Studies.52, 335-350.
  • Kaba, Y. & Özdişci, S. (2018). Ortaokul öğrencilerinin görsel matematik okuryazarlığı özyeterlik algıları ile geometriye yönelik tutumları arasındaki ilişki (The relationship between secondary school students' visual mathematics literacy self-efficacy perceptions and their attitudes towards geometry.). 27. Uluslararası Eğitim Bilimleri Kongresi (ICES-UEBK), Antalya, Turkiye.
  • Kara, Y. (2021). Ortaokul öğrencilerinin matematik motivasyonları, tutumları ve başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Examining the relationship between secondary school students' mathematics motivation, attitudes and achievement.). Master Thesis. Akdeniz University, Antalya, Turkiye.
  • Karadağ, E. & Karadeniz, İ. (2014). Kırsal bölgelerdeki ortaokulların matematik kaygı ve tutumları: korelasyonel bir araştırma (Mathematics anxiety and attitudes of secondary schools in rural areas: a correlational study). Turkish Journal of Computer and Mathematics Education (3), 259-273.
  • Karaşan, S. (2019). Ortaokul öğrencilerinin soyut düşünme becerileri, öz yeterlilik algıları ve matematiğe karşı tutumları arasındaki ilişkilerin incelenmesi (Examining the relationships between secondary school students' abstract thinking skills, self-efficacy perceptions and attitudes towards mathematics.). Doctoral dissertation. Marmara University, Istanbul, Turkiye.
  • Kartal, B., Baltacı, S., & Yıldız, A. (2022). Ortaokul öğrencileri için matematik öz yeterlik ve kaygı ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması ve matematiksel öz benlik algısı ile ilişkisi (Adaptation of the mathematics self-efficacy and anxiety scale into Turkish for secondary school students and its relationship with mathematical self-perception.). Kırşehir Faculty of Education Journal, 23(3), 2471-2522.
  • Katrancı Y. & Şengül S. (2019). The relationship between middle school students’ attitudes towards mathematical problem-posing, attitudes towards mathematical problem-solving, and attitudes towards mathematics. Education and Science 44(197), 1-24.
  • Kavaklı, A., Su Özenir, Ö., Özden, D. & Kurt, G. (2023). Geometri Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar: Bir TÜBİTAK 4004 Projesi Sonuçlarının Değerlendirilmesi (New Approaches in Teaching Geometry: Evaluation of the Results of a TÜBİTAK 4004 Project). International Journal of Basic Education Studies,, 4(3), 138-151.
  • Kaya, A., Balay, R., & Göçen, A. (2012). Öğretmenlerin alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine ilişkin bilme, uygulama ve eğitim ihtiyacı düzeyleri (Teachers' levels of knowledge, application and training needs regarding alternative measurement and evaluation techniques). International Journal of Human Sciences, 9(2), 1229-1259.
  • Koca, S. (2011). İlköğretim 8.sınıf öğrencilerinin matematik başarı, tutum ve kaygılarının öğrenme stillerine göre farklılığının incelenmesi (Examining the differences in mathematics achievement, attitudes and anxiety of primary school 8th grade students according to their learning styles.). Master Thesis. Afyon Kocatepe University, Afyonkarahisar, Turkiye.
  • Köroğlu, H., Geçer, Z., Taşçı, Ö. & Ay, H. G. (2004). İlköğretim 7. sınıf denklemler konusunun farklı öğrenme etkinlikleri ile işlenmesi ve değerlendirilmesi (Processing and evaluating the subject of 7th grade equations with different learning activities). 6. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 2004, Istanbul, Turkiye.
  • Kutluca, T., Alpay, F. N., & Kutluca, S. (2015). 8. sınıf öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerine etki eden faktörlerin incelenmesi (Examining the factors affecting the mathematics anxiety levels of 8th grade students). Dicle University Ziya Gökalp Faculty of Education Journal, (25), 202-214.
  • Ma, X. & Xu, J. (2004). The causal ordering of mathematics anxiety and mathematics achievement: a longitudinal panel analysis. Journal of Adolescence, 27, 65–179.
  • MEB (2020). Milli Eğitim Bakanlığı 2019–2023 Stratejik Planı (Ministry of National Education 2019–2023 Strategic Plan). Ankara: Ministry of Education.
  • Neale, D. C. (1969). The role of attitudes in learning mathematics. Arithmetics Teacher, 16(8), 631-640. Özdemir, E. (2006). An investigation on the effects of project-based learnıng on students’ achievement in and attitude towards geometry (İngilizcesini de yazalım buraya). Master Thesis. Middle East Technical University, Ankara, Turkiye.
  • Özdişci, S., & Katrancı, Y. (2019). Ortaokul düzeyinde geometriye yönelik bir tutum ölçeğinin geliştirilmesi (Development of an attitude scale towards geometry at secondary school level). Kastamonu Education Journal, 27(4), 1563-1573.
  • Özkan, E. (2010). Geometri öz-yeterliği, cinsiyet, sınıf seviyesi, anne-baba eğitim durumu ve geometri başarısı arasındaki ilişkiler (Relationships between geometry self-efficacy, gender, grade level, parental education level and geometry achievement.). Master Thesis. Abant İzzet Baysal University, Bolu, Turkiye
  • Özkan, E., & Yıldırım, S. (2013). Geometri yeteneği, geometri öz-yeterliği, ebeveyn eğitim durumu ve cinsiyetler arası ilişkiler (Geometry ability, geometry self-efficacy, parental education level and gender relations.). Ankara University Faculty of Educational Sciences Journal (JFES), 46(2), 249-262.
  • Özkeleş-Çağlayan, S. (2010). Lise 1. sınıf öğrencilerinin geometri dersine yönelik özyeterlik algısı ve tutumunun geometri dersi akademik başarısını yordama gücü (The power of first-year high school students' self-efficacy perception and attitude towards geometry course to predict their academic success in geometry course. Master Thesis. Yıldız technial University. İstanbul, Turkiye.
  • Peker, M. & Şentürk, B. (2012). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin matematik kaygılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi (Examining the mathematics anxiety of 5th grade primary school students in terms of some variables.). Dumlupınar University Journal of Social Sciences, 34, 21- 32.
  • Perry, A. B. (2004). Decreasing mathematics anxiety in college students. College Student Journal, 38(2), 321–324.
  • Sağlam, Y., Türker, B., & Umay, A. (2011). Geometry anxiety scale for secondary school students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 966–970.
  • Sapma, G. (2013). Matematik başarısı ile matematik kaygısı arasındaki ilişkinin istatistiksel yöntemlerle incelenmesi (Examining the relationship between mathematics achievement and mathematics anxiety using statistical methods). Doctoral dissertation. Marmara University, Istanbul, Turkiye.
  • Sarı, M. H. & Ekici, G. (2018). İlkokul 4. sınıfların matematik başarıları ile aritmetik performanslarını etkileyen duyuşsal değişkenlerin belirlenmesi (Determination of affective variables affecting mathematics achievement and arithmetic performance of 4th grade primary school students.). OPUS International Journal of Social Studies, 8 (15), 1562-1594.
  • Sarıer, Y. (2020). TIMSS Uygulamalarında Türkiye'nin performansı ve akademik başarıyı yordayan değişkenler (Variables that predict Turkey's performance and academic success in TIMSS Applications). Basic Education, 2(2), 6-27.
  • Savaş, E., Taş, S., & Duru, A. (2010). Matematikte öğrenci başarısını etkileyen faktörler (Factors affecting student success in mathematics). İnönü University Faculty of Education Journal, 11(1), 113-132.
  • Sevgi, S., & Gürtaş, K. (2020). Ortaokul öğrencilerinin geometriye yönelik tutum ve öz-yeterliliklerinin incelenmesi (Examination of secondary school students' attitudes and self-efficacy towards geometry). Kırşehir Faculty of Education Journal, 21(1), 416-455.
  • Sevgi, S. & Yakışıklı, Z. (2020). Ortaokul öğrencilerinin matematik öz-yeterlik algılarının ve matematiğe yönelik tutumlarının incelenmesi (Examining secondary school students' mathematics self-efficacy perceptions and attitudes towards mathematics.). Mersin University Faculty of Education Journal, 16 (2), 394-416.
  • Soni, A., & Kumari, S. (2017). The role of parental math anxiety and math attitude in their children’s math achievement. International Journal of Science and Mathematics Education, 15(2), 331–347. https://doi.org/10.1007/s10763-015-9687-5.
  • Şahin, Z., & Keşan, C. (2022). Beşinci sınıf düzeyinde kavram karikatürleri ile tasarlanan geometri öğrenme ortamlarında cinsiyet faktörüne göre akademik başarı ve geometrik tutumun incelenmesi (Examination of academic success and geometric attitudes according to gender factor in geometry learning environments designed with concept cartoons at the fifth-grade level.). International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education (IJTASE), 11(3), 190-200.
  • Şahin, S. M., & Kendir, F. (2013). The effect of using metacognitive strategies for solving geometry problems on students' achievement and attitude. Educational Research and Reviews, 8(19), 1777.
  • Şentürk, B. (2010). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin genel başarıları, matematik başarıları, matematik dersine yönelik tutumları ve matematik kaygıları arasındaki ilişki (The relationship between fifth grade primary school students' general achievement, mathematics achievement, attitudes towards mathematics course and mathematics anxiety.). Master's thesis. Afyon Kocatepe University, Afyınkarahisar, Turkiye.
  • Şimşek, H., Şahinkaya, N., & Aytekin, C. (2017). İlköğretim öğrencilerinin matematik kaygılarının ve matematik dersine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Examining primary school students' mathematics anxiety and attitudes towards mathematics course in terms of various variables.). Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 11(2), 82-108.
  • Tabuk, M. (2019). Matematik başarısı ve matematiğe ilişkin tutum: meta-analiz çalışması (Mathematics achievement and attitude towards mathematics: a meta-analysis study). Marmara University Atatürk Faculty of Education Journal of Educational Sciences, 49(49), 167-186.
  • Tan, E. N. (2015). Ortaokul öğrencilerinin matematik kaygısı öğrenilmiş çaresizlik ve matematiğe yönelik tutum düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi (Examining the relationships between secondary school students' mathematics anxiety, learned helplessness and attitudes towards mathematics.). Master Thesis. Necmettin Erbakan University, Konya, Turkiye.
  • Taşdemir, C. (2008). İlköğretim 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutumlarının bazı değişkenlere göre belirlenmesi: Bitlis ili örneği (Determining the attitudes of primary school 6th, 7th and 8th grade students towards mathematics course according to some variables: The example of Bitlis province). KKEFD, 17, 185-201.
  • Taşdemir, C. (2015). Ortaokul öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerinin incelenmesi (Examining the mathematics anxiety levels of secondary school students). Batman University Journal of Life Sciences, 5(1), 1-12.
  • Tuncer, M., & Yılmaz, Ö. (2016). Ortaokul öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutum ve kaygılarına ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi (Evaluation of secondary school students' opinions regarding their attitudes and concerns towards mathematics course.). Kahramanmaraş Sütçü İmam University Journal of Social Sciences, 13(2).
  • Turanlı, N., Karakaş, N. T., & Keçeli, V. (2008). Matematik alan derslerine yönelik tutum ölçeği geliştirilmesi (Developing an attitude scale towards mathematics courses). Hacettepe University Faculty of Education Journal, 34(34), 254-262.
  • Türk, H. S., & Akyüz, D. (2016). The effects of using dynamic geometry on eighth grade students' achievement and attitude towards triangles. The International Journal for Technology in Mathematics Education, 23(3), 95.
  • Ural, A., & Çınar, F. N. (2016). Anne ve babanın eğitim düzeyinin öğrencinin matematik başarısına etkisi (The effect of the education level of the mother and father on the student's mathematics achievement). Mehmet Akif Ersoy University Institute of Educational Sciences Journal, 3(4), 42-57.
  • Uzun, Z.B. (2019). Ortaokul öğrencilerinin geometrik düşünme düzeyleri, uzamsal yetenekleri ve geometriye yönelik tutumları (Secondary school students' geometric thinking levels, spatial abilities and attitudes towards geometry.). Master's thesis. Balıkesir University. Balıkesir, Turkiye.
  • Ünlü, M. (2014). Geometri başarısını etkileyen faktörler: Bir yapısal eşitlik modellemesi (Factors affecting geometry success: A structural equation modeling). Doctoral dissertation. Necmettin Erbakan University. Konya, Turkiye.
  • Yenilmez, K., & Özabacı, N. Ş. (2003). Yatılı öğretmen okulu öğrencilerinin matematik ile ilgili tutumları ve matematik kaygı düzeyleri arasındaki ilişki üzerine bir araştırma (A research on the relationship between mathematics-related attitudes and mathematics anxiety levels of teacher boarding school students.). Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(14), 132-146.
  • Yenilmez, K., & Özbey, N. (2006). Özel okul ve devlet okulu öğrencilerinin matematik kaygı düzeyleri üzerine bir araştırma (A research on mathematics anxiety levels of private school and public-school students.). Uludağ University Faculty of Education Journal, 19(2), 431-448.
  • Yenilmez, K., & Yaşa, E. (2008). Primary school students’ misconceptions about geometry. Journal of Uludag University Faculty of Education, 21(2), 461-483.
  • Zabulionis, A., (1997). A first approach to identifying factors affecting achievement. In P. Vari (ed.), Are We Similar in Math and Science? A Study of Grade 8 in Nine Central and Eastern European Countries. International Association for the Evaluation of Educational Achievement, The Hague pp. 147-168.
Toplam 92 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Matematik Eğitimi
Bölüm Advanced Math Education
Yazarlar

Şükrü İlgün

Esra Altıntaş

Hilal Yaylalı 0000-0001-9616-8729

Erken Görünüm Tarihi 12 Eylül 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 5 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 2 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA İlgün, Ş., Altıntaş, E., & Yaylalı, H. (2024). Investigation of the relationship between secondary school students’ geometry achievements, anxiety and attitudes towards geometry. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 12(3), 101-118.
AMA İlgün Ş, Altıntaş E, Yaylalı H. Investigation of the relationship between secondary school students’ geometry achievements, anxiety and attitudes towards geometry. JEGYS. Eylül 2024;12(3):101-118.
Chicago İlgün, Şükrü, Esra Altıntaş, ve Hilal Yaylalı. “Investigation of the Relationship Between Secondary School students’ Geometry Achievements, Anxiety and Attitudes towards Geometry”. Journal for the Education of Gifted Young Scientists 12, sy. 3 (Eylül 2024): 101-18.
EndNote İlgün Ş, Altıntaş E, Yaylalı H (01 Eylül 2024) Investigation of the relationship between secondary school students’ geometry achievements, anxiety and attitudes towards geometry. Journal for the Education of Gifted Young Scientists 12 3 101–118.
IEEE Ş. İlgün, E. Altıntaş, ve H. Yaylalı, “Investigation of the relationship between secondary school students’ geometry achievements, anxiety and attitudes towards geometry”, JEGYS, c. 12, sy. 3, ss. 101–118, 2024.
ISNAD İlgün, Şükrü vd. “Investigation of the Relationship Between Secondary School students’ Geometry Achievements, Anxiety and Attitudes towards Geometry”. Journal for the Education of Gifted Young Scientists 12/3 (Eylül 2024), 101-118.
JAMA İlgün Ş, Altıntaş E, Yaylalı H. Investigation of the relationship between secondary school students’ geometry achievements, anxiety and attitudes towards geometry. JEGYS. 2024;12:101–118.
MLA İlgün, Şükrü vd. “Investigation of the Relationship Between Secondary School students’ Geometry Achievements, Anxiety and Attitudes towards Geometry”. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, c. 12, sy. 3, 2024, ss. 101-18.
Vancouver İlgün Ş, Altıntaş E, Yaylalı H. Investigation of the relationship between secondary school students’ geometry achievements, anxiety and attitudes towards geometry. JEGYS. 2024;12(3):101-18.